• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie centrum logistyczne w gdyńskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Centrum logistyczne powstaje w zachodniej części portu, tam gdzie funkcjonują dwa terminale kontenerowe. Centrum logistyczne powstaje w zachodniej części portu, tam gdzie funkcjonują dwa terminale kontenerowe.

Rusza budowa magazynu wysokiego składowania w sąsiedztwie dwóch terminali kontenerowych: BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego oraz GCT - Gdynia Container Terminal. Inwestorem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, wykonawcą firma Przembud z Gdańska. Wczoraj podpisano umowę. Magazyn będzie kolejnym elementem powstającego w porcie centrum logistycznego.


Czy w Trójmieście brakuje nowych przestrzeni magazynowo-biurowych?


Obiekt o kubaturze 243 266 m sześc., powierzchni użytkowej 18 840 m kw. oraz powierzchni zabudowy 17 513 m kw powstanie przy ul. J. Wiśniewskiego 27. zobacz na mapie Gdyni Jednak bezpośredni dojazd do obiektu zapewniony będzie też od strony ul. Kontenerowej, a w przyszłości także ze strony ul. Logistycznej. Unikalną lokalizację zapewnia także bliskość lotniska Gdańsk Rębiechowo oraz powstającego Portu Lotniczego w Gdyni - Kosakowie, a czteropasmowa Estakada Kwiatkowskiego zapewnia dostęp do Obwodnicy Trójmiasta oraz Autostrady A-1.

Magazyn, który powstanie kosztem 32 mln zł, będzie przystosowany do prowadzenia usług logistycznych związanych z przyjęciem, kompletacją, składowaniem oraz dystrybucją towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach, ale z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych. Obiekt wraz z infrastrukturą, czyli placami i drogami dojazdowymi, ma być gotowy za rok. Wykonawca - Przembud Gdańsk został wybrany w wyniku postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego.

- W przetargu uczestniczyło aż 16 firm. Pokazuje to jak duży jest głód na wykonywanie tego typu inwestycji. My ten głód będziemy w znacznym stopniu zaspokajać - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes ZMPG. W planach są bowiem kolejne inwestycje, czyli rozwój zaplecza logistycznego w zachodniej części portu.

Pierwszym obiektem w tym obszarze jest nowoczesny budynek biurowy przy ul. Janka Wiśniewskiego przekazany do użytkowania w 2008 r. Budynek posiada sześć kondygnacji oraz parking na 226 aut osobowych. W 2010 roku postawiono z kolei magazyn wysokiego składowania przy ul. Kontenerowej o pow. użytkowej ok. 8 tys. m kw. Jest to obiekt dedykowany dla dwóch użytkowników, z możliwością obsługi przy 5 stanowiskach przeładunkowych dla każdego oraz wykorzystania ramp zapewniających zjazd sprzętem do załadunku towarów na poziom zewnętrznego placu manewrowego. Z obiektu korzysta Morska Agencja Gdynia i spółka Terramar.

Centrum ma się rozwijać nie tylko w oparciu o inwestycje własne portu. W ubiegłym 2011 roku na tym obszarze obiekt serwisowo-remontowy wybudował Rolls-Royce Poland. Udział własny jest jednak przeważający. Wysokość przeładunków w trójmiejskich portach i szacunki na przyszłe lata zmuszają do rozwoju centrów logistycznych. W gdańskim porcie, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, powstaje Pomorskie Centrum Logistyczne. Na początek australijski inwestor, Grupa Goodman, przygotował obiekt o powierzchni 14 tys. m kw., ale docelowo centrum będą tworzyć obiekty o powierzchni 500 tys. m kw.!

- Koncepcje Gdyni i Gdańska na tworzenie centrum logistycznego są całkowicie różne - mówi prezes Jarosiński. - My zdecydowaliśmy się na nasze własne inwestycje. Rozbudowujemy je krok po kroku. Zainteresowanie pierwszym magazynem, który zbudowaliśmy zachęciło nas do... zbudowania kolejnego. To jednak nie koniec.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu: Firmy w blasku złota i top managerzy - plebiscyty biznesowe BCC i Dziennika Bałtyckiego; Jak uczyć się na błędach innych - rozmowa z prof. Wojciechem Rybowskim, prezesem Gdańskiej Fundacji Kształcenia Managerów; Głębokie zmiany w głębokowodnym terminalu - Nowa pięciolatka DTC z nowym prezesem, ambitnym programem inwestycyjnym i roszczeniami podatkowymi

Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk, dziś o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15.

Miejsca

Opinie (37)

  • (2)

    Wg planów oryginalnych, nabrzeża miały sięgać aż elektrociepłowni (bo dla dla niezorientowanych i plujących jadem, wewnętrzny port w Gdyni jest wykopany nie usypany, stąd takie dobre warunki do cumowania). Między innymi dlatego powstała estakada - statki miały pod nią przepływać tylko, że mogłyby być to jedynie niskie jednostki, lub zwodzony most, więc bez sensu. To centrum logistyczne mogłoby już naprawdę ruszyć, tylko mam nadzieję, że wraz z nim ruszy większy potencjał produkcyjny (w każdej dziedzinie) na terenie stoczni i usługowy. Tylko do tego potrzebujemy w Polsce nowych wizjonerów na miarę tych przedwojennych, a tych raczej u władzy u nas nie widać.

    • 37 3

    • Co do braku wizjonerów we władzy centralnej masz rację, bo tak jest od przynajmniej dwudziestu lat. Co więcej, tam nawet brakowało woli podejmowania konkretnych decyzji w sprawie polskich portów. Rozwój portów przebiega głównie w oparciu o decyzje ich władz wewnętrznych. Chociaż czasem myślę, że może to i lepiej, ponieważ decyzje polityczne nie często są trafne, a tak przynajmniej ludzie w portach znają się na swojej robocie i wiedzą w co najlepiej inwestować.
      Przykładem braku wizji i decyzji władz centralnych jest nie przekazanie portowi terenów upadłej stoczni MW i praktycznie nie używanego terenu MW między stocznią a BCT. A to jest najbardziej logiczny kierunek rozwoju portu gdyńskiego, zwłaszcza terminali kontenerowych.
      Innym przykładem jest anektowanie (tu: współpraca władz miasta i państwa) terenów po Dalmorze i stoczni Nauta na rzecz deweloperki miejskiej, zamiast przekazania ich portowi, który lepiej i szybciej zagospodarowałby je z korzyścią dla siebie, miasta i gospodarki kraju. To zagospodarowanie nie musiałoby być uciążliwe dla mieszkańców. Na "uwolnionym" nabrzeżu można by m. in. zbudować stanowiska przyjmowania promów i wycieczkowców, które obecnie znajdują się w niekorzystnych miejscach i które port będzie musiał upchnąć w inne miejsca, mniej "nieszczęśliwe" że tak powiem.

      • 12 2

    • Decyzje dotyczące tzw. centrum logistycznego w porcie gdyńskim wydają się rozsądne. Jego stopniowa budowa jest dostosowana do rozwijającego się rynku tak, aby oferować to, na co jest zapotrzebowanie w porcie.
      Słusznie wspomniałeś o koniecznym potencjale produkcyjnym, ale dotyczy on całej polskiej gospodarki. Dodatkowo, poważnym problemem stają się możliwości transportowe portu w głąb lądu. Dotyczy to zarówno transportu samochodowego, jak i kolejowego i, niestety, te sprawy leżą poza decyzjami portu.

      • 9 1

  • Publiczny inwestor... (9)

    Różnica między Gdańskiem a Gdynią jest taka, że w Gdańsku w nową infrastrukturę inwestuje prywatny inwestor na swoje ryzyko, gdzie wydanie jednego dolara poprzedziła wszechstronna analiza opłacalności, a w Gdyni inwestor publiczny na ryzyko podatnika...gdzie pieniądze wydaje się nie po analizie ryzyka, a w celu realizacji ambicji polityka, vide bezsensowne pogłębianie portu, aby móc przyjmować coś więcej niż feedery, budowa lotniska w Kosakowie czy inne tego typu pomniki jaśniepana Prezydenta, a jak się kończą takie inwestycje widzimy na przykładzie Modlina czy Lotu...opamiętajcie się Gdynianie, bo kiedyś za realizację tych ambicji zapłacicie...

    • 33 36

    • (3)

      Port inwestuje własne środki a nie podatnika...

      • 17 8

      • Lot też inwestował pieniądze Spółki... (2)

        ...a jego długi spłaca podatnik...

        • 15 3

        • A kurat zarząd portu w Gdyni ma forsy jak lodu, nie musisz sie martwic

          o jakies wydumane bankructwa.

          • 8 5

        • zamiast cień użyj cienias

          • 0 0

    • to fakt, port gdanski nie ma wlasnych pieniedzy.... (3)

      gdyby nie pieniadze z australii bylaby w tym gdanskim porcie kompletna nedza.... chodza sluchy, ze obecny wlasciciel DCT chce go sprzedac....

      • 7 2

      • była by nędza?

        Taka jak w całym porcie w Gdyni?

        • 1 6

      • mówi to gdyński wyprany mózg z portu (1)

        w którym wszystko się wyprzedaje.
        Kogo własnością sa terminale he he

        • 2 6

        • W porcie gdyńskim infrastruktura jest własnością portu lub w jego wieczystej dzierżawie od Skarbu Państwa, i jest odpłatnie wydzierżawiana terminalom na czas określony.

          • 5 0

    • Gdański baranie martw się lepiej o swoją stocznie tj jedyną która nie bedzie budować statków a będzie istnieć... Jak wytykasz Gdyni błędy to spójrz lepiej na wasze słynne gdańskie firmy takie jak AG czy pobieraczek.pl....

      • 1 3

  • bbb (1)

    Jakie centrum gdzie tam nic nie ma gdynia jest za cieńka

    • 8 30

    • to żeś błyśnął

      • 3 0

  • mowiac port w gdansku wszyscy wiemy ze chodzi o dct.port to nie tylko kontenery.to taka roznica. mala aczkolwiek wielka jak przepasc.

    • 7 2

  • geraldzina (2)

    Geeeeruuuuś z gct za robote sie wez

    • 2 0

    • w chu....a ciecie też zajęcie

      Pan Gerard B. cięzko pracuje, przecież kto bedzie kontrolował keje czy nie ma tam żadnych kapsli.

      • 1 0

    • bez komentarza...

      hehe widac nienawisc wciaz zionie z malenkiego gct

      • 1 0

  • z obiektu korzysta Morska Agencja Gdynia...

    ... co a upadek, teraz zajmuja sie spedycja, a gdzie jest dawna glowna dzialalnosc tej firmy ? Chyba juz z niej nic nie zostalo.

    • 10 0

  • Sarenki

    Jakiś czas temu już po wycince krzaków widziałem tam stado sarenek (miastowym wyjaśniam że to takie średniej wielkości 4-nożne zwierzątka). Mam nadzieję że je przeniosą zanim wszystko zaleją betonem.

    • 5 1

  • Ku chwale Terramaru ;)

    • 6 0

  • To nie jest zadanie portu czy zarzadu portu (4)

    Takimi przedsiewzieciami na swiecie zajmuja sie spolki eksploatacyjne i komercyjne, a nie port. Port powinien budowac i remontowac nabrzeza, baseny, tory wodne. U nas jak zwykle wszystko jest postawione na głowie.

    • 6 1

    • Na świecie czyli w ... Gdańsku

      brawo Gdańsk

      • 1 0

    • Zgadza się (2)

      Port nie będzie się zajmował działalnością logistyczną. Po wybudowaniu tych obiektów port wydzierżawi ich kubaturę firmom zajmującym się prowadzeniem takiej działalności. Wszystko jest zgodne z ustawowymi i statutowymi zapisami dotyczącymi portu.
      Wydzierżawianie obiektów infrastrukturalnych (jak i pobieranie opłat portowych) stanowi przychody portu, z których finansuje ich utrzymanie i rozwój.

      • 4 1

      • To może port wybuduje aquapark i go wydzierzawi (1)

        • 2 0

        • Działalność portowa jest zdefiniowana w ustawie o portach i przystaniach morskich.

          I nie jest tam przewidziana budowa takich obiektów, chyba żeby baaardzo mocno naciągnąć interpretację tych zapisów. : )

          • 2 0

  • qba

    pani mehring prosze tak nie slodzic w strone obwodnicy sa 2 pasy a nie 4. Ktos kto sie nie orientuje zrobi wow a prawda jest inna. Ach te przeslodzone artykuy o inwestycjach w gdyni.

    • 8 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane