• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.



Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.

Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.

- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września?

A co na to władze Portu Gdynia?

- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.

- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.

Miejsca

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Slabo przecinali, to i się opóźnia.

    • 1 0

  • Jak patrzę na zadowolonego Horałę to mam odruch zwrotny

    • 10 1

  • Horała.I wszystko jasne. (1)

    • 9 1

    • hora

      pała

      • 0 0

  • Krytyka (3)

    Ulica Polska i Wiśniewski to będzie wiecznie zakorkowana A po roku to będą takie dziury że tylko czołgi przejadą.

    • 33 10

    • Dlatego trzeba ją zamknąć dla ruchu miejskiego (1)

      Bramy będą najlepszym rozwiązaniem

      • 4 1

      • jak się zamknie dla ruchu miejskiego to nie będzie dziur ? rozumiem że nie będzie miejskich "płaczków" jojczących nad dziurami , ale dziury będą

        • 0 0

    • Korek i dziury.

      Z założenia obwodnica Trójmiasta ma łączyć się z portem w Gdyni. Skrócenie czasu dojazdu dla ruchu transportu drogowego i odciążenie estakady Kwiatkowskiego.

      • 0 0

  • Niech się tłucze Stena z polfferies w Gdyni (2)

    A na Westerplatte przyjdzie nowy przewoźnik. Już zacierają ręce. Miejsce super na uboczu blisko do A1 przewoźnicy szybko wrócą do Gdańska a gdy nowy przewoźnik jeszcze otworzy linie Gdańsk do polfferies zniknie z Trójmiasta szybko

    • 11 17

    • Do Nynäshamn

      • 1 0

    • Polferries

      Polferries wcale nie pali sie do przejscia do Gdyni

      • 1 1

  • Ooo

    Jest i p. Horała - Narodowy Budowniczy ;)

    Skąd się biorą tacy ludzie? Za grosz przyzwoitości. Kompetencji brak. "Wizjonerzy" ;)

    • 4 3

  • Jak zawsze (1)

    Zgodnie z przewidywaniami to byłoby 1 stycznia wiec już mija się z prawdą ze będzie otwarty za kilkanaście tygodni. Nikt nie mówi o stratach z tego powodu. Kto ponosi za to odpowiedzialność?

    • 11 5

    • Jak zawsze Tusk.

      • 0 0

  • Dziennikarski skrót (2)

    Jak zwykle dziennikarze nie zadają sobie trudu, aby poważnie przeanalizować temat i piszą skrótowe myśli jak sędziowie (o hejcie powyżej tylko wspomnę).
    Terminal nie może być oddany do użytku, gdyż to armatorzy powprowadzali tyle życzeń i zmian dla wygody biurowej (szczególnie ten wiodący), że jeszcze parę miesięcy trzeba przerabiać ścianki, okienka, korytarze, sieci itd.
    Dodatkowo odbiór straży pożarnej nie został odpowiednio zakończony, gdyż ta zażyczyła sobie dodatkowych zabezpieczeń, które nie wynikały ani z uzgodnień na etapie projektowania, ani z przepisów krajowych.
    Nie osądzajmy więc pochopnie, ponieważ latem zakończono formalnie roboty budowlane, ale wykryto pewne niedoróbki i to też wykonawca robót musi odpowiednio poprawić, aby uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
    A impreza podsumowująca... to wymóg informacyjny przy projektach dofinansowanych ze środków unijnych, a skoro zakończono podstawowe roboty budowlane, to lepiej ją zrobić jesienią niż "pod śniegiem", gdy większości elementów terminalu nie widać.
    A polityka... no comments
    Życzę profesjonalizmu na Nowy Rok

    • 9 0

    • wstyd pani dziennikarz

      Pisała Pani artykuł o imprrzie we wrześniu i nie odróżnia Pani imprezy podsumowującej inwestycję od imprezy otwarcia?

      • 4 0

    • Armatorzy?

      Proszę nie pisać armatorzy. Ten drugi Armator dostał 1 okienko i dwa biurka a jest podobno państwowy, polski.....

      • 0 0

  • i co mi zrobisz ?

    Horała myślał że lotnisko oddaje

    • 0 0

  • Pomorze czyta "dziennikarzął"

    Pisała Pani artykuł we wrześniu o imprezie i nie odróżnia Pani imprezy podsumowującej inwestycję od imprezy otwarcia? Nie dali materiałów prasowych czy tak specjalnie?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane