• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekord w przeładunkach i Cap San Juan. Duży ruch w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu. Z powodu warunków pogodowych musiał czekać dwa dni na redzie na wejście do portu.
  • W styczniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan mógł manewrować w Porcie dzięki nowej obrotnicy.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.

W Porcie Gdynia padł kolejny rekord pod względem przeładunków. Ubiegły rok zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów. To daje wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do 2017 roku. Przyszły rok zapowiada się równie obiecująco, między innymi dzięki wizytom takich kolosów jak Cap San Juan.



W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59-proc. udziałem w strukturze obrotów ogółem. W 2018 roku przeładowano o 1,36 mln ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z liczbą obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Jeszcze nie udało się dobić do rekordowego wyniku z 2014 roku, kiedy to przeładowano 849 123 TEU, ale niewiele zostało, ponieważ wynik za 2018 rok to już 803 871 TEU.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Przyszłoroczne wyniki w tym obszarze mogą być jeszcze lepsze, bo rok pod względem przeładunków kontenerów zaczął się też rekordowo. W połowie lutego do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wpłynął kontenerowiec, Charlotte Maersk - najdłuższy, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Ma on 347 m i jest dłuższy aż o 10 metrów od poprzedniego rekordzisty. Dziś z kolei do Portu Gdynia wpłynął kontenerowiec Cap San Juan, który ustanowił rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni.

- Cap San Juan jest nieco krótszy niż ostatni rekordowy kontenerowiec Charlotte Maersk, ale ma o ponad 10 proc. większą ładowność kontenerów TEU, o ponad 12 proc. większą nośność i o ponad 29 proc. większy tonaż pojemnościowy brutto - poinformował portalmorski.pl.
Wizyty tak dużych statków są możliwe dzięki inwestycjom, czyli nowej obrotnicy w Porcie Gdynia, a także z powodu kumulacji przeładunków w gdańskim DCT.

W ub. roku w Gdyni wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku.

Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11 proc. O ponad 20 proc. wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.

Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln zł (7,8 proc.). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5 proc.) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7 proc.). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28 proc.). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (o 19 proc.). W rezultacie zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8 proc. od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln zł.

Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln zł. Wraz z funduszami unijnymi środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.

Miejsca

Opinie (91)

  • (3)

    Kiedy wypływa?

    • 4 3

    • Będzie

      Przedwczoraj po południu.

      • 0 0

    • Do Gdyni wpłynął, zostawić tylko 2 puste kontenery i pobrać prowiant

      • 2 3

    • W niedziele wplywa do DCT

      • 2 1

  • Myślałem, że już poszerzają wejście wewnętrznte od strony Oksywia.

    Słabo wygląda ta obrotnica, niby 400 m ale jakoś strasznie ciasno i to holowanie rufą to terminali.

    • 0 0

  • Czyli rozumiem, że (3)

    dzięki tym statkom (Charlotte Maersk i Cap San Juan), BCT jak i sąsiedni terminal będą robić rekordy, które uplasują gdyńskie terminale kontenerowe w światowej czołówce.
    Ciekawa sprawa, hmm ....

    • 2 1

    • A kto tu mówi o światowych rekordach? (2)

      Może od razu byś tu chciał mieć Hamburg czy Rotterdam?

      • 2 1

      • Przepraszam, faktycznie nie mówimy o rekordach. (1)

        Błędnie odczytałem intencje autora artykuły - przecież mówimy jedynie o ciągłych, znaczących wzrostach w tej krainie mlekiem i miodem płynącej.
        A jak już wybudujemy następne obrotnice (najlepiej ze trzy przynajmniej), pogłębimy kanały, wyremontujemy nabrzeża oraz "na gotowo" wystrzelimy w morze z portem zewnętrznym - a miód i mleko oraz ogólna szczęśliwość nas zaleje, to rekordy będą nie tylko światowe ale już międzygalaktyczne.
        Tak więc raz jeszcze przepraszam że cię zirytowałem - masz rację.

        • 0 1

        • najlepiej nic nie robic. radze pozbyc sie kompleksów

          • 0 0

  • Wszyscy się gimnastykują w Port Gdynia (7)

    Inwestycje, rozwój, wizerunek, nawet wynajem hali koncertowej. Tylko zrozumieć nie mogę dlaczego jeden z członków zarządu, ten najmniejszy i najmniej kompetentny walczy ze związkami???

    • 0 0

    • Takie to mały miki! Oni razem jeżdżą na delegacje służbowe za nasza kase. Ostatnio na forum studenckim były zdjęcia gołąbków

      • 1 0

    • Jak takie sprawy dzieją się za dobrej zmiany- gratuluje!

      • 0 0

    • Ale kto kogo uczy?

      • 1 0

    • To nie jest zwykła podwładna. To pani dr UG. Liczą razem na liczydle. Taki fetysz ma podobno mały viceprezesik:)

      • 2 0

    • Mówicie o tym małym prezesiku od finansów? Ten co bzyka swoją podwładną ? Ja myślałem ze go posunęli jak to wyszło...

      • 2 0

    • Do roboty się brać bo Gdańsk nas wyprzedzi. A przecież to Port Gdynia był pierwszym polskim portem!

      • 1 0

    • Jak to dlaczego, bo chce wsadzić na komendanta swojego brata, emerytowanego strażaka:)

      • 2 0

  • (3)

    W Gdyni więcej o 2 mln , a w Gdańsku więcej o 9 mln..

    • 4 5

    • Zrozumcie wreszcie, że port w Gdańsku ma znacznie korzystniejsze warunki naturalne dla rozwoju portu. (2)

      Patrz Port Północny. Port w Gdyni nigdy by nie powstał, gdyby nie realia polityczne międzywojnia. Uważam, że i tak dobrze sobie radzi biorąc pod uwagę, że Gdańsk dysponuje portem zewnętrznym - znacznie bardziej pożądanym przez współczesną żeglugę.

      • 6 3

      • developer czy um Gdynia?

        To tak jakby Niemcy powiedzieli, po co nam Hamburg skoro mamy Bremę... Po co Duńczykom Aalborg skoro mają kopenhage? Po co Rosjanom Uługa, skoro maja Petersburg?
        Dokładnie obecna sytuacja pokazuje, jak głupim jest centralizowanie zasobów. Zawsze będzie ich mało, bo sa skoncentrowane na niewielkim terenie. Jedynie korek będzie się przesuwał, krzycząc o kolejne koszty. Juz to przerabialiśmy...
        Takie opinie to typowe "polakówowanie" i radocha z faktu, że sasiadowi krowa zdechła...

        • 2 1

      • Wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk jest imponujący - 2008 : 17,8 mln ton, 2018 : 49,0 mln ton

        • 0 0

  • w tym roku ma paść rekord przeładunku węgla, siarki i paszy. (1)

    • 16 1

    • I kiełbasy wyborczej...

      • 1 1

  • Za dobrą pracę będą trzynastki, chyba?

    • 4 0

  • port gdynia (2)

    słupki rosną....kasa rośnie....to zadam pytanie-co z tego ma pracownik który wypracowuje te dane-pracownik pracujący w systemie trzyzmianowym-w deszczu-śniegu-upałach-w pyle-w kurzu-hałasie...

    • 9 1

    • Co ma? (1)

      Wypłatę ? Miejsce pracy ? Nikt go nie zmusza do pracy. Nie wszyscy możemy żyć z socjajalu. Niestety obecna władza prowadzi bardzo krótkowzroczną coraz mniejsza grupa pracujących musi utrzymywać coraz większa grupę darmozjadów których głosy kupuje się socjalem. A jak się to kiedyś z hukiem skończy to dopiero ciemny lud będzie lamentował

      • 0 3

      • Matnet ty jesteś z tych co twierdzą że na nic nie ma pieniędzy. Tylko wam się należy za rujnowanie naszej gospodarki. Tacy jak Ty nie powinni się wypowiadać na takie tematy, bo każdy wie że z was to najgorsze nieroby i oszuści.

        • 2 0

  • szacunek dla portu, mimo że nie ma wsparcia szczurka, mimo tego że szczurek w tereny około portowe wciska deweloperów (4)

    port rozwija się. Brawo Port!!!

    • 36 14

    • (3)

      Czy Ty jesteś ten pan z "wysokiego zamku" ? Ty Szczurka umieścisz nawet w zakrystii gdzie razem z plebanem odpusty sprzedają.

      • 2 3

      • taka szczurkowa robota (2)

        Dawać twarz do działań miasta.
        On jest jego przedstawicielem i firmuje działania rady i urzędu.
        A te przyjazne wobec portu nie były i nie są.
        Wiele mozna zarzucić kolejnym zarządzającym portem ale miasto swoje dołożyło.

        • 4 3

        • (1)

          Tylko zauważ że port jako Zarząd Portu nie jest już bezpośrednim podmiotem który wykonuje krótko mówiąc przeładunki . Wszystkie rejony i zakłady zostały sprzedane i są prywatne. Jak sobie wyobrażasz że miasto wspomagałoby nieraz duży i obcy kapitał który działa na terenie portu . Dopiero byłby krzyk że Szczurek pewnie bierze .Weź przykład Estakady Kwiatkowskiego : droga miejska ,miasto remontuje z naszych pieniędzy a oprócz mieszkańców kto intensywnie korzysta nie dokładając się ? Czy Ty będąc np zarządcą wspólnoty będziesz bardziej dbał o dobro firmy która wynajmuje lokal czy będziesz pilnował interesów mieszkańców?

          • 4 3

          • to są efekty

            a nie przyczyny...
            Proces trwa jakieś 20 lat. Zarząd Portu jest zarządcą, przedstawicielem własciciela. Jak tę role sprawuje, wszyscy wiemy. Eufemistycznie mówiąc "dużo do zrobienia". Odpowiadając na twoje pytnie, dbałbym o dobro podnajmujących, bo oni wypracowują pieniądze. Ale równiez przestrzegałbym umów i egzekwowałbym należności.
            Miast miało "swoje" 5 minut w zarządzaniu portem i jednym z "ciekawszych efektów" są stępowe "gondole" i "municypalizacja" portowych terenów.
            Po prostu, zamiast dbać o rozwój działalności, każdy zajął się jak najszybszym osiągnięciem partykularnych korzyści.
            "Bo jutro na zbity pysk wyp***lą!"

            • 1 1

  • Tylko BCT jakoś nie potrafi się dostosować. (9)

    BCT najgorsze miejsce w trójmieście, w stosunku do obsługi samochodów ciężarowych. Oczekiwanie na złożenie lub podjęcie kontenera ok.2 godziny. Totalna olewka. Syf i 2 metry mułu.

    • 20 20

    • (1)

      Normalna sprawa ze trzeba czekać. Nikt nie będzie Cię całował po rękach żeś przyjechał.

      • 1 1

      • Dziękuję Panie Prezesie za szczerość.

        • 1 0

    • (1)

      No to chyba Panie nie byłeś u Chińczyka.Tam to jest dopiero padaka.
      Tam się czas zatrzymał 10lat temu.Nic się tam nie zmieniło.Firma cień.

      • 1 2

      • Może i tak ale jeśli u Chińczyka czas się zatrzymał 10 lat temu, to w bct czas się zatrzymał 15 lat temu.

        I tyle w temacie.

        • 0 0

    • (1)

      "Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku."

      tu wyraznie widac rabunkowa wycinke polskich lasow prowadzona przez pisuar
      trujaca szyszka

      • 3 2

      • To wywóz drewna po wichurach z 2017r.

        • 2 0

    • Oj tam, oj tam-zaraz, że bct nie potrafi się dostosować.

      Potrafi, potrafi, tylko nie chce, bo nie musi. Widocznie najlepszy prezes na świecie i w okolicach uznał, że kierowcy mogą sobie poczekać na manewry z kontenerami. A jak on już coś uzna, to wara się wychylać!

      • 2 0

    • (1)

      Horala tam pracowal.

      • 6 0

      • I pani Arciszewska tam kiedyś pracowała

        Ale ani jedno, ani drugie nie zajmowało tam żadnego eksponowanego stanowiska.
        Widać w polityce prościej zrobić karierę.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane