• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyspieszenie budowy terminalu gazowego w Gdańsku

Robert Kiewlicz
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Przyspieszenie budowy terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej zapowiedział w mediach wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Inwestycja ta znalazła się na tzw. przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej. Operator przesyłowy gazu Gaz-System - odpowiedzialny za terminal - zakłada, że jeszcze w 2022 r. zawrze pierwsze umowy na regazyfikację. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane na 2027-2028 r.



Milion euro na projekt terminalu LNG w Gdańsku



Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:

Program zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych. W ramach programu planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie.

Celem programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Schemat terminalu LNG typu FSRU. Schemat terminalu LNG typu FSRU.

Regazyfikacja LNG w Gdańsku. Pływający terminal



Terminal FSRU ma być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Ponadto zakładana jest jeszcze możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.

Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu



Terminal zapewni możliwość rozładunku LNG z maksymalną łączną ratą rozładunkową
9 tys. m sześc. LNG/h. W ramach usług dodatkowych operator terminalu rozważa możliwość świadczenia usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki (statki o pojemności od ok. 1 tys. do 30 tys. m sześc. LNG) oraz bunkrowania statków.

Część offshore inwestycji składa się z:

  • pływającej jednostki FSRU wraz z częścią morską (offshore) łączącej terminal FSRU z Krajowym Systemem Przesyłowym,
  • zaprojektowania i wybudowania infrastruktury umożliwiającej zacumowanie jednostki i odbiór gazu po regazyfikacji z jednostki, wraz z infrastrukturą rozładowczą i systemami towarzyszącymi,
  • zaprojektowania i wybudowania gazociągu podmorskiego łączącego ww. infrastrukturę z systemem przesyłowym,
  • zaprojektowania i wybudowania nowej lub rozbudowy istniejącej infrastruktury lądowej, która zapewni możliwość odbioru gazu z terminalu i rozprowadzenia go w krajowym systemie przesyłowym.

Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych. Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych.

Nowe gazociągi i infrastruktura na lądzie



Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa nowych gazociągów przesyłowych. Aktualne prace obejmują trzy inwestycje: gazociąg Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. Jest decyzja, nie ma konkretów



Projekt FSRU został uwzględniony na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w marcu 2020 r. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja wpisuje się w założenia polityki energetycznej kraju oraz w cele klimatyczne Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (126) 9 zablokowanych

  • (4)

    no jak Gróbarczyk obiecał to jakby terminal już stał , to ten od stępki w Szczecinie

    • 6 6

    • przejrzyj analfabeto jego decyzje z ostatnich lat i zobacz ile zostało dopiętych

      a ile zablokowały zielone małpy, poza tym chyba ci się nazwiska pomyliły...

      • 0 1

    • Zegarmistrz nowak. Hahahaha. (2)

      ruskie do Kijowa nie mogą dotrzeć, bo fajne drogi (po) budował zło..... nowak.

      • 1 3

      • Ty i twoja partia pewnie by chcieli aby dotarli.

        Potem ty elektrycznym autem pinokio byś tam pojechał, do swoich

        • 0 0

      • Promem pinokio raczej z Polski nie wyjedziesz

        He He He

        • 0 0

  • W obecnej sytuacji (5)

    w inwestycję powinny być rzucone takie środki żeby budowa trwała maks 2 lata. Niezależność od Rosji to nasze być albo nie być.

    • 59 4

    • w obecnej sytuacji ?

      Przecież o tym była mowa od 2013/2014 roku że Rosja wejdzie na teren Ukrainy i każdy o tym wiedział kto choć trochę interesował się tematem. O tym że zajmą do linii Dniepru też wiedzieli i co UE z tym zrobiła ? Miała to w d*** i dalej pchała kasę do Moskwy i bardzie uzależniała się od ich gazu zamiast inwestować w atom w całej UE.

      • 1 0

    • To najlepiej ta sama ekipa co prom pinokio wybudowała (3)

      • 3 8

      • (2)

        Oby nigdy ta, co nic nie wybudowała, bo po co, bo piniendzy ni ma i ni będzie.

        • 4 2

        • Po ile paliwo?

          Za PO taniej jednak.

          • 0 0

        • Tak tak pis s przejęło Polskę taka jska była w 1989

          TVP

          • 0 0

  • Sasin & Suski ogarną (4)

    Pinokio łapami wymacha sukces w TVP

    • 10 12

    • (3)

      Mówisz o pinokio grodzkim koperciarzu maliniaku. Acha to dobrze.

      • 0 2

      • O tym co przed wojną zdążył (1)

        Sprzedać wszystkie działki i zamienić PLN na dolary. Wiedzieli już od grudnia co się święci stąd taka wyprzedaż

        • 4 1

        • Beton PiS nie zrozumie

          • 2 2

      • Pinokio banksters łapami machający jest tylko 1

        Ten od promu i miliona aut el.

        • 1 1

  • Ochrona (1)

    Port i rafineria powinny być chronione przez porządną, nowoczesną tarczę antyrakietową . Zagrożenie jest realne dopóki w Kaliningradzie stoją Iskandery

    • 6 0

    • Wesoły antek nie zorganizował?

      A fakt, WOT i wiara gwarantem bezpieczeństwa

      • 1 0

  • (1)

    po co pyszczyc o restrykcjach,o dyzerswikacji,o nnord strymach pierwszym,drugim jak bulgarzy,wegrzy i mateusz rurociagu przyjazn nie zakrecaja!!!obajtek ratyfikowal umowe!!!

    • 3 7

    • Psst, cicho. Hipokryzja pinokio nie może wyjść do elektoratu

      TVP

      • 1 2

  • Ten projekt już byłby na ukończeniu o ile nie gotowy, (4)

    ale towarzysz Miller anulował, komu zrobił dobrze? wiemy

    • 30 7

    • Ruski agent Miller (1)

      Anulował umowę gazową z Norwegią w 2001 roku. Do tej pory gazociąg byłby spłacony.

      • 9 1

      • razem z Pawlakiem powinni siedzieć za zdradę stanu

        • 5 0

    • Nie belkocz! (1)

      • 3 14

      • Ruski troll

        • 8 3

  • Pan Timmermans mówił kilka dni temu (1)

    że gaz jest jednak zły, bo rosyjski, a węgiel dobry.
    Mimo że wcześniej węgiel był zły.

    Dziś już mówi, że gaz, owszem, zły, ale węgiel jednak też niedobry, a najlepsze odnawialne źródła energii (cokolwiek to znaczy).
    Tylko szybciej musimy ten zielony ład wprowadzać, szybciej.

    Co oznacza pewnie kolejne i większe kary.
    Czy nie?

    • 5 7

    • węgiel nie nadaje się do wspierania produkcji zielonej energii

      gaz również produkuje co2 ale blok można włączyć w czasie minut a nie godzin... lepiej pasuje do wiatraków czy fotowoltaiki które jako źródła są bardzo niestabilne

      • 0 2

  • NIE! (3)

    Bo kolejne podwyżki gazu

    • 1 13

    • (1)

      To wyp........ do nich.
      .

      • 6 1

      • Taaak tęczowy po st ko muchu wyborca PISu.

        • 0 2

    • O wyborca PiS

      • 0 3

  • (2)

    A Niemcy będą kupować po dobrej cenie od Rosjan. Polacy to dziwny naród.

    • 4 22

    • Jasne (1)

      Nie sąsiadują z ruskimi...

      • 5 1

      • Niestety, sąsiadują.

        • 1 1

  • (6)

    mateusz tak pyszczy o zakolkowanych strymach! a rurociag przyjazn pompuje? da pompuje!!tylko nie pytac bo to jest beszczlnosc! premir odpowiada!

    • 9 37

    • Oj, durak, znajesz? (4)

      Polska jest w UE i samodzielnie nie może nałożyć żadnych sankcji, byłoby to sprzeczne ze swobodą gospodarczą i groziło pozwami sądowymi.

      • 8 4

      • (3)

        nie zabiegalem,ale milo poznac duraka!!!,tylko dla informacji, rurociag przyjazn do plocka i tu konczy bieg!! pompuje rope z za uralu!!!pozostalosc poRWPG!!

        • 4 4

        • Da, da...
          Nadal kiepsko z polszczyzną :(

          • 0 0

        • Ściśle (1)

          Ten rurociąg ma dwie odnogi, pierwsza (przez Polskę) dochodzi do Lipska(!) a druga do Czech i na Węgry.

          • 1 2

          • mnie interesuje nitka plocka rura fi 800!!!!,na wegry idzie przez ukraine!!!lipsk tez nie moj problem!!

            • 0 3

    • Znafca tematu.

      Chcesz jeździć autobusem albo samochodem czy chodzić na piechotę ?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane