• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Tak to powstanie, jak powstał prom(y) (kosmiczne też), via karpatia, przekopy,

    miliony mieszkań, samochód, elektryczny dla każdego, centralny port lotniczy, mosty plus, autostrady regulacje rzek i wiele innych pisbolszewickich kłamstw.

    • 12 9

  • to kit as usual pisbolszewickiej zmiany

    przed wyborami trzeba coś nakitować.

    • 8 9

  • Osiem laaaat? Czy chodzi o to żeby budować, czy żeby zbudować? (2)

    Empire State Building w NY zbudowano w 13 miesięcy w 1930/1931...., przy ówczesnej technice. Pierwszy etap budowy portu Gdynia zrealizowano w 3 lata ...... i to końmi. Miasto Gdynia zbudowano w 5 lat. A tu kawałek drogi w 8 lat? O co tu się rozchodzi? Czyżby najlepsza firma drogowa na świecie będzie realizowała projekt, czyli MTM?

    • 19 4

    • MTM - Mam Trzy Maszyny

      • 0 0

    • Sama budowa to pikuś.

      Ile trwały przepychanki prawne zanim doszło do ugody w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej. Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie blokował. Taka już polska tradycja.

      • 2 1

  • wybudują drogę, tak jak od dwóch lat buduję prom

    • 9 6

  • innymi słowy na jesieni znów zobaczymy Horałe z przyjaciółmi z PiS z łopatami w Chyloni

    różnica jest taka, że PO robiło(budowało) a PiS-owcy robią propagandę, mają usta pełne frazesów, a żadnych konkretów dla Gdyni. PO jak powiedziało, że zlikwiduje w Gdyni przemysł stoczniowy to szybko kadłubowców przekwalifikowali na fryzjerów dla psów, więc musieli czym prędzej uciekać za granice do pracy w swoim fachu.

    • 13 7

  • Lepiej niech rząd nic nie robi, mniej wtedy zepsuje , Polska pod ich rządami skończy jak Stadnina Koni w Janowie (1)

    • 14 11

    • A może tak jak polskie firmy za POprzedników?

      Zostały z nich tylko polskie marki w rękach niemieckich koncernów produkujące towary w Chinach.

      • 2 1

  • OPAT zbudowany

    to teraz czas na kolejne drogi

    oh wait obwodnica północna jednak nie powstała...

    no to może tym razem sie uda

    • 9 3

  • Dobra wiadomość (4)

    Brawo PiS :))))

    • 23 24

    • ale to tylko wiadomość ,nic więcej naiwniaku

      • 0 0

    • powiedz lepiej ile do tej pory dróg wybudowali?

      port baranów marzenia , mierzeja cud, port gdańsk ? drogi - to janowo podlaskie hehe
      pis umie tylko dać kase rydzykowi i kociolowi - trzy duże działki w pomorskim w ostatnim miesiącu przekazał PIS - może księża zaczną budować drogi pół Polski już do nich należy

      • 3 2

    • Pobudka!

      Ale miałem piękny sen...

      • 4 0

    • Ale za co brawo? Za obietnice..? Najpierw może skończ bić brawo po poświęceniu stępki pod prom w Szczecinie... ha ha!!!

      • 5 2

  • Czego to Pis nie oboeca aby zyskac wyborcow

    • 13 8

  • Jeśli powiązać te obietnice z pracami kolejarzy wokół portu Gdynia oraz uruchomieniem budowy Trasy Kaszubskiej...

    To szykuje się klęska urodzaju i totalny bałagan.
    Takiego budżetu to Gdynia nie widziała chyba od Kwiatkowskiego...
    I na pewno stado żab szykuje swoje "nadobne" odnóża do podkucia...

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane