• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding zbuduje kolejne niszczyciele min typu Kormoran

Wioletta Kakowska-Mehring
27 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W środę w Ministerstwie Obrony Narodowej podpisano umowę na dostawę dwóch niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego. Na zdjęciu Bartosz Kownacki, wiceminister MON i Piotr Soyka, szef Remontowa Holding.
  • Uroczystość podniesienie bandery i przyjęcia do służby najnowszego polskiego niszczyciela min ORP Kormoran.

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran. Pierwszy z serii zbudowany przez tę stocznię wszedł do służby pod koniec listopada. To nie koniec dobrych informacji. W ub. tygodniu podano, że stocznia z Gdańska wygrała przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.



W Warszawie podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ (należy do niej Stocznia Marynarki Wojennej). Pierwszy, prototypowy, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. To jednak nie koniec. Według wstępnych zapowiedzi możliwe jest zbudowanie jeszcze jednego.

Czytaj też: Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby

Na podpisanie tego kontraktu czekano od dawna. Od podpisania umowy na budowę prototypu niszczyciela min wydawało się jasne, że kolejne będzie budowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Jednak po zapowiedzi zakupu Stoczni Marynarki Wojennej przez specjalnie do tego powołaną Stocznię Wojenną, czy informacjach o powierzeniu budowy innych jednostek dla MON stoczni Gryfia podpisanie kontraktu z Remontowa Shipbuilding już nie było takie jasne. W środowisku mówiło się, że grono chętnych do bycia liderem konsorcjum powiększyło się. Emocje i niepewność podsycał sam resort obrony, który do ostatniej chwili nie chciał wprost przyznać z kim podpisze kontrakt. Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiadał, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II. Nie podawano jednak kiedy do tego dojdzie i z kim zostanie podpisana.

ORP Kormoran już służy



Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada tego roku. Okręt będzie służyć w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.



Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 59 m długości, 10 szerokości, a ich kadłuby wykonane będą ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

ORP Kormoran na próbach morskich.



Dwa statki dla urzędów morskich



To nie koniec dobrych informacji dla stoczni z Gdańska. W ub. piątek rozstrzygnięto przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.  Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez - należącą do Remontowa Holding - stocznię Remontowa Shipbuilding, spełniającą wszystkie wymagania zamawiającego. Otrzymała ona 100 punktów według sprecyzowanych kryteriów oceny. Każdy ze statków ma mieć długość całkowitą około 60 m, szerokość 12,8 m i zanurzenie 3,5 m. Projekt wykonało biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design & Consulting. Statki posłużą do utrzymania i aktualizacji oznakowania dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław morskich. Będą również wyposażone w urządzenia niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniać będą funkcje ratownicze.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Kormoran.

Miejsca

Opinie (121) 10 zablokowanych

  • (2)

    Jedna firma (o niezbyt pochlebnych opiniach) dostała aż tyle zleceń w jednym czasie? Podejrzewam że pierwszy okręt wejdzie do służby za 20 lat.

    • 23 65

    • anty x (1)

      "tyle zleceń" , to znaczy: ile konkretnie? A te opinie, to skąd czerpane: z bloga sfrustrowanego rencisty?

      • 19 2

      • anty x.

        A ty za pewnie chodzisz w niebieskiej kurtce i białym kasku,zapewne należysz do lizo du--ców "sójki"

        • 7 11

  • znów jeden stateczek będą budować 2 lata (2)

    i robota na 15 lat jest dla 20 ludzi, hahahihi

    • 25 36

    • anty x (1)

      Siedź ty, chłopie, na tej emeryturze, i tak nie masz nic mądrego do powiedzenia oprócz wspomnień ze styropianu. Jesteś wybrańcem, bo w dniu przejścia na emeryturę nie padłeś trupem z powodu wiadomości o jej wysokości - a to wśród "byłych tyraczy" dość częste zjawisko. Wierz mi - wiem dużo o tym zjawisku!

      • 11 3

      • Emeryci.

        Ty ze swymi wiadomościami i zdolnościami za czerpanymi z wypasionego s-ajfona pewnie tego nie doczekasz.

        • 1 4

  • minki mowia same za siebie

    • 6 3

  • 4RP jak 2RP stawia na miny

    Analogia?w 2 Rzecz.Posp. największy okręt stawiacz min Gryf"do tego podwodne stawiacze min plus do kompletu ,,ptaszki"Tylko mieliśmy jeszcze super nowoczesne okręty uderzeniowe!Ad rem nareszcie następne okręty nie będą miały już tego23mm złomu OPL.Ciemny lud kupił AM-Mistrale za dolca,fregaty od Australijczyków.Czekam na super-tranzakcję wodoodporne-kuloodporne-modlitewniki bojowe

    • 13 6

  • Miny???

    Nic innego nie potrafia zbudować? ?? Zebysmy mogli wykorzystać te okrety to wróg musi produkowac tylko miny;)

    • 13 5

  • Zwolniono masę ludzi

    Drugie tyle zwolniło się samo. Kto, to zbuduje ? Słabo to widzę.

    • 23 8

  • I tak

    Uciekną, jak w 39.

    • 7 8

  • będą krowie miny tym usówać, po co minowiec jak nnnej floty nie mamy

    • 11 7

  • A kiedy Marynarka Wojenna zacznie zamawiać normalne okręty?

    takie które są nam naprawdę potrzebne a nawet niezbędne do funkcjonowania jako siła zbrojna..
    KIEDY?

    • 29 8

  • brawo Remontowa

    brawo Remontowa

    • 81 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane