- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (66 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (77 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy
Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.
Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu Helskim i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.
Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.
Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów
Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.
- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
A co na to władze Portu Gdynia?
- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.
Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.
- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.
Miejsca
Opinie (87) 6 zablokowanych
-
2021-12-21 09:49
Kładka pasażerska (2)
A kładki pasażerskiej nie pokazali.
SBB Ship Boarding Bridge to wielka porażka.Wąska ,niska i długa.W sam raz dla starszych osób o lasce lub matek z dziećmi na ręku i bagażem podręcznym.- 19 9
-
2021-12-22 08:26
Na leczenie takich przypadków NFZ jak zwykle nie ma pieniędzy więc - pacjencie ! Lecz się sam!!!!!
- 0 0
-
2021-12-21 10:35
bardzo fajna jest.
- 1 2
-
2021-12-21 22:50
Ooo
Jest i p. Horała - Narodowy Budowniczy ;)
Skąd się biorą tacy ludzie? Za grosz przyzwoitości. Kompetencji brak. "Wizjonerzy" ;)- 4 3
-
2021-12-21 08:39
Czy płyną stąd promy do Elbląga Przekopem Mierzei? (4)
- 55 11
-
2021-12-21 22:32
tak i dalej specjalnym korytem prosto na Wawel
- 1 0
-
2021-12-21 09:25
Płyną do CPK im. horały (2)
- 19 3
-
2021-12-21 09:50
Kłamiesz! Płyną do Radomia. (1)
- 9 2
-
2021-12-21 10:29
No dobra, skłamalam, tak jak przy wypadku z seicento. No i co mi zrobicie? Wasza B.Sz. Poseł.
- 6 1
-
2021-12-21 13:23
Gdańsk traci linię promową (1)
Z artykułu można się dowiedzieć, prawie między wierszami, że Gdańsk traci linię promową. Czyli do Nynashamn będziemy pływać z Gdyni. Zła zmiana...
- 8 6
-
2021-12-21 22:28
dzięki pi
siorom
- 0 0
-
2021-12-21 17:19
Horała.I wszystko jasne. (1)
- 9 1
-
2021-12-21 22:26
hora
pała
- 0 0
-
2021-12-21 08:03
to wina (1)
PiSu
- 42 14
-
2021-12-21 19:25
Nie moja
- 0 0
-
2021-12-21 17:03
Jak patrzę na zadowolonego Horałę to mam odruch zwrotny
- 10 1
-
2021-12-21 16:08
Slabo przecinali, to i się opóźnia.
- 1 0
-
2021-12-21 16:07
Imię już nadali?
- 4 0
-
2021-12-21 16:06
Wiadomo, że jak Ten pan przecina, to potem są problemy.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.