• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.



Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.

Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.

- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września?

A co na to władze Portu Gdynia?

- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.

- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.

Miejsca

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • to wina (1)

    PiSu

    • 42 14

    • Nie moja

      • 0 0

  • A parking na ile ciężarówek będzie przy terminalu? (1)

    • 29 4

    • calkiem spory

      Gorzej z tym, jak tam dojechac i wyjechac...

      • 18 3

  • Piękne miasto ta Gdynia. (2)

    Pozazdrościć.

    • 4 28

    • Mm (1)

      Ale drogie mieszkania tu są. Młodych raczej nie stać. Moi synowie myślą o wyjeździe.

      • 2 4

      • I niech zabiora samochody!

        • 0 1

  • Czy płyną stąd promy do Elbląga Przekopem Mierzei? (4)

    • 55 11

    • Płyną do CPK im. horały (2)

      • 19 3

      • Kłamiesz! Płyną do Radomia. (1)

        • 9 2

        • No dobra, skłamalam, tak jak przy wypadku z seicento. No i co mi zrobicie? Wasza B.Sz. Poseł.

          • 6 1

    • tak i dalej specjalnym korytem prosto na Wawel

      • 1 0

  • Horała i jego ziomale ze spółek skarbu Państwa

    Sadaj i cała reszta

    • 60 10

  • klokken (5)

    Już widzę te jeszcze większe korki na ul. Polskiej i Janka Wiśniewskiego - to będzie dopiero się działo))

    • 32 7

    • I to jest nieuniknione (3)

      Biada temu kto za 10-15 lat będzie z północy Gdyni lub z bardziej na północ położonych miejscowości dojeżdżał do pracy. Już teraz nieraz jest tragedia.

      • 4 4

      • Za 10 lat? W przyszłym roku wszystko stanie. A za 10 lat to będą puste ulice, bo tych nielicznych, którzy przeżyją "pandemię" nie będzie stać na elektryczne samochody.

        • 2 1

      • (1)

        Jak jedziesz w stronę Oksywia Estakadą to ile ciężarówek mijasz lub ile blokuje drogę w godzinach porannych? Nawet do bazy kontenerowej w godzinach porannego szczytu nie ma mowy , promy wypływają o 6:00,9:00,21:00 a więc na odprawę trzeba być wcześniej.Można się przyczepić do 9:00 natomiast pozostałe są poza szczytem czyli pasażerowie muszą być przynajmniej 1 godzinę wcześniej.Więc gdzie widzisz problem?

        • 2 2

        • do niedoinformowanego

          plus drugi przymuszony operator przyjście promu 12.00 , wyjście 18.00 , wtedy pogadamy o korkach

          • 4 1

    • nic się nie zmieni

      • 3 1

  • (3)

    Czy w Gdyni zostało cokolwiek otwarte w terminie?

    • 31 9

    • nie ma różnicy, czy to jest w Gdyni, Radomiu czy Krakowie (2)

      w Polsce ze wszystkim tak jest

      • 8 0

      • Brawo PiS

        Polska w ruinie!

        • 6 3

      • mieszkaniec

        !00 % racji !!!!

        • 2 0

  • (6)

    Czyli jak wszystko ostatnio - rozgrzebane, niedokończone i przedłużone, a nikt za to kosztów nie ponosi. Cudowne to nasze miasto z morza i marzeń. Szkoda, że normalne funkcjonowanie tu też graniczy z marzeniami.

    • 64 18

    • Konkluzja kolego - czyli kto tym razem dał ciała? Bo Port Gdynia przypominam jest w rękach PiS. (1)

      • 19 2

      • Ależ jak najbardziej. Czy państwowa czy miastowa inwestycja tutaj nie wypala. Więc i PiS, KO czy Samorządność nie dają tu rady. Może i racja, konkluzją powinno być że po prostu w tym kraju nie żyje się za dobrze.

        • 2 5

    • najważniejsze że horała zrobił sobie zdjęcie

      kampania wyborcza za państwowe...

      • 9 1

    • (1)

      A do czego się tu spieszyć, zrobią to będzie działał , wszystko w swoim czasie, to nie jest inwestycja krytycznej potrzeby że musi ruszyć na tip top o czasie który sobie wcześniej tylko zasygnalizowali dla publiki

      • 0 3

      • Nonono

        Mieszkania 100 tys dla Mlodych .

        • 1 0

    • A tego ....

      W srodku to juz gdzies widzialem ?

      Gierek i jego budowy wiecznie zywe .

      • 2 1

  • I znowuż PiS dał pupy! (2)

    Już nawet odechciewa się liczyć który to raz.

    • 40 10

    • jak i obietnice Tuska, począwszy od sterylizacji rodziców i opiekunów zabijających dzieci

      • 1 13

    • Tik-tak i jego noga od stołu ci pomogą w liczeniu

      • 0 1

  • Kładka pasażerska (2)

    A kładki pasażerskiej nie pokazali.
    SBB Ship Boarding Bridge to wielka porażka.Wąska ,niska i długa.W sam raz dla starszych osób o lasce lub matek z dziećmi na ręku i bagażem podręcznym.

    • 19 9

    • bardzo fajna jest.

      • 1 2

    • Na leczenie takich przypadków NFZ jak zwykle nie ma pieniędzy więc - pacjencie ! Lecz się sam!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane