• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza warta 280 mln zł przebudowa gdańskiego portu wewnętrznego

Robert Kiewlicz
7 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Remont falochronu wschodniego to początek gruntownej przebudowy portu wewnętrznego w Gdańsku, który ma się zakończyć w 2014 roku. Remont falochronu wschodniego to początek gruntownej przebudowy portu wewnętrznego w Gdańsku, który ma się zakończyć w 2014 roku.

Modernizacja wejścia do gdańskiego portu, nowy falochron i remont szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie to główne inwestycje w ramach projektu modernizacji portu wewnętrznego, jaki właśnie rozpoczął Urząd Morski w Gdyni. Wyda na to prawie 280 mln zł.



Mapa nabrzeży portu wewnętrznego w Gdańsku, jakie mają być odbudowane lub wyremontowane. Wyremontowane zostaną nabrzeża zaznaczone na żółto. Mapa nabrzeży portu wewnętrznego w Gdańsku, jakie mają być odbudowane lub wyremontowane. Wyremontowane zostaną nabrzeża zaznaczone na żółto.
W pierwszej kolejności przebudowany zostanie falochron wschodni zobacz na mapie Gdańska, znajdującego się na wejściu do portu wewnętrznego w Gdańsku.

- Już czas, bo ostatni raz był remontowany w 1946 r. - przyznaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. - W ramach przebudowy wzmocniona zostanie konstrukcja głowicy falochronu oraz wykonana zostanie długa na 754 metrów konstrukcja pochłaniająca i rozpraszającej fale. Falochron zostanie też podniesiony do wysokości 4,2 m.

Koszt przebudowy falochronu wyniesie 91 mln zł, z czego ponad 77, 5 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych. Zakończenie inwestycji nastąpi w 2012 roku.

Później pogłębiony do 12,2 m zostanie tor wodny na Martwej Wiśle, w granicach portu morskiego.

Drugim etapem projektu modernizacji portu wewnętrznego będzie przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie. - Pozwoli to odtworzyć i przystosować dla potrzeb lokalnej żeglugi i miłośników turystyki wodnej fragmenty nabrzeży Martwej Wisły i Motławy na odcinku od Polskiego Haka zobacz na mapie Gdańska aż do Mostu Zielonego zobacz na mapie Gdańska - twierdzi Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wyremontowane zostaną Nabrzeże Flisaków zobacz na mapie Gdańska, Nabrzeże Szyprów zobacz na mapie Gdańska, wybudowany brzeg Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska (lewy i prawy), nabrzeża Motławy na odcinku od mostów w ciągu ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska do Polskiego Haka zobacz na mapie Gdańska. To jeden z najciekawszych wodnych szlaków turystycznych w Gdańsku, do którego nadal jest ograniczony dostęp. Nowe nabrzeża umożliwią cumowanie statków, których zanurzenie pozwala dopłynąć w rejon Mostu Zielonego zobacz na mapie Gdańska, co stwarza szansę na szybszy rozwój turystycznej żeglugi przybrzeżnej. Inwestycja ma zakończyć się w 2014 roku. Urząd Morski w Gdyni ma wydać na nie 185 mln zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (70)

  • A ja sobie siedzę przed monitorem, a tu przed oczami mi normalnie Gdańsk się rozwija! wow!

    • 8 1

  • 250 milionów wyda Port z czego 30% będzie pochodzić z funduszy unijnych (pośrednio wpłaconych przez nasz budżet) (7)

    PLN 250 milionów wydatków to dużo.

    Warto przy tym pamiętać, że przychody ze sprzedaży jednego (1) statku w Stoczni Gdynia wynosiły ok. PLN 120 milionów (zależnie od typu, ale po dzisiejszym kursie USD).

    Czyli WYDATKI wyniosą trochę więcej niż PRZYCHODY z tytułu sprzedaży 2 statków z jednej tylko stoczni. Proszę zobaczyć temat w kontekście całej branży (dawnej) stoczniowej - produkcyjnej. Statków takich w ostatnich latach działalności tylko SGSA budowała 11 rocznie. Na potrzeby stoczni pracowały zakłady produkcyjne w całej Polsce dając zatrudnienie przy produkcji (nie handlu) ok. 70,000 pracowników. W stoczni (montownia) "spotykały się" produkty/wyroby "obciążone" myślą techniczną, potrzebą wykwalifikowanej kadry technicznej gdzieś w Toruniu, Słupsku, Poznaniu, Starogardzie itd. Myśl techniczna, know-how nie powstaje przez 5 lat studiów jednego rocznika. To kumulacja wiedzy wielu roczników inżynierów, majstrów itd.

    Zatem te "ćwierć miliarda" trzeba wyjąć z kieszeni i nie jest to per saldo powód do dumy bezkrytycznej. Inaczej by to było gdyby Pomorze do drugiej kieszeni mogło wkładać duże większe kwoty, ale "dzięki" braku ludzi z wizją w Państwie różnych kadencji Sejmu cieszymy się z fabryki wkładów do pieluszek (sic!).

    • 14 2

    • Przecież stocznie nie były rentowne! (3)

      Przecież nie ma koniunktury na statki, nie byliśmy konkurencyjni cenowo przez tego złotego, co się tak umacnia nie wiedząc czemu. Statki to przeszłość, teraz warto budować czołgi!

      • 2 1

      • wskaż rentowną stocznię produkcyjną w Europie nie korzystającą z subsydiów państwowych i nie produkującą na potrzeby wojska??? (2)

        • 0 2

        • Rentowne Stocznie (1)

          W Europie większość stoczni jest rentowna, a te które nie są upadają dokładnie tak samo jak w Polsce. Wiele lat temu dotowano kilka stoczni w Grecji (z wiadomym dla wszystkich skutkiem - cała Europa musi się na nich składać) oraz stocznie w Hiszpanii i d. NRD, które się musiały zrestrukturyzować. W Europie upadły dziesiątki stoczni - pozostały wysokospecjalistyczne. Dziś statki buduje się głównie na Dalekim Wschodzie (Korea Płd., Japonia, Chiny, Tajwan), bo tam jest odpowiednio tania siła robocza i rynek zbytu. Nasze stocznie budowały głównie dla ZSRR, który jakości specjalnie nie potrzebował.

          • 4 0

          • nadal nie wiemy, które konkretnie?

            nasze stocznie zakończyły produkcję na potrzeby ZSRR na początku lat 90-tych. Wówczas schodziły ostatnie trupy głównie na pochylniach Gdańska i Szczecina.

            • 1 0

    • (1)

      I wszystko ok, a ile zysku, nie przychodu z takiego staku?

      • 1 0

      • patrz na odp. powyżej.

        • 0 0

    • Nie rozumiem o co chodzi w tej głębokiej mysli

      Nie rozumiem, o co chodzi Autorowi tej głębokiej myśli:
      1) UM w Gdyni, Prezydent/Prezydenci Gdańska lub ZMPG są odpowiedzialni za upadek Stoczni Gdynia? (Bo Stocznia Gdańska została sprzedana przez Kolegów z PiS Ukraińcom i działa, tak jak rynek pozwala)
      2) UM w Gdyni powinien zamiast wydawać 280 M na remont portu wewnętrznego (w tym remont nabrzeży na Wyspie Spichrzów i Ołowiance umożliwiając wreszcie stworzenie tam jedynego w Polsce waterfrontu z prawdziwego zdarzenia i powiększenie mariny na Głównym Mieście) - powinien za nie zamówić statki?

      Stocznia Gdynia (podobnie Szczecińska) upadła, bo pobrała miliardy złotych publicznych pieniędzy (z podatków nas wszystkich pielęgniarek, nauczycieli, lekarzy, pracowników setek innych przedsiębiorstw) DAROWANYCH jej przez kolejne rządy w celu jej modernizacji, tak by była w stanie produkować z zyskiem, a SGSA po prostu je przejadła i uznała, że wszystko w porządku i prosi o jeszcze.

      Nie wiem również co oznacza, że dzięki stoczniom Pomorze mogłoby do drugiej kieszeni zainkasować podobne 250M złotych - i bardzo proszę, żeby dymny autor tej głębokiej myśli przypomniał nam wszystkim, kiedy (w jakim roku) i czy kiedykolwiek owa stocznia (razem z Gdańską) zostawiły w pomorskiej kasie (czyli w formie podatków, tak by można było z nich cokolwiek zainwestować) 250 milionów złotych, bo ja sobie takiej sytuacji nie przypominam nawet przy produkcji owych 11 statków! Generalnie pamiętam, że to tych stoczni trzeba było dopłacać z publicznych (czyli naszych wspólnych) pieniędzy, a nie od nich je czerpać.
      Upadek stoczni był tragedią dla ich pracowników - to prawda, ale akurat żaden Sejm się do tej tragedii nie przyczynił, tylko fatalne zarządzanie tymi stoczniami i stoczniowe związki zawodowe, które zamiast zajmować się problemami pracowników stoczni próbowały zajmować się .... rządzeniem polską.

      • 5 2

  • Kocham GDAŃSK! (1)

    • 7 1

    • ja lubię ,bo Kochaćto ja mam co....

      • 2 0

  • Ładna mapka...

    ...ale czy portal trojmiasto.pl wykupił tantiemy do publikacji w internecie danych z PZGiK?

    • 1 0

  • HEHE Piotr Gąsowski (2)

    Ten redaktor który pisał ten artykuł wygląda jak Piotr Gąsowski z Tańca z Gwiazdami. :D:D:D

    Może to Gąsowski dorabia siano w trójmiasto.pl ???

    HARDCORE :D

    • 5 1

    • to nie tak

      Namawia Budynia do występu w kolejnej edycji tańca z "gwizdami". Jednak ten stawia warunki: albo Maserak, albo nie wchodzę w to ! :]

      • 1 1

    • za dnia Kilewicz a wieczorami Gąsowski :D

      • 0 1

  • Motlawa :) (2)

    Nabrzeza sie sypia do wody. Kiedy to ulepsza?
    Plynalem kajakiem i widzialem to z bliska.

    • 10 1

    • jak się zawali będzie większe zlecenie i zakres robót. będzie drożej dla podatnika czy lepiej dla Misia

      • 0 0

    • .. czytaj, ze pogłebią, a wiec podkopia i sie zawalą!!!

      xx

      • 0 0

  • Polsko, Polsko...

    kim Ty byś była bez tej UNI???

    • 3 2

  • Modernizować z głową

    A w Gdyni tak zmodernizowali falochron, że na skwerze Kościuszki nie widać morza tylko beton, kiedyś przy ładnej pogodzie widać było nawet Hel.

    • 2 3

  • kanał Płonie

    ktory to jest??? na mapie wielką czerwona strzałą zaznaczyli... odcinek martwej wisły na wysokosci stoczni conrad. wiadac tam nawet dzwig plywajacy ktory zazwyczaj stoi przy moscie wantowym :P

    • 0 1

  • kampania tuż tuż

    takiego wysypu newsów (wylewu budyniu) w stylu CO BĘDZIE, jeszcze świat nie widział. Tylko pytanie czy powodem są wybory czy partactwo budyńsqadu. Bo gdzie byli przez 4 lata? Po wyborach okaże się, że zabrakło kasy. Budyń! lej się !

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane