• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.



Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.

Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.

- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września?

A co na to władze Portu Gdynia?

- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.

- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.

Miejsca

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Horała przecinał wstęgę to co się dziwić, że jest lipa? (1)

    Czego się ten nieudacznik dotknie, to się w g......o zamienią. Popatrzcie na CPK.

    • 35 9

    • To całe cpk to wogule jakieś bajdużenia z mchu i paproci!! Ale kasa leci!!!! Nic nie ma a kasa jest!!! Mistrzostwo świata!!!!! Już nie wspominam o milionach na przesmyk dla kajaków!!!!

      • 8 1

  • Hahaha

    Typowe .. opóźnienia .. tempo ślamazarne inwestycje po gdyńsku wieku XXI

    • 6 5

  • Jak w PRL-u, wszystko wraca

    • 9 8

  • Kolejna fabryka korkow drogowych

    W i tak zapchanej do granic możliwości Gdyni. Ps. Miała być, albo lepiej, miał być bezpośredni dojazd do obwodnicy...Miał, miał, coś ty kotku miał?

    • 9 2

  • coś się zmieniło od PRLu? (3)

    ciągle tylko przecinanie wstęg dla picu

    obojętne czy na poziomie lokalnym czy rządowym

    a juz najlepszym przykładem takiego podejścia było oddanie pomnika ludzi morza czy jak on się nazywa, chodzi o ten na skwerze Kościuszki (czy jakkolwiek to się oficjalnie nazywa)

    wstęgę przecinał prezydent, potem przez pare miesięcy nadal teren był zamknięty, ale najzabawniejsze jest że prezydent przecinał tę wstęgę na pomniku z godłem jakiegoś obcego państwa, bo orzeł miał zwrócony łeb w drugą stronę, dopiero później to poprawiono i to po chamsku, ślady wycięcia pozostały (a powinni wymienić całe zwieńczenie cokołu)

    • 13 5

    • Jaki prezydent?

      To nie jest prezydent, to figurant.

      • 4 0

    • (1)

      Mój Boże jak to wygląda ta fuszerka, jak tak się przyjrzeć, kawałek głowy orła wycięty i po chamsku dosztukowany jak klocek LEGO, odznacza się z daleka , widać łączenia i inny odcień

      • 1 0

      • szczurek powinien zapłacić za wymianę z własnej kieszeni

        mnie nie interesuje czy płaskorzeźbę robili na Ukrainie czy w Rosji, ale ktoś nadzorował budowę, ktoś odbierał

        jak można się zgodzić na takie chamskie sztukowanie?

        w końcu to MY mieszkańcy zapłaciliśmy ciężkie miliony za tę fuszerkę

        • 1 0

  • Kto to budowal? (1)

    • 2 4

    • o ile dobrze pamiętam to Doraco

      • 3 0

  • Ex..piękny był Magazyn 23... Był..

    • 3 2

  • Co za szopka! (1)

    Jeśli trwają prace odbiorowe to znaczy że w ogóle nie został zrobiony tylko jeszcze trwa picowanie. Żenada

    • 40 6

    • nie, to wcale tak nie znaczy

      • 4 3

  • PiC i twarze tożsame z powyższym !

    • 6 3

  • (1)

    Jakiej prace, przecież tam nie ma żadnych pracowników

    • 11 2

    • O przepraszam. Jestem ja Edek.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane