• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tęczowy wojownik dla Greenpeace zwodowany

Katarzyna Moritz
14 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tak ma ostatecznie wyglądac Rainbow Warrior III. Tak ma ostatecznie wyglądac Rainbow Warrior III.

Jak na zwolenników ekologii przystało, Greenpeace nie może mieć statku na typowe silniki motorowe. W sobotę zwodowano, zbudowany w gańskiej stoczni Maritim, kadłub dwumasztowego żaglowca wzorowanego na jednym z najsłynniejszych statków na świecie, Rainbow Warrior.



Wizualizacja Rainbow Warrior III. Wizualizacja Rainbow Warrior III.
Kadłub statku dla organizacji Greenpeace "Rainbow Warrior III", zwodowano w Gdyni, choć z częściowym wyposażeniem powstał w stoczni Maritim Shipyard w Gdańsku. Jest to następca jednego z najsłynniejszych statków na świecie, Rainbow Warrior. Na pierwowzorze do końca lat 70 Greenpeace prowadził kampanie w obronie wielorybów i zanieczyszczania morza.

Jednostka nie jest dokładna repliką pierwszego Tęczowego Wojownika. To nowoczesny i oczywiście ekologiczny statek. Kadłub teraz zostanie przetransportowany do niemieckiej stoczni Fassmer w Bremerhaven. Ona bowiem jest głównym wykonawcą statku.

- Kadłub poczeka w doku w Gdyni do poniedziałku, kiedy to zostanie podczepiony do holownika, który odtransportuje jednostkę do niemieckiej stoczni, gdzie kontynuowane będą prace - poinformował PAP Ryszard Stasierowski kierownik produkcji stoczni Maritim Shipyard.

Budowa stalowego kadłuba rozpoczęła się w gdańskiej stoczni w lipcu tego roku. Po zakończeniu prac, w minioną środę, kadłub został umieszczony na pontonie, który odtransportował jednostkę do Gdyni, gdzie stocznia posiada pływający dok, w którym odbyło się wodowanie.

Nowy Rainbow Warrior to statek o długości 58 metrów, żaglowo-motorowy o wyporności ponad 800 ton. Poszycie kadłuba zostało wykonane z cienkich blach. Napęd spalinowo-elektryczny o niskiej emisji dwutlenku węgla ma zapewnić niewielkie zużycie paliwa. Statek - jak przystało na jednostkę należącą do Greenpeace - jest też energooszczędny. Ciepło emitowane przez silnik służyć ma do podgrzewania wody i kabin liczącej 32 osoby załogi.

Silnik będzie wykorzystywany tylko w czasie niesprzyjających warunków pogodowych. Główny "napęd" stanowić bowiem będą żagle o powierzchni ponad 1,2 tys. m kw. Prędkość maksymalna jednostki wyniesie 15 węzłów. Budowa nowego Rainbow Warrior zakończy się październiku 2011 roku.

Pierwszy Rainbow Warrior w 1985 roku, gdy wyruszył na akcję Nuclear Free Pacific został zniszczony. Ekolodzy mieli protestować przeciwko francuskim testom atomowym na Pacyfiku. 10 lipca statek zatonął z powodu bomb podłożonych przez francuskie służby specjalne. W zamachu bombowym zginęła jedna osoba.

Greenpeace
to międzynarodowa organizacja pozarządowa, działająca na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Na swojej stronie internetowej zapewnia, że koncentruje działania na najbardziej istotnych, globalnych zagrożeniach dla bioróżnorodności i środowiska. W przyszłym roku obchodzić będzie 40 rocznicę swojego powstania. Swoje akcje przeprowadza bezpośrednio na wodzie, ziemi i w powietrzu. Ich celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na przypadki niszczenia Ziemi, istotne problemy ekologiczne, a także wskazanie osób odpowiedzialnych za taki stan rzeczy. Biura Greenpeace znajdują się w ponad 40. krajach świata. Aby zachować swoją niezależność Greenpeace nie przyjmuje dotacji od rządów, partii politycznych i korporacji. Działania Greenpeace finansowane są dzięki wsparciu indywidualnych darczyńców.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (211) ponad 50 zablokowanych

  • :))) (2)

    a co to są "silniki motorowe" ?...

    • 3 1

    • Bo są silniki ręczne:) (1)

      • 0 0

      • to po prostu ręczniki

        • 0 0

  • Rządy i korporacje płacą na Greenpeace tak jak emeryci i studenci Palikota (1)

    A ci atakują tam gdzie trzeba.....

    • 4 5

    • weź pigułkę, weź pigułkę

      • 1 0

  • Po co im silnik?? Jak zabraknie wiatru do wiosla i ekologicznie drałować

    banda eko oszołomów

    • 9 6

  • A ja jeżdżę od 1996r. elektrycznymi samochodami osobowymi, (2)

    bo tylko elektryczny jest ekologiczny obok wiatrowego.

    • 4 4

    • To zrób sobie samochód z żaglem i kij ci w oko

      .

      • 3 1

    • Albo się przerzuć na hulajnogę

      • 2 0

  • No i po co im nowy statek?

    skoro są tacy pro-ekologiczni to powinni kupić jakiś starszy , lub niedokończony projekt a nie wozić dupkę na nowym. lans pełną gębą

    • 7 4

  • greenpeace to naciagacze (1)

    cała ta ich idea taka szczytna , ale walka polega na naciaganiu firm.Wszystko mozna u nich kupic za pieniadze..od protestu do "niedopatrzenia"

    • 12 5

    • a w nosie mam ich ekologie....moje auto pali 13 litrów ropy .

      • 1 2

  • Greenpeace a ropa naftowa

    Jeżeli zależy im na czystym środowisku, to dlaczego nie protestują przeciwko rozlatującym się platformom wiertniczym? Poza tą w Zatoce Meksykańskiej jest wiele innych w podobnym stanie (choćby na Morzu Północnym - były raporty na ten temat). Dlaczego nie podnoszą alarmu, gdy ropę transportuje się przerdzewiałymi tankowcami?

    Jedna awaria platformy wiertniczej wybiła życie w Zatoce Meksykańskiej i nie wiadomo ile lat będzie trwało oczyszczanie tego rejonu (o ile w ogóle za naszego życia się to uda) - takiej katastrofy nie było nawet w Czarnobylu, którego skutki ograniczają się w tej chwili do małego obszaru wokół samej elektrowni, a nie akwenu większego od Polski!

    • 4 5

  • wizytówka polskich stoczni (2)

    czyli Maritim. Potrafili zbudować kotwice dla Quinn Mary II no a teraz pozostał juz tylko Greenpeace czyli zadnej mechaniki

    • 3 3

    • (1)

      To kotwice się buduje czy odlewa ? chyba jeszcze raz muszę iść do szkoły i poduczyć się:) Maritim budował na Queen Mary II praktycznie całą dziobową część włącznie z dziobowymi sterami strumieniowymi. Jak sobie zamawiający zażyczy to i mechanikę się montuje i nie ma z Tym najmniejszego problemu

      • 0 1

      • doskonale wiesz o czym napisane

        i próbujesz zmienic temat

        • 0 0

  • W nagrodę

    zablokują wejście do portu.

    • 5 2

  • Źle, źle, źle... (4)

    Jak się buduje - źle, jak się nie buduje - też źle, jak się walczy o swoje i innych racje - źle, jak ma się wszystko w d.... - źle. Jesteśmy najgłupszym społeczeństwem w Europie - narzekamy na wszystko, wszystkich, i oczywiście zawsze. Co Wam wszystkim przeszkadza Greenpeace?? Że walczy o wieloryby? Że jest często jedynym głosem w obronie niszczonych bezpowrotnie terenów?...

    Nie powinno Was interesować skąd biorą pieniądze - bo ani one nie są z Waszej kieszeni, ani też nie jesteście działaczami tej organizacji. Łamią prawo? Co z tego - przecież Wam nie szkodzą!

    Powinniście być dumni, że to właśnie w Trójmieście zbudowano ten piękny statek. A jeśli niektórzy wykazują lęk przed tęczą na kadłubie - to zastanówcie się czy takie fobie nie wymagają konsultacji ze specjalistą ;)

    • 8 8

    • "Jesteśmy najgłupszym społeczeństwem w Europie" (2)

      Cóż za niespotykana samokrytyka.

      A ich pieniądze owszem obchodzą mnie, bo jeśli bojkotują w Polsce przemysł, który w Niemczech ma się znakomicie, szefami Greenpeace na Polskę są Niemcy, to tylko zupełny tępak nie zauważy tu pewnych związków przyczynowo-skutkowych. To tak a propos głupoty, którą wytykasz, o ironio, innym.

      Wszelkie oskarżenia o teorie spiskowe możesz sobie schować do kieszeni, bo równie dobrze można by tym mianem określić obgadywanie szefa przez podwładnych. Ależ skąd szefie, my byśmy pana nigdy nie obsmarowywali za pana plecami!

      • 4 0

      • Szefem GP Polska jest Polak (1)

        na dodatek koleś pochodzi z Gdańska:)

        • 2 4

        • Polak?

          http://www.krs-online.com.pl/fundacja-greenpeace-polska-krs-171980.html

          To jest Polak?

          • 3 0

    • w końcu jakiś normalny komentarz

      podpisuję się wszystkimi kończynami.

      Jak już się zamierzacie do czegoś przyczepić to spójrzcie na siebie, na to co robicie dla planety(pozytywnie czy negatywnie) i jaki sens ma wasze życie.

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane