• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.



Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.

Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.

- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września?

A co na to władze Portu Gdynia?

- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.

- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.

Miejsca

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Kładka pasażerska (2)

    A kładki pasażerskiej nie pokazali.
    SBB Ship Boarding Bridge to wielka porażka.Wąska ,niska i długa.W sam raz dla starszych osób o lasce lub matek z dziećmi na ręku i bagażem podręcznym.

    • 19 9

    • Na leczenie takich przypadków NFZ jak zwykle nie ma pieniędzy więc - pacjencie ! Lecz się sam!!!!!

      • 0 0

    • bardzo fajna jest.

      • 1 2

  • Ooo

    Jest i p. Horała - Narodowy Budowniczy ;)

    Skąd się biorą tacy ludzie? Za grosz przyzwoitości. Kompetencji brak. "Wizjonerzy" ;)

    • 4 3

  • Czy płyną stąd promy do Elbląga Przekopem Mierzei? (4)

    • 55 11

    • tak i dalej specjalnym korytem prosto na Wawel

      • 1 0

    • Płyną do CPK im. horały (2)

      • 19 3

      • Kłamiesz! Płyną do Radomia. (1)

        • 9 2

        • No dobra, skłamalam, tak jak przy wypadku z seicento. No i co mi zrobicie? Wasza B.Sz. Poseł.

          • 6 1

  • Gdańsk traci linię promową (1)

    Z artykułu można się dowiedzieć, prawie między wierszami, że Gdańsk traci linię promową. Czyli do Nynashamn będziemy pływać z Gdyni. Zła zmiana...

    • 8 6

    • dzięki pi

      siorom

      • 0 0

  • Horała.I wszystko jasne. (1)

    • 9 1

    • hora

      pała

      • 0 0

  • to wina (1)

    PiSu

    • 42 14

    • Nie moja

      • 0 0

  • Jak patrzę na zadowolonego Horałę to mam odruch zwrotny

    • 10 1

  • Slabo przecinali, to i się opóźnia.

    • 1 0

  • Imię już nadali?

    • 4 0

  • Wiadomo, że jak Ten pan przecina, to potem są problemy.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane