• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strajk na kolei - będzie wielki chaos?

Robert Kiewlicz
16 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
98,1 proc. pracowników Przewozów Regionalnych, biorących udział w referendum strajkowym, opowiedziało się za strajkiem generalnym. Niewykluczone, że do strajku przyłączą się również spółki PKP, które wchodzą w skład związku pracodawców kolejowych. 98,1 proc. pracowników Przewozów Regionalnych, biorących udział w referendum strajkowym, opowiedziało się za strajkiem generalnym. Niewykluczone, że do strajku przyłączą się również spółki PKP, które wchodzą w skład związku pracodawców kolejowych.

Tłok, opóźnione pociągi i nerwy. To wszystko czeka nas już 17 sierpnia. W tym terminie pracownicy Przewozów Regionalnych - największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce - zaplanowali strajk. Tysiące mieszkańców Pomorza będzie miało spore problemy z dotarciem do pracy. Władze samorządowe już myślą o transporcie zastępczym.



Trasy obsługiwane na Pomorzu przez poszczególnych przewoźników. Trasy obsługiwane na Pomorzu przez poszczególnych przewoźników.
Strajk rozpocznie się 17 sierpnia o północy. - Protest obejmie przede wszystkim Przewozy Regionalne, ale niewykluczone, że do strajku przyłączą się również spółki PKP, które wchodzą w skład związku pracodawców kolejowych - mówi Stanisław Kokot, rzecznik prasowy Sekcji Krajowej Kolejarzy. - Pierwsza tura protestu potrwa 24 godz., po czym nastąpi 48 godzin przerwy i tak do skutku.

- Jesteśmy cały czas w bezpośrednim kontakcie z przewoźnikiem - mówi Tomasz Iżycki-Herman, kierownik referatu w Departamencie Infrastruktury Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. - Na nim spoczywa obowiązek zapewnienia komunikacji zastępczej. Podpisano już porozumienie z Szybką Koleją Miejską o honorowaniu w czasie trwania strajku biletów PR w pociągach SKM.

Czy strajk generalny jest odpowiednią formą protestu?

Podobne porozumienie zostało podpisane z PKP Intercity. - 17 sierpnia PKP Intercity będzie honorować bilety Przewozów Regionalnych w pociągach TLK - informuje Małgorzata Sitkowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Na podstawie biletu na pociąg Regio, InterRegio, RegioEkspres pasażer będzie mógł odbyć podróż w klasie 2 pociągu Twoich Linii Kolejowych, w relacji podanej na bilecie. Współpraca nie przewiduje wyznaczania dodatkowych postojów dla pociągów uruchamianych przez PKP Intercity.

Przewozy Regionalne rozesłały też informację o planowanym proteście do wszystkich przewoźników autobusowych w regionie. - Będą oni mieli czas na przygotowanie się i zwiększenie liczby pojazdów w tym dniu. Tak aby pasażerowie mogli się płynnie przesiąść z transportu szynowego na drogowy - dodaje Iżycki-Herman. - W zależności od rozwoju sytuacji, będziemy na bieżąco reagować na problemy transportowe w regionie.

Warto pamiętać, że należności za bilety jednorazowe zakupione na przejazd Przewozami Regionalnymi 17 sierpnia są zwracane w całości. Natomiast zwrot za bilety: tygodniowe, miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne będzie możliwy po zakończeniu terminu ich obowiązywania - proporcjonalnie za jeden dzień do okresu ważności.

Przedmiotem sporu związków zawodowych z zarządem Przewozów Regionalnych są wynagrodzenia. Związki zawodowe działające w spółce domagają się ok. 280 zł brutto podwyżki. Tymczasem zarząd firmy zaproponował wzrost wynagrodzeń o 120 zł. Zdaniem związkowców propozycja zarządu jest niezadowalająca. Związkowcy twierdzą, że w Przewozach Regionalnych nie było podwyżek od trzech lat. Jak tłumaczą, średnie zasadnicze wynagrodzenie maszynisty kolejowego wynosi 1,4-1,6 tys. zł brutto.

To nie pierwszy protest kolejarzy z Przewozów Regionalnych w tym roku. Na początku lipca odbył się dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Stanęło prawie 400 pociągów przewoźnika. Kolejarze domagali się m.in. od Rządu i właścicieli, czyli samorządów wojewódzkich, większego zainteresowania spółką.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Po likwidacji stoczniowców i rozbiciu jednosci górniczej kolejarze to jedyna siła robotników w polsce (14)

    Podobno zyje sie "komuś" lepiej w naszym kraju jak głosi rządowa propaganda a tacy kolejarze maja czelnośc twierdzic inaczej! Czyzby wersja rządowa mówiła nie prawdę? Czy w takim razie ktos łże jak pies?

    • 75 106

    • Racja! Skoro jest tak dobrze w naszej ojczyznie to dlaczego jest tak żle?

      • 32 6

    • Chaos to my mamy juz 22 lata. (3)

      Ciągłe zmiany i ciągłe zamiatanie pod dywan spraw i problemów szarego obywatela. Kolej która od 22 lat nie remontuje taboru, nie kupuje nic nowego tylko kasuje za bilety to problem skarbu państwa który pozwala na takie interesy nagradzane kwiatami dla ministra.

      • 48 5

      • jasne (1)

        to dlaczego w ciągu ostatniego roku doszło do trzech wykolejeń w tym dwóch tragicznych, dlaczego pasażerowie nie znają rozkładów jazdy?oczywiscie tusk nie odwoła grabarczyka, bo jest miękką fają, dlatego też zagłosuje na pis

        • 11 4

        • z logiką głosowania na pis to coś w rodzaju: nie ma juz limitu do lekarza, wiec spale sobie mieszkanie...

          • 3 4

      • przeciez pkp była w upadłości ze względu na zadłuzenie. O czym Ty mowisz? Inwestować w bankruta?

        • 2 1

    • Masz rację

      Jeszcze więcej cudów trzeba

      • 15 4

    • (2)

      Związki zawodowe są fajne.Dopóki to nie my zatrudniamy ludzi...

      • 29 5

      • Związki Zawodowe nigdy nie są fajne... (1)

        Powód ?Szef związku zarabia średnio kilkakrotnie więcej niż "zwykli" pracownicy, jest nie do zwolnienia i tak naprawdę w d... ma dobro zakładu, co chociażby można było zobaczyć na przykładzie Stoczni (niestety).Związkowcy nie bronią miejsc pracy ludzi tylko swoich, jak bym zarabiał kilkanaście, sorry kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie też bym bronił takiego stołka.

        • 7 5

        • Wystarczy wyprowadzic związki z zakładów pracy.

          Tak jak jest na zachodzie. I nie bedzie problemu. Szefostwo związków będzie opłacana ze składek i wtedy będa musieli dbac o związkowców.

          • 1 0

    • (3)

      Jak każda firma państwowa PKP jest źle zarządzana ma za dużo pracowników których pensje są wiecznie za małe a chęć do pracy znikoma...Do tego te związki zawodowe których działacze z kieszeni podatników dostają pensje grubo ponad 10tys zł miesięcznie...PROTESTY NIE UDERZA W PRACODAWCÓW TYLKO W KLIENTÓW PKP, ale co to obchodzi biednych uciśnionych, niegodnie opłacanych pracowników państwowej firmy. Zawsze mogą zmienić pracę jak ta nie spełnia ich oczekiwań płacowych

      • 21 2

      • Ciekawe przemyślenia (1)

        W okresie między wojennym PKP było firmą państwową i twierdzenie ze cos co jest państwowe jest złe to woda na młyn pseudo liberałów i demokratów którzy wszystko zprywatyzuja i zmienia tak aby sobie zapewnic zyski. Skoro przed wojna PKP było państwowe i przynosiło zyski, było punktualne to dlaczego nie sprywatyzowac sejmu, senatu. Te instytucje zaczeły by zarabiac na siebie sprzedajac juz nie firmy państwowe ale cały kraj za grosze.I tak do końca kadencji. A potem juz by nic nie było i sejm oraz senat były nie potrzebny. Polski by nie było.

        • 12 4

        • i moze nie bylo by tego rozpier..lu w koncu.. Modlic sie o to bede od dzis:)

          • 2 0

      • typowy bełkot dlaczego za komuny PKP było doinwestowane?Dlaczego 99% taboru PKP powstało za PRL?Miej pretensje do solidarnościowych wypierdków pokroju mazowieckiego tuska buzka itd że od 1989 roku olewają kolej zamiast remontować torowiska zamyka się je zamiast dbać o tabor odstawia się go w krzaki zobacz sobie na dworce np na trasie do Kościerzyny ruina ale kogo to obchodzi?W innych krajach jakoś koleje państwowe są unowocześniane i są rentowne jak zawsze tutaj się nic nie opłaca no ale przyjdzie Deutsche Bahn kupi miliardowy majątek za zeta da prowizję do kieszeni jakiemuś tuskowi czy grabarczykowi wydyma polskiego podatnika który na tę infrastrukturę pracował w PRL i nagle zacznie się opłacać tylko zyski zamiast do nas będą trafiać do obcej kieszeni

        • 11 3

    • uznac strajk za nielegalny i wystapic do prowodyrow o odszkodowanie...

      nikt was nie zmusza do pracy w pkp - ale wiadomo w panstwowce wszystko niczyje i mamy wszystko w d...idzcie do prywatnych firm pracowac moze sie nauczycie jak sie zarabia na zycie, anie czy sie stoi czy sie lezy to podwyzka premia i pensja sie nalezy

      • 10 11

  • W normalnym zakładzie pracy i w normalnym kraju, jak się robolowi coś nie podoba, to się go wywala na zbity pysk. I tyle. A nie (12)

    jakieś socjalistyczne pomysły typu strajk.

    • 130 87

    • ...tak jak się powywalało lekarzy, pielęgniarki, stoczniowców, marynarzy, rybaków, inżynierów, budowlańców.

      z tym, że ich wszystkich wywalono od razu za granicę. Ale efekt jest - już nie strajkują i "rzyje" się lepiej.

      • 32 8

    • poparcie dla strajkujących (4)

      kolejarze, strajkujcie, może wreszcie coś się zmienisama bym dołączyła do strajku solidarnościowego z wami, żeby nie to że jestem bezrobotna

      • 26 21

      • no, tak. (3)

        z takim podejściem... nic dziwnego, że nie masz pracy. nie mając w tym momencie stanowiska, myślisz o stawianiu się i robienie dziwnych strajków? interesujące. z taką mentalnością, to nawet moich podatków na Twój zasiłek mi szkoda. taki bunt dla buntu i wywarzanie otwartych już drzwi :)już pomijam to, że cały ten 17 sierpnia uderzy głównie w zwykłych obywateli, bo zarządy wożą się dobrymi samochodami, a nie przepełnionymi pociągami. i nie sądzę, by przejęli się tym, że Polska na moment komunikacyjnie się sparaliżuje. skoro na co dzień (choćby wczoraj - pociąg 300 minut opóźnienia) nie ruszają ich niepunktualność, syf etc, nie widzę powodu, by zmienił to strajk.

        • 13 6

        • (2)

          a ty pi........z jak typowy wyzyskany robol nie wychylać się cichutko za.....ć za michę ryżu i nie podskakiwać panom ten protest ma coś pokazać do jakiego stanu ruiny doprowadzają kolej rządy takich idiotów jak jerzy buzek i donald tusk kto odpowiada za kolej?Rząd i to przez ten żałosny rząd zdrajców i kretynów sytuacja na kolei jest jaka jest, jest to po prostu bezczelna próba dobicia PKP i oddania go za bezcen obcemu kapitałowi jak zrobiono ze stoczniami bankami cementowniami hutami cukrowniami energetyką ty marny polaczyno masz być właśnie tym kim jesteś pokornym cielakiem który będzie zasuwał za najniższą kasę oglądał tv i ślepo wierzył w propagandę gierkowską jaką ta zdradziecka tuskowa sfora nam, serwuje od 4 lat

          • 9 6

          • Tak, bo za jarkacza kolej miała się lepiej. tak samo za oleksego i innych krzaklewskich. Już nie upolityczniajcie tematu bo każda opcja robi w tym temacie to samo.Ale rozumiem, że jest to kolejna okazja do wycieczek na aktualnie nam panujących (a przecież oni wszyscy są tacy sami...).

            • 3 5

          • oho, wojowniku złoty!

            nie jestem wyzyskanym robolem, za michę ryżu też nie pracuję. mnie po prostu drażni wieczne malkontenctwo i wszelkie strajki typu rozsypywanie zboża na tory, wstrzymywanie pociągów etc jako "najlepsza" (bo najłatwiejsza i bezmyślna!) forma okazania sprzeciwu. interesuję się polityką, ale nie rzadko którym politykom wierzę. wisi mi, czy to Tusk, czy Kaczyński. dla mnie ani jeden, ani drugi ideałem nie jest. a co do samej kolei, to sytuacja która obrosła syfem przez całe lata, a nie przez ostatnie cztery. podzial na spółki i spółeczki, to akurat konsekwencja głupawych decyzji, ale nie "widzimisię" obecnego premiera. możesz próbować mnie obrażać, ale zamiast żenujących sloganowych haseł, wolę konkretne zarzuty, anonimie ;)

            • 2 3

    • Wszystko zburzyć i zalać betonem

      • 7 0

    • No tak ale dzięki tym "robolom" tacy jak Ty (patrząc jak określasz niektórych) nic robić nie muszą tylko zgarniają kasę.

      • 4 2

    • oko

      chodź popracujesz u mnie za 1400 brutto lubię takich pracowników ;)

      • 4 5

    • panie "chrabio"

      myślisz, że jak skończysz gimnazjum to od razu zostaniesz prezesem banku ?

      • 6 3

    • Na pysk, to "oko" padales wczoraj

      jak szlifowales mi buty, nie zauwazywszy, ze szlifujesz je panu robolowi

      • 1 1

    • Jedź do Niemiec czy Francji... ALbo Anglii

      Takie testy o wywalaniu przez "jaśniepaństwo" z PZPR to tylko u nas...Na kolei sytuacja jest jak w Marakeszu albo MOzambiku. Ten strajk jest potrzebny no i wymiana ekipy rządzącej....

      • 2 1

  • Chaos,,, (1)

    na kolei to stan nieustający, Można więc co najwyżej powiedzieć o nasileniu się tego stanu 17,08. Po strajkach nic się nie zmieni, nadal będzie smród, brud i powszechna bieda. Bezwład organizacyjny. Zamiast tworzyć spółki kolejowe (małe i duże) trzeba było postawić to monstrum w stan likwidacji. Teraz jak to u nas za wszystko zapłaci podatnik

    • 90 5

    • Rozdział

      PKP na spółki daje swoje efekty , totalny syf i szambo !!!

      • 6 0

  • (5)

    Nasze społeczeństwo przyzwyczajone do komuny jest. Wywalczyliśmy wolność i kapitalizm, ale mentalnie tkwimy w głębokiej komunie.Dajcie nam, bo nam się należy, niezależnie czy się stoi czy się leży.

    • 86 18

    • kto walczyl o kapitalizm?? ty??

      pogadaj z opozycją z lat 80 - oni walczyli o lepszy byt a nie o żaden kapitalizmniejeden mowi to już dzisiaj wprost "dla kapitalizmu nie dałbym sie zamknąć na te pare lat do pierdla, dla kapitalizmu nie dałbym się zamknąć nawet na jeden dzień"

      • 12 2

    • A ja myślę, że chodzi o co innego (1)

      Jak coś jest państwowe, to można się przyssać, kręcić różne lody, a pracowników mieć w d... i nikt się nie doczepi, bo prezesi znają kogo trzeba. Tak to się toczy, przedsiębiorstwa są źle zarządzane, a nikomu (poza pracownikami) nie zależy na ich wynikach - ani prezesom, ani resortom. Gdyby wreszcie przestać traktować te instytucje po macoszemu a zacząć kierować nimi mądrze i gospodarnie, za wyniki rozliczając zarządzających - jestem pewien, że zaczęłyby przynosić zyski. Ale za wiele pijawek jest tam przyssanych, zwłaszcza w pobliżu głowy.

      • 22 1

      • no tak ale jak taki Grad czy Grabarczyk przy obsadzaniu stołków w takich firmach jak PKP bierze notes z nazwiskami kolesi po studiach czy otwiera książkę telefoniczną w swojej komórce i patrzy ten koleś mi kiedyś pomógł zerżnąć na egzaminie więc ja mu pomogę nie ma biedak pracy a przecież stołek prezesa w PKP czeka i tak się to robi nie ma ludzi z wizją tylko szmaty polityczne i polactwo głosuje na tych szubrawców od 22 lat

        • 5 0

    • nnn a jak, te 400 euro wypłaty musi starczyć !!!!

      • 3 0

    • że niby co?

      jaki kapitalizm?! chyba, że kapitalizm koncesyjno-etatystyczny, czyli tak naprawdę socjalizm realny w nowym opoakowaniu...

      • 1 1

  • Niech narobią więcej spółek będzie jeszcze lepiei przed drugą wojną światową i po było jedno PKP i było dobrze a teraz tylko spółki i prezesów przybywa do pobierania kasy

    • 68 0

  • Będzie nowa mapka spółek

    Niech do mapki dołączą połączenie Wrzeszcz Kokoszki i Gdańsk- Gd Nowy Port

    • 24 1

  • paranoja (2)

    z tym PKP

    • 29 7

    • Praca tej firmy wygląda jak by tam od 40 lat trwał strajk generalny.

      • 15 1

    • Kolejny niedorozwoj

      Przewozy Regionalne od blisko dwoch lat nie sa w grupie PKP

      • 4 1

  • Kolej

    Fajnie, że mogą strajkować bo nie wszyscy mogą

    • 40 6

  • Nigdy tego nie rozumiałem,

    Kiedyś rolnicy blokowali drogi. Nie robili tego prezesom, ministrom czy innym rządzącym tylko zwykłym ludziom. blokowali drogi ludziom, którzy muszą rano wstać i dojechać do pracy żeby zarobić na chleb. Dlaczego? Czy zwykli ludzie byli odpowiedzialni np za ceny skupu zboża? Tak samo jest teraz. Czemu kolejarze zatrzymują pociągi? W kogo to uderza? W prezesów? NIE bo prezesi nie jeżdżą koleją. Prezesi mają firmowe wozy. Dlaczego ten strajk uderza więc w zwykłych ludzi skoro zwykli ludzie nie mają nic wspólnego z wysokością wynagrodzenia? Oni chcą tylko dojechać do pracy czy szkół. Kompletny bezsens dla mnie.

    • 77 7

  • Jak im się w pracy nie podoba, to niech złożą wypowiedzenia. (3)

    Prawo powinno być zmienione, co to w ogóle ma oznaczać "prawo do strajku" ? jak się komuś w pracy nie podoba, nie jest zadowolony z zarobków, to idzie do szefa, składa wypowiedzenie i po 3-ch miesiącach odchodzi z firmy. W tym czasie pracodawca szuka sobie innej osoby na dane stanowisko.

    • 55 22

    • Ja z chęcią zajmę jego miejsce (1)

      • 6 3

      • za 60% wynagrodzenia :-(

        • 1 1

    • w jakim świecie żyjesz??

      czy zdajesz sobie sprawę ile trwa wyszkolenie maszynisty i zdobycie przez niego uprawnień? Pewnie nie, bo gdybyś chociaż przez chwilę o tym pomyślał/ła nie pisałbyś/łabyś takich bzdur!!Strajk utrudni mi jutro drogę do pracy, ale popieram.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane