• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyspieszenie budowy terminalu gazowego w Gdańsku

Robert Kiewlicz
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Przyspieszenie budowy terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej zapowiedział w mediach wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Inwestycja ta znalazła się na tzw. przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej. Operator przesyłowy gazu Gaz-System - odpowiedzialny za terminal - zakłada, że jeszcze w 2022 r. zawrze pierwsze umowy na regazyfikację. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane na 2027-2028 r.



Milion euro na projekt terminalu LNG w Gdańsku



Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:

Program zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych. W ramach programu planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie.

Celem programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Schemat terminalu LNG typu FSRU. Schemat terminalu LNG typu FSRU.

Regazyfikacja LNG w Gdańsku. Pływający terminal



Terminal FSRU ma być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Ponadto zakładana jest jeszcze możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.

Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu



Terminal zapewni możliwość rozładunku LNG z maksymalną łączną ratą rozładunkową
9 tys. m sześc. LNG/h. W ramach usług dodatkowych operator terminalu rozważa możliwość świadczenia usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki (statki o pojemności od ok. 1 tys. do 30 tys. m sześc. LNG) oraz bunkrowania statków.

Część offshore inwestycji składa się z:

  • pływającej jednostki FSRU wraz z częścią morską (offshore) łączącej terminal FSRU z Krajowym Systemem Przesyłowym,
  • zaprojektowania i wybudowania infrastruktury umożliwiającej zacumowanie jednostki i odbiór gazu po regazyfikacji z jednostki, wraz z infrastrukturą rozładowczą i systemami towarzyszącymi,
  • zaprojektowania i wybudowania gazociągu podmorskiego łączącego ww. infrastrukturę z systemem przesyłowym,
  • zaprojektowania i wybudowania nowej lub rozbudowy istniejącej infrastruktury lądowej, która zapewni możliwość odbioru gazu z terminalu i rozprowadzenia go w krajowym systemie przesyłowym.

Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych. Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych.

Nowe gazociągi i infrastruktura na lądzie



Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa nowych gazociągów przesyłowych. Aktualne prace obejmują trzy inwestycje: gazociąg Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. Jest decyzja, nie ma konkretów



Projekt FSRU został uwzględniony na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w marcu 2020 r. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja wpisuje się w założenia polityki energetycznej kraju oraz w cele klimatyczne Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (126) 9 zablokowanych

  • USA (2)

    Się cieszy, będziemy wydawać dolary na zachód. Trzeba się dogadać z Saszą

    • 5 47

    • Sasza właśnie się dogaduje z Ukrainą

      • 2 0

    • sasze to trzeba pogonic.

      • 12 1

  • Słuszna i trafiona była wcześniejsza decyzja rządu dot. budowy terminalu gazowego (1)

    W sam raz na obecne czasy

    • 16 1

    • 100/100

      .

      • 3 0

  • zbiorniki i rurociąg są na brzegu

    W Rewie i Pierwoszynie.

    • 5 0

  • Budować gazowce w uproszczonej formie,tylko do magazynowania gazu chyba najprościej

    • 0 0

  • trzeba było szybciej myśleć (a może myśleć w ogóle?)

    • 5 4

  • Sankcje nie działają

    Ruskie trolle nadal opłacane przez ministerstwo sprawiedliwości i partię jarozbawa

    • 6 9

  • Pan Minister to umie przyspieszyć (5)

    Podobnie jak wszystkie strategiczne inwestycje w gospodarce morskiej FSRU w Gdańsku idzie jak burza zwłaszcza na slajdach oraz na konferencjach prasowych.

    • 49 23

    • (4)

      Ponoć ten terminal gazowy znalazł sie na szybkiej liście inwestycji zaraz za Narodowym promem ze Szczecina. W przyszłym tygodniu Grabarczyk ma przyjechać i także położy stępkę - tym razem stępkę Terminalu gazowego.. ku chwale Ojczyzny i Partii. Czuwaj.

      • 8 13

      • kupią przePiSowo od handlarza respiratorami (2)

        w jeden moment cały gazport z gazociagiem

        • 8 12

        • Idź pilnuj lepiej swojej czerwonej flagi na manifie

          • 7 2

        • Bo na 500 piniędzy ni ma i ni będzie.

          Kradzież VAT ponad 250.000.000.000 miliardów złotych.

          • 6 5

      • ryży i Nord Stream 2.

        Opinia totalnego de.... a. Jak będziesz winny to będziemy cię bronić jak niepodległości. Amen.

        • 8 6

  • (1)

    porazka cala zatoka juz jest pustynia biologiczna.....ten terminal sprawi ze zycie zginie całkowicie wezcie se ten terminal do warszawy icki!

    • 4 21

    • O, ekolog!

      ruskie niszczą ukraińską przyrodę, nie słyszałeś?!

      • 10 2

  • (5)

    Bardzo dobrze, jedziemy z tematem. Terminal w Swinoujsciu juz jest, Baltic Pipe do konca roku (oby niby przypadkowo sie tam nic nie wydarzylo), jeszcze ten terminal i bedziemy mini hubem na region.

    • 57 2

    • (4)

      to bylo w budapeszcie, w 2021,w ciemnym saloniku,spotkanie orban,putin,iii? twarzysz kaczynski.

      • 5 25

      • (2)

        A całkiem niedawno trójka przyjaciół Putina: Orban - Le Pen - Pinokio

        • 4 13

        • Nawet do Pislamabadu byli zaproszeni (1)

          Dobrze że Polska w UE zanim pislsmiści przejeli władzę

          • 4 12

          • ty pajacu to byś chciał zamiast chrześcijan, islamistów i muzułmanów a w przedszkolach, szkołach ideologię lgbt.

            • 8 4

      • Bo wszyscy czerwoni

        Rączka buźka goździk

        • 3 11

  • marketing, będzie płacić za gaz i za kosztowny transport morski (1)

    • 6 43

    • no trudno. jezeli chcemy byc niezalezni od rosji to trzeba ponosic koszty

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane