- 1 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (107 opinii)
- 2 Energa z zyskiem za 2023 r. (51 opinii)
- 3 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (164 opinie)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
- 5 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (203 opinie)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (247 opinii)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-20 20:43
odwaga (1)
gdzie byli ci teczowi kodomici jak tusk chciał sprzedać Lotos ruskim
- 8 13
-
2019-08-20 21:00
Jak to gdzie, na tęczowej demonstracji.
- 2 3
-
2019-08-20 21:49
Teraz nowa promocja na szklanki :-)
Obszarowe laski szaleją:-)
Znowu konkurs mają:-)- 2 0
-
2019-08-21 07:39
Fuzja Lotosu z Orlenem to kara dla Pomorza za to że nie chce ono brać udziału w rujnowaniu Polski. PiS, gdyby mógł, polaczylby Lotos z jakąś mleczarnią na Podkarpaciu, gdzie mają mnóstwo swoich wyznawców.
- 15 3
-
2019-08-21 07:45
Czy Trojmiasto.pl (1)
Czy Trojmiasto.pl jest wlascicielem Lotosu, by dyskutowac o firmie? Konia kuja, zaba noge podstawia... Zorganizujcie lepiej debate o zasyfionym miescie (brud wszechobecny), zapytajcie sie o zdanie mieszkancow Gdanska, a nie wyselekcjonowanych durniow, co sadza o wladzach miasta. Alez, gdzie marzyc o tem...
- 8 8
-
2019-08-21 15:57
ech, ługinowcu
dla Ciebie wszystko, co uderza w Gdańsk i w Pomorskie to cud.
- 2 1
-
2019-08-21 08:30
Ale jak portal poradzi sobie z tematem cenzury debaty?
Bo komentarze po prostu kasujecie a w debacie to jak to bedzie?
- 3 0
-
2019-08-21 09:55
Debata niczego nie zmieni, żadne racjonalne argumenty nie trafią do przekonanych o politycznych motywach fuzji.
- 0 0
-
2019-08-21 15:32
Ekspert Canowiecki,ubaw po pachy wszystko co prowadzil Soma,Centrostal upadlo.
- 4 1
-
2019-08-21 21:21
Eksperci z PO (2)
Ci eksperci reprezentują opcję PO, pod dyktando UE. Dlaczego tam nie ma naszego największego eksperta, europosła L. Podatki płyną i płynąć będą do Gdańska i fuzja tu nie ma nic do tego. To za rządów Olechnowicza rafineria z zakładu liczącego 1800 pracowników w wyniku pączkowania stała się firmą mającą 5000 pracowników. Tylko podstawowa część pracowników produkcji licząca 800 osób dalej się nie zmieniła. Powstał moloch o rozrośniętej biurokracji. Nie wiem ile jest aktualnie spółek Lotosu, ale chyba około 40. W każdej jest zarząd z niebotycznie wysokimi wynagrodzeniami, rada nadzorcza, itp. A dalej jest tylko 800 pracowników zmianowych z których żyje ten moloch. Zobaczcie przez kogo jest finansowany portal Trójmiasto. Reszta bez komentarza. A ta cała pseudo dyskusja ma związek z wyborami. Gdzie był portal trójmiasto jak rafinerię chciano sprzedać ruskim.
- 7 5
-
2019-08-22 00:07
To dlaczego jej nie sprzedano? (1)
- 0 0
-
2019-08-22 09:24
To dlaczego jej nie sprzedano
Wszystko było dopięte na ostatni guzik. Osobista decyzja premiera Olszewskiego przerwała ten przekręt.
- 0 1
-
2019-08-21 22:49
straszenie fuzją (3)
Nie wiem dlaczego jest tak silny hejt na tę fuzję. To nie jest pomysł pisu tylko pojawił się dużo wcześniej i to z ramienia prywatnego (Kulczyk). Co do podatków to małe podsumowanie: Gdańsk ma 3 mld zł dochodu rocznie, z czego w 2016 Lotos wpłacił 4,5mln a w 2017 22mln (czyli 0,73% całego budżetu). Polecam zarzjeć na strone urzędu miasta i sprawdzić skąd miasto dostaje pieniądze. Te dane są publicznie dostepne. Więc nawet jak się spełni najgorsza opcja, że 'zbierają lotos do warszwy', to Gdańsk wbrewa pozorom, specjalnie tego nie odczuje.
- 6 4
-
2019-08-22 19:41
Ruski troll, albo troll od Ziobry. (2)
PiS to złodziejstwo, kolesiostwo i przestępczość zorganizowana. Tak wygląda Dojna Zmiana.
- 1 2
-
2019-08-22 21:18
spójrz najpierw na dane (1)
Czy od razu trzeba pluć jadem? Nie umiesz porozmawiać merytorycznie? Czyżby dane się nie zgadzały? Może powinno się Ciebie z automatu zakwalifikować do obozu KO, jako przeciwnika PiS, tak jak Ty to robisz? No ale czy KO byłaby dumna z takiego reprezentanta? Dla rozluźnienia atmosfery dodam, że PiS ma swoich ludzi zarówno w Orlenie jak i w Lotosie. Lotos to nie jest firma stworzona przez Urząd Miejski w Gdańsku, tylko spółka giełdowa z 53% udziałem Skarbu Państwa (nie Gdańska), plus całą listą funduszy emerytanych i inwestycyjnych, często z zagraniczym właścicielem. Skarb Państwa obsadza stołki swoimi specjalistami. Jak rządzi SLD to są ludzie z SLD, jak rządzi PO to są ludzie z platformy, a jak PiS to ludzie z PiS. Dziwne by było, jakby obsadzali stołki ludźmi, którym nie ufają. Tak to działa. Duży plus tej całej fuzji to ograniczenie wpływu Skarbu Państwa. W Orlenie, który jest z grubsza 3x większy od Lotosu, jest to tylko 27% udział. Po połączeniu będzie to zatem około 33%, więc tak naprawdę PiS straci trochę władzy :) Więc skoro tak tego PiSu nie chcesz, to pownieneś się na tę fuzję cieszyć.
- 1 1
-
2019-08-22 21:39
Nie do końca jest tak, jak piszesz, Skarb Państwa zapewnił sobie kontrolę nad Orlenem poprzez statut spółki i było to za PO :) I tak wielkie dzięki za posty oparte na racjonalnej ocenie sytuacji, bez politycznych uprzedzeń, o co niełatwo pod artykułem na temat Lotosu ;)
- 1 1
-
2019-08-22 07:21
i tak juz jest wszystko ustalone, co to za mydlenie oczu o debacie...
zniszczyc, zepsuć, bo nie rentowne, nie opłaca się...
uważam., że konkurencja byc powinna nawet w takiej branży na polskim rynku
bye bye Lotos....- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.