• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do sprzedaży Lotosu. Spółki z Grupy pod młotek

Robert Kiewlicz
12 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen. Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen.

Zarząd Lotosu przyjął kierunkową akceptację działań wewnątrzorganizacyjnych. Oznacza to przygotowania do spełnienia środków zaradczych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w lipcu 2020 r. To warunek niezbędny do przeprowadzenia fuzji z PKN Orlen. W najbliższym czasie sprzedane mogą zostać aktywa spółek Grupy Lotos.



Co sądzisz o sprzedaży Lotosu Orlenowi?

- W celu zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków planowanej koncentracji dla konkurencji na rynkach prowadzonej działalności, Komisja Europejska wydała zgodę warunkową na koncentrację, to znaczy zgodę uzależnioną od realizacji środków zaradczych, które obejmują zobowiązania o charakterze strukturalnym oraz behawioralnym, odnoszące się do struktury oraz polityki przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji - czytamy w komunikacie Grupy Lotos. - W celu realizacji środków zaradczych powinny zostać zawarte umowy warunkowe zbycia określonych aktywów i spółek z grupy kapitałowej spółki.

Zbycie aktywów i spółek Lotosu



Zbycie aktywów i spółek nastąpi pod warunkiem, że umowy oraz nabywcy zostaną zaakceptowani przez Komisję Europejską oraz dojdzie do przejęcia przez PKN Orlen - bezpośrednio lub pośrednio - kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Realizacja środków zaradczych w obszarze produkcji i sprzedaży hurtowej paliw wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi. Realizacja obydwu wyżej wymienionych działań wymaga szeregu zgód korporacyjnych, w tym zgód Walnego Zgromadzenia Spółki.

Reorganizacja w Grupie Lotos



Wdrożenie ustalonego modelu realizacji środków zaradczych wymaga podjęcia przez Lotos szeregu działań reorganizacyjnych przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli nad spółką przez PKN Orlen obejmujących m. in.:

  • wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do Lotos Asfalt Sp. z.o.o. (której jedynym wspólnikiem jest Lotos)
  • transfer udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotos SA
  • transfer udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale;
  • transfer aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Szajka z Pcimia opanowała Lotos i Orlen (1)

    Obajtek jest posiadaczem ogromnego majątku (pałace, wille, mieszkania), na który nie ma pokrycia w dochodach. Prezesem LOTOSu jest była księgowa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pcimiu. Kleptokracja pisowska okrada Polskę i Polaków

    • 11 5

    • Hahaha towarzyszu sluzuj pasek i stringi

      • 1 3

  • będzie płacz i zgrzyt zębami

    Co to za i**ota wymyślił? Chyba ktoś komu zależy na zrujnowaniu pomorskiej gospodarki.
    Strzelanie sobie samemu w łeb!

    • 6 2

  • lotos

    to zemsta kaczyzmu ,ze pomorze w wiekszosci jest jemu przeciwna,i obajtek bedzie dalej krecil lody milionowe ,a Nowakowi o zegarek za 10,ooo robili afere,lotos bedzie ich koejna dojna krowa,

    • 7 2

  • (4)

    Gdzie byli znawcy z PO kiedy sprzedawano:
    Wedel - Japończykom
    Wawel- Szwajcarom
    Mieszko - Litwinom
    Soplicę, Absolwent, Żubrówkę -Rosjnom
    Krupnik, Sobieski Balsam Pomorski - Francuzom
    Żołądkowa gorzką - Brytyjczykom
    Piwo Lech, Tyskie i żubr -Japończykom
    Piwo Żywiec, Warka, Tatra -Holendrom
    Piwo Okocim, Harnaś - Duńczykom
    Wrocławskie Zakłady Metalowe - Niemcom ( Bosch)
    Zelmer - Niemcom
    Polar - Amerykanom
    Biedronka - Portugalczykom
    Żabka- Czechom
    Telekomunikacja Polska- Francuzom
    Środki piorące : IXI, Kokosal itp - Niemcom (Henkel).
    A jak dwie Polskie firmy tworzą fuzje , to lament pod niebiosa.

    • 10 13

    • De.bilu nigdy zadnej z podanych firm nie podzielono na części

      I wyprzedano. A TO robią z Lotosem. Niszczą go. Kacper to ty ? Pomóż ! Broń naszego majątku. Ojciec ci nie wybaczy tego....

      • 6 2

    • I jeszcze Gdańskie zakłady środków odżywczych. Czyli dr oetker dojcze.

      • 4 2

    • Sporo wymienionych to prywatne firmy, ale w odniesieniu do takiej TP SA nawet Ci odpowiem. (1)

      Znawcy z PO byli wowczas razem ze znawcami PiS w rzadzie AWS-UW, ktory to TP SA Francuzom sprzedal.

      • 3 1

      • no jednak czołowy AWSiak - Buzek jest w PO

        pamiętacie rząd 4 reform, rozdęta biurokracja - to efekt Buzka i jego kolegów

        • 1 1

  • Takie dawkowanie emocji niczym w dobrym thrillerze. Tu pokroją, tam potną, trochę przemielą, coś obiecają, każą czekać, wszyscy czekają, mówią, że będzie dobrze, a na końcu będzie ...
    Że wszyscy bohaterowie filmu zginęli w ciemnym lesie i nie ma superbohatera, który ich uratuje. Kurtyna opadła.
    Super, że się kadra zarządzająca tak bawi kosztem pracowników. A najgorsze jest to, że niby coś się dzieje, a nikt nic nie wie. Nie chcą nam powiedzieć , co z nami będzie, jakie są plany.

    • 4 1

  • Pisowski szejk z Orlenu postanowił zaorać Lotos na rozkaz dziada z Żoliborza

    • 5 4

  • Pis rozparceluje lotos

    A Gdańskie pisiory milczą

    • 5 0

  • (2)

    Czy ktoś z pracowników zrobił coś, powiedział nie, gdy od 5 lat jego kolegów wyrzucano za bramę? Nie! Grzał d przy kaloryferze myśląc że jego to nie dotyczy! No to teraz dotyczy. Fajnie wam zza okien się patrzyło, grzaliscie krzesła bąkami z radością myśląc- tym się należało, ja jestem lepszy! No to teraz zobaczymy jak jesteś lepszy i popatrzymy też z okien już innych firm jak niesiecie karton.

    • 4 1

    • (1)

      ale co ma piernik do wiatraka?

      • 0 1

      • I tu jest odpowiedź. Martw się dalej martw tylko o ,4 liter. A to by było żebyś pracował do emerytury i wszyscy a tak to zaraz będziesz za bramą!!!!!

        • 1 0

  • Brawo PIS

    Tylko Orlen.

    • 5 6

  • Gdzie PO było jak za bezcen

    Sprzedał ten co nie wiedział ile ma mieszkań Saur francuzowi GPEC niemcowi co???

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane