- 1 Komplet decyzji dla gazociągów FSRU (49 opinii)
- 2 Prom Wawel wraca na trasę do Szwecji (84 opinie)
- 3 Wsparcia dla odbiorców ciepła (123 opinie)
- 4 Polska firma szykuje ChatGPT dla biznesu (53 opinie)
- 5 W porcie wyładowują tramwaje dla stolicy (158 opinii)
- 6 Pierwsza handlowa niedziela w tym roku (221 opinii)
Rowerem, autem, komunikacją. Jak do pracy dojeżdżają pracownicy biurowców
Trójmiejskie parki biurowe posiadają setki miejsc postojowych, nie oznacza to jednak, że wszyscy dojeżdżają do nich samochodami. Pracownicy biurowi coraz chętniej korzystają z rowerów, komunikacji miejskiej czy specjalnych linii autobusowych. Organizują nawet wspólne biegi do i z pracy oraz dojazdy jednym autem w kilka osób.
Specjalne linie autobusowe
W maju 2017 roku uruchomiona została linia, z której mogą korzystać pracownicy kompleksu Olivia Business Centre

- Konsultowaliśmy pomysł uruchomienia autobusu Olivii z pracownikami centrum. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród rezydentów to Ujeścisko było dzielnicą, z której najtrudniej dojechać pracownikom do naszego kompleksu biznesowego - mówi Katarzyna Halicka z działu PR Olivia Business Centre. - Kolejny przystanek - pętla Świętokrzyska - również został przez nas uruchomiony po konsultacjach z pracownikami i zgodnie z ich sugestiami.
Z autobusu Olivii korzysta codziennie blisko 100 osób. Cena miesięcznego abonamentu wynosi 10 zł. W miarę potrzeb podejmowane będą decyzję o uruchomieniu nowych połączeń.
Czytaj także: Deweloper społecznie zaangażowany? To możliwe!
Ze specjalnej linii mogli korzystać kiedyś również pracownicy BPH Office Park (obecnie Cube Office Park) przy al. Armii Krajowej

- W najbliższych miesiącach planujemy przeanalizować raz jeszcze możliwości wsparcia pracowników dojeżdżających do pracy środkami komunikacji. W grę wchodzić będzie dedykowany bus lub rozwiązania typu carsharing [współdzielenie auta w dojeździe do pracy - red.] - mówi Ewa Łyczywek, zarządca nieruchomości, Cube Office Park.
Na rowerze albo biegiem
Normą jest, że w biurowcach, oprócz parkingów dla aut, powstaje też bardzo wiele miejsc postojowych dla rowerów.
- W ramach trzech etapów Alchemii

- Dzięki takim rozwiązaniom nasi pracownicy coraz częściej wybierają w pełni świadomie dojazd do pracy rowerem, nawet w okresie jesienno-zimowym - przyznaje Tomasz Zieliński, kierownik działu administracji Wirtualnej Polski, która ma swoją siedzibę w budynku Argon kompleksu Alchemia. - W tym czasie serwujemy im w naszej kuchni spore porcje witamin, aby mogli się szybko zregenerować po wysiłku fizycznym.
Pracownicy Wirtualnej Polski idą jeszcze dalej: niektórzy z nich "skrzykują się" na portalach społecznościowych, gdzie informują się o wspólnym biegu do i z pracy. Nie jest to oczywiście tak popularne jak dojazdy rowerem, ale istniejąca infrastruktura pozwala się odświeżyć nawet po tak intensywnym wysiłku fizycznym.
Czytaj także: Trójmiejski rynek pracy jest konkurencyjny dla Warszawy czy Krakowa
Na terenie Olivii Business Centre jest w tej chwili 500 miejsc parkingowych dla rowerzystów oraz pięć dużych szatni, a w nich 700 szafek oraz prysznice. W tym roku dojdą kolejne zewnętrzne stojaki. Rowerzyści mogą też korzystać ze stacji naprawczych.
- Na osoby, które wybierają dwa kółka zamiast czterech czekają u nas w sezonie rowerowym świeże owoce - mówi Katarzyna Halicka. - W maju braliśmy udział w akcji Kręć kilometry dla Gdańska w ramach projektu European Cycling Challenge. Przez cały miesiąc, co czwartek, osoby dojeżdżające do Olivii rowerem mogły skorzystać z czegoś specjalnego, na przykład częstować się zdrowymi przekąskami na specjalnym stoisku BioBazar Młode Miasto.
Carpooling, czyli w kilka osób jednym autem
Jeśli już ktoś chce albo musi dojeżdżać do pracy samochodem, może udostępnić innym osobom pozostałe miejsca w pojeździe, tak by oni nie musieli brać swojego auta. Jeśli uda się zebrać w sumie cztery osoby, to na drodze będą o trzy samochody mniej. Taka podróż jest mile widziana, np. w Olivia Business Centre.
- By ułatwić kontakt kierowcom i pasażerom uruchomiliśmy platformę cp.carpooling.pl - opowiada Katarzyna Halicka. - Startowi usługi towarzyszyły konkurs i akcja promocyjna. Na dedykowanej rozwiązaniu platformie jest zarejestrowanych obecnie aż 80 tras, między innymi z i do Elbląga, Gdyni, Kościerzyny, ale też dzielnic Gdańska czy Sopotu.
Blisko SKM i PKM
Pracownicy trójmiejskich biur mogą też korzystać z szerokiej siatki połączeń oferowanych przez komunikację miejską. Te, które projektowane są w pobliżu przystanków autobusowych, tramwajowych czy kolejowych szybciej znajdują najemców i są wyżej cenione na rynku.
Dobrym przykładem niech będzie Łużycka Office Park

Z dojazdów koleją korzysta również wielu pracowników Alchemii, której budynki sąsiadują z przystankiem SKM Przymorze-Uniwersytet.
- W ubiegłym roku prowadziliśmy wewnętrzne badania, które wykazały, że szacunkowo nawet 75 proc. pracowników Alchemii korzysta z SKM-ki jako środka transportu w dojazdach do pracy - mówi Marcin Piątkowski.
Czytaj także: W 2018 roku w Trójmieście przybędzie biurowców
W 2014 roku Torus, deweloper Alchemii, wybudował nawet dodatkowe przejście pod torami, by ułatwić dotarcie pracowników do swoich budynków.
W pobliżu Cube Office Park zatrzymuje się kilka linii autobusowych kursujących zarówno do Wrzeszcza, jak i centrum Gdańska oraz przystanku PKM w Kiełpinku. W planach było też stworzenie zupełnie nowej trasy.
- Prowadziliśmy rozmowy w sprawie dodatkowej linii z kierunku Rotmanki i okolic Pruszcza przez obwodnicę, tak aby pracownicy nie musieli zjeżdżać do dworca PKP w korkach i wracać z powrotem w okolice obwodnicy - również w korkach. Niestety nie ma to uzasadnienia ekonomicznego - przyznaje Ewa Łyczywek.
Tysiące miejsc dla samochodów
Polska to jednak nie Dania czy Szwecja, więc opisywane powyżej sposoby docierania do pracy nadal wymagają popularyzacji i poszukiwania kolejnych rozwiązań infrastrukturalnych, które będą zachęcać pracowników do porzucania samochodu na rzecz autobusu czy roweru. Wymaga to współpracy miasta, zarządów firm transportowych, inwestorów, którzy zabudowują Trójmiasto kolejnymi parkami biurowymi i samych mieszkańców miasta, którzy muszą głośno mówić o swoich potrzebach.
Nie oszukujmy się także: zmiana przyzwyczajeń nie nastąpi z dnia na dzień, więc o miejscach postojowych nie można zapominać: w Olivii Business Centre jest ich ponad 2 tys. i powstają kolejne. Alchemia dysponuje 1,1 tys. miejsc parkingowych, a docelowo będzie ich o 300 więcej. Cube Office Park ma ich w sumie 824, a Łużycka Office Park 729.
Inwestycje
Opinie (211) 2 zablokowane
-
2018-02-02 08:04
Jadę samochodem.
W trakcie jazdy słucham muzyki, audiobooka, ewentualnie jest okazja "podszlifować" język obcy.
Nie denerwuję się, że gdziekolwiek nie będę na czas. Większośc firm stosuje elastyczny czas pracy.
Korki w Trójmieście w większości są przewidywalne. Wiadomo w jakich miejscach i o jakim czasie się pokażą. Można wyjechać chwilę wcześnie. Nie zawsze się udaje ale można to skalkulować.
I najważniejsze. Do pracy przyjężdzam czysty i do tej pracy gotowy. Oszołomy rowerowe przyjeżdzają brudni, spoceni, z czerwonymi gębami. Albo potrzebują dodatkowych minut na prysznic, przebranie się itp, albo, jak robi zdecydowana większość, uważa, że jak ochlapie się pod pachami w umywalce i użyje taniego dezodorantu to bedzie miło. I siedzi w pracy taki obcisłogaci i śmierdzi, ponieważ nie zdaje sobie sprawy, że poci się całe ciało.
A ja po południu ubieram stary, tani dres i idę pobiegać. I nie gardłuję za budową dróg rowerowych na których koniecznie muszę się lansować..- 109 133
-
2018-02-02 08:06
Lewackie gadanie.
Po prostu zarządcom korpokołchozów nie chce się budować parkingów bo wolą dać kilka miejsc pod auta i dymać na opłatach.
- 69 71
-
2018-02-02 08:09
jedyne ułatwienie dla rowerzystów w Gdyni, to niedaleki przystanek kolejowy z którego rowerzyści nie korzystają.
o standardach jak w OBC możemy pomarzyć:(
- 22 8
-
2018-02-02 08:13
"Trójmiejskie parki biurowe posiadają setki miejsc postojowych"
hahahahahah, hahaha, ha, haha, ha
to skąd te strefy płatnego parkowania?- 68 25
-
2018-02-02 08:14
jesteś taki niesamowity
napisz autobiografię
- 55 8
-
2018-02-02 08:21
Kiedy w Gdyni powstanie zwarta sieć dróg rowerowych?
- 33 13
-
2018-02-02 08:23
ty jesteś tylko zwykłym trollem który wciąż hejtuje ped**arzy:))
- 19 10
-
2018-02-02 08:28
Jadę rowerem
W trakcie jazdy ćwiczę mięśnie nóg, słucham śpiewu ptaków, ewentualnie jest okazja żeby poznać kogoś i pomóc przy np. pękniętej dętce.
Nie denerwuję się, że gdziekolwiek nie będę na czas. Większośc firm stosuje elastyczny czas pracy.
Korki w Trójmieście mimo że są przewidywalne mnie nie obchodzą.
I to nie jest najważniejsze, do pracy przyjeżdżam spocony, ale zawsze w pracy w szafie mam zestaw ubrań, Idę do łazienki, myję się przebieram i jestem gotowy do pracy. Oszołomy samochodowe przyjeżdżają wkurzeni że znowu miejsce na parkingu zajęte.
A ja po południu spędzam czas z rodziną i nie muszę się lansować biegając w brudnym dresie. I ja również nie gardłuję za budową dróg rowerowych, ale inni się gardłują na brak miejsc parkingowych.
A tak naprawdę każdy do pracy jeździ jak chce i czym chce i nikomu nic do tego.
Pozdrawiam.- 82 23
-
2018-02-02 08:29
Co za brednie?
Pracownicy infoliniii z prowincji z tego co wiem do roboty jadą autami z dużym bagażnikiem typu stara toyota corolla, nissan almera primera, opel vectra, czy tam francuskimi. Łączy je cena i to ze nikt tych aut nie chciał.
Rowerem połówki świniaka i wiadra z kapustą kwaszoną się nie przewiezie.- 22 35
-
2018-02-02 08:30
Masz cały folder z przygotowanymi tekstami, które wklejasz pod artykułami?
Bo to chyba 20. raz czytam.
Musisz się bardzo nudzić w życiu.- 15 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.