• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skagerak zamiast badać morze wciąż stoi w Naucie

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Według władz Uniwersytetu w Geteborgu największym problemem statku budowanego przez Nautę jest napęd. Według władz Uniwersytetu w Geteborgu największym problemem statku budowanego przez Nautę jest napęd.

Stocznia Remontowa Nauta ma problem z realizacją kontraktu na budowę statku naukowo-badawczego dla Uniwersytetu w Geteborgu. Pierwotnie jednostka miała być gotowa w marcu 2015 r. Mamy kwiecień 2019 roku, a Skagerak wciąż jest w gdyńskiej stoczni.



Kontrakt na budowę nowoczesnej naukowo-badawczej jednostki Skagerak stocznia Nauta podpisała z Uniwersytetem w Geteborgu pod koniec 2013 roku. Jego wartość wówczas wynosiła ok. 60 mln zł. Jednostka miała być gotowa w marcu 2015 roku. Nie została oddana do dziś.

Spółka Synergia 99 wystawiona na sprzedaż



Jak poinformował portalmorski.pl powołując się na władze Uniwersytetu w Geteborgu, sytuacja się komplikuje, ponieważ Nauta nie dotrzymała warunków umowy uzupełniającej, jaką udało się podpisać w listopadzie ub. roku. W myśl ówczesnych uzgodnień jednostka miała być gotowa do 2 kwietnia tego roku. Zgodnie z tą umową Uniwersytet w Geteborgu jest uprawniony do odbioru statku w jego obecnym stanie lub do anulowania zakupu i nieodebrania go w ogóle.

- Aby podjąć ważną decyzję - co dalej ze statkiem, potrzebujemy dobrze przygotowanej podstawy decyzyjnej, a budowa statku nie jest w pełni ukończona, więc zajmie to jeszcze trochę czasu, zanim będziemy mogli podejmować ostateczne decyzje - poinformował Görana Hilmerssona dziekana i przewodniczącego komitetu sterującego ds. budowy statku z Uniwersytetu w Geteborgu.
O opinię zapytaliśmy władze Stoczni Remontowej Nauta oraz jej właściciela, czyli państwowy fundusz Mars Fiz. Na jakim etapie jest budowa tej jednostki? Czy są problemy z przekazaniem jej armatorowi? Jeżeli tak, to jakiej natury są te problemy? - zapytaliśmy.

- Na obecnym etapie niestety nie będziemy komentowali kwestii dotyczących wspomnianej jednostki dla Uniwersytetu w Geteborgu - otrzymaliśmy odpowiedź z biura prasowego Mars Fiz.

Problemy z napędem



Za to władze szwedzkiej uczelni opisały całą sprawę na swojej stronie internetowej. Okazuje się, największym problemem dziś jest napęd. Na razie nie działa on właściwie, co uniemożliwia przeprowadzenie prób morskich. Okazuje się też, że po drodze pojawiły się też inne problemy.

- Stocznia musiała dokonać remontu uszkodzonego obszaru kadłuba w części dziobowej po kolizji statku z nabrzeżem, do której doszło minionego lata, zainstalowała stały balast i pomalowała kadłub statku. Wcześniej konieczne było przeprojektowanie i przedłużenie statku o ponad 3 m, gdyż okazało się, że brakuje mu wyporności - poinformował portalmorski.pl.

Stocznia Nauta w Gdańsku tylko do lipca



Statek miał być gotowy w marcu 2015 roku, ale dopiero w styczniu 2015 roku położono stępkę. Wówczas zapowiadano zakończenie wszystkich prac do końca grudnia 2015 r. Prace znów się przedłużyły.

- W związku z jednym z kolejnych terminów przekazania Skageraka, geteborski uniwersytet zaprosił - na mające się odbyć w kwietniu 2017 roku uroczyste nadanie imienia nowemu statkowi - króla Szwecji. Ta wizyta monarchy w Eriksbergu (dzielnica Geteborga, w której ma siedzibę uczelnia) musiała być jednak odwołana - poinformował portalmorski.pl

Kto poniesie koszty?



Kierownictwo projektu ze strony uczelni dokładnie przeanalizuje, które prace zostały ukończone przez stocznię i które obszary pracy pozostają do wykonania.

- Następnie uregulowane zostaną relacje finansowe pomiędzy szwedzką uczelnią i stocznią. Stocznia otrzyma zapłatę za ukończone prace, a uniwersytet otrzyma zwrot kosztów projektu, co w praktyce oznacza, że koszty będą kompensowane między sobą - poinformowano na stronie uczelni. Nie wykluczono odebrania statku i ukończenie go w Szwecji.

Nauta poniosła straty budując dla UG. Zapowiedziano wniosek do prokuratury



Przypomnijmy, że Nauta miała też problemy przy budowie statku naukowo-badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego. Budowę Oceanografa rozpoczęto w maju 2013 roku. Według planu miał być gotowy po roku. Ostatecznie wodowanie odbyło się dopiero w czerwcu 2015 roku, a chrzest w 2016 roku. Opóźnienia tłumaczono zmianami w projekcie. Już po podpisaniu umowy negatywny wynik badań modelowych dla wymiarów kontraktowych statku spowodował zmianę całego projektu. Konieczne stało się podpisanie aneksu do umowy. W protokole konieczności zapisano, że wszystkie dodatkowe koszty związane ze zmianą wymiarów i kształtu kadłuba zostaną pokryte przez wykonawcę, czyli Stocznię Remontową Nauta. Dodatkowe koszty związane ze zmianą długości statku oszacowano na 14 milionów zł.

Statek badawczy dla Uniwersytetu w Geteborgu.

Miejsca

Opinie (69) 6 zablokowanych

  • Skagerak (6)

    Statek naukowo - badawczy dla Uniwersytetu Goteborga to kolejna porażka stoczni Nauta. Kontrakt źle podpisany , podobnie jak na jednostkę Oceanograf - statek naukowo-badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego. W obu przypadkach ludzie zawierający kontrakty czyli ; pan były prezes Nauty Andrzej Sz. i pani Ewa J narazili stocznię Nauta na wielomilionowe straty - katamaran Oceanograf ponad 30 milionów złotych strat a Skagerak ;podobna kwota tyle, że może być ona jeszcze większa gdy Szwedzi nie odbiorą statku i trzeba będzie oddać dodatkowo pieniądze. Sprawami tymi powinna zając sie prokuratura. Dziś Stocznia Nauta z Gdyni ma poważne kłopoty finansowe a zaczęły się one w 2010 roku gdy kontrolę nad stocznią objął fundusz MARS z jego prezesem Piotrem S. Wtedy ze stoczni zwolniono grupę ponad 60 pracowników znajacych się na budowie i remontach statków . Statek Oceanograf był projektowany przez dwa biura konstrukcyjne a Skagerak przez podobne biuro. W obu przypadkach wyszły na jaw braki podstawowej wiedzy z zakresu hydromechaniki okrętu a dokładnie wiedzy o prawie Archimedesa
    nie mówiąc już o innych sprawach. Dodatkowo w przypadku Skageraka ludzie zajmujacy się organizacją pracy w zakładzie nowych budów mieli ;podstawowe braki w wiedzy z zakresu organizacji pracy, z zakresu ekonomii itd. I co ciekawe chyba nikt nie zapoznał się z wynikami badań modelowych jakie wykonało CTO, a wystarczyło tylko uważnie przeczytać uwagi i wnioski z badań a nie byłoby problemów z pływalnością statków. Można by podać jeszcze wiele przykładów ewidentnych błędów które doprowadziły stocznię Nauta do strat choćby utopienie doku razem ze statkiem Hordafor V w 2017r. tutaj odpowiedzialnymi są b. dyr, p. Andrzej G. czy kierownik wydz. dokowo serwisowego no i inni ale to powinna ustalić też prokuratura.

    • 74 4

    • Straty Nauta....

      ...poniosla np przy budowie kadłuba sejnera B 690 tutaj niejaki Stach F. ,naraził stocznię na straty ponad, 15 milionów zł i przy "okazji" wyprowadził że spółki Konrem ponad 1 milion zł itd.

      • 3 0

    • (1)

      Gruzin się do niczego nie przyznał.. Zwalił wszystko na obsługę doków a oni wcześniej go ostrzegali że dok może już więcej nie wytrzymać. Prokuratura cicho zamiotła sprawę pod dywan....

      • 14 0

      • Utopienie doku że statkiem

        Czyli sprawa jest zamknięta ? To ciekawe stocznia poniosła milionów straty a nikt nie jest winny.

        • 6 0

    • Dlaczego prokuratura nie zajęła się jeszcze tą sprawą?

      • 4 0

    • oko (1)

      ... prawo Archimedesa, to nie hydromechanika, tylko statyka okrętu.

      • 7 2

      • Hydromechamika....

        ...zajmuje się równowaga i ruchem cieczy oraz ciał stałych znajdujących się w niej
        Natomiast statecznosc to coś innego. Poczytaj sobie książki z teorii okrętu lub np
        poszukaj i poczytaj co na ten temat mówił Rahola.

        • 7 0

  • Jak niedawno spotkałem szwedów z Goteborga na statku który stał w Gdańsku (2)

    to nie pytali gdzie neptun, Sopot czy inne atrakcje tylko gdzie tylko gdzie stoi Skagerak, z którego cały Goteborg ma ubaw i nie ma dnia w ich gazetach bez beki o Skageraku, bo chcieli by koniecznie go zobaczyć i zrobić sobie przy nim zdjęcie, bo nie wiadomo czy kiedykolwiek pojawi się w Szwecji.

    • 52 12

    • Szwedów spotkał i od razu o statek badawczy pytali.

      Ale ludzie mają fantazję. Oj Pinokio, Pinokio...

      • 6 4

    • Zaczęli za pierwszego PiS

      .... Może za drugiego dadzą radę skończyć... buachacha cha cha cha cha

      • 7 8

  • Źle zarządzana stocznia

    stąd takie problemy

    • 7 1

  • TKM - Dojna zmiana

    • 4 2

  • A ten młody Prezes co za dobrej zmiany przyszedł

    Podobno miał odbudować przemysł stoczniowy ,jak on się nazywał

    • 12 4

  • (1)

    MARS państwowy bajzel zarządzany przez PiSowieckich „managerów”

    • 24 5

    • jak wiele firm pod pseudomenagerami z pisu

      • 5 1

  • Dołożenie stałego balastu.... potem zbyt mała wyporność i przedłużenie (1)

    Czyżby parametry statecznościowe wyszły do d..? Mam wrażenie, że projektant dał nieźle ciała, ale uratował go aneks do kontraktu przerzucających koszty na stocznię.

    Ewentualnie stocznia wybudowała niezgodnie z projektem - tylko po co potem balastować i przedłużać dla równowagi? Próbowali obniżyć środek ciężkości stałym balastem i tyle tego poszło że zabrakło wyporności?

    Taka historia już była w historii - tzw. "ptaszki" które się przewracały (Cyranka itp). Ostatnie trzy służyły szkołom morskim jako Horyzont, Zenit i Nawigator - z tym że miały zakaz wyjścia w morze powyżej 4B. A i to kiedy już miały dołożony stały balast.

    • 10 1

    • dołożenie balastu..

      ...szkoda, że teraz już nie ma szkolnictwa okrętowego, stąd też biorą się te różne problemy z pływalnością, dzielnością morską i inne. Dokładnie 70 lat temu w 1949 roku Antoni Garnuszewski wydał książkę pt. " Teoria okrętu" ( nakład 2000 egz. , wyd. Państwowa Akademia Morska w Gdyni) mimo upływu lat młodzi ludzie , którzy pracują w biurach konstrukcyjnych powinni się z nią zapoznać, warto by nie popełniać błedów

      • 3 0

  • Przecież ta Stocznia (1)

    istnieje tylko hipotetycznie

    • 27 1

    • Jako utylizacja państwowych funduszy

      sprawdza się wyśmienicie ....

      • 5 1

  • No i weź tu buduj w polskiej stoczni statki. Nie dość, że drogo to jeszcze odstawiają takie rzeczy, że a to za krótki a to napęd nie taki

    • 9 18

  • esdrftgyhj

    komuś się może tabelka w excelu rozjechała, hahahaha ...niech ręcznie policzą lepiej

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane