• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych

Wioletta Kakowska-Mehring
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim. Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim.

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy hali kadłubowej i produkcyjnej. Bez tej infrastruktury Stocznia nie będzie mogła czynnie uczestniczyć w budowie w fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.



PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że szuka tzw. inwestora zastępczego dla zadania inwestycyjnego polegającego na "budowie hali kadłubowej oraz na budowie hali produkcyjnej wraz z budynkiem biurowo-socjalnym". Podmiot ten, który ma zostać wyłoniony pod koniec października, ma na rzecz Stoczni zająć się budowa nowej infrastruktury.

- Przetarg na inwestora zastępczego ma za zadanie wyłonienie podmiotu, który w imieniu PGZ Stoczni Wojennej będzie pełnił funkcję menedżera projektu przy realizacji inwestycji przez generalnego wykonawcę (zostanie wybrany w oddzielnym postępowaniu). Najlepiej znamy się jako stocznia na budowie i naprawach okrętów, więc w zakresie budowy hali wspomagamy się specjalistami właśnie w tej dziedzinie - powiedział nam Jerzy Łopatyński, rzecznik PGZ Stoczni Wojennej.
Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

Przypomnijmy, że rok temu Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 roku, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Już z wybrano projekt. Kolejna sprawa to podział zadań pomiędzy członkami konsorcjum. Obie stocznie - i PGZ Stocznia Wojenna, i Remontowa Shipbuilding - przygotowują się do tego. Jednak stocznia z Gdyni potrzebuje nowej infrastruktury.

  • Hala integracji okrętów.
  • Dodatkowe 45 m (+45 m) to długość specjalnej konstrukcji do wyprowadzania elementów z hali (tzw. podtorze suwnicy).


Co zawiera plan inwestycyjny? Stocznia będzie miała 11 dźwigów (do 50 t), dok pływający (150 m x 27 m), podnośnik mechaniczny (1900 t), 2108 m nabrzeży i dwie hale wyposażeniowe (jedna po modernizacji, drugą trzeba postawić). Powstanie więc hala kadłubowa i hala produkcyjna. Obiekt stanie przy nabrzeżu ZachodnimMapka.

Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza Mapkaw Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie (110) 8 zablokowanych

  • znow kasa bez przemyslenia

    przejedzą kase, no ale na parenaście lat beda miec etaty do emerytury , włącznie ze stolarzem, znawca okretownictwa, nie przemyslana rozbudowa tej stoczni to dramat.........ale co tam byle co miesiac cos wpływało na konto..........

    • 2 1

  • dobre,a to dobre!, Remontowa bedzie budowala fregaty ,a SMW bedzie podbierc szma na hale produkcyjne.dobry interes na takiej spolce ,,joncevecere".

    • 1 0

  • Kpina

    Stocznia która od kilkudziesięciu lat nie zbudowała żadnego okrętu - z wyjątkiem megakompromitacja ORP Ślązak - bierze się za budowę bardzo skomplikowanej jednostki.

    • 2 0

  • Stocznia MW (1)

    Na dzień dzisiejszy, nie jest w stanie przejść żadnej procedury spawalniczej. Nie była w stanie tego dokonać 10 lat temu , przed pierwszym Kormoranem. W konsorcjum była jedynie fikcją na papierze.

    • 8 1

    • Pieniadze

      Jak zaczną odpowiednio płacić spawaczą do uzyskają aprobaty towarzystw kwalifikacyjnych bardzo chętnie wrócę do polski

      • 0 1

  • o ile rozumiem, ze panstwo powinno miec stocznie dla marynarki, na ktora ma wplyw...

    to nie rozumiem rezultatu decyzji, dzięki której w wyniku przekształceń własnościowych nie ma ona zdolności do remontu statków. Poza tym chyba bardziej taka stocznia powinna mieć charakter remontowy niż ogarniać nowe budowy, bo na tym nie przetrwa.

    • 0 0

  • Że halę zbuduje, to raczej pewne

    A po zbudowaniu hali się okaże, że nie ma kasy na budowę okrętów. Państwowe jest piękne.

    • 0 0

  • stoczniowcy Remontowej!, ,,czuj duch",SMW to skarb panstwa bedziecie budowac okrety,Gdynia hale , pomieszczenia socjalno biurowe i was wypatrosza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane