- 1 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (46 opinii)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (43 opinie)
- 3 Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia (4 opinie)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (110 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (66 opinii)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-20 14:59
Nie a fuzji z Orlenem. I nie dla tych co chcą tego, jak niejaki Płażyński! I on ma reprezentować interesy Gdańska i Pomorza? Żenada.
- 20 3
-
2019-08-20 15:43
Gdyby ta dyskusja miała... (1)
Coś zmienić, to by jej zakazano. O przyszłości Lotosu nie zdecydujecie Wy, ani Jarek Kaczyński, ani jakiś tam prezes z Orlenu czy ktokolwiek inny kogo nastręczaja media 'głównego scieku'. O przyszłości firmy z tzw sektora strategicznego decyzję podejmie Prawdziwy Suweren obszaru Wisły, tj. Rosja, Izrael, Niemcy i USA.
- 8 0
-
2019-08-20 20:58
No to czas zrobić kolejny krok.
Wyprowadź się, Stary danzigerze, do dowolnego kraju który wymieniłeś, skoro uważasz się za ich wasala.
- 0 1
-
2019-08-20 17:27
gdzie bedzie szedl dochod lotosu po fuzji
przed fuzja do gdanska
po fuzji do warszawy
proste?- 16 1
-
2019-08-20 18:01
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku
Odpowiedź na część drugą pytania - NIE! To jest niemożliwe. W Europie są potężne koncerny naftowe i nie ma szans oraz miejsca dla jeszcze jednego. Nie porywajmy się z motyką na Słońce. Pierwsza część pytania ma tyle możliwych odpowiedzi, ilu jest czytających ten tekst. Ale moim zdaniem łączenie nie ma sensu i jest szkodliwe dla regionu.
- 10 4
-
2019-08-20 18:43
Niestety w dyskusji nie ma żadnej osób, która podejmuje decyzje o przyszłości Lotosu.
Nikogo z Nowogrodzkiej i z Brukseli
- 8 0
-
2019-08-20 19:00
Najwyższy czas na fuzję
cały świat to robi od dawna, Gdańsk na tym nie straci
- 5 14
-
2019-08-20 19:02
Hehe
Będzie połączenie i zwolnią z odprawą polowe załogi , stac ich , wtedy będzie taniej i sie opłaci hehe
- 5 1
-
2019-08-20 19:41
Myśmy już sprzedali wszystko co było można (za przysłowiową złotówkę)
Ci co kupili pławią się w luksusie a nam pozostało g....,
- 5 0
-
2019-08-20 19:42
Zapytajcie sie agenta obcych interesow z ministerstwa skarbu panstwa a nie nas.
On podejmuje kluczowe decyzje.
- 4 0
-
2019-08-20 20:40
Rafineria to straszny truciciel miasta (3)
Bardzo niebezpieczne związki chemiczne, pochodne rafinacji ropy, uwalniają się do otoczenia i środowiska. Taki zakład absolutnie nie powinien być zlokalizowany w mieście.
Błąd lokalizacji został popelniony świadomie za komuny, gdy nie liczono się z ludźmi i ich zdrowiem. Teraz konsumują go nastepne pokolenia.
Skąd 1 miejsce Gdańska w nowotworach?- 5 14
-
2019-08-20 20:52
??
A wez wytlumacz konkretnie jak sie te zwiazki uwalniaja i zatruwaja ? Pracuje tam i smiem twierdzic ze piszesz kolego glupoty ;) wszystko plynie w rurach jak Ci ma dojsc do skazenia
- 4 1
-
2019-08-20 21:59
Szadolki sa ok
Tam dopiero jest eco
- 1 0
-
2019-08-22 00:13
;) może z usypanej góry odpadów fosforowych ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.