• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną ceny chleba. Pieczywo w rok podrożało o 20 proc.

erka
31 sierpnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (227)
Pieczywo droższe w sklepach o ponad 20 proc. rdr. Bochenek chleba kosztuje średnio już ponad 10 zł. Pieczywo droższe w sklepach o ponad 20 proc. rdr. Bochenek chleba kosztuje średnio już ponad 10 zł.

W lipcu 2023 r. pieczywo znalazło się w pierwszej piątce najbardziej drożejących kategorii w Polsce. W stosunku do roku 2022 podrożało średnio o ponad 20 proc. W czerwcu podwyżka rdr. wyniosła blisko 18 proc., a w maju - niecałe 16 proc. Według "Indeksu cen w sklepach detalicznych" kilogramowy bochenek chleba średnio kosztuje lekko ponad 10 zł.



Zboże będzie drogie. Ceny pieczywa też pójdą w górę Zboże będzie drogie. Ceny pieczywa też pójdą w górę

Jak oceniasz podwyżki cen żywności i innych kosztów utrzymania?

- Ubiegły rok był bardzo nerwowy ze względu na uszczuploną podaż surowców do wypieku oraz obawy o dostępność gazu i energii elektrycznej. Rolnicy wstrzymywali sprzedaż pszenicy, licząc na zwyżkę cen, uzasadnioną wzrostem kosztów produkcji, w tym nawozów i energii, a także niepewną sytuację z ukraińskim ziarnem. Istniało realne ryzyko braku gazu w sezonie zimowym. To wiązałoby się z koniecznością wstrzymania produkcji, co wywołałoby panikę na rynku i ceny spekulacyjne, jakie obserwowaliśmy w przypadku cukru - komentuje dla agencji Monday News Jacek Górecki, prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa.


Z obserwacji eksperta wynika, że pieczywo drożeje systematycznie od 2022 r. Napędzane jest to gwałtownym wzrostem cen pszenicy, gazu i prądu. Natomiast pszenica i gaz zaczęły drożeć już pod koniec 2021 r. Ceny dla konsumentów podnoszone były z pewnym opóźnieniem, wynikającym z posiadanych zapasów i zawartych kontraktów na surowce oraz z oporu ze strony rynku, w szczególności sieci sklepów.



- Oczywiście ceny pieczywa powiązane są też mocno z realnymi kosztami produkcji. A fakt, że wzrosły później niż w przypadku większości innych produktów na rynku, zdecydowanie odbił się na rentowności piekarni - wyjaśnia prezes Górecki.
Gdzie jest najtaniej? Marki własne w sieciach Gdzie jest najtaniej? Marki własne w sieciach

Ceny pieczywa nadal będą rosły



Eksperci szacują, że na cenę pieczywa składają się głównie koszty surowców (m.in. mąki) - ok. 35 proc., marża sklepu - ok. 24 proc., koszty zatrudnienia i koszty stałe - ok. 18 proc., transportu oraz energii - ok. 14 proc., a także marża producenta - ok. 9 proc. Prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa stwierdza, że te wszystkie składniki są odpowiedzialne za wzrost cen pieczywa.

- Żniwa w tym roku w Polsce nie należą do najlepszych. Susza z początków lata oraz ulewne deszcze pod jego koniec pogorszyły plony, a szczególnie jakość ziarna, które w wielu regionach nadaje się tylko na paszę. Koszty energii wprawdzie ustabilizowały się, ale są ponad dwa razy wyższe niż przed okresem wzrostów i nadal zawierają ryzyko ich niedostatku. Koszty płacy rosną podobnie jak inflacja, dodatkowo są wspomagane podnoszoną płacą minimalną. W 2022 r. wynosiła ona 3010 zł, a zaplanowana od lipca 2024 będzie już rzędu 4300 zł. To wzrost o prawie 40 proc. - zwraca uwagę prezes Górecki.


Piekarze wskazują na znaczne koszty po stronie cen rachunków za gaz i energię elektryczną. Ekspertka wnioskuje więc, że są to równie znaczące elementy jak sam surowiec. Co więcej, po wprowadzeniu zakazu importu pszenicy z Ukrainy mąka w skupie staniała, a zatem jej koszt przestał być już kluczowy w kontekście wzrostu cen. Jego generatorem stają się koszty pracy. Kolejne podwyżki płacy minimalnej oraz wynagrodzeń są odczuwalne dla branży piekarskiej, bo wiele zakładów zatrudnia do kilkuset osób.
erka

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • jakie 20%?

    jakie 20%, chleb chyba mowa o najtańszym, który nie powinien być sprzedawany.
    a nawet bułki w dyskontach dla porównania bułka z ziarnami dyni kosztowała rok temu 0,99 pln, dzisiaj? 1,99 pln. to jakie to 20%, gdzie? jest to ponad 100% wzrostu ceny.

    rządzący sami nie mają świadomości bo maja diety poselskie i nie muszą sami sobie nic do gara wkładać.

    • 6 2

  • Ostatnio spytałem w osiedlowej piekarni/cukierni, dlaczego ciągle podnoszą cenę drożdżówek, z czego to wynika? (1)

    Odpowiedź właścicielki, z kpiącym uśmieszkiem: A czemu nie mamy podnosić skoro możemy? Proszę nie kupować, jak za drogie.
    To tyle na temat podwyżek cen surowców, gazu, pensji, itd. Podnoszą, bo mogą.

    • 4 4

    • więcej bym nie weszła do takiej piekarni

      • 1 0

  • Młynarz

    no ale jak ? przecież tyle taniej pszenicy z Ukrainy wjechało. Na cele techniczne, to gdzie ona? w magazynach pochowana i beda ją 100 % drożej sprzedawać ?

    • 2 1

  • Ceny to jedno, ale nie wiem, czy to przypadek, ale pieczywo w ogóle przestało mi ostatnio smakować (i nie mówię o tym popularnym rozmrażanym czymś). Czyżby coś się psuło w składzie?

    • 2 0

  • ktos musi sponsorowac przybyszy .

    • 1 3

  • w/g tuska miał kosztować 30 pln... (1)

    • 2 0

    • I będzie kosztował jak go wybierzecie!!!

      • 0 0

  • Rolnik

    W zeszłym roku o tej porze sprzedawałem pszenicę po 1600 zł a dzisiejsza cena 900 zł. Jak ceny zbóż wzrastają to podnoszą ceny wypieków bo mąka droga. Jak są niskie to mówią że mąka to tylko 20 proc kosztów produkcji i i tak trzeba podnieść ceny. Z resztą teraz wypada zrobić podwyżkę bo taka moda no i wszystko drogie a ludzie i tak kupią.

    • 3 0

  • Marża producenta 9%,marża sklepu 24%
    Już wiecie dlaczego jest drogo?

    • 2 0

  • Olo

    Bo to kolej a grupa która pod pretekstem inflacji cen paliw kroi konsumenta ..jakoś inflacja zmalała o 50% ceny paliwa też ceny mąki też ale ludzie pogubili się w cenach a prywaciarze dyktują ceny z kosmosu to samo w restauracjach

    • 0 0

  • To oczywiste

    Jest inflacja - raczej należy porównywać ile kg chleba można było kupić za średnie wynagrodzenie przed inflacją, a ile obecnie ?? To będzie uczciwa miara

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane