• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • wybierając tych samych ludzi

    nie spodziewajmy sie ze sie coś zmieni, ba bedzie gorzej, teraz myslą jak zabezpieczyc swoja emeryturę

    • 9 0

  • Nie umieją rządzić , brak gospodarza z głową

    • 7 1

  • Co Gdynia ma na dzień dzisiejszy ? - bo po 1989 roku wszystko zostało zlikwidowane !!!

    • 8 1

  • Gdynia przyjazna ludziom (2)

    Nie mogę spokojnie czytać tych wszystkich opinii ludzi którzy zapewne mieszkają z dala od śródmieścia , a Gdynię znają ze spacerów po bulwarze. Wpuścić port do centrum to absurdalne rozwiązanie które już się przecież nie sprawdziło. Gdynia jest miastem portowym ale zarazem turystycznym i niech takim pozostanie, a przede wszystkim niech pozostanie wolnym miastem, nie pod zaborem panującego rządu.

    • 3 16

    • wpuścić? (1)

      On tam jest!

      • 3 0

      • I on był tam pierwszy, gdyby nie port, Gdynia nadal byłaby tylko wioską. Przeprowadzacie się do śródmieścia i nagle okazuje się, że przeszkadza Wam port, który jest starszy niż prawdopodobnie Wasi dziadkowie i babcie. Znam historie o tym, że mieszkańcy Sea Towers potrafili dzwonić na policję i pytać, czy port może pracować w nocy. Ogarnijcie się, dobrze rozwinięte porty napędzają gospodarkę i tworzą miejsca pracy, port dla Was miejsca nie zmieni

        • 2 0

  • Zapamiętajcie nazwiska radnych

    Moralnym obowiązkiem przed historia i mieszkańcami było poparcie Portu Gdynia przez radnych. Dziś zapisali się niechlubnie na kartach historii naszego miasta, jako zdrajcy testamentu Kwiatkowskiego i budowniczych Gdyni.

    • 17 0

  • upadek

    w mieści nastąpiła era deweloperów,
    miasto przyjmie raz kasę za sprzedaż działki.
    Port daje co roku opłatę z podatków i pracę.

    Niestety włodarze miasta widzą tylko swój interes a nie ogółu i miasta w perspektywie dłuższej niż ich kadencja przy ko.... władzy.

    Czy nie warto pomyśleć jak rozwinąć port niż jak go zlikwidować?
    Dlaczego niszczymy to co poprawnie działa,
    jaką inna alternatywę dadzą władze miasta dla portu pracujących w nim ludzi
    łatwo się likwiduje, sprzedaje,
    a co dalej??
    Podnieść podatki dla mieszkańców by utrzymać rozbudowaną administrację

    • 12 0

  • Import;export(-)usługi;apartamenty(+)

    Znowu zaczynamy od końca...

    • 9 0

  • Port w Basenie II im. inż. T. Wendy?

    Co to w ogóle za pomysł, żeby w Basenie II im. inż. T. Wendy port robić? W takim miejscu port? Tu nigdy portu nie było i nie będzie! Dziwię się, że rada miasta jeszcze nie podjęła decyzji o zasypaniu Basenu II i przeznaczeniu tak zdobytego terenu pod deweloperkę. Przecież każdy chyba widzi, że parki w mieście się już kończą, a włodarze miasta muszą regularnie oddawać kolejne tereny deweloperom.
    Reasumując:
    - zasypać Basen II i postawić bloki
    - zasypać Basen I i postawić bloki
    - stocznie wyrzucić (wszystkie) i postawić bloki

    Nauczcie się wreszcie! Gdynia już nie jest miastem portowym - jest miastem deweloperskim!

    • 8 1

  • (1)

    Oj Gdynianie!
    Pozwalacie by PIS-owskie trole narzucały Wam opinie.

    • 0 8

    • a konkretnie, bo nie wiadomo do czego pijesz

      • 1 0

  • A co na to Zarząd Portu?

    A co na to Zarząd Portu? W artykule przytoczono wypowiedzi wszystkich, tylko nie drugiej strony zainteresowanej. Jak uzasadnia swoją wizję i pomysł na rozwój tego terenu? Może warto by było zapytać Panie Redaktorze?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane