• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal DCT. Transakcja sfinalizowana

VIK
23 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Transakcja zakupu terminalu DCT została sfinalizowana. PSA International Ptd Ltd, Polski Fundusz Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund zarządzany przez IFM Investors po formalnym zatwierdzeniu przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów zamknęli transakcję nabycia największego terminalu kontenerowego w Polsce.



O tym, że operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk poinformowano już w połowie marca tego roku. Zamknięcie transakcji wymagało jednak zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie otrzymano i - jak poinformowano - transakcja została zamknięta, czyli doszło do sprzedaży.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji, wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR, pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów. 

DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów kontenerowych w Europie i jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe - tzw. "ULCV" (Ultra Large Container Vessels) o pojemności do 23.000 TEU. Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku. DCT dysponuje nabrzeżem o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów. Obecnie trwa rozbudowa terminalu, która zakończy się na przełomie 2019 i 2020 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (54) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Bzdurą jest wpis że rozbudowa zakończy się na przełomie 2019 i 2020. Parking przed DCT tak, ale rozbudowa portu nawet się jeszcze nie rozpoczęła.

    • 0 0

    • (1)

      Lewicki ty weź się za robotę lizusie z Gdyni.

      • 2 0

      • xD

        • 0 0

  • Jak PO wróci do władzy to znowu wszystko sprzeda Niemcom (9)

    • 44 42

    • Panie od "PO... znowu wszystko sprzeda Niemcom" (1)

      Jesteś najgłupszym PIS-owskim trollem z całego zespołu. Wywalą cię, zobaczysz. Ty nic nie umiesz.

      • 0 0

      • Ku... wa wzór intelektu się odezwał :D

        • 0 0

    • (1)

      Gdy powstał plan powstania DCT w 2004(rząd Marcinkiewicza) Nie opłacało się! Panowało zdziwienie i podsmiech... i że Australijczycy chcieli wybudować terminal w polu. Całe szczęście że PiS zdecydował się odkupić cześć udziałów 30% za wyższą kwotę niż wybudowanie terminalu w 2005/06

      • 12 2

      • 2004 i rząd Marcinkiewicza ? Małolat czy cymbał? W sumie to to samo

        • 0 0

    • ....

      Jeśli sprzedaż to tylko swoje 30% które dopiero TERAZ posiada....

      • 2 0

    • przeca Niemcom wszytko już sprzedane (1)

      to co jeszcze mają sprzedać?
      Licheń?

      • 3 5

      • jo jo ostała się jeno srebrna ,,,

        PZPr

        • 6 3

    • jak można sprzedać wszystko znowu ?

      do tego nie Polska firma to budowała, tylko Australijczyczycy
      Za to jak PiS sprzedawał stocznie Ukraińcom to klaskałeś i piałeś z zachwytu - wtedy było dobrze ??

      • 11 5

    • może nie wszystko ale sporo

      • 7 8

  • a teraz wybudują im konkurencję za płotem w postaci portu centralnego (10)

    ciekawe...

    • 16 25

    • (3)

      Nie trzeba budować, już stoi w Kłajpedzie. MSK wkrótce przeniesie tam swój Bałtycki hub

      • 5 4

      • MSC nie ma hubu na Bałtyku.

        • 0 0

      • aaa... i po to ta Viakarpatia, czy coś... (1)

        • 7 0

        • Serio? 20000Teu statkiem czy 60 pociagiem?

          • 1 2

    • nie wybudują. to tylko przed wyborcze mżonki (2)

      • 15 6

      • "Mżonki", czy mrzonki? Tak tylko pytam. (1)

        • 8 3

        • mrożonki

          • 6 1

    • Tak za 10 lat

      • 3 1

    • By zylo się lepiej niektorym

      Najpierw niech wyplacac dywidendy posiadaczom akcji pracowniczych Bo na razie to widac ze za te niewyplacane dywidendy pracownicze prowadzi kampanie wyborcze

      • 5 4

    • Tak wybudują im konkurencję w postaci portu centralnego, jak w Gdyni wybudują port zewnętrzny.

      • 22 4

  • I ciemnoto

    Dlaczego wszyscy narzekają na rozbudowę dct?od groma ludzi na tym skorzysta. Tylko trzeba zagłębić się w lekturę tego tematu a nie walić hejty bez sensu

    • 6 0

  • Co to za firmy?

    Co to są za firmy, którym sprzedano DCT? Mają takie obce nazwy. Wyjaśnić to należy. Dlaczego sprzedano DCT???

    • 0 4

  • (1)

    A dlaczego skarb Państwa nie jest 100 procent właścicielem.
    By nabijac pieniądze dla nas a nie właścicieli zagranicznych

    • 0 2

    • Skarb państwa ma ogromny zysk z tytułu ceł, 10mld w zeszłym roku. Sam terminal (przeladunki) nie generuje tak znacznych zysków. Dobrze że zdecydowali się na 30% długi czas minie zanim ta inwestycja się zwróci A biorąc pod uwagę zapowiedziane inwestycje to zwrot kosztow to naprawdę długo falowy proces

      • 2 0

  • Kiedy (6)

    Kiedy zamknięcie i przeniesienie plaży STOGI bardziej na wschód ?

    Trzeba rozbudować DCT o kolejny pies na wschód od obecnego pirsu.

    Plaże można przenieść, w ramach inwestycji można wyrefulowac więcej plaży w Górkach.
    Pociągnąć tory tramwajowe i drogę na wschód.

    Bo drugiego DCT w Kościerzynie czy Kwidzynie nie zbudujemy, do tego potrzebna jest infrastruktura i głębokie dno zatoki. -powyżej 17 metrów.

    • 27 23

    • odwal się od plaży (4)

      Plaża i sąsiadujące z nią lasy są dla mieszkańców i turystów

      • 10 10

      • Proszę Pana, (3)

        jest Pan wulgarny, odwalić to może się Pan od internet i to jak najszybciej. dla turystyów jest Brzeźno, jest Jelitkowo - nic nie zajęte przez przemysł, Jeśli miejsca dla turystów zabraknie jest cała wyspa Sobieszewska - piękna I również przemysłem nietknięta. Po komentarzu stwierdzam, że jest Pan jednym z żuli Stogowskich co idzie za swoimi ziomkami, lokalnymi patriotami I walczycie w sumie chooy wie o co ale tak trzeba bo prawilnie I otrzymanie mieszkania za pracę w stoczni w latach 80 to cały dorobek zycia. Stogi I tak są jednym wielkim nieużytkiem, nawet hotelu niezaznasz... więc dla jakich turystyów??

        • 13 11

        • Hotel na Stogach jest - działa

          Drugi w niekończącej się budowie. Ale utrzymywanie drapieżnego kota na tej dzielnicy od lat 90-ych dziwi nie jednego.

          • 2 0

        • odpowiedż adekwatna do jakości pomysłów

          Do niektórych "stworzeń" nalezy mówić w zrozumiałym języku, bo próby cywilizowanego dialogu odbierane są za słabość i pozostają zignorowane.

          • 1 0

        • Jego szwagier przyjezdza co rok wódki sie napic i rozwalic jakis przystanek, wiec z turystami to on ma duzo doczynienia.

          • 2 0

    • DCT ma zamiar zainwestować w port centralny

      A jego część ma być kolejnym etapem rozbudowy zaraz po projekcie T3 czyli wydłużeniem terminala T1, to co jest na projekcie Portu centralnego może się jeszcze kilka razy zmienić

      • 3 3

  • Brawo Polska ! (2)

    A za 5 lat sprzedać udziały z zyskiem.

    • 1 1

    • Tak smutna prawda. Jeden australijski sprzedał drugiemu....

      • 0 0

    • i będzie na 1000+

      • 1 1

  • to znaczy, że Boris wróci?

    • 2 3

  • Wszystko ładnie, pięknie, ale...

    czy Karol jest już prezesem?

    • 8 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane