• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec płynie do Gdańska

VIK
1 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę. Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę.

Do gdańskiego portu płynie tankowiec z irańską ropą - podała agencja Reuters. To pierwsza taka dostawa z Iranu do regionu nadbałtyckiego od zniesienia sankcji nałożonych na ten kraj.



Według źródeł agencji Reuters na pokładzie Atlantas VLCC (Very Large Crude Carrier), który wypłynął 27 czerwca z głównego irańskiego terminalu eksportowego Kharg Island znajdują się 2 mln baryłek ropy. Jednostki klasy VLCC nie mogą wpływać do portu w Gdańsku (ma być w połowie sierpnia), dlatego ropa ma zostać przepompowana na mniejszą jednostkę i dopiero z niej rozładowana w porcie - twierdzi agencja. Na razie nie podano terminu przypłynięcia jednostki. Aktualną pozycję można śledzić na marinetraffic.com.

Zobacz obecną lokalizację tankowca


Embargo nałożone na Iran przez USA i Unię Europejską w związku z prowadzeniem przez irański rząd polityki rozwoju niebezpiecznej energetyki atomowej, zostało zniesione w styczniu tego roku. Dzięki temu na rynku naftowym pojawił się kolejny gracz.

Nie wiadomo, czy ropę z Iranu kupił któryś z polskich koncernów naftowych, czy też zostanie ona przesłana z Gdańska systemem ropociągów do Niemiec. Ani Lotos, ani Orlen nie komentują tej sprawy. Oba koncerny wiele razy deklarowały zainteresowanie nowymi rynkami.

W latach 2008-2014 do samego Lotosu trafiło w sumie ponad 175,5 tys. ton ropy arabskiej lekkiej i extra lekkiej. Ta ilość jest śladowa, jeśli porównamy ją z ilością ropy rosyjskiej, jaką przerabia gdańska rafineria. W tym samym okresie było jej prawie 98 mln ton.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę "Rozewie", wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic (3,3 mln ton w latach 2008-14). Ostatnio zaczęto też przerób ropy z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie.

W swojej historii zakład przerabiał jednak różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.
VIK

Miejsca

Opinie (63)

  • (10)

    czyli można spodziewać się dużych obniżek cen paliw:)

    • 43 9

    • W brew pozorom taki tankowiec (1)

      niedużo wpłynie na cenę ropy, czym że jest 0,27 mln ton przy 20milionach rosyjskiej ropy rocznie, o ile ona będzie tańsza po przywiezieniu na około ( VLCC są za duze na kanał sueski), jakby taki jeden miesięcznie przypływał i surowiec były o połowę tańszy i łatwiejszy w przetworzeniu to moze by coś drgnęło w dół.

      • 5 1

      • Bzdura - VLCC przejdzie przez Suez

        Pozdrawiam

        • 4 1

    • ha ha ha ha żarty się Ciebie trzymają, płynie nowa po nowych cenach dla odbiorców

      • 1 0

    • nie potanieje bo nie moze

      rzad juz dawno moglby obnizyc cene paliwa ale unia zabrania , stawka minimalna akcyzy , vat ,transport cena surowca to mniej niz polowa wartosci

      • 2 4

    • nie można (2)

      poza podatkami, kosztuje głównie przetworzenie ropy na materiał bezpieczny dla silnika i środowiska.

      • 4 1

      • moznaBY sie spodziewac (1)

        prosze najpierw sprawdzic procentowy udzial poszczegolnych czynnikow majacyh wply na cene paliwa na stacji. Okolo 50% wynosi cena samego surowca. Jezeli powiedzmy paliwo kosztuje 4 PLN to 2 PLN kosztuje surowiec jeżeli cena surowca spadnie z 50 $ do 20 $ czyli o 60% to mamy 2 * 0.6 = 1.2 mniej ! czyli 2 + 8,0 = 2.8 PLN za litr.!
        Doddatkowo podatki, akcyza itd jest wyliczana procentowo od ceny paliwa to czesc "podatkowa" ceny paliwa rowniez spadnie. Tyle teorii. W praktyce nic sie nie zmieni oprocz zyskow rafinerii :(

        • 10 4

        • Akcyza na paliwo jest kwotowa a nie procentowa.

          • 5 1

    • a szczególnie franka

      i te politykierskie zapedy różnej maści mnie są juz potrzebne

      • 2 0

    • ciekawe czy opałowy też stanieje (1)

      • 6 2

      • znajac naszych ... raczej nie :/

        o że LTS kupi sobie a 17$ za baryłke nie za 50$ nic nam nie zmieni :(, tylko LTS bedzie mogl dac kosmiczną marżę i nikt mu z tego tytułu nic nie zrobi.

        • 10 1

  • "Supertankowiec płynie do Gdańska" (2)

    "Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę."

    "Do gdańskiego portu płynie tankowiec z irańską ropą"

    Ja albo autor. Któryś z nas na pewno jest upośledzony.

    • 36 0

    • (1)

      Wychodzi na to,że ty,cierpisz,masz po prostu fobie.

      • 1 5

      • Aha, tak myślałem.

        • 6 0

  • Jakies jaja

    • 2 3

  • Do redakcji

    "...zostało zniesiono w styczniu..."

    • 8 0

  • może do końca wakacji dopłynie...?

    • 5 2

  • Ale luj

    • 3 2

  • PSP Florian pozdrawia (1)

    Czekamy na tankowca :)

    • 19 4

    • Ty się gruby w d***pę POcaluj.

      • 2 14

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane