stat

Stocznia Crist zbuduje kablowiec dla stoczni Ulstein

Stocznia Crist otrzymała kolejne zlecenie od norweskiej stoczni Ulstein. Do w części wyposażonego polarnego statku pasażerskiego i największego promu hybrydowego świata dołączy kablowiec.



- Podpisaliśmy umowę na budowę częściowo wyposażonego kablowca "Nexans Aurora". Jest to kolejne zlecenie od norweskiego partnera, czyli stoczni Ulstein. Wykonujemy dla nich częściowo wyposażoną jednostkę NB 312 "National Geographic Endurance" i największy prom hybrydowy świata "Color Hybrid" dla armatora Color Line. Ta współpraca jest dla nas bardzo cenna i jak widać bardzo owocna - mówi Tomasz Wrzask, rzecznik prasowy stoczni Crist.
Norweska stocznia Ulstein podpisała z Nexans Subsea Operations kontrakt na budowę dużego statku do kładzenia kabli DP3. Kablowiec "Nexans Aurora" powstanie według projektu przygotowanego przez okrętowe biuro Skipsteknisk z Alesund. Statek będzie przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich zdolności manewrowych i utrzymywaniu pozycji. Ma mieć 31 m szerokości, 149,9 m długości, nośność 17 000 ton i będzie mógł pomieścić 90 osób. Statek będzie przystosowany do układania kabli energetycznych, w tym układania kabli w wiązkach, ich łączenia, naprawy i ochrony. Stocznia Crist jako podwykonawca wykona częściowo wyposażony kadłub.

Gdyńska stocznia aktualnie prowadzi dwa inne projekty dla Norwegów. Jednostka NB 312 "National Geographic Endurance" to wielofunkcyjny polarny statek pasażerski z innowacyjnym kadłubem X-BOW znanym dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Długa na blisko 125, a szeroka na ponad 20 metrów jednostka będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych. Statek ma być gotowy w 2020 r. Odbiorcą finalnym jest Lindblad Expeditions, a statek będzie pływał pod nazwą "National Geographic Endurance".

Kolejnym projektem powstającym w Crist dla Ulstein jest prom pasażersko-samochodowy o numerze stoczniowym NB 311 i nazwie "Color Hybrid". Jednostka jest określana mianem największego promu hybrydowego świata. Ma być gotowa latem 2019 roku. Jednostka będzie miała 160 m długości i 27 m szerokości. Będzie mogła zabierać na pokład 2 tys. pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych. Prom zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) o połowę mniejszą jednostkę Bohus, która na pokład może zabrać do 1165 pasażerów oraz 240 pojazdów osobowych. Czas podróży na trasie nowej jednostki wyniesie 2 godziny i 20 minut. Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego. Proces ładowania baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, odbywać się będzie każdorazowo podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (49)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane