stat

Stocznia Crist powraca do Gdańska

Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku.
Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku. fot. materiały prasowe

Stocznia Remontowa Nauta kończy produkcję w Zakładzie Nowych Budów, część infrastruktury przejmuje stocznia Crist. Na terenach przy ul. Doki zobacz na mapie Gdańska dalej będzie prowadzona produkcja stoczniowa.



Od kilku miesięcy spekulowano, kto będzie produkował w oparciu o infrastrukturę stoczniową przy ul. Doki. Pojawiały się informacje, że dzierżawą zainteresowana była stocznia Karstensen, Sunreef Yachts oraz właśnie Crist. Ostatecznie przez pięć najbliższych lat na terenie po stoczni Nauta - a kiedyś Stoczni Gdańsk - produkować będzie Crist.

Spółka Synergia 99 wystawiona na sprzedaż



- To atrakcyjny teren produkcyjny, dlatego zdecydowaliśmy się na dzierżawę. Obecny portfel zamówień i perspektywy rozwoju naszej stoczni pozwoliły nam podjąć taką decyzję. Liczymy również na przejęcie zespołu, który pracował na rzecz Zakładu Nowych Budów Nauty - mówi Tomasz Wrzask, PR Manager Crist SA.
Stocznia Crist wywodzi się z Gdańska, choć od wielu lat kojarzy się z Gdynią. Spółka była jednym z podmiotów, które przejęły majątek po Stoczni Gdynia. Cristowi przypadł m.in. duży suchy dok i suwnica.

Nauta już tylko w Gdyni



Państwowa stocznia Nauta ostatecznie kończy działalność w Gdańsku. Teraz będzie działać już tylko w oparciu o infrastrukturę po Stoczni Gdynia. W ub. roku zakład sprzedał Portowi Gdyńskiemu tereny przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni, na których w ub. tygodniu odbyło się ostatnie wodowanie.

Stocznia Nauta w Gdańsku tylko do lipca



Oficjalnie powodem wygaszenia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku była zmiana strategii rozwoju SR Nauta. Zgodnie z  decyzją Zarządu spółka będzie koncentrowała się na remontach, naprawach i konwersjach cywilnych oraz - w bliskiej współpracy z PGZ Stocznią Wojenną - na remontach oraz budowach na potrzeby Marynarki Wojennej RP.

Jeszcze niedawno plany były inne, a przyszłością stoczni miała być budowa statków, m.in. dzięki powołanemu w 2013 roku gdańskiemu oddziałowi. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety, w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. W ub. tygodniu odbyło się tam pierwsze wodowanie.

Jednostki specjalne ze stoczni Crist



Crist jest jednym z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi farm wiatrowych, platform wiertniczych i innych instalacji przemysłu morskiego. Fundusz Inwestycyjny MARS posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza ĆwirkoKrzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kurchelskiej (1 proc.).

Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra".

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...