- 1 Rekordzista z Pomorza ma prawie 76 mln zł długu (31 opinii)
- 2 Zobacz jak powstaje potężna hala (72 opinie)
- 3 Mercor pracuje dla Tesla Gigafactory (106 opinii)
- 4 Zamrożone ceny energii dla firm (39 opinii)
- 5 Konserwator opóźnia sprzedaż pustostanu (156 opinii)
- 6 Był HIT, było Tesco, będzie osiedle (331 opinii)
Polferries "wyrzucony" z Portu Gdynia
Władze Portu Gdynia zdecydowały o unieważnieniu postępowania w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego. Stało się tak, ponieważ postępowanie państwowego armatora Polferries na zasadzie "zjeść ciasto i mieć ciasto" mogło zagrozić gdyńskiemu portowi. Pytanie tylko, czy kolejny przetarg to szansa na zupełnie nowego armatora na naszym rynku, czy tylko zabieg z powodu unijnych procedur.
AKTUALIZACJA, 15 listopada: Stanowisko władz Portu Gdynia.
- Jesteśmy dumni z funkcjonowania nowego Publicznego Terminalu Promowego. Widzimy stały wzrost pasażerów korzystających z transportu promowego w Porcie Gdynia. Terminal został wybudowany jako terminal publiczny i zamierzamy niezwłocznie rozpisać nowe postępowanie przetargowe w którym wszyscy operatorzy, jak i Polska Żegluga Bałtycka są mile widziani. W biznesie tak bywa, że czasami negocjacje na tak poważnym szczeblu nie kończą się podpisaniem umowy. Jesteśmy świadomi pytania dotyczącego przedmiotu naszych rozmów z innymi spółkami. Jednakże, zgodnie z polityką firmy, nie możemy udzielić informacji na temat szczegółów rozmów czy umów objętych tajemnicą handlową. Jesteśmy zobowiązani do zachowania poufności w sprawach, które mogą wpływać na nasze relacje z partnerami biznesowymi czy przebieg kolejnych postępowań przetargowych - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu Portu Gdynia.
Zgodnie z planami nowy Publiczny Terminal Promowy

Jednym z nich jest armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od pierwszego dnia faktycznego uruchomienia terminalu, czyli 17 czerwca 2022 roku. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries, który do dziś nie przeprowadził się do Gdyni i dalej pływa z terminalu w Gdańsku. A sprawa jest o tyle trudna, że w związku z postępowaniem Polferries, Port Gdynia może mieć problem z rozliczeniem unijnej dotacji.
Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 116,8 mln zł.
Kiedy przeprowadzka? To było jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi Polskiej Żeglugi Bałtyckiej przez ostatnie półtora roku. Odpowiedzi były różne. A to, że jeszcze trwają uzgodnienia, a że do końca roku. Rok temu prezes Andrzej Madejski, stwierdził nawet, że cały czas rozważają zasadność tej przeprowadzki z tą flotą, którą dysponują, i że chcieliby utrzymać Gdańsk w ofercie.

- Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział Andrzej Madejski.
Niestety, z powodu braku floty PŻB nie może sobie pozwolić na utrzymanie dwóch lokalizacji. Sytuacja może się zmienić, ale najwcześniej w 2024 roku, kiedy narodowy armator odbierze pierwszy z nowych promów. Ten powstaje we włoskiej stoczni Visentini. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów, które powstają w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jeden z nich też ma trafić do PŻB, ale dopiero na początku 2025 roku.
Wszystko jednak wskazuje na to, że Port Gdynia nie ma tyle czasu, bo nie pozwalają na to unijne procedury. Władze Portu Gdynia ogłosiły więc unieważnienie postępowania "Wybór przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2021-2025".

Jakie dziś jest stanowisko PŻB?
- Negocjacje biznesowe nie zawsze kończą się podpisaniem umowy i nawiązaniem współpracy. Prowadzone rozmowy były niejawne, natomiast wypracowane w ich toku dobre relacje z Zarządem Morskiego Portu Gdynia będziemy podtrzymywali. Pozostajemy w Gdańsku, skąd realizujemy odejścia promowe do Nynashamn w regionie Sztokholmu. Zapraszamy na pokłady promów Polferries i zachęcamy do zwiedzania z nami Skandynawii - poinformował nas Michał Arciszewski, rzeczni prasowy PŻB.
A tu należy przypomnieć, że czasu na negocjacje było dużo. Przetarg ogłoszono w grudniu 2020 roku, a rozstrzygnięto 7 czerwca 2021 roku. Terminal przyjmuje promy od 17 czerwca 2022 roku.

Co teraz? Pozostaje jedynie ogłosić nowy przetarg. Pytanie, czy w jego wyniku zostanie wybrany zupełnie nowy podmiot na naszym trójmiejskim rynku, czy chodzi o danie dodatkowego czasu narodowemu armatorowi.
O dalsze postępowanie w tej sprawie zapytaliśmy władze Portu Gdynia.
Czy możemy też liczyć na zupełnie nowe oferty? Na uroczystości oddania Publicznego Terminalu Promowego, tej we wrześniu 2021 r. obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyńskim terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Ten armator startował razem z Polferries w właśnie unieważnionym przetargu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-14 18:33
Ale bałagan. (18)
Pieniądze z UE brać to cacy, ale przemyśleć temat i zrobić jakiś logiczny plan na przyszłość to już be. Słabo panowie wygląda to wasze rządzenie.
- 195 38
-
2023-11-15 02:18
Dokładnie (6)
"Ej, panowie, budujemy terminal w Gdyni! Nie ma na co czekać, pjeniąszki za darmo unia rozdaje! Czy jest nam potrzebny i kto będzie korzystał zadecydujemy później! Przecież jest darmowy! Co może pójść nie tak?!" Szwagier pewno już czekał z żukiem pełnym worków cementu z Castoramy na ogłoszenie wyników przetargu..
- 15 12
-
2023-11-15 07:10
Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 116,8 mln zł.
- 7 2
-
2023-11-15 15:20
Unia nic nie daje (4)
Unia nic nie daje. Jeżeli coś daje, to albo pożycza, albo nakłada na nas takie zasady gry, że w przyszłości zapłacimy za to kilka razy tyle... Tak samo te pieniądze z KPO. Za chwilę przez to będzie milion dodatkowych podatków i opłat ale co tam. Stać nas brać od UE przecież
- 5 15
-
2023-11-15 23:13
(3)
Jesteś dzbanem. Popatrz sobie na zdjęcia kraju przed wejściem do Unii , wyglądał jak za komuny. Na wsiach nawet chodników nie było Ile ty tym masz lat, że takie głupoty wypisujesz ? Tylko ktoś kto nie widział Polski przed wejściem do Unii może mieć takie poglądy , zasłyszane od partii lepszych Polaków
- 9 6
-
2023-11-16 07:35
Tak
- 0 0
-
2023-11-16 08:08
(1)
Gdybyśmy nie weszli do unii to chodników by nie było, niczego by nie było. Ja to się w ogóle zastanawiam jak Szwajcaria albo Norwegia może funkcjonować, przecież im brakuje na chleb.
- 2 4
-
2023-11-16 21:45
Można zapytać też Emiraty...
- 1 0
-
2023-11-15 02:57
Klasyka w wydaniu ludzi z PO czy PiS
Kto głośniej szczeka.
Podpisują traktaty, których nie chcą, bądź nie mogą spełnić.- 10 3
-
2023-11-15 04:32
Fakt (5)
Kto tam tym portem zarządza?
- 14 0
-
2023-11-15 05:05
Ameby
- 9 2
-
2023-11-15 07:47
Złe decyzje
Same Asy, takie jak Główny Chaosowy Portu Wojciech BydleWski
- 5 0
-
2023-11-15 23:16
Jakie ma to znaczenie kto tym potem zarządza (2)
Port funkcjonuje i to jest najważniejsze Ponadto hejt należy się Polferries za niedotrzymanie umowy.
- 4 2
-
2023-11-16 21:47
To przypadkiem nie dla nich Szczecin budował promy w technologii pisowskiej?
- 0 1
-
2023-11-17 10:40
eee
Jakie umowy? Przecież jej nie podpisali
- 0 0
-
2023-11-15 10:18
Niestety (2)
Rządy pisu to porażka a dyrekcja ZMPG to ludzie niekompetentni.
- 3 7
-
2023-11-15 17:27
Porażka to fakt że się wyklułeś (1)
Z koziego bobka
- 4 2
-
2023-11-16 21:48
Siorbaj naczelnika
- 0 1
-
2023-11-17 06:22
No. Przecież był przetarg zgodnie z prawem.
Tylko wygrany kręci wały. Pisi fachowcy promów im zabrakło buahaha
- 0 1
-
2023-11-14 16:55
Konkurencja (8)
Może w końcu będzie jakaś konkurencja dla stena line , TTI line do karlskrony lub kalmaru , najlepiej by było
- 64 10
-
2023-11-14 18:15
(5)
Po co nam niemiecka spółka?
- 5 19
-
2023-11-14 19:14
a po co nam polska, która jedynie robi zamieszanie? (1)
Stena nie jest polską i jakoś świetnie radzi sobie w Gdyni
- 26 3
-
2023-11-15 15:39
polska spółka jest potrzebna by miernoty jak Sasin czy Horała coś w życiu w końcu mieli
- 10 1
-
2023-11-14 19:16
(1)
Jeśli polska spółka nie potrafi przez rok się zdecydować z którego terminala chce pływać i zajmuje miejsce, to może jednak lepsza jest niemiecka z której będzie się dało skorzystać.
- 26 3
-
2023-11-16 08:19
Nie chodzi o zdecydowanie - oni najzwyczajniej nie mają promów żeby pływać z dwóch lokacji
- 2 0
-
2023-11-16 08:18
Jeśli polska spółka nie ma statków żeby pływać, zostaje wpuścić inną. Może być niemiecka czy fińska - ważne żeby terminal miał obłożenie
- 7 0
-
2023-11-14 18:34
TT line to...
Nie ten kierunek - Rostok, Gdynia, Helsinki.
- 7 2
-
2023-11-14 21:10
Lepiej do Turku lub Helsinek
- 7 1
-
2023-11-14 16:06
I bardzo dobrze terminal na Westerplatte (12)
Jest komunikacyjnie na wygranej z terminalem w centrum Gdyni gdzie korki uniemożliwiają dojazd. Pzb było by niespełna rozumu porzucając Gdańsk gdzie mają całą keje na wyłączność na rzecz Gdyni gdzie byli drugim przewoźnikiem.
- 133 52
-
2023-11-14 17:00
bez przesady, (3)
Stena Line jest o takich godzinach czy rano czy wieczorem, że takich korków w Gdyni nie ma. Co innego wyjazd na obwodnicę bo to stan umysłu
- 22 13
-
2023-11-14 17:41
(1)
no tak, bo z promu przede wszystkim korzystają mieszkańcy Gdyni, a nie przyjezdni z obwodnicy.
- 25 7
-
2023-11-14 17:57
dziwne czytamy ten sam wpis, a rozumiemy coś innego
- 7 2
-
2023-11-15 23:18
W centrum nigdy nie ma korków kolego
Port jest praktycznie w centrum miasta. Nie ma już dawno portu dla promów na Obłużu
- 6 2
-
2023-11-14 18:03
i przez kilometr prom płynie rufą w głąb portu w strachu, że mocniej powieje i przyłoży w nabrzeże jak ostatnio. Tak wygrywa...
- 8 24
-
2023-11-14 21:04
No faktycznie w tych godzinach kiedy należy podjechać są takie korki, że szok szczególnie wieczorem
- 3 0
-
2023-11-15 00:01
To po co startowali w przetargu. (1)
Startowali tylko po to aby zablokować wejście innego przewoźnika, a sami nie mieli zamiaru przeprowadzać się do Gdyni.
- 16 2
-
2023-11-15 16:09
To tak jak by wybudować terminal
Na Motławie na końcu długiej . Takie punkty buduje się na obrzeżach miasta a nie w środku Gdyni. Dramat nie wiem kto to planował. A może lotnisko na świętojańskiej przenieśmy z Gdańska super pomysł bo przecież korków w nocy nie ma brawo Pżb zostańcie w Gdańsku
- 8 8
-
2023-11-15 23:17
Jakie korki dzbanie? (3)
Byłeś kiedyś w Gdyni? Wiesz gdzie jest ten port? Jest praktycznie w centrum miasta , masz złe i nieaktualne informacje a zabierasz głos temacie.
- 5 6
-
2023-11-16 07:18
A do tego centrum miasta teleportujesz się
omijając obwodnicę lub Sopot?
- 6 1
-
2023-11-16 09:31
Dzban no ładnie ja cię nie obrażałem
Więc zachowaj komentarz dla siebie
- 2 0
-
2023-11-16 09:33
Kto by chciał jeździć do Gdyni
I oglądać gdzie jest port .
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.