• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie centrum logistyczne w gdyńskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Centrum logistyczne powstaje w zachodniej części portu, tam gdzie funkcjonują dwa terminale kontenerowe. Centrum logistyczne powstaje w zachodniej części portu, tam gdzie funkcjonują dwa terminale kontenerowe.

Rusza budowa magazynu wysokiego składowania w sąsiedztwie dwóch terminali kontenerowych: BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego oraz GCT - Gdynia Container Terminal. Inwestorem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, wykonawcą firma Przembud z Gdańska. Wczoraj podpisano umowę. Magazyn będzie kolejnym elementem powstającego w porcie centrum logistycznego.


Czy w Trójmieście brakuje nowych przestrzeni magazynowo-biurowych?


Obiekt o kubaturze 243 266 m sześc., powierzchni użytkowej 18 840 m kw. oraz powierzchni zabudowy 17 513 m kw powstanie przy ul. J. Wiśniewskiego 27. zobacz na mapie Gdyni Jednak bezpośredni dojazd do obiektu zapewniony będzie też od strony ul. Kontenerowej, a w przyszłości także ze strony ul. Logistycznej. Unikalną lokalizację zapewnia także bliskość lotniska Gdańsk Rębiechowo oraz powstającego Portu Lotniczego w Gdyni - Kosakowie, a czteropasmowa Estakada Kwiatkowskiego zapewnia dostęp do Obwodnicy Trójmiasta oraz Autostrady A-1.

Magazyn, który powstanie kosztem 32 mln zł, będzie przystosowany do prowadzenia usług logistycznych związanych z przyjęciem, kompletacją, składowaniem oraz dystrybucją towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach, ale z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych. Obiekt wraz z infrastrukturą, czyli placami i drogami dojazdowymi, ma być gotowy za rok. Wykonawca - Przembud Gdańsk został wybrany w wyniku postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego.

- W przetargu uczestniczyło aż 16 firm. Pokazuje to jak duży jest głód na wykonywanie tego typu inwestycji. My ten głód będziemy w znacznym stopniu zaspokajać - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes ZMPG. W planach są bowiem kolejne inwestycje, czyli rozwój zaplecza logistycznego w zachodniej części portu.

Pierwszym obiektem w tym obszarze jest nowoczesny budynek biurowy przy ul. Janka Wiśniewskiego przekazany do użytkowania w 2008 r. Budynek posiada sześć kondygnacji oraz parking na 226 aut osobowych. W 2010 roku postawiono z kolei magazyn wysokiego składowania przy ul. Kontenerowej o pow. użytkowej ok. 8 tys. m kw. Jest to obiekt dedykowany dla dwóch użytkowników, z możliwością obsługi przy 5 stanowiskach przeładunkowych dla każdego oraz wykorzystania ramp zapewniających zjazd sprzętem do załadunku towarów na poziom zewnętrznego placu manewrowego. Z obiektu korzysta Morska Agencja Gdynia i spółka Terramar.

Centrum ma się rozwijać nie tylko w oparciu o inwestycje własne portu. W ubiegłym 2011 roku na tym obszarze obiekt serwisowo-remontowy wybudował Rolls-Royce Poland. Udział własny jest jednak przeważający. Wysokość przeładunków w trójmiejskich portach i szacunki na przyszłe lata zmuszają do rozwoju centrów logistycznych. W gdańskim porcie, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, powstaje Pomorskie Centrum Logistyczne. Na początek australijski inwestor, Grupa Goodman, przygotował obiekt o powierzchni 14 tys. m kw., ale docelowo centrum będą tworzyć obiekty o powierzchni 500 tys. m kw.!

- Koncepcje Gdyni i Gdańska na tworzenie centrum logistycznego są całkowicie różne - mówi prezes Jarosiński. - My zdecydowaliśmy się na nasze własne inwestycje. Rozbudowujemy je krok po kroku. Zainteresowanie pierwszym magazynem, który zbudowaliśmy zachęciło nas do... zbudowania kolejnego. To jednak nie koniec.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu: Firmy w blasku złota i top managerzy - plebiscyty biznesowe BCC i Dziennika Bałtyckiego; Jak uczyć się na błędach innych - rozmowa z prof. Wojciechem Rybowskim, prezesem Gdańskiej Fundacji Kształcenia Managerów; Głębokie zmiany w głębokowodnym terminalu - Nowa pięciolatka DTC z nowym prezesem, ambitnym programem inwestycyjnym i roszczeniami podatkowymi

Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk, dziś o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15.

Miejsca

Opinie (37)

  • Trening silowy

    Sklep fitness dla profesjonalistow Oferujeme:

    ďťżakcesoria fitness
    guma fitness
    joga sklep
    pilka do cwiczen
    guma fitness

    • 0 0

  • jeszcze OPAT i będzie oki jak to połączą (3)

    bo innaczej TIR-y rozjadą już rozjechaną estakadę.

    • 10 1

    • Zgadzam się. (2)

      Estakada Kwiatkowskiego nie jest przystosowana do takich obciążeń i w takim stanie długo nie pociągnie.

      • 5 0

      • Ale lotnisko będzie w Gdyni ! (1)

        • 1 0

        • A przeładunki będą z portu na samoloty...

          • 1 0

  • nowe magazyny

    no to mafia cygana nie przerobi tej roboty, gtc bedzie musial szukac udzialowcow

    • 2 1

  • Publiczny inwestor... (9)

    Różnica między Gdańskiem a Gdynią jest taka, że w Gdańsku w nową infrastrukturę inwestuje prywatny inwestor na swoje ryzyko, gdzie wydanie jednego dolara poprzedziła wszechstronna analiza opłacalności, a w Gdyni inwestor publiczny na ryzyko podatnika...gdzie pieniądze wydaje się nie po analizie ryzyka, a w celu realizacji ambicji polityka, vide bezsensowne pogłębianie portu, aby móc przyjmować coś więcej niż feedery, budowa lotniska w Kosakowie czy inne tego typu pomniki jaśniepana Prezydenta, a jak się kończą takie inwestycje widzimy na przykładzie Modlina czy Lotu...opamiętajcie się Gdynianie, bo kiedyś za realizację tych ambicji zapłacicie...

    • 33 36

    • Gdański baranie martw się lepiej o swoją stocznie tj jedyną która nie bedzie budować statków a będzie istnieć... Jak wytykasz Gdyni błędy to spójrz lepiej na wasze słynne gdańskie firmy takie jak AG czy pobieraczek.pl....

      • 1 3

    • to fakt, port gdanski nie ma wlasnych pieniedzy.... (3)

      gdyby nie pieniadze z australii bylaby w tym gdanskim porcie kompletna nedza.... chodza sluchy, ze obecny wlasciciel DCT chce go sprzedac....

      • 7 2

      • mówi to gdyński wyprany mózg z portu (1)

        w którym wszystko się wyprzedaje.
        Kogo własnością sa terminale he he

        • 2 6

        • W porcie gdyńskim infrastruktura jest własnością portu lub w jego wieczystej dzierżawie od Skarbu Państwa, i jest odpłatnie wydzierżawiana terminalom na czas określony.

          • 5 0

      • była by nędza?

        Taka jak w całym porcie w Gdyni?

        • 1 6

    • (3)

      Port inwestuje własne środki a nie podatnika...

      • 17 8

      • Lot też inwestował pieniądze Spółki... (2)

        ...a jego długi spłaca podatnik...

        • 15 3

        • zamiast cień użyj cienias

          • 0 0

        • A kurat zarząd portu w Gdyni ma forsy jak lodu, nie musisz sie martwic

          o jakies wydumane bankructwa.

          • 8 5

  • To nie jest zadanie portu czy zarzadu portu (4)

    Takimi przedsiewzieciami na swiecie zajmuja sie spolki eksploatacyjne i komercyjne, a nie port. Port powinien budowac i remontowac nabrzeza, baseny, tory wodne. U nas jak zwykle wszystko jest postawione na głowie.

    • 6 1

    • Zgadza się (2)

      Port nie będzie się zajmował działalnością logistyczną. Po wybudowaniu tych obiektów port wydzierżawi ich kubaturę firmom zajmującym się prowadzeniem takiej działalności. Wszystko jest zgodne z ustawowymi i statutowymi zapisami dotyczącymi portu.
      Wydzierżawianie obiektów infrastrukturalnych (jak i pobieranie opłat portowych) stanowi przychody portu, z których finansuje ich utrzymanie i rozwój.

      • 4 1

      • To może port wybuduje aquapark i go wydzierzawi (1)

        • 2 0

        • Działalność portowa jest zdefiniowana w ustawie o portach i przystaniach morskich.

          I nie jest tam przewidziana budowa takich obiektów, chyba żeby baaardzo mocno naciągnąć interpretację tych zapisów. : )

          • 2 0

    • Na świecie czyli w ... Gdańsku

      brawo Gdańsk

      • 1 0

  • > W przetargu uczestniczyło aż 16 firm.
    > Pokazuje to jak duży jest głód na wykonywanie tego typu inwestycji.

    To pokazuje tylko, że w budowlance jest ostra walka o zlecenia, nic nie mówi o tym, czy ktoś z tej infrastruktury będzie chciał korzystać ...

    • 5 2

  • tak (1)

    tak tak. nalezaloby napisac osobny artykul o zakorkowanej estakadzie co ja budowano 30 lat. w gdyni nie ma inwestycji, smutne ale prawdziwe. kreowanie gdyni jako miasta biznesu to smiesznosc na smiesznosciami. wenda i kwiatkowski w grobach sie przewracaja

    • 10 1

    • szansa

      zeby gdynia nie przespala swojej szansy z tym centrum logistycznym. jak juz gdansk wybuduje swoje i znajdzie najemcow to gdynia pozostanie miastem drugorzednym.

      • 2 2

  • geraldzina (2)

    Geeeeruuuuś z gct za robote sie wez

    • 2 0

    • bez komentarza...

      hehe widac nienawisc wciaz zionie z malenkiego gct

      • 1 0

    • w chu....a ciecie też zajęcie

      Pan Gerard B. cięzko pracuje, przecież kto bedzie kontrolował keje czy nie ma tam żadnych kapsli.

      • 1 0

  • qba

    pani mehring prosze tak nie slodzic w strone obwodnicy sa 2 pasy a nie 4. Ktos kto sie nie orientuje zrobi wow a prawda jest inna. Ach te przeslodzone artykuy o inwestycjach w gdyni.

    • 8 1

  • Ku chwale Terramaru ;)

    • 6 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane