• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni



Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Dwa przetargi



Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.


Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Miejsca

Opinie (84) 2 zablokowane

  • Duże promy maja około 330 metrów (2)

    • 5 4

    • No to pokaż taki prom. 330m to mają wycieczkowce.

      • 2 0

    • Coś Ci się chyba z wycieczkowcami pomyliło...

      Największe promy samochodowe mają ok. 250 m.

      • 5 2

  • Układ drogowy

    Nowe "drogi" wymaluje sie farbą i z pewnością zwiększy sie ich przepustowość? To są szczurkowej ekipy odkrywcze metody przecież.

    • 5 2

  • Mam pytanko?

    Po co jechać turyście do centrum Gdyni? Tam nie ma zupełnie nic do oglądania.

    • 5 9

  • A mogli wybudować piękne apartamentowce po 20 tys. za metr.

    • 8 1

  • Estakada się złoży niedługo....mówię Wam...a gdynia dalej "nie ma interesu" w budowie Drogi Czerwonej...echhhh....Na pewno buspasy pomogą....
    "

    • 14 1

  • Bender

    Brawo Gdynia oby tak dalej

    • 2 5

  • kompletnie zablokowana cała polska, wiśniewskiego, a ci bardziej niecierpliwi będą blokowali śródmieście, witomino aż do estakady, gratulacje za lokalizacje, tęgie głowy, powodzenia

    • 13 4

  • polityczny gniot (2)

    Po przekopie Mierzei wszystko z Gdyni i Gdańska popłynie do Elbląga - inwestycja płaskodennego rowu za 1 mld rozpoczęta przez samego prezesa. Elbląg wam pokaże jak wygląda transport morski o zanurzeniu 2,5m. W Gdyni terminal na 250 metrowce za 230 mln, w Elblągu rowek przez Mierzeję 1 mld (na razie), bez perspektywy zarabiania na siebie.

    • 15 6

    • Ja widzę to jako altenatywe dla transportu kołowego. (1)

      Statki wpływają do Gdańska/Gdyni. Część np. kontenerów ładuje się na barkę, która płynie na terminal w Elblągu, dociągnąć tam kolej, zbudować jakiś mały terminal intermodalny z dźwigiem do ładowania barek. W ten sposób mniej ciężarówek wjeżdża do trójmiasta a dowozy i odwozy odbywają się drogą wodną. Korzystają wszyscy. Elbląg, porty w trójmieście, mieszkańcy.

      • 5 3

      • Za dużo przeładunków, to się nie opłaci.

        Po co ładować na wagony w Elblągu jak można od razu w Gdańsku czy Gdyni?

        • 4 0

  • Gdynia - bogate miasto (1)

    Był dworzec morski - jest muzeum. A teraz obok trzeba postawić nowy dworzec morski

    • 26 6

    • Dworzec morski chciałbyś przerobić na terminal promowy?

      O stary! Gdzie serwują taki towar?

      • 2 5

  • a gdzie węgiel będzie leżał? (8)

    no, gdzie?

    • 35 7

    • w Elblągu

      w końcu to najbliżej Rosji

      • 5 0

    • (2)

      W d*pie

      • 6 8

      • tam to raczej biomasa

        • 6 1

      • raczej na d*pie

        jesli już...
        Jedyne słuszne użycie "na" wobec powszechnego nadużywania tego przyimka.
        Rodem z "na kompanii" chyba...

        • 4 1

    • W piwnicach UM

      • 9 2

    • pod magistratem u Szczurka

      • 7 2

    • W porcie.

      A gdzie ma leżeć?

      • 1 1

    • Holenderskie i Szwedzkie (chyba)

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane