• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia vs Gdańsk (6)

    W Gdańsku wciąż kwitnie lotnisko, rozwija się port, powstanie port zewnętrzny, są drogi dojazdowe itd..
    Gdynia nieczynne lotnisko z zarządem który pobiera wynagrodzenie, port ograniczany jest blokami mieszkalnymi, jedyna droga dojazdowa sypie się i jest w ciągłym remoncie, zadłużenie miasta to ponad 700 milionów złotych.

    • 36 3

    • wiesz, że w Gdyni również powstanie Port Zewnętrzny?

      zanim zabierzesz głos zobacz ile zmian było w gdyńskim procie, zwłaszcza w temacie kontenerów.

      • 0 1

    • Gdzie wladze wojewodztwa marszalek ,prezydenci miast w spolnej sprawie odblokowania lotniska w Gdyni i polaczenia linia (4)

      I polaczenia linia kolejowa obydwu lotnisk dla wzrostu i dynamicznego rozwoju calego regionu .Gdynia z innymi kierunkami moze nawet miedzykontynentalnymi..Na co tu czekac? Na co tu czekac? Na starosc wasza? Robcie cos...Radni tez mogli by wspomoc a nie tylko przeglosowuja zprzedaze dzialeczek w centrum pod deweloperke.

      • 2 1

      • szczurek nie chce PKM na północ miasta a do tego dwa lotniska nie są nam potrzebne (2)

        • 4 3

        • Widać jesteś w tej kłamliwej farmie trolli

          i próbujesz wcisnąć kit jak twoi mocodawcy !!!

          • 1 0

        • nie jest ważna potrzeba, bo tę można uzasadnić

          Ważne jest, kto ma na tym zarabiać...
          I o to chodzi...

          • 2 0

      • akurat w tej sprawie nalezy sprawiedliwość oddać marszałkowi

        I podkreślić jego udział w mediacji powstania linii kolejowej w Gdańsku z możliwością kontynuacji w Gdyni. Stało się to na wniosek Gdyni, która optowała za takim rozwiązaniem, widząc w tym czynnik rozwoju. Gdańsk widział tramwaj jako komunikację lotniska. Swojego jedynie lotniska.
        A potem "szanowne" gremum się "pożarło" o fundusze i zadłużona Gdynia odpadła z konkurencji. Co nie zmienia faktu, że "męczennictwo" nieudacznego i kłótliwego prezydenta nie powinno być kompetencją do sprawowania zarządu w Gdyni.

        • 4 0

  • Czytam te wasze komentarze i śmiesze są te żale a już walka miedzy zwolennikami Pis a PO to każdy kabaret przebije

    Jak wam się polityka obecnych władz w Gdyni nie podoba to zapraszam na wybory - możecie poprzez głosowanie wyrazić swoją opinie - poprzeć "odpowiedniego" kandydata.....lub nawet samemu startować w wyborach...nikt wam tego nie zabrania. Tylko że w praktyce jest tak że większość z was na wybory nie chodzi a później wylewa swoje żale w internecie a wiadomo internet jak papier wszystkie głupoty przyjmie.

    • 6 7

  • PIS ratunku

    Wywłaszczyć specustawą i zrobić to co rząd potrzebuje, a nie sprzedawać Niemcom apartamenty.

    • 16 2

  • Dlaczego PiS nic nie robi, aby odblokować Lotnisko Gdynia-Kosakowo ?

    a przecież tam wokoło są tereny na developer-kęi nie tylko. Tylko miesza gdzie wszystko pozamiatane. PO rozbudowuje wokół Gdańsk-Rębiechowo. Proste jak drut !!!

    • 0 8

  • Tylko

    Rozwój portu pozwoli na rozwój Gdyni. Tanią rozrywkę można sobie darować.

    • 19 0

  • nie bardzo rozumiem (1)

    "Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu." Wiceprezydent wyraża troskę o prawdziwy (cokolwiek to oznacza) rozwój portu, następnie jednym tchem mówi o scenariuszu, który wyraża co najwyżej troskę o rozwój dewelopera. Czy tylko ja tu widzę pewien paradoks? Szkoda, że nie został rozwinięty wątek tego "prawdziwego" rozwoju portu.

    • 33 1

    • to są tzw. "przesunięcia semantyczne"

      Używa sie słów, które chcą usłyszeć ludzie do których kierowany jest tekst. Nie ważna jest logika, może jej nie być. Nie wazne jest, że strony co innego rozumieją w warstwie znaczeniowej. Odbiorca i tak zinterpretuje to po swojemu i usłyszy to co chce. A że zamiary mówcy są inne? Nie ważne, grunt to skuteczność i podpisy... Potem sie indywidualnie wytłumaczy, że jest tak jak miało być...
      Przecież to sa prawnicy!

      • 3 0

  • Szczorodevelopment

    Gryzoni to pseudo prezydent dba o interes developerów a nie mieszkancow

    • 15 0

  • ustawą zmiany przepchniemy! muzeum postawimy! pomniki postawimy! (1)

    • 3 11

    • ustawą to akurat się da...

      Ale "miasto" robi to uchwałą...
      A to nie te progi...

      • 4 0

  • Za co Szczurek tak nienawdzi Gdyni. Przeciez nie musi tu mieszkac i ją niszczyc .Moze sie wyprowadzic np do ukochanej warszafki. Mam nadzieje ze on i ci jego slugusy z UM i Rady odpowiedza kiedys za to. O ironio, Szczurek doktorat robił podobno z gospodarki morskiej czy problematyki portów morskich.

    • 19 0

  • Wszyscy pisą o Molu Rybackim (2)

    a zapominają o terenach dawnej NAUTY, które też miały wejść w granice portu. To są tereny zakupione przez port i tam powinna powstać infrastruktura portowa.

    • 14 2

    • te tereny to jednność (1)

      i ich rozdzielanie jest zbrodnią.
      Oraz proszeniem się o kłopoty z powodu uciążliwego a wpływowego sąsiedztwa...

      • 3 4

      • Miasto pcha

        się do portu. Gdyby nie port nie byłoby Gdyni i miejsc prac. Uciążliwe jest miast z planami zaorania portu.

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane