• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Nowa lokalizacja terminalu - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie oddany we wrześniu, wciąż nie przyjmuje promów. Pierwszy miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 roku. Już wiadomo, że się nie uda.



Pod koniec września tego roku uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Nowy terminal kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. I jak się okazuje, jeszcze poczekamy, choć wydawało się, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu już w styczniu przyszłego roku.

Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Na uroczystości, która odbyła się 23 września, z ust przedstawiciela Stena Line, jednego z armatorów, padła oficjalna deklaracja, że dokładnie 1 stycznia 2022 r. o godz. 21 pierwszy prom Stena Line zawinie do nowego terminalu.

- Tak, z naszej strony taka deklaracja padła i oczywiście zaplanowaliśmy niezbędne czynności w tym celu. Niestety terminal nie został jeszcze udostępniony operatorom promowym. Jest to publiczny terminal promowy, którego właścicielem i inwestorem jest Port Gdynia. Z informacji, które przekazał nam Port, wynika, że na terenie nowego terminalu odbywają się prace, co może potrwać jeszcze kilkanaście tygodni. Czekamy na zakończenie tych niezbędnych przygotowań po stronie Portu i najprawdopodobniej rozpoczniemy kursowanie z nowego terminalu wiosną - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września?

A co na to władze Portu Gdynia?

- Uściślając, jeśli chodzi o terminal promowy, to zakończyły się tam zgodnie z założeniami prace budowlane i obecnie trwają wymagane przepisami odbiory. Po ich zakończeniu terminal będzie przekazany do użytkowania i będą mogły stamtąd odejść pierwsze promy. Ponadto na życzenie armatorów prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminalu, zgodnie z przekazanymi nam przez armatorów wymaganiami. Zakładamy, że - zgodnie z przewidywaniami i rozmowami z armatorami - pierwsze promy przewoźnika Stena Line odejdą w nadchodzącym kwartale - wyjaśnia z kolei Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Statki drugiego armatora, czyli Polferries, rozpoczną operacje w odstępie około 2-3-miesięcznym, z uwzględnieniem okna czasowego, jakie umożliwi realizację takiego zadania. Jak tłumaczy dyrektor Krzesiński, terminal stopniowo, również zgodnie z założeniami będzie nabierał więc rozpędu.

- Trzeba mieć świadomość, że przewoźnicy nie mogą przejść z obecnych lokalizacji z dnia na dzień. Operacja taka może zostać zrealizowana w określonym oknie postojowym (np. planowane remonty stoczniowe). Wiąże się to z szeregiem zadań wszystkich podmiotów, które łączą się w cały łańcuch logistyczny, a które trzeba przeprowadzić na szeroką skalę. Należą do nich choćby takie jak zmiany w systemach rezerwacyjnych i bookingowych, oznakowanie dróg dojazdowych czy dopasowanie godzin transportu ładunków przez firmy przewozowe. Reasumując, nowy terminal promowy po zakończeniu budowy jest obecnie przygotowywany do uruchomienia. Z pewnością na 100-lecie Portu Gdynia będzie to jeden z najważniejszych punktów działalności operacyjnej naszego portu - dodaje Maciej Krzesiński.
Czym zatem była uroczystość oddania terminalu, która odbyła się 23 września? Prawdopodobnie chodziło tylko o uczczenie 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni, która wypadała tego dnia.

Miejsca

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Horała jaki piękny.

    Pan z brodą na drugim planie ma cudowną linię szczęki, wspaniale podkreśloną zarostem.

    • 7 0

  • coś się zmieniło od PRLu? (3)

    ciągle tylko przecinanie wstęg dla picu

    obojętne czy na poziomie lokalnym czy rządowym

    a juz najlepszym przykładem takiego podejścia było oddanie pomnika ludzi morza czy jak on się nazywa, chodzi o ten na skwerze Kościuszki (czy jakkolwiek to się oficjalnie nazywa)

    wstęgę przecinał prezydent, potem przez pare miesięcy nadal teren był zamknięty, ale najzabawniejsze jest że prezydent przecinał tę wstęgę na pomniku z godłem jakiegoś obcego państwa, bo orzeł miał zwrócony łeb w drugą stronę, dopiero później to poprawiono i to po chamsku, ślady wycięcia pozostały (a powinni wymienić całe zwieńczenie cokołu)

    • 13 5

    • (1)

      Mój Boże jak to wygląda ta fuszerka, jak tak się przyjrzeć, kawałek głowy orła wycięty i po chamsku dosztukowany jak klocek LEGO, odznacza się z daleka , widać łączenia i inny odcień

      • 1 0

      • szczurek powinien zapłacić za wymianę z własnej kieszeni

        mnie nie interesuje czy płaskorzeźbę robili na Ukrainie czy w Rosji, ale ktoś nadzorował budowę, ktoś odbierał

        jak można się zgodzić na takie chamskie sztukowanie?

        w końcu to MY mieszkańcy zapłaciliśmy ciężkie miliony za tę fuszerkę

        • 1 0

    • Jaki prezydent?

      To nie jest prezydent, to figurant.

      • 4 0

  • (6)

    Czyli jak wszystko ostatnio - rozgrzebane, niedokończone i przedłużone, a nikt za to kosztów nie ponosi. Cudowne to nasze miasto z morza i marzeń. Szkoda, że normalne funkcjonowanie tu też graniczy z marzeniami.

    • 64 18

    • (1)

      A do czego się tu spieszyć, zrobią to będzie działał , wszystko w swoim czasie, to nie jest inwestycja krytycznej potrzeby że musi ruszyć na tip top o czasie który sobie wcześniej tylko zasygnalizowali dla publiki

      • 0 3

      • Nonono

        Mieszkania 100 tys dla Mlodych .

        • 1 0

    • A tego ....

      W srodku to juz gdzies widzialem ?

      Gierek i jego budowy wiecznie zywe .

      • 2 1

    • Konkluzja kolego - czyli kto tym razem dał ciała? Bo Port Gdynia przypominam jest w rękach PiS. (1)

      • 19 2

      • Ależ jak najbardziej. Czy państwowa czy miastowa inwestycja tutaj nie wypala. Więc i PiS, KO czy Samorządność nie dają tu rady. Może i racja, konkluzją powinno być że po prostu w tym kraju nie żyje się za dobrze.

        • 2 5

    • najważniejsze że horała zrobił sobie zdjęcie

      kampania wyborcza za państwowe...

      • 9 1

  • Jaja z "uroczystym otwarciem" jak podczas prezydenckiego przecinania wstęgi (1)

    wokół Pomnika Największych Ofiar II WŚ (co za cudak wymyślił tę nazwę?) na Skwerze Kościuszki.
    Takie miasto.

    • 2 3

    • A to on się nie nazywa pomnik Polski Morskiej? No i ten orzeł z dosztukowanym łbem patrząc od strony morza, bo miał dziób w zła stronę zwrócony

      • 1 0

  • Jakie to typowo PiSowskie

    Propaganda, pustosłowie, i partactwo, nic więcej.

    • 11 2

  • (1)

    Jakiej prace, przecież tam nie ma żadnych pracowników

    • 11 2

    • O przepraszam. Jestem ja Edek.

      • 0 0

  • m

    Gdynia ma piękny album gdynia dawniej i dziś-unikatowy materiał ikonograficzny !

    • 2 0

  • Czlowiek renesansu na pieciu stanowiskach Horala tam byl. Jak on na to znajduje czas?

    • 11 1

  • Najważniejsze,

    że białej farby nie zabrakło!

    • 5 1

  • (3)

    Czy w Gdyni zostało cokolwiek otwarte w terminie?

    • 31 9

    • nie ma różnicy, czy to jest w Gdyni, Radomiu czy Krakowie (2)

      w Polsce ze wszystkim tak jest

      • 8 0

      • mieszkaniec

        !00 % racji !!!!

        • 2 0

      • Brawo PiS

        Polska w ruinie!

        • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane