• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu

VIK
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Do dyskusji na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu chcemy zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Do dyskusji na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu chcemy zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie.

Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.



Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.

Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty



- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.

- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.

Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców



Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.

W debacie wezmą udział:

  • Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
  • Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
  • Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
  • Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
  • Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
  • Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.


Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.

Czekamy na pytania naszych czytelników



Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl

Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.

Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.

W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • odwaga (1)

    gdzie byli ci teczowi kodomici jak tusk chciał sprzedać Lotos ruskim

    • 8 13

    • Jak to gdzie, na tęczowej demonstracji.

      • 2 3

  • Teraz nowa promocja na szklanki :-)

    Obszarowe laski szaleją:-)
    Znowu konkurs mają:-)

    • 2 0

  • Fuzja Lotosu z Orlenem to kara dla Pomorza za to że nie chce ono brać udziału w rujnowaniu Polski. PiS, gdyby mógł, polaczylby Lotos z jakąś mleczarnią na Podkarpaciu, gdzie mają mnóstwo swoich wyznawców.

    • 15 3

  • Czy Trojmiasto.pl (1)

    Czy Trojmiasto.pl jest wlascicielem Lotosu, by dyskutowac o firmie? Konia kuja, zaba noge podstawia... Zorganizujcie lepiej debate o zasyfionym miescie (brud wszechobecny), zapytajcie sie o zdanie mieszkancow Gdanska, a nie wyselekcjonowanych durniow, co sadza o wladzach miasta. Alez, gdzie marzyc o tem...

    • 8 8

    • ech, ługinowcu

      dla Ciebie wszystko, co uderza w Gdańsk i w Pomorskie to cud.

      • 2 1

  • Ale jak portal poradzi sobie z tematem cenzury debaty?

    Bo komentarze po prostu kasujecie a w debacie to jak to bedzie?

    • 3 0

  • Debata niczego nie zmieni, żadne racjonalne argumenty nie trafią do przekonanych o politycznych motywach fuzji.

    • 0 0

  • Ekspert Canowiecki,ubaw po pachy wszystko co prowadzil Soma,Centrostal upadlo.

    • 4 1

  • Eksperci z PO (2)

    Ci eksperci reprezentują opcję PO, pod dyktando UE. Dlaczego tam nie ma naszego największego eksperta, europosła L. Podatki płyną i płynąć będą do Gdańska i fuzja tu nie ma nic do tego. To za rządów Olechnowicza rafineria z zakładu liczącego 1800 pracowników w wyniku pączkowania stała się firmą mającą 5000 pracowników. Tylko podstawowa część pracowników produkcji licząca 800 osób dalej się nie zmieniła. Powstał moloch o rozrośniętej biurokracji. Nie wiem ile jest aktualnie spółek Lotosu, ale chyba około 40. W każdej jest zarząd z niebotycznie wysokimi wynagrodzeniami, rada nadzorcza, itp. A dalej jest tylko 800 pracowników zmianowych z których żyje ten moloch. Zobaczcie przez kogo jest finansowany portal Trójmiasto. Reszta bez komentarza. A ta cała pseudo dyskusja ma związek z wyborami. Gdzie był portal trójmiasto jak rafinerię chciano sprzedać ruskim.

    • 7 5

    • To dlaczego jej nie sprzedano? (1)

      • 0 0

      • To dlaczego jej nie sprzedano

        Wszystko było dopięte na ostatni guzik. Osobista decyzja premiera Olszewskiego przerwała ten przekręt.

        • 0 1

  • straszenie fuzją (3)

    Nie wiem dlaczego jest tak silny hejt na tę fuzję. To nie jest pomysł pisu tylko pojawił się dużo wcześniej i to z ramienia prywatnego (Kulczyk). Co do podatków to małe podsumowanie: Gdańsk ma 3 mld zł dochodu rocznie, z czego w 2016 Lotos wpłacił 4,5mln a w 2017 22mln (czyli 0,73% całego budżetu). Polecam zarzjeć na strone urzędu miasta i sprawdzić skąd miasto dostaje pieniądze. Te dane są publicznie dostepne. Więc nawet jak się spełni najgorsza opcja, że 'zbierają lotos do warszwy', to Gdańsk wbrewa pozorom, specjalnie tego nie odczuje.

    • 6 4

    • Ruski troll, albo troll od Ziobry. (2)

      PiS to złodziejstwo, kolesiostwo i przestępczość zorganizowana. Tak wygląda Dojna Zmiana.

      • 1 2

      • spójrz najpierw na dane (1)

        Czy od razu trzeba pluć jadem? Nie umiesz porozmawiać merytorycznie? Czyżby dane się nie zgadzały? Może powinno się Ciebie z automatu zakwalifikować do obozu KO, jako przeciwnika PiS, tak jak Ty to robisz? No ale czy KO byłaby dumna z takiego reprezentanta? Dla rozluźnienia atmosfery dodam, że PiS ma swoich ludzi zarówno w Orlenie jak i w Lotosie. Lotos to nie jest firma stworzona przez Urząd Miejski w Gdańsku, tylko spółka giełdowa z 53% udziałem Skarbu Państwa (nie Gdańska), plus całą listą funduszy emerytanych i inwestycyjnych, często z zagraniczym właścicielem. Skarb Państwa obsadza stołki swoimi specjalistami. Jak rządzi SLD to są ludzie z SLD, jak rządzi PO to są ludzie z platformy, a jak PiS to ludzie z PiS. Dziwne by było, jakby obsadzali stołki ludźmi, którym nie ufają. Tak to działa. Duży plus tej całej fuzji to ograniczenie wpływu Skarbu Państwa. W Orlenie, który jest z grubsza 3x większy od Lotosu, jest to tylko 27% udział. Po połączeniu będzie to zatem około 33%, więc tak naprawdę PiS straci trochę władzy :) Więc skoro tak tego PiSu nie chcesz, to pownieneś się na tę fuzję cieszyć.

        • 1 1

        • Nie do końca jest tak, jak piszesz, Skarb Państwa zapewnił sobie kontrolę nad Orlenem poprzez statut spółki i było to za PO :) I tak wielkie dzięki za posty oparte na racjonalnej ocenie sytuacji, bez politycznych uprzedzeń, o co niełatwo pod artykułem na temat Lotosu ;)

          • 1 1

  • i tak juz jest wszystko ustalone, co to za mydlenie oczu o debacie...

    zniszczyc, zepsuć, bo nie rentowne, nie opłaca się...
    uważam., że konkurencja byc powinna nawet w takiej branży na polskim rynku
    bye bye Lotos....

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane