• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • bo obecna władza ma gdzies opinie mieszakanców

    sprzedadzą wszystko, nawet muszla naprzeciwko hotel Orbis jest w prywatnych rekach

    • 10 1

  • Stop developerom i ich poplecznikom w UM Gdynia

    • 12 1

  • Robić port nie pytać. Tylko bez smrodu i pyłu. Drobnica, kutry

    • 11 1

  • Prosty mechanizm (1)

    Imprezy dla ludu przyciągają klientów booking.com a Ci potrzebują bloków do wynajmu, developerzy budują, miasto działki sprzedaje...i przyjmuje :)

    • 33 0

    • paradoksalnie, miasto niewiele z tego ma...

      bo właściciele nie są tutejsi i nawet jak płacą jakieś podatki, to nie tutaj.
      Równiez tutaj nie mieszkają, więc nawet pit'a nie zostawią...

      Są to wyłacznie szybkie i partykulane interesa miejscowych "kręgów urzedniczo - gospodarczych" z perspektywą "do emerytury"...

      Mmiasto, czyli my ponosi koszty przeludnienia, niewydolej infrastruktury. Wtedy port jest dobry (i PKP) bo zrobi.... Może...

      • 2 0

  • Tu musi być Spec Ustawa - Panie Szczurek Port to kasa na całe lata a Deweloperzy to raz mała kasa

    • 13 1

  • Dlaczego zniszczyli PLO - Polskie Linie Oceaniczne - PLO

    • 13 0

  • Gdy się zaczyna coś właściwego dziać, partyjniactwo zaczyna niszczyć (3)

    zamiast spełniać obiecanki próbuje Gdynię wciągać do szamba. Te tak ważne i piękne oraz cenne przestrzenie powstawały w miejscu kiedyś zdegradowanym na zawsze i były tzw. bombom biologiczną. Jakos Port nie przejawiał chęci, aby zainwestować, a tylko kopał w kanałach zamiast budować od razu Port Zewnętrzny. O OPAT mówi się już kilkanaście lat tak jak i o Drodze Czerwonej i co ? obiecanki !!!
    Faktem jest, że prezydent buduje za niskie budynki a tak prestiżowych miejscach to nic innego jak tracenie bezpowrotnie atrakcyjne miejsca, w których toczyłoby się intensywniej życie mieszkańców, ale Port też nam tego nie proponuje. Dlatego dla mnie "lepszy wróbel w garści niż...." bo to co miasto proponuje to nic innego, jak próba powrotu do europejskiej tradycji myślenia o mieście jako miejscu życia społecznego, choć może minimalistycznego. Dobrze, że inwestorzy zaczynają w Gdyni ten aspekt zauważać, a mieszacze chcą im przeszkodzić.

    • 1 13

    • "próba powrotu do europejskiej tradycji myślenia o mieście jako miejscu życia społecznego" (2)

      A gdzie ty w tej Europie był?
      Chyba na Ibizie... Żarcie, chlanie i wydalanie. Jak w Sopocie. To nazywasz "życiem społecznym"?
      Gdzie jest życie społeczne w Gdyni?
      Żyję tu całe życie a w "centrum" nie byłem dziesięciolecia.
      Bo nie mam po co!

      • 4 2

      • Nigdzie nie byleś, nawet omijasz Centrum Gdyni, to dlaczego się wypowiadasz ? (1)

        Ja zwiedziłem bez mała cały świat i chętnie bywam w Centrum Gdyni, ponieważ zależy mi, aby całe miasto nie odstawało, a wręcz wiodło prym tak jak było to przed wojną. Oczywiście Ty możesz żyć jak Ferdek Kiepski czy reprezentować filozofie Kononowicza, ale nie mogę patrzec jak Tobie podobni próbują zawładnąć tym pięknym miastem i zrobić z niego IIIŚwiat!!!

        • 1 2

        • "A gdzie ty w tej Europie był"

          To pytanie retoryczne. Bo można być a nie widzieć.
          Widzi się ładne (?) budynki ale nie widzi się procesów, które powodują, że one powstają. Może jesteś masochistą (nie oceniam...) ale ja nie podróżuję do "centrum" aby sponsorować tamtejszą rzeczywistość "aby była"...
          Oceniam jego ofertę...
          I nie jeżdżę...

          • 2 0

  • Gdynia powinna zlikwidować port i całość linii brzegowej zabudować apartamentowcami (1)

    ...ciekawe co na to Kwiatkowski?

    • 20 0

    • nic, bo nie żyje

      • 0 0

  • Panie Prezydencie (3)

    Panie Prezydencie czy nie widzi Pan że gdynianie mają już dość developerki już nawet piękne dzielnice domków jednorodzinnych takie jak stary mały-Kack zagracacie wielkimi budynkami ocknij się chłopie bo nikt nie będzie cię dobrze wspominał odprowadzanie to miasto do katastrofy a może po prostu Prezydent stracił już swoje cohones i już nie rządzi twardą ręką jak kilkanaście lat temu.??

    • 50 3

    • mów za siebie, jestem Gdynianienem z krwi i kości

      i podoba mi się coraz wyższa zabudowa ;-)

      • 1 2

    • rzadza mafie deweloperskie i wszechmocni prawnicy.

      • 9 0

    • Nigdy ich nie miał

      Zawsze na pierwszym planie były drogie fajerwerki udające rozwój miasta. Jednak po tylu latach imprezowania ciężko jest mydlić oczy wszystkim mieszkańcom.

      • 19 0

  • Przestrzeń dostępną dla mieszkańców?- to całkiem jak nabrzeże Dalmoru w nowej marinie niedostępne dla mieszkańców, skrzętnie zamykane na automatyczny zamek. Dostęp do jachtów jest zastrzeżony furtkami do pływających pomostów, a ta część nabrzeża powinna być ogólnodostępna, zresztą jak jest na wizualizacjach. Znowu mieszkańcy potraktowani jak intruz

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane