• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w budowie. Ma być gotowy w 2021 roku

Wioletta Kakowska-Mehring
9 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
  • Koncepcja kamienia węgielnego w postaci kotwicy będącej repliką tej, która była na burcie MS Piłsudskiego, przypomina, że wybudowanie Portu Gdynia i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów odradzającej się II Rzeczpospolitej.
  • Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco
  • Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
  • Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
  • Symbolem stała się także odznaka Pierwszej Brygady Piłsudskiego, która znajdowała się na dziobie transatlantyku, a uwieczniona na kamieniu węgielnym.
  • Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.

Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów, jeszcze większych niż dotychczas, jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Mowa o terminalu promowym w Gdyni, pod którego budowę właśnie wmurowano kamień węgielny.



Choć budowa trwa już od kilku miesięcy, to dopiero dziś odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy terminal promowy, jaki powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku. Wykonawcą jest gdańska Korporacja Budowlana Doraco.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Terminal nie tylko dla Stena Line



Jak podkreślają władze Portu Gdynia, jest to Publiczny Terminal Promowy, bo choć powstaje z myślą o armatorze od lat operującym w porcie, czyli Stana Line, to docelowo ma służyć też innym armatorom.

- Ten terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora. Docelowo będzie więcej operatorów. Zależy nam na budowie silnej autostrady morskiej do Skandynawii. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Od pomysłu do realizacji minęło sześć lat



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już ponad sześć lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 roku Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.

  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw.
  • Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
  • Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.


2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



- Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach - do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne - między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro - mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów - zarówno ciężarowych, jak i osobowych - oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
Przebudowie poddany został już układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia '70.

- Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy - plac budowy

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • .. do portu tlko nie pasuje ......

    Do portu nie pasuje tylko to pożal się Muzeum Emigracji.

    • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Publiczny (sic) ?

    Wiele komentarzy dotyczy układu drogowego do i z Terminala i trudno nie podzielać ich opinii skoro j są tam problemy tu i teraz a po dodaniu iluś tam pojazdów wyjeżdżających z promu, nietrudno wyobrazić sobie co nasz czeka. No ale władza jest zadowolona bo udało się zakontraktować wykonawce a reszta? Jakoś to będzie prawda panowie "specjaliści"?

    • 11 1

  • Pani Wioletto

    W części zatytułowanej "Terminal nie tylko dla Steny Line" wkradła się literówka. W tekście jest mowa o "Stana Line". Warto poprawić. :)

    • 4 0

  • Myśl pozytywnie (4)

    Gdzie teraz te wszystkie marudy co pisały że nie powsatnie albo że stena ucieka do Gdańska ? :-)
    Długo, ale się udało ;)

    • 42 14

    • (2)

      Kiełbasa wyborcza. Będziecie widzieli terminal jak świnia niebo.

      • 4 10

      • (1)

        Taaa, szczególnie że jego budowa już się rozpoczęła. Lepiej się już nie odzywaj.

        • 6 5

        • Budowa S5 też się rozpoczęła... prawie 10 lat temu :)

          • 4 1

    • Co się udało?

      • 7 10

  • (2)

    Już widzę wcszczycie te mega korki na Wiśniewskiego i estakadzie.Poprawiono układ drogowy jak ruszą tiry to dopiero będzie armagedon hahaha

    • 66 18

    • A na Obłuże rowerem tylko...

      Wszysto zgodnie z linią naszej władzy
      Jak to ruszy to stanie wiśniewskiego i może na rowerze dojedziemy na Obłuże
      A jeszcze ma powstać port Zewnętrzny i wszystko się spotka na Wiśniewskiego będzie się działo :)

      • 6 2

    • nie dramatyzuj

      prom nie ładuje i nie rozładowuje wszystkich pojazdów w 5 minut

      • 4 8

  • O widzę rondo, jedno z niewielu w Gdyni

    Już niedługo je zlikwidują i postawią sygnalizację świetlną niestety
    I będą korki!

    • 5 2

  • a po Jana z Kolna (2)

    ciężarówki nie pojadą.
    Wszystko na Polska i Wiśniewskiego... A dalej? Estakada...
    Może do 21 coś sie ruszy chociażby z kolejowych inwestycji?

    • 40 3

    • (1)

      Przecież już zaczęli modernizację link kolejowych

      • 0 6

      • na Puckiej

        Podjęte działania w postaci karczunku na terenie "międzytorza" i płoszenia zalęgłej tam zwierzyny nie są tym, co mieszkańcy miasta oczekują.
        Ich interesuje to, co w związku z tą modernizacją wydarzy się (?) na Puckiej, Hutniczej, Wiśniewskiego (rondo), Polskiej i Węglowej.

        • 5 0

  • Będzie jakaś nowa droga dojazdowa? (2)

    Czy kilkaset tirów dziennie ruszy ma ulicę Wiśniewskiego?

    • 49 6

    • Wiśniewskiego (1)

      i Estakada... nie ma alternatywy

      • 12 0

      • nie ma łatwej alternatywy

        i sponsora.

        • 4 0

  • drogi (1)

    Bez gruntownej przebudowy Wiśniewskiego tzn.osobny pas ruchu dla tirów to na tej ulicy jak i na Polskiej i Estakadzie będzie codzienny Armagedon czy władze z tego sprawy sobie niezdaja to sa kpiny z mieszkańców tych dzielnic

    • 11 1

    • władze mają pełna świadomość i dlatego jest zakaz ruchu ciężarowego w centrum

      w szczególności na Jana z Kolna...
      ;)

      • 2 0

  • (5)

    Pierwszy Terminal promowy z prawdziwego zdarzenia w Polsce no i pięknie!
    Dlaczego marudzicie z PIS-u jesteście?

    • 11 40

    • W Świnoujściu porządny terminal jest od wielu lat. (3)

      Ma kilka stanowisk dzięki czemu może przyjmować kilka promów naraz.

      • 11 1

      • Terminal w świołujściu wygląda gorzej niż ten steny w Gdyni. Pomimo wróć

        • 5 1

      • I? (1)

        • 3 6

        • To tylko odpowiedź na poprzedni komentarz, gdzie ktoś stwierdził że terminal w Gdyni będzie pierwszym w Polsce z prawdziwego zdarzenia, co jest kompletną bzdurą.

          • 9 1

    • Marudzi raczej opozycja.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane