• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska stocznia Maritim buduje dla Arabów

Robert Kiewlicz
17 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdańska Maritim Shipyard to jedna z największych prywatnych stoczni w Polsce. Na zdjęciu statek badawczy Maria S. Merian. Gdańska Maritim Shipyard to jedna z największych prywatnych stoczni w Polsce. Na zdjęciu statek badawczy Maria S. Merian.

Gdańska stocznia Maritim jest bliska dopięcia kontraktu na 10 małych, luksusowych promów pasażerskich, które pływałyby między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi.



Janusz Baran, właściciel stoczni Maritim, Dworu Oliwskiego, oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza. Janusz Baran, właściciel stoczni Maritim, Dworu Oliwskiego, oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.
Maritim Shipyard należy do Janusza Barana, który - wbrew wszystkim - postanowił robić interesy z krajami arabskimi.

- Europa jest w recesji, pieniądze są właśnie w krajach arabskich - przekonuje Janusz Baran. - Takie kraje jak Bahrajn, Emiraty Arabskie, Maroko, Sudan czy Irak są najlepszymi obecnie rynkami. To przecież ponad 120 mln ludzi.

Kilka lat temu Maritim Shipyard zbudował duży statek na zamówienie rządu Sudanu. Ale interesy z kontrahentami z krajów arabskich nie należą do najłatwiejszych. - Wiele zależy od znajomości i od tego, czy mamy kogoś, kto nas wprowadzi - mówi Baran. - Czasami trzeba się wiele namęczyć, aby w końcu zacząć robić interesy.

Jednak warto. Przykładem może być właśnie stocznia Maritim, która mimo recesji zdobywa nowe kontrakty. Najnowszy to 10 promów, które mają pływać między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi. Nowe promy, jakie wybudować ma Maritim dla arabskiego odbiorcy, to katamarany. Każdy z nich ma zabierać na pokład kilkadziesiąt osób. Kabiny zostaną podzielone na dwie klasy ekonomiczna i dla VIP-ów.

Nic dziwnego, że prezes Maritim Shipyard nie narzeka na sytuację na rynku. O kłopotach, w jakie popadła branża mówi wprost: - Na trudną sytuację dużych stoczni zapracowały związki zawodowe, kolejne rządy i menedżerowie z nadania politycznego, zamiast fachowców. Widać jak wyglądają obecnie sprawy w tych zakładach, gdzie związki zawodowe były wyjątkowo silne. Przewodniczący, ci "wybrańcy ludu", mieli tam bardzo duży wpływ na kierowanie spółką. Teraz jednak, tzw. lud wcale ich nie potrzebuje, potrzebuje po prostu pracy.

Dzięki arabskim kontaktom Janusza Barana kilka pomorskich firm może trafić na tamtejszy rynek. O egzotyczne kontrakty maja powalczyć m.in Klima - Therm z Gdańska, producent naczep CMT Chojnice, a nawet niewielki tartak. Jeden z deweloperów chce budować w Emiratach Arabskich luksusowe wille.

- Na tamtejszych rynkach cały czas jest popyt - mówi Janusz Baran. - Nie tylko na statki, czy budownictwo, ale także na soki, olej, czy lody. Tym bardziej, że nasze towary, mające certyfikaty unijne, są tam bardzo wysoko cenione.

Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (114) ponad 20 zablokowanych

  • w maritimie rzadzi teraz banda. wystarczy zobaczyc ile ludzie z produkcji zarabiaja za swa ciezka i uczciwa prace. tragedia i wyzysk

    • 6 2

  • kadrowy

    "panie kadrowy"czy prawda w oczy kole?

    • 6 3

  • a ja zakładam firmę (1)

    i będę szyć burki dla afganistanu. A może polskie panie też się przkonaja do tego wygodnego kostiumu? Wychodząc z domu nie trzeba się malować itd, co oszczędza czas, można w ten sposób zyskać dodatkowe godziny i np. ugotować obiad albo pozmywać talerze lub przygotować mężowi kolację.

    • 8 5

    • no

      cos ci sie pop...lo w glowie zeby czas pindrowania zamienic na gotowanie obiadkow itp.zrob sobie sam

      • 0 0

  • Dobrze ze z Gdanska...

    Bo prezydent Szczurek zdusil by taka inicjatywe w zarodku, jak wszystkie prywatne inicjatywy w Gdyni.

    • 1 0

  • a co to za Baran? (2)

    Czy są tam związki zawodowe? czy jeszcze nie ma. Zaraz pojade tam i założe ZZ i będzie po stoczni!

    • 30 53

    • nie bedzie po stoczni bo cie zwolni i slusznie zrobi

      • 0 0

    • .....

      Jedź. Tylko musisz szybko biegać, bo nie wiem czy do bramy zdążysz dobiec w jednym kawałku. Gnido związkowa

      • 9 4

  • Brawo, takich ludzi nam potrzeba. (1)

    A nie partyjnych darmozjadów.

    • 148 7

    • komuno i agenci wracajcie!!!!

      rosjo i niemcy bierzcie co chcecie wszyscy prawdziwi Polacy juz wyjechali

      • 1 0

  • powinno sie zakazac zwiazkow zawodwych a sniadka i innych oszolomow dla przykladu do berezy karuskiej (4)

    • 115 15

    • powinno sie zakazac zwiazkow zawodwych a sniadka i innych oszolomow dla przykladu do berezy karuskiej

      W. Jaruzelski
      E. Gierek

      • 1 0

    • a tam zakazać (1)

      Wystarczy żeby utrzymywały się same ze składek...

      • 15 1

      • Dokładnie zakazaywanie:

        a) jest niedemokratyczne
        b) co jest zakazane zaraz robi się w Polsce popularne
        c) jest nieskuteczne

        Lepiej faktycznie przestać je po prostu finansować.

        • 11 1

    • może być problem...

      ....Bereza jest teraz na Białorusi. Łukaszenko nie przyjmie związkowców ;-)

      • 11 1

  • to sami sprawdzcie jak pracuja w maritimie (2)

    W Gdyńskim porcie jest pływający dok Maritim shipyard. Powiem tyle że pracując w porcie widziałem nie jedno na tym doku tzn: szatnie pod dokiem w samochodach, brak stołówki, ludzie pracowali w trampkach chyba z łapanki, praca urągająca. To było jeszcze tak 2 lata tem. teraz mają tylko parę kadłubów zwodowanych i remont. Mówi się o związkach ale one walczą dla ludzi za wszystkim a nie samozatrudnienie i jak coś to zatrudniamy za najniższą a reszta na lewo

    • 24 3

    • to sami sprawdzcie jak pracuja w maritimie (1)

      towarzyszu portowcu/po pierwsze to do portu nie wolno wjezdziac samochodem ,wiec przebieranie w samochodzie niemozliwe.po drugie 200m od doku jest duze i wygodne zaplecze socjalne z ktorego korzystamy od lat.wiec klamiesz.jestem dumny z mojego miejsca pracy i chce tam dalej pracowac,wiec przestan przeszkadzac.pracownik doku

      • 0 8

      • pracowniku doku

        Kazdy kto ma przepustke moze wjechac na teren portu. A socjal to mieliście jakies 800m od doku. Mieliście bo juz stołówki tam napewno nie ma.

        • 2 0

  • Pytanie (1)

    jak wiadomo, że związki są złe, to czemu nie można tego zmienić ? czy to nie jest możliwe ?

    • 4 0

    • bo działacze trzymają się rekami i nogami żeby ich od koryta nie odciągnąć

      mimo ze same szkody robią. najlepszy przykład : Stocznia Marynarki Wojennej SA w upadłości

      • 2 0

  • kolejna

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane