• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Marynarki Wojennej będzie współpracować z francuskim DCNS

Robert Kiewlicz
1 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w 2011 roku przetarg na nowe okręty podwodne. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS. Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w 2011 roku przetarg na nowe okręty podwodne. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisała porozumienie o współpracy przemysłowej i handlowej z francuskim koncernem zbrojeniowym Direction des Constructions Navales Servises. W 2010 roku Francuzi negocjowali nabycie udziałów w SMW. Rozmowy zostały jednak zerwane.



Porozumienie o partnerstwie zostało popisane 1 marca 2011 roku. - Partnerstwo z DCNS, będące nowym etapem w procesie transformacji spółki, zapewni jej nowy impuls potrzebny aby lepiej odpowiadać potrzebom swoich klientów - twierdzi Roman Kraiński, prezes Stoczni Marynarki Wojennej.

- Niezbędnym warunkiem przeprowadzenia transformacji i zapewnienia rozwoju SMW jest realizacja w stoczni najważniejszego programu budowy okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej, a jest nim budowa okrętów podwodnych. Realizacja tego typu programu byłaby możliwa wyłącznie dzięki transferowi technologii pomiędzy francuskim koncernem DCNS a polską Stocznią Marynarki Wojennej - czytamy w oficjalnym komunikacie.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w 2011 roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

W ramach porozumienia może też dojść do objęcia części udziałów w kapitale SMW przez DCNS, poinformowano w komunikacie prasowym. Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Porozumienie jest wyrazem długofalowego zaangażowania DCNS we współpracę z SMW. Odzwierciedla ono też wolę naszego koncernu otwarcia na nowe rynki - twierdzi dyrektor zarządzający DCNS Bernarda Planchais.

Obecnie 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. SMW została skomercjalizowana w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w kwocie 40 mln zł.

Zbrojeniowy lider

DCNS jest jednym ze światowych liderów na rynku uzbrojenia morskiego i innowatorów w obszarze energetyki. Koncern prowadzi działalność na międzynarodową skalę i przy wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii. Działalność koncernu obejmuje projektowanie, budowę i utrzymanie w gotowości okrętów nawodnych, okrętów podwodnych oraz powiązanych systemów i infrastruktury, a także zapewnianie usług dla stoczni i baz morskich. DCNS posiada również w ofercie szeroką gamę rozwiązań z zakresu cywilnej energetyki atomowej i wykorzystania morskich energii odnawialnych. Koncern DCNS zatrudnia 12 tys. pracowników, a jego roczne obroty wynoszą 2,4 mld euro.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (36) 1 zablokowana

  • może coś z tego w końcu wyjdzie (2)

    mam nadzieje,że Stocznia w końcu ruszy

    • 10 7

    • ruszy.

      jeszcze szybciej w kierunku dna...

      • 4 3

    • z dobrymi kopertami zawsze się rusza

      • 2 0

  • Nadziejo

    Moja mamusiu, gdzie jesteś?

    • 4 4

  • celowej destrukcji polskiej zbrojeniówki ciąg dalszy (12)

    dla laików to jest news "okrety podwodne bedą budowane w gdyni"
    zainteresownai natomiast wiedzą że cała hala tej stoczni zajęta jest przez "budowaną" od 2006 roku korwetą
    która od 2000 roku istnieje i jest budowana na wizualizacjach
    i z pewnością przez kilka najbliższych lat nie zostanie ukończona bo "rząd polski" nie daje na nią pieniędzy

    ponadto stocznia owa znajduje się o ile się nie mylę w upadłości układowej
    wiec pisanie że będzie budować okręty podwodne to nie żart czy fantazja
    to wrecz kpina z czytelnika
    tym bardziej że okret podwodny to nie szalupa tylko nowe technologie i potężne pieniądze a ta stocznia raz że nie ma pieniedzy dwa na finansowanie rządu nie może liczyć co pokazuje przykład korwety jak i celowa likwidacja najnowocześniejszej stoczni polskiej w gdyni (i w szczecienie)

    wiec o co tu chodzi?
    zapewne o cichą sprzedaż SMW państwowemu (!) francuskiemu koncernowi DCNS lub komuklwiek innemu
    francuzi mogą i opłaca im się mieć państwowe
    Polacy mogą sprzedawać oscypek z wozu drabiniastego niemieckim dziadkom co to wczoraj do nich strzelali

    ten sam scenariusz sprzedaży przerobiono w mielcu, rzeszowie, świdniku itp
    świadomie likwiduje się wartościowe polskie zakłady produjące często unikatowe technologie (np w SMW trałowce z kadłubami z tworzyw sztucznych) po to by za to pozniej za nie płacić, niemcowi, włochowi amerykaninowi czy francuzowi

    a pretekst jest zawsze ten sam
    że zakłady pracy sobie nie radza!!!
    to złóżcie w nich w końcu zamówienia! zwolinjcie z nich POlityków
    a zatrudnijcie fachowców
    napiszcie madrą ustawę o związkach zawodowych

    i problemy znikną jak ręka odjął
    ale to opcja tak samo prawdziwa i realna jak przedwyborcze upudrowane
    "nie róbmy polityki, budujmy autostrady"

    warto przypomnieć sobie co POsłanka Beata S. mówiła na ławeczce do agenta CBA...
    i wszystko stanie się jasne.

    • 53 13

    • w sumie mądrze tylko po co ta POlityka?

      • 0 2

    • Rejtan to byl gosc -ty jestes polityczny megaloman o znikomej wiedzy... (2)

      Wypisujesz kompletne bzdury . Nie masz zielonego pojecia o kosztach budowy okretu , remontu itd . Zdajesz sobie koles sprawe ile kosztuje ow polski Gawron - masz pojecie ile trzeba kasy na jego dokonczenie , wyposazenie , uzbrojenie ???
      Orientujesz sie ile kosztuje tej klasy okret na zachodzie ??? Slyszales cos o ekonomii , powiazaniu budżetu z potrzebami armii . Politycy przychodza i odchodza , partie rowniez - stan polskiej armii nie zmienia sie od lat . Marynarka jest tu najbardziej dotknieta i pomijana
      Merytorycznie jestes zero za to wklepujesz tu polityke - bo to jedyne co potrafisz - wmawiac niezorientowanym "fakty" na zamowienie i pasujace twoim poltycznym ulubiencom .
      Gdybys nie pieprzyl o polityce to przyjalbym twoj glos za rozsadny a tak jeszcze jeden zenujacy politruk .Bez odbioru .

      • 3 7

      • dziękuję za pokazanie i potwierdzenie jaka jest twoja/wasza kultura osobista bez obelg i jadu pewne kręgi nie potrafią żyć

        okręt tej klasy kosztuje przecietnie do 250 ml $ o czym zapewne nie wiesz bo byś "błysnął" a tak pozostały obelgi i ogólniki
        zamiast utrzymywać wraki w postaci eks amerykańskich fregat wystarczyło dołożyć do budowy gawrona i zapewne byłby już skończony
        mówiąc że stan armii się nie zmienia zwyczajnie zmyślasz
        on się wciąz pogarsza
        ale jak mogłoby być lepiej skoro ministrem mon jest wciaż człowiek za którego kadencji w samych katastrofach lotniczych zgnięło 121 osób

        oczywiście to nie jego wina tak jak nic nie jest winą rządu PRAWDA?
        od kiedy to za cokolwiek miałby ponieść odpowiedzialnosć minister
        rząd nie może być winny skoro powstawały orliki i orliki i ...orliki
        no gigantycznie zwiększył się dług

        pytanie kto "politruk" jak kulturalnie raczyłeś mnie nazwać
        ten kto wytyka błędy i mówi o faktach z przeszłości
        czy ten kto wyzywa i ma biegunkę ogólników? (orientujesz się, słyszałeś...)
        może nie na darmo masz ksywkę "steve"

        • 4 2

      • No to sprawdźmy jak podziała ekonomia. Załóżmy, że na gawrona wydano już 1 mld zł. I jeszcze trzeba będzie wsadzić z 1 bańkę. Mamy zatem 2 mld. I mamy jedną jedyną korwetę - prototyp. Jeśli gawron jest pierwszym przedstawicielem serii to należało by oczekiwać, że następne jednostki będą znacznie tańsze. Na Zachodzie okręt podobnej klasy (może lepszy), ale już seryjny kosztuje ok 900 mln zł u dostawcy z Niemiec. Ale to tak jak w życiu, kupujmy holenderskie owoce, niemieckie mięso, zachodnie samochody itd. Chcę powiedzieć, że dzięki kasie wydanej w kraju, powodujemy, że ta kasa krąży w naszej gospodarce, budując nasz PNB (!). Na te 2 mld składają się pensje robotników i projektantów, zyski stoczni i jej dostawców i pewnie jeszcze setki beneficjentów. Dalej dzięki tej kasie firmy mają co inwestować, mogą się rozwijać, mogą finansować R&D. Kupując za granicą pozbawiamy się tej szansy, a dajemy ją innym. O to nam chodzi?

        Możemy albo inwestować w siebie i gonić Europę, albo zrobić z siebie Murzynów (///przepraszam przedstawicieli rasy czarne/// ==> parobków). Ekonomia wolnorynkowa jest trochę wyidealizowana jeśli chodzi o handel zagraniczny i bardzo słabo sprawdza się w tej materii: tu celowe działanie nastawione na spekulacje, tam dumping, tam polityka, tu sterowanie cen...

        • 5 0

    • (1)

      Bredzisz chłopie jak potłuczony. Nie jest żadnym interesem kupienie molocha nazywającego się SMW obojętnie kto by nie był kupcem. Interesem jest natomiast budowanie okrętów wojennych, nie podlegające w zasadzie żadnym prawom ekonomii. Tu jest umieszczony cały pomysł DCNS - budowanie w Gdyni na swojej technologii na zamówienie i za pieniądze polskiej MW. Przestań chłopie opowiadać cuda o "celowej likwidacji" tego czy owego. Idź do szkoły i naucz się projektować atomowe okręty podwodne, następnie kup sobie SMW i zarabiaj grubą kasę. A jeśli jesteś na to za cienki, nie wmawiaj mi że winny temu jest rząd, ten czy jakikolwiek inny.
      Rejtan, Polak-katolik, Patriota itp. - takimi frazesami się zawsze podpisujecie, ty i twoi kumple?

      • 2 5

      • atomowe okręty podwodne z smw - i kto tu bredzi...

        • 3 0

    • (5)

      Jeszcze jedno - DCNS nie jest państwowy. Do niedawna państwowy DCN zprywatyzował się kilka lat temu i przekształcił w DCNS. Nigdy nie słyszałem o jakichkolwiek atakach na rząd francuski w związku z tym faktem.

      • 0 2

      • (4)

        zwyczajnie kłamiesz
        wystarczy zajrzeć do intenrnetu

        dcns w 75 % jest własnością rządy francuskiego pozostała część należy do grupy thales w której jednym z udziałowców jest także rząd francji
        to nie przykład prywatyzacji tylko transformacji i rozwju poprzez dołaczenie do firmy innych podmiotów zajmujacych się pokrewnymi technologiami

        dzięki świadomej polityce rządu nakierowanej na rozwój kraju

        • 4 0

        • Do rejtana (3)

          Ale kolego dales ognia. Nie masz pojecia o czym piszesz i jak wyglada budowa okretu. W obecnej sytuacji jedynym ratunkiem dla stoczni jest wejscie strategicznego inwestora z pieniedzmi. Niestety opor ze strony zwiazkow zawodowych (niestety znowu), brak wizji zmian ze strony kolejnych zarzadow stoczni oraz brak woli politycznej wszystkich ekip rzadzacych poczawszy od AWS, SLD, PIS a konczac na PO nie pozwolila SMW wyjsc na prosta. Jednym slowem - stocznia stacza sie ku krawedzi bankructwa, o czym wiemy. Brak restrukturyzacji firmy - przerost administracji nad wydzialami produkcyjnymi, stare komuchowe myslenie kolejnych prezesow i dyrektorow, beznadziejna dzialalnosc zw.zawodowych nie pozwolila na zmiany przez ponad 20 lat! Nie potrafimy dbac o wlasne interesy i odpowedzialnie rzadzic we wlasnym domu - co jest udowodnione historycznie od co najmniej XVII wieku. Rejtan zejdz na ziemie i przestan bujac w PISowskich oblokach.

          • 1 1

          • (2)

            jakoś w 20 leciu miedzywojennym potrafiliśmy
            tylko ze wtedy byli politycy wierni ojczyznie

            a wyjście jest inne
            1) napisanie porzadnej ustawy o zwiazkach
            2) napisanie ustawy o odpolitycznieniu panstwoych zakładów pracy
            3) oddłużenie zakład pracy
            4) zainstalownie tam niepolitycznego bez układów zarzadu
            5) reforma struktury wewnętrznej stoczni
            6) stałe zamówinia MW czyli skarbu państwa

            • 0 0

            • Do rejtana (1)

              Co do okresu miedzywojennego to bym polemizowal. Wowczas w Polsce bylo rowniez wiele biedy, zacofania i kolesiostwa - proponuje poczytac artykuly dotyczace przedwojennej Gdyni umieszczone tu w portalu 3miasto. Dobrze mieli ci co mieli pieniadze - tak samo jest teraz i tak samo bylo nawet w sredniowieczu. Bylo wiele negatywnych zjawisk chocby zwiazanych z kultem jednostki marszalka Pilsudskiego - odsylam do interesujacych artykulow dr.Krajewskiego publikowanych w Newsweek Polska w dziale historia.

              To co piszesz dalej to zwykle ogolniki - brak konkretow.
              Co to znaczy Twoim zdaniem: napisanie porzadnej ustawy o zwiazkach!!????
              Ad 1) Podstawowym kluczowym zadaniem usuniecia patologii, ktora mamy, jest wyrzucenie zw.zawodowych za bramy zakladow - tak jak to jest we wszystkich cywilizowanych krajach UE, USA itd.
              Ad 2) bez sensu. W praktyce niewykonalne. Bo co zakarzesz zarzadom sympatyzowac z jakas partia polityczna w dobie demokracji?
              Ad 3) byly oddluzane, dokapitalizowane i co? bez sensu. Pieniadze zostaly zmarnotrawione i przejedzone - i nikt nie ponosi zadnej odpowiedzialnosci.
              Ad 4) Niewykonalne. patrz Ad 2)
              Ad 5) Zgoda - zatrudnienie wysokiej klasy managerow i przyjecie sprawdzonego modelu zarzadzania zakladem - takim jak jest SMW - i implementowanie go na grunt SWM. Priorytet - zwiekszenie wydajnosci pracy wydzialow produkcyjnych/ ograniczenie administracji - wydajnosc jest nizsza niz w nieboszczce Stoczni Gdynia. A slaba wydajnosc generuje wysokie koszty produkcji.
              Ad 6) SMW musi byc konkurencyjna nie tylko finansowo ale i jakosciowo - a z tym jest problem w SMW. (Pozytywny przyklad: Remontowa+Polnocna w Gdansku) Za remonty czy budowe jedostek dla MW placimy my wszyscy - z podatkow.

              Jeszcze raz podkreslam: niestety "W obecnej sytuacji jedynym ratunkiem dla stoczni jest wejscie strategicznego inwestora z pieniedzmi." Inaczej nie bedzie SMW.

              • 0 0

              • porządna ustawa o związkach to:
                jeden związek na zakład,
                związek poza bramą i za własne pieniąze (składki), i
                członkami związku mogą być tylko pracownicy nie pełniący obowiazków kieroniczych managerskich czy jak to pies zwał

                ot rozwiąznie

                co do pkt 2 to zwykły całkowity zkakaz zatrudniania w społkach skarbu państwa byłych i obecnych członków partii politycznych i ich rodzin by wystarczył

                co do patrtnera stategicznego to się niestaty nie zgadzam a jakość to myślę zgodzis się podniesie się jak zarządzanie bedzie nowoczesne

                • 0 0

  • A czy ludzie z DCNS poznali już panów Śniadka i Guzikiewicza? (2)

    Oraz główny przedmiot ich działalności?

    • 23 7

    • (1)

      A co ma śniadek i guzikiewicz do smw?

      • 3 1

      • nic. ale jełop kiedyś podchwycił i teraz przywołałby Guzikiewicza nawet w temacie czeskich stoczni...

        • 1 1

  • zlikwidowac zrownac z ziemia i.... (1)

    ...zapomniec ....

    • 8 14

    • ...powiedział konkurent z nauty.

      • 4 3

  • Hmmm...

    Pracowałem w SMW przeszło 20 lat,uciekłem do skandynawii,żałuje że tak długo miałem nadzieję że coś w SMW się poprawi,byłem naiwny..

    • 19 3

  • Czy ktoś wie (5)

    ile już lat budowana jest przez SMW korweta dla polskiej Marynarki Wojennej? Chciałbym to wiedzieć...

    • 5 0

    • prawdziwie około 4 lat

      • 0 1

    • hmm o ile pamiętam "złote nity" w stępkę wbijał premier Miller z SLD ... sprawdź poszukaj..... to troszke wiecej a mianowicie lat 10

      uroczyste położenie stępki było w 2001 roku

      • 3 0

    • odpowiedź:) (1)

      • 0 0

      • w grudniu 2001 z wielką pompą, orkiestrą reprezentacyjną MW położono stępkę (chyba dobrze pamiętam miesiąc), bo stałęm wtedy okrętem na stoczni. Nas przynajmniej "zrobili"

        • 0 0

    • To, że tyle jest budowana korweta to nie jest z winy SMW, lecz ciągłości finansowania przez MON lub jego braku.

      • 1 0

  • Tak czy siak upadnie (1)

    W tej formie nie ma najmniejszych szans, to relikt przeszłości, zero zarządzania, nikomu sie nie chce pracować, wydajność -700%. Jedyne co umieją dobrze to strajkować i upominać sie o kolejne socjale. To se ne wróci.
    Teraz trzeba pracować, być kreatywnym, elastycznym, a nie 15:00 łup wszysko i do domciu.

    • 16 6

    • Skąd takie informacje że nikomu się nie chce pracować, że wydajność niska.
      Jak by zapłacili to "ne" bylo by łup wszystko do domciu. A jak by były kontrakty to by się kręciło a tak to niestety marazm...
      Twoim zdaniem to może tyrać jak wół jak obecnie jest w Stoczni Crist, i panowie na koniec powiedzą że na twoje miejsce jest 10 chętnychwięc nie musisz tu pracować.

      Szanujmy sie bo zrobią z nas drugie Chiny...

      • 0 0

  • dcns (1)

    Budować dla DCNS ?! To budować jak w laboratorium, nie mówiąc o dokumentacji . Autor lub ci którzy jemu tak powiedzieli nie wiedzą co mówią. A co do SMW to 1/4 ludzi siedzi na załatwionych zwolnieniach lekarskich , za nasze pieniądze. Będzie tak jak zawsze , po prostu PO sprzeda stocznię tak jak inne wspomniane wyżej zakłady.
    Obserwujący z dystansu.

    • 15 0

    • Jakieś bzdury że 1/4 siedzi na zwolnieniach, skąd takie informacje?
      A jeśli chodzi o dokumentację, to pod tym względem do SMW nie można mieć zarzutu.

      • 1 1

  • NIekompetencja rządu.

    NIe możemy sie dziwić się Francuzom,że potrfią.Wybierając głupich politykow sami skazujemy sie na wegetację.Czy jest w Europie, poza Polską Premier ,który działa na szkodę firmy państwowej lub sprzedaje je na Allegro ? Nie ma ,jedynie u nas jest to możliwe.

    • 10 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane