• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SR Nauta. Na komisji bez konkretów

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jak wygląda kondycja finansowa Stoczni Remontowej Nauta? Być może dowiemy się 6 sierpnia. Jak wygląda kondycja finansowa Stoczni Remontowej Nauta? Być może dowiemy się 6 sierpnia.

Sytuacja Stoczni Remontowej jest "trudna, z uwagi na jej realia biznesowe" - poinformowano na nadzwyczajnym posiedzeniu sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej poświęconej m.in. sytuacji finansowej Stoczni Remontowej Nauta.



Spotkanie komisji zwołano po tym, jak w mediach pojawiły się informacje o złej sytuacji finansowej SR Nauta. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że przedsiębiorstwo miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio "Gazeta Wyborcza" poinformowała jednak, że biegły rewident badający finanse spółki odrzucił sprawozdanie finansowe za ubiegły rok i miał uznać, że nie jest ona w stanie prowadzić działalności.

Sejmowa komisja zajmie się sytuacją stoczni Nauta



Taki mamy rynek



Władze SR Nauta ogłosiły, że "kwestie związane z badaniem sprawozdania finansowego nie mają żadnego wpływu na bieżącą działalność operacyjną stoczni i jest ona realizowana bez żadnych przeszkód". Podano również, że SR Nauta "podobnie jak wiele innych podmiotów z branży stoczniowej musi mierzyć się z wyzwaniami, jakie niesie bardzo konkurencyjny i podlegający silnym wahaniom koniunkturalnym rynek stoczniowy".

Spotkanie sejmowej komisji nie rozwiało wątpliwości. Nie podano żadnych wyników finansowych, nie padły konkrety. Poinformowano jedynie, że opinia o sprawozdaniu finansowym, o którym pisały media zostanie przedstawiona do 6 sierpnia.

Z kolei Witold Wójcicki prezes zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, do którego należy SR Nauta, powiedział, że sytuacja jest "trudna, z uwagi na jej realia biznesowe". Potwierdził, że kontynuacja działalności Stoczni nie jest zagrożona. Stwierdził jednak, że sytuacja jest ciężka, trwają prace związane z badaniem sprawozdania finansowego spółki, ale przedłużający się czas prac nad tym dokumentem był związany z potrzebą oceny realizacji programu naprawczego, "który spółka wdrożyła i który realizuje".

Gryfia i Szczecińska zadowalająco, Stocznia Wojenna i Gdańsk nie wiadomo



Na wczorajszym spotkaniu komisji sejmowej omówiono też sytuację pozostałych stoczni państwowych. Kondycję Stoczni Remontowej GryfiaStoczni Szczecińskiej określono jako "zadowalającą". Przychody SR Gryfia w 2018 r. sięgnęły 155 mln zł. Z kolei przychody netto Stoczni Szczecińskiej za 2018 r. były na poziomie 39 mln 700 tys. zł. Zaznaczono, że stocznia ta wskazuje trwałą rentowność na podstawowej działalności. Niestety, nie podano żadnych wyników Stoczni Wojennej z Gdyni. Stwierdzono jedynie, że "skupiono się na wznowieniu uprawnień do działalności w dziedzinie obronności oraz wszystkich pochodnych związanych z przejęciem stoczni od syndyka masy upadłościowej". O sytuacji Stoczni Gdańsk w ogóle nie rozmawiano.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



Za to deklarację znów złożył Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Na spotkaniu został zapytany o budowę promu dla PŻB w ramach programu Batory. Stwierdził, że za dwa tygodnie przedstawiona zostanie koncepcja realizacji budowy promu w oparciu o program Batory z - jako to określił - użyciem stoczni trójmiejskich. Uznał, że program tego wymaga, bo przecież chodzi o aż 10 promów.

Zabawa w promy



Na ile wiążąco traktować te obietnice? Przypomnijmy, że miesiąc temu, kiedy z okazji drugiej rocznicy położenia stępki pod budowę promu dla PŻB minister już deklarował, że w ciągu miesiąca przedstawiony zostanie szczegółowy i wiążący harmonogram dotyczący budowy promu dla PŻB przez Morską Stocznię Remontową Gryfia.

O tę deklarację zapytaliśmy na początku tygodnia PŻB, SR Gryfia i resort gospodarki morskiej. PŻB nie odpowiedziało w ogóle, Gryfia odesłała nas do ministerstwa, a ministerstwo odpowiedziało, że "wszelkie informacje zaprezentowane zostaną na specjalnej konferencji prasowej, która będzie mieć miejsce do końca lipca". Czy jest to jeszcze wiążące w kontekście wczorajszej wypowiedzi ministra Gróbarczyka na sejmowej komisji, nie wiadomo.

Miejsca

Opinie (51) 1 zablokowana

  • Czyli kooperanci dalej mają utrzymywać NAUTĘ. (1)

    • 8 3

    • Wojenna będzie sponsorem. Taki galimatias i tak kasa leci z jednego mieszka podatników...

      • 0 1

  • Obiecanki Grabarczyka-cacanki, a głupiemu elektoratowi PiSu - staje....

    • 4 0

  • Prywatna Remontowa

    wcale sobie nie radzi.Kto w tej firmie pracował o tym wie.Ja pracowałem długo!!!

    • 5 4

  • Mówcie dalej Panie Gróbarczyk ...

    Mówcie dalej Panie Gróbarczyk i starajcie się dalej ,, zakryć" a to przekopem i bursztynem , a to rekordowymi przeładunkami w portach , całkowite fiasko odbudowy państwowego przemysłu stoczniowego w Pana i związków zawodowych (Gdańsk/Szczecin/Gdynia) wykonaniu. Przekroczył Pan rubikon w poziomie słupowatości . Kupujecie bardzo drogo czas a co za tym idzie spokój oczywiście nie za swoje środki finansowe . Oczywiście przyjdzie czas na inne komisje w temacie stoczniowym .

    • 10 0

  • i co dalej....

    ... tego nie powiedziano na komisji . a rzeczywistość skrzeczy. przecież już dziś jedna z firm windykacyjnych z Wrocławia sprzedaje długi stoczni NAUTA ... oby to to nie był początek końca.
    Czas by główny właściciel stoczni podjął konkretne decyzje ale takie , by stocznia mogła nadal funkcjonować.

    • 6 1

  • Gazeta wyborcza (1)

    GW to gadzinówa.

    • 9 6

    • A Janek to buc.

      • 1 1

  • W pokomisji pierdzieć w stołki ..

    ..program taki to a taki .....

    • 2 1

  • Na obradach komisji podano wiele optymistycznych danych rynkowych ... podano również napoje , jedzenie oraz kawę oczywiście na koszt podatnika.
    Po wyczerpujących obradach ekspertów od gospodarki i przemysłu stoczniowego "elyta" oddaliła się prywatnymi limuzynami do hotelu sejmowego gdzie w kuluarach prowadzono dalsze owocne dyskusje przy alkoholu i hostessach .
    I tak dalej , i tak dalej ... oby do następnych wyborów i miejsca przy korycie.

    • 13 0

  • 10?

    Czyżby pissuary zamierzały reaktywować połączenia promowe ... na Wiśle?
    Gniew, Opalenie, Nowe, Grudziądz, może jeszcze Świbno i Nowy Port dostana nowe jednostki?
    Chyba nie majaczą o promach pełnomorskich, takie to tylko w Stoczni Radom.

    • 5 0

  • Wicie rozumicie...podatnik ma sypnąć kasą...

    ...bo jak nie, to Wam stoczniowcy taką roz...uchę urządzą, że i tak sypniecie...a swoją drogą to czego się spodziewacie po Państwowym właścicielu? Że będzie taniej, lepiej i efektywniej od prywatnego?

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane