Stocznia Crist powraca do Gdańska

Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku.
Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku. fot. materiały prasowe

Stocznia Remontowa Nauta kończy produkcję w Zakładzie Nowych Budów, część infrastruktury przejmuje stocznia Crist. Na terenach przy ul. Doki zobacz na mapie Gdańska dalej będzie prowadzona produkcja stoczniowa.



Od kilku miesięcy spekulowano, kto będzie produkował w oparciu o infrastrukturę stoczniową przy ul. Doki. Pojawiały się informacje, że dzierżawą zainteresowana była stocznia Karstensen, Sunreef Yachts oraz właśnie Crist. Ostatecznie przez pięć najbliższych lat na terenie po stoczni Nauta - a kiedyś Stoczni Gdańsk - produkować będzie Crist.

Spółka Synergia 99 wystawiona na sprzedaż



- To atrakcyjny teren produkcyjny, dlatego zdecydowaliśmy się na dzierżawę. Obecny portfel zamówień i perspektywy rozwoju naszej stoczni pozwoliły nam podjąć taką decyzję. Liczymy również na przejęcie zespołu, który pracował na rzecz Zakładu Nowych Budów Nauty - mówi Tomasz Wrzask, PR Manager Crist SA.
Stocznia Crist wywodzi się z Gdańska, choć od wielu lat kojarzy się z Gdynią. Spółka była jednym z podmiotów, które przejęły majątek po Stoczni Gdynia. Cristowi przypadł m.in. duży suchy dok i suwnica.

Nauta już tylko w Gdyni



Państwowa stocznia Nauta ostatecznie kończy działalność w Gdańsku. Teraz będzie działać już tylko w oparciu o infrastrukturę po Stoczni Gdynia. W ub. roku zakład sprzedał Portowi Gdyńskiemu tereny przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni, na których w ub. tygodniu odbyło się ostatnie wodowanie.

Stocznia Nauta w Gdańsku tylko do lipca



Oficjalnie powodem wygaszenia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku była zmiana strategii rozwoju SR Nauta. Zgodnie z  decyzją Zarządu spółka będzie koncentrowała się na remontach, naprawach i konwersjach cywilnych oraz - w bliskiej współpracy z PGZ Stocznią Wojenną - na remontach oraz budowach na potrzeby Marynarki Wojennej RP.

Jeszcze niedawno plany były inne, a przyszłością stoczni miała być budowa statków, m.in. dzięki powołanemu w 2013 roku gdańskiemu oddziałowi. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety, w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. W ub. tygodniu odbyło się tam pierwsze wodowanie.

Jednostki specjalne ze stoczni Crist



Crist jest jednym z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi farm wiatrowych, platform wiertniczych i innych instalacji przemysłu morskiego. Fundusz Inwestycyjny MARS posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza ĆwirkoKrzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kurchelskiej (1 proc.).

Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra".

Opinie (52) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Stocznia (4)

    Stocznia to ciężki kawałek chleba.. Nawet najlepsi,, RSB'' mają kłopoty... Chociaż podobno sprzedali te kontenerowe statki...

    • 20 2

    • (1)

      Można trochę prościej

      • 5 2

      • Stocznia

        RSB- remontowa shipbuilding

        • 0 1

    • wątpliwa sprzedaż

      Raczej przenieśli z lewej kieszeni do prawej

      • 6 1

    • ok

      tak ja kupiłem

      • 0 1

  • yo (1)

    wydajność roczna = tygodniowej w Pusan czy Daewoo.

    • 21 3

    • Niestety

      polski przemysł stoczniowy to chałupnictwo.
      Jak jadę tramwajem po Jana z Kolna i patrzę na ten "atrakcyjny" teren produkcyjny Zakładu Nowych Budów to przychodzą mi na myśl stocznie z Bangladeszu czy Indii. No ale one raczej nie budują a rozbierają statki.

      • 21 3

  • Jak widać przemysł stoczniowy ma się dobrze i działa prężnie... (16)

    ... ale jak zapytasz jakiegoś pisiorka to będzie "tusk zniszczył stocznie i przemysłu stoczniowego w polsce niema!!"

    • 41 41

    • Wczoraj ten profesor z bożej laski z kancelari Dudy mówił to, że nikt z PiS nie obioł ważnego stanowiska w PE to wina Tuska. (3)

      Niby profesor a głupi jak but!

      • 16 18

      • (1)

        dwa błędy we wpisie wyśmiewającym wiedzę profesora

        • 23 1

        • Ale treść generalnie zrozumiałeś ? tzw. meritum. Zapewne masz na myśli ,ze " wyśmiewającym wiedzę profesora" taka swoboda wypowiedzi .
          I jeszcze jedno " jeżeli Jaś kocha Zosię to nie znaczy ,że Zosia kocha Jasia".
          Poszukaj jaka dziedzina nauki , się tym zajmuje, następnie zwracaj uwagę.

          • 4 5

      • Nie Tuska, tylko Angeli Merkel.Tusk to tylko kundel Merkelowej..to już Blondi Hitlera miała więcej do POwiedzenia niż Tusk.

        • 0 0

    • Www (2)

      Pisiory odbudowali stocznie w Szczecinie budują promy(niewidki) odkupili stocznie Gdańska Antek ma budować lotniskowce podwodne przemysł stoczniowcy opanowany do perfekcji

      • 8 13

      • a co z Radomiem? czy nadal tam jest stocznia marynarki?

        • 7 10

      • Po co budować je w Polsce??

        Skoro są stocznie z Niemczech !!!

        • 1 0

    • ? (6)

      no jasne, przecież za Tuska przemysł stoczniowy kwitł!
      W Niemczech.

      • 26 6

      • a kto sprzedał Ukraińcom Stocznię Gdańsk? nie przypadkiem jaworski z PIS? (5)

        • 14 12

        • Kto (1)

          Rozpieprzył Gdynię i Szczecin i zlikwidował pochylnie w Gdańsku? Też pisiory czy słońce Peru?

          • 12 7

          • Szlanta i Synergia?

            nie przypadkiem?
            menażeria z Radomia.

            • 4 2

        • W Gdyni i Szczecinie też?

          • 9 1

        • Wzorem sąsiadów z Zachodu. Oni oddali wschodnie stocznie Rosjanom. (1)

          Chwilę żarło ale zdechło.
          Wtedy zostały przejęte na państwowa kroplówkę a następnie ponownie oddane w "pacht". Tym razem Chińczykom, którzy będą tam budować swoje (!!!) statki wycieczkowe. Mają bazować w Warnemunde.
          Zaprzestań więc tego prostackiego ping-ponga, bo to nieproste sprawy. Jednak niektórzy mają determinację do utrzymania potencjału a inny jadą po linii najmniejszego oporu.
          Uczmy się od lepszych ale niekoniecznie przez słuchanie ich poleceń.
          Działalność gospodarcza i polityka to znacznie bardziej skomplikowane działania i z jednego podręcznika nie da się tego nauczyć.

          • 6 0

          • po linii najmniejszego oporu

            • 0 1

    • nie ma się dobrze i nie działa prężnie

      Ale nadal kusi "właścicieli" i "manażerię" perspektywą dochodu.
      Który ma być godny...
      Ale najczęściej nie potrafi się tego dochodu osiągnąć, bo osoby tam funkcjonujące niewiele wiedzą o organizacji produkcji przemysłu ciężkiego oraz funkcjonowaniu tego rynku. Pobierają więć "nauki" na podwykonawstwie, płacąc "frycowe" na każdym kroku.
      Bo nauka kosztuje.
      Problem w tym, że usiłują płacić nie ze swojej kieszeni...

      • 7 0

    • Niemiecki agent Tusk robił co mógł, ale to nie takie proste POkonać Polaków. Przekonał się o tym też jego dziadek z SD.

      • 0 0

  • Super

    3mam kciuki za powodzenie Crist !

    • 32 4

  • Przecież Nauta dalej robi na Waszyngtona,widzę tam nawet ochronę z emblematami Nauty.To w końcu o co tam chodzi .....zlikwidowano Nautę czy nie niech ktoś mnie oświeci.

    • 9 5

  • tereny dawnej stoczni gdańskiej.. (4)

    ... bardzo dobrze, że nadal będzie tu prowadzona budowa statków. Dawny wydział K-3 posiadający dużą halę produkcyjną - na pietrze ongiś była trasernia, obok pochylnie . Pytanie a co będzie się działo na terenach dawnej stoczni Gdynia , do czego będzie wykorzystywany największy suchy dok ?

    • 19 5

    • Ludzie! Naprawdę!? 3 akapit! (1)

      "Stocznia Crist wywodzi się z Gdańska, choć od wielu lat kojarzy się z Gdynią. Spółka była jednym z podmiotów, które przejęły majątek po Stoczni Gdynia. Cristowi przypadł m.in. duży suchy dok i suwnica."

      • 3 1

      • Akapit

        Crist nie przejął stoczni Gdynia. Pierwotnie kupił część terenów stoczni Gdańskiej za ok. 46 mln zł pozniej za namową Marsa zamieniono śp z ona spółkę akcyjną i dostali z powrotem kasę później kupiona suchy dok tutaj za pośrednictwem stoczni Nauta dostali od Marsa brakujące 25 mln złotych. Szczegóły można przeczytać na stronach unii europejskiej. Otrzymali tez pożyczki bankowe obecnie mają trochę kłopotów ale może wyjdą z nich. Oby.

        • 5 1

    • Jedz do Gdyni i zobacz

      Zobacz co się tam dzieje, robota okretowa wre.

      • 8 3

    • apartamenty z widokiem na życie podwodne?

      Juz chyba w Gdyni takie pomysły były...
      ;)

      • 3 1

  • Kara

    Kiedy w końcu kara za rozłożenie vistalu?! Czech....

    • 18 2

  • Świetna wiadomość!

    • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    dobrze że mają specjalizację. to zapewnia długotrwałe przetrwanie na rynku.

    ale skoro tak dobrze budujemy luksusowe jachty to może czas zacząć budować luksusowe statki arktyczne, Ta branża się rozwija....

    Tylko niech miasto przygotuje tereny pod rozbudowę przemysłu.

    • 11 10

  • Zarobki (1)

    Jakie są w tej chwili stawki dla spawaczy,warto wracać z Norwegii (taki żart oczywiście)

    • 26 5

    • mam wątpliwości

      32 na h na samozatrudnieniu po opłatach 10 spada policz sam czy się kalkuluje .

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane