• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • Prom

    Z Gdyni to pewnie będzie pływał ten nowy prom co go budują w Szczecinie

    • 8 2

  • No tak. Zabiera sie miejsca parkingowe bo ekologia

    A zaprasza najwieksze smrody czyli wycieczkowce, których pasażerowie tak naprawde omijają Gdynie szerokim łukiem

    • 9 5

  • Nie czas w ogóle połączyć porty w Gdańsku i w Gdyni pod jeden zarząd ? (4)

    • 6 26

    • to prosta droga do kanibalizacji

      lepiej mieć dwie (lub więcej) bandy biurokratów, bo się nawzajem pilnują i donoszą...

      • 4 0

    • Dwa zarządy to więcej miejsc dla rodziny.

      • 5 2

    • Najlepiej mój i kolesi z parti

      Bezmajtek

      • 8 1

    • Najlepiej pod obajtka!!!!!!

      • 11 2

  • jak zakleci to milczą urzednicy Gdańska co zrobią z uschniętą Palmą! (1)

    • 16 4

    • pomalują

      na zielono...

      • 4 0

  • Czy do września (4)

    zostanie naprawiona Estakada? Czy do września udrożni się ul. Janka Wiśniewskiego ze zjazdem i wjazdem na Estakadę? Czy ktoś przewidział paraliż ulicy Janka Wiśniewskiego przy wjeździe na ul Polską ? Terminal w tym miejscu jest dobry dla firm żeglugowych ale totalnie sparaliżuje dojazd z centrum do Obłuża i pozostałych dzielnic tego rejonu.

    • 114 14

    • na pewno miasto się przygotowało

      ...i postawiło zakazy dla ruchu ciężarowego na Portowej i Jana z Kolna.

      • 6 1

    • @toru przecięsz ciężarówki muszą grubo przed wypłynięciem promu przyjechać na plac postojowy koło terminala.Tylko te co wyjadą z promu mogą chwilowe utrudnienia zrobić.

      • 4 2

    • Terminal nie sparaliżuje Obłuża

      Będzie dokładnie tak samo, jak dotychczas. Przeniesienie terminalu bliżej wyjścia z portu nie wpłynie na sytuacje na Wiśniewskiego, ani na estakadzie. Zobaczysz, że nic się nie zmieni. Jedyne co się zmieni to większy ruch na ul. Polskiej

      • 16 5

    • Co za różnica, jak Gdynianie i tak olewają znaki poziome?

      • 8 7

  • Gdansk czeka na inwestorow z "Wroclawia"

    • 7 1

  • Urzad szczurks

    Kiedy otworza urzad miasta.wszystko juz otwarte

    • 15 1

  • I ten... konkurencja dla Stena Line!

    Może być tt, dfds się nie udało.
    Ceny są lekko mówiąc przesadzone!

    • 7 1

  • lista połączeń promowych z trójmiasta jest beznadziejna

    Chciałbym przywrócenia połączenia z Kłajpedą bądź np. prom do Helsinek.

    • 26 0

  • droga Redakcjo!

    milczy Port Gdańsk, a nie Port Gdynia. Ci drudzy raczej krzyczą z radości. Śródtytuł z błedem

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane