• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty "szukają" zdolności przeładunkowych dla ukraińskiego zboża

Wioletta Kakowska-Mehring
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (171)

W portach trwa "szukanie" zdolności przeładunkowych, aby przyjąć ukraińskie zboże. Do tej pory trójmiejskie porty - zwłaszcza Port Gdynia - dobrze sobie radziły z tą grupą produktów, ale dotyczyło to polskich produktów agro w eksporcie. Ich przeładunek angażował prawie całe możliwości przeładunkowe.



- Zdolności polskich portów są wystarczające, by rozładować ukraińskie zboże - powiedział kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, kiedyś szef resortu gospodarki.
Niestety minister nie powiedział, czy w tej sytuacji wystarczy portom "mocy" na przeładowanie polskiego zboża. A przypomnijmy, że w ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Było to przede wszystkim zboże polskie w eksporcie. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton. A szacuje się, że ukraińskiego zboża jest przynajmniej 4 mln ton, choć - według organizacji zrzeszających rolników - może być nawet dwa razy więcej.

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

Entuzjazmu ministra nie podzielają zarządy portów, które nie chcą komentować słów Gróbarczyka, ale zabrały się za... szukanie sposobów na zwiększenie zdolności przeładunkowych bez nowej infrastruktury. Trwają spotkania z firmami przeładunkowymi operującymi w portach, które w większości są firmami prywatnymi.



W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia. Są to podmioty prywatne.

Zarząd Portu postanowił udostępnił na potrzeby przeładunków produktów agro część oddanego niedawno do eksploatacji placu manewrowo-składowego przy ul. LogistycznejMapka, choć był on budowany z myślą o ładunkach skonteneryzowanych.

- Podkreślić należy, że olbrzymie znaczenie w kontekście możliwości przeładunkowych ma sposób dostarczenia zboża do Portu, gdyż najbardziej wydajny jest transport kolejowy z wykorzystaniem przystosowanych do przewozu zboża wagonów tymczasem na dziś zdecydowana większość dostaw realizowana jest za pomocą samochodów ciężarowych. Wspólnie z terminalami zajmującymi się przeładunkiem zboża oraz laboratoriami wykonującymi badania jakości podjęliśmy działania w celu dodatkowego usprawnienia przeładunków i przekażemy do użytku plac ułatwiający proces pobierania próbek co jednocześnie poprawi płynność ruchu samochodów ciężarowych - powiedział nam Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia.


Zgodnie z przepisami, każda dostawa produktów agro musi zostać przebadana. Próbki pobierane są za pomocą specjalnych rakorafów, czyli próbników samochodowych. Dopiero po uzyskaniu wyników badań i ustaleniu klasy zboża ładunek jest rozdysponowywany na statki i do magazynów. W ostatnim czasie ciężarówki nie mieszczą się na terminalowych parkingach i bardziej niż zwykle zastawiają m.in. prowadzące do portu ulice Polską i Janka Wiśniewskiego. Nowy plac pomoże usprawnić przepływ towaru.

- Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś mogę potwierdzić, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku - dodał Aleksander Wicka.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

Zdolności przeładunkowe produktów agro w Porcie Gdańsk szacuje się tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Przeładunkiem produktów zbożowych zajmuje się głównie Port Gdański Eksploatacja, spółka należąca do Portu Gdańsk. W ubiegłym roku przeładowano 1,6 mln ton, czyli i tak już ponad standardowe możliwości. W tym 312 tys. ton ukraińskiego zboża. W tym roku od stycznia do marca było już 130 tys. ton ukraińskiego, przy 560 tys. ton w ogóle. To wzrost o 81 proc., a mamy dopiero początek roku.

Jak się dowiedzieliśmy, Port Gdańsk ma ambicje, by zwiększyć moce do 3 mln ton. Jednak nie podano w jaki sposób i w jakim czasie.



Przypomnijmy, że w Porcie Gdańsk miał powstać terminal agro. Niestety, inwestycja wciąż jest w fazie projektu.

- Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (171) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    A tymczasem wszystkie okoliczne ulice zablokowane (18)

    TIR za TIRem, cała Polska zamieniona w parking, Janka Wiśniewskiego, wszędzie się wylewają. Policji nie ma, straży miejskiej nie ma. Panowie kierowcy bombowców zrobili sobie parking z miasta, a miasto nie potrafi skierować tam jednego patrolu.

    • 80 11

    • A to policja podlega miastu? (2)

      • 6 9

      • Nie wiesz, to się nie wypowiadaj (1)

        Nie zabłysnąłeś zbytnio wiedzą i inteligencją.

        • 1 9

        • A potrafisz odpowiedzieć na pytanie?

          • 5 1

    • jakoś muszą wyjechać z portu. Miasto nie buduje dróg, tuneli ani żadnej infrasrtuktury . Port mógłyby mięć parkingi ale (2)

      po co, skoro miasto sprzedaje tereny okołoportowe deweloperom.

      • 15 10

      • 7 rączek w dół oznacza jedno, zero pojęcia o pracy portu i logistyce w miescie, (1)

        gdzie port ma płacic największe podatki i ..siedzieć cicho. Nie dymić, nie pylić, pachniec perfumami i przyklaskiwać szczurowi, niczego nie wymagając w tym infrastruktury drogowej czy kolejowej. Zreszta, co moga robią sami we własnym zakresie i za własna kasę. Gdynu mieli czekać na szczura mieli by to co PKM na Karwinach.

        • 2 2

        • Zamknac Estakadę

          Niech rząd dopłaca do jej remontów.

          To jest droga do granicy.

          • 2 0

    • (6)

      polski rzad ma przede wszystkim zobowiazania wobec polskich rolnikow, zastanawiajace jest to faworyzowanie wschodniego sasiada kosztem polskiej gospodarki

      • 19 2

      • hhahaha (2)

        to nie jest zboze wschodnich sąsiadów!! ludzie zrozumcie to!!!!TO zboze i inne produky to wlasnosc korpo z zachodu>>morawiecki jest globalista i robi dobrze wal street!!! kumacie to? To jest jego zadanie...Polactwo ma jesć g*wno powoli zdychac i placić 447 ZYDOM, bo tego chcą amerykanie ! Biden sam ma udzialy na ukrianie , tak jak kwachu, ...My nie pomagamy ukrianie, zrozumcie to wreszcie!!!To tylko wymówka.

        • 18 5

        • wszystko jest interesem (1)

          Bez tego interesu mialbys tu Ruskow z powrotem...

          • 1 13

          • Lubię takie mitomanskie gadki tymczasem mamy jankesow za których wszystkie wygody płacimy dając w bonusie immunitet prawny na gwałty pobicia wypadki drogowe po pijaku czy rozboje krowie placki z USA czują się tu jak biali kolonizatorzy w kraju dzikich

            • 0 0

      • w interesie polskiej gospodarki jest tanie zboże a nie interesy bambrów co po 500 hektarów mają (2)

        bo to oni protestują

        • 1 15

        • w interesie Polski jest polski rozój rolnictwa i rynków zbytu a nie robienie z polskiej gospodarki śmietnika.

          jak nie nadwyżki produktów z UE w marketach to zboże Hazarów a nasi w czarnej du**e. Spróbuj być rolnkiem.

          • 1 0

        • Tak polski id..to w interesie polskim jest robić dobrze ukrom i korporacjom typu Monsanto polak może jeść niejadalne zboże przynajmniej szybciej zdechnie

          • 0 0

    • ul. Polska w całości przebiega po terenach portowych, więc Port jedynie ją nam użycza do przejazadów. (1)

      Tak tylko piszę, jeżeli by się ktoś nie orientował w sytuacji własnościowej tej drogi.

      • 6 2

      • A miasto użycza portowi estakadę i Wiśniewskiego, Polska to nie jest droga wewnętrzna portu, więc jaki problem macie!?

        • 0 0

    • Mruczek

      A czemu winni są Ci biedni kierowcy ciężarówek? Zapewne chcieli by od strzała wjechać, rozładować, załadować a nie koczować na ulicy. Oczywiście mądralińscy chcieli by jeszcze na nich nasyłać milicję i inne umundurowane organizacje. Ciężko zrozumieć że oni tam nie stoją dla przyjemności. Jak to trzeba mieć małe coś pomiędzy uszami aby jeszcze chcieć gnębić pracujących na swój kawałek świata.

      • 7 6

    • miasta wola oddac tereny betonowej republice (1)

      Zamiast szukac synergii z portami.

      Dobitnie widac to w Trojmiescie i w Gdyni, gdzie w bezposrednim sasiedztwie portu i jego instalacji powstaje mieszkaniowka... Portova, a jakze. Nastepne sa w drodze...
      Prosta droga do konfliktu i problemow.

      • 5 1

      • a potem piszą ci z Portovej do Gucia,że im SARS hałasuje, przeładunki pylą i guć idtiota nakazuje

        portowi zmiane polityki bo warsiafce nie pasuje port za oknem.

        • 0 0

  • Są chętni na kupno? (3)

    • 18 1

    • Jak nie będzie to przepuszczą to zborze przez Niemcy, czy inny kraj i kupimy je chętniej, ale z inną etykietą i drożej.

      • 9 1

    • Niech sobie Niemcy i Franzuzi kupują. Swoich rolników mogą ubić. (1)

      • 5 1

      • tylko jeszcze napisz kto to,,zboze"bez kontroli sanitarno jakosciowej,po okazyjnej cenie importowal?.

        • 0 0

  • Ale jaka Polska, jaka Gdynia czy Gdańsk? Romania beautiful country ! I porty jakieś mają (2)

    A Słowacja - koleje. Inna opcja to do portu w Warnie i na statki. Bulgaria też jest beautiful.

    • 20 4

    • Pewnie tam tego nie chcą bo dbaja o swoje.

      • 1 0

    • tylko że od Słowacji Ukrainę oddzielają Karpaty

      a wschodnia Słowacja to jest daleko z tyłu za nasza "ścianą wschodnią".

      Zakarpacka Rumunia ma formalnie jedna linię kolejową (jednotorowa, niezelektryfikowana, dwa rozmiary) i jedną autostradę do granicy z Ukrainą. Druga taka linia kolejowa jest przez Mołdawię. Oceń przepustowość.
      Dobry wariant, pod warunkiem, że sprawny.
      I na pewno pracuje.

      • 2 0

  • A to już nie mamy swojego że musimy z Ukrainy brać?

    • 33 3

  • nie szukac nie brac niech sie sami martwia.

    • 32 3

  • Opinia wyróżniona

    Czyli minister na konferencji obiecał, a teraz inni mają się martwić o realizację? (11)

    Niech jeszcze obieca załogową misję na Marsa... A co!?

    • 82 5

    • stala pisowska praktyka

      • 18 7

    • To tak jak z miałem węglowym w Gdańsku?

      • 10 1

    • (4)

      obiecywac można i gruszki na wierzbie bo to nie kosztuje ani wysiłku ani niczego innego - dopiero realizacja obietnic - jak widac leży i kwiczy - elektorat pis i tak tego nie sprawdzi - wystarczy obiecać

      • 10 4

      • Chyba pomyliłeś partie.... (1)

        "dwa razy obiecać to jak dotrzymać słowa" mówi Radosław Sikorski."

        Odpowiada mu Jacek Rostowski, minister finansów w rządzie Donalda Tuska: - "Obietnice polityczne wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą."

        "Aby wygrać jesienne wybory parlamentarne, politycy opozycji muszą kłamać" tak uważa ekspert ekonomiczny Platformy Obywatelskiej Bogusław Grabowski. Według niego nadrzędnym celem jest odsunięcie PiS od władzy

        Co do realizacji obietnic to PiS nie ma sobie równych, bo spełnił ich już wiele. Wszystkie inwestycje się tu nie zmieszczą więc nie będę rozpisywać, każdy może sobie sprawdzić. Żegnam.

        • 6 11

        • oceniam co widze bez narzucania twojej opini ani TVP ani TVN - potrafię sam ocenić ! zdziwko ??

          • 4 1

      • Gdańsk Nowy Port (1)

        Zasypali ten nowy Port miałem,nie mamy czym oddychać.Wczorajsze zebranie mieszkańców z UM nic nowego nie wniosło do sprawy,powiedzieli to,co wszyscy widzą.Widzą to na czarno,ogólnie niemota.Wielkie rozczarowanie NP po spotkaniu!!!!!

        • 5 1

        • przenieś port ...tam! jak w Misiu. Port był przed wami więc nie marudzić.

          dawał pracę i kasę. Nikt nie miał alergii, astmy czy pylicy. Teraz maja wszyscy...dramat. sami ekolodzy z bożej łaski

          • 3 1

    • (1)

      no ale tak właśnie powinno działać państwo -> minister mówi jak ma być, a w terenie tak robią żeby to zrealizować. Czego innego się spodziewałeś? Anarchii??

      • 4 7

      • W normalnym panstwie minister nie pitoli głupot tylko mówi to co zostało ustalone i zweryfikowane że się da zrobić. W państwie pis natomiast robi się działania pozorowane, a Grabarczyk? Żałość poprostu. Minister od stępki i wielu innych "sukcesow"

        • 7 1

    • Niech zrobią jak

      Nikodem Dyzma

      • 7 0

    • A to jest w UE?

      Jak to dziala? ;)

      • 0 0

  • A na co to komu?

    Komu to potrzebne?

    • 24 2

  • Mądry GOSpoDARZ ma zapas na 7 lat! A tu hołota martwi się z nadmiarem dobra, a chleb, pieczywo, mąka wciąż drogie (1)

    niemiłosiernie! O tym pajace nie pomyślą?!

    • 7 23

    • poszukaj

      jaki jest rozkład kosztów produkcji pieczywa. Podejrzewam, że mąką to najwyżej 20% kosztów produkcji i dystrybucji chleba. Wszystkie pozostałe składniki kosztów bardzo ostatnio podrożały. Płace 38% w trzy lata, prąd do 100 do 500% itd.

      • 5 2

  • Nie i jeszcze raz nie (13)

    Polskie silosy zawalone są zatęchłym, nie spełniającym żadnych norm zbożem z Ukrainy. Jesteśmy tym zapchani tak, że wiele miesięcy potrwałoby samo wyeksportowanie tego g*wna, nie mówiąc, że dalej będzie to napływać. Co z polskim zbożem? W artykule nie ma o nim słowa. Czy nikomu nie zależy na tym, żeby przez tą "pomoc" nie upadły polskie gospodarstwa, a co za tym idzie żebyśmy jako konsumencie mieli dostęp do dobrego pieczywa/makaronów/kasz etc z polskiego zboża? Teraz niby rozbudowywanie na łapu capu terminali to tylko próżne żale.

    • 51 8

    • Myślisz że teraz nie robią np makaronu z innego zboża ? (10)

      Nie bądź śmieszny. Z punktu widzenia kraju i 95% społeczeństwa im taniej i więcej tym lepiej. Tracą tylko wielcy producenci nastawieni na produkcję. Ale macie teraz wgląd co będzie jak Ukraina dołączy do UE, wtedy zaleje cały rynek swoimi produktami.

      • 8 11

      • kwestia tego, że codziennie siłą rzeczy (2)

        zjadamy ukraińskie zboże to kolejny temat. Podobnie jak ten o kurczakach, warzywach, nabiale z Ukrainy. Co do tych 95% społeczeństwa lubującego się w taniości. Od roku mamy to ukraińskie g.. w polskich młynach, czy przez ten czas chleb, makarony staniały? Pytanie retoryczne oczywiście. Mam nadzieję, że chociaż parę osób przejrzy na oczy.

        • 12 1

        • Wiesz że 80% największych gospodarstw na Ukrainie było zarządzanych przez Niemcy ? (1)

          Jak rozpoczęła się wojna była panika wśród nich i akcja ewakuacja ze sprzętem byle szybciej do Polskiej granicy, w sieci sporo fotek i filmów jest jak na niemieckich blachach lawetami sprzęt na Podkarpacie zwozili na place. To co produkowały te konsorcja szło do Afryki, Bliski Wschód i do Europy wagonami od zawsze tylko nie było o tym tak głośno jak teraz. To jest sztucznie nadmuchany problem, powinniśmy korzystać z tego na maska, zbudować i rozbudować agro port i trzepać kasę na tranzycie i pośrednictwie oraz tanich produktach.

          • 2 2

          • Tak tylko spytam: ile Ukraina zapłaciła nam za tranzyt tego szmelcu?

            Ile? Ktoś wie?

            • 3 0

      • (2)

        tracą również małe gospodarstwa, oni również nie mogą sprzedać zboża tak, żeby nie ponieść straty

        • 6 1

        • małe gospodarstwa z tego nie wyżyją najzwyczajniej, to za mała skala żeby zamortyzować koszty produkcji (1)

          Ci którzy żyją z hodowli zwierząt w kraju lub np produkcji mleka raczej nie powinni narzekać i nie narzekają. Ci co tymi ciągnikami do Warszawy przyjechali ostatnio z tym patałachem, który niby dba o interes wsi często nie wiedzą nawet jakie funkcje ma ciągnik którym przyjechali lub którym ich przywieźli, bo pracownik go obsługuje.

          • 1 1

          • małe gospodarstwa

            żyją i ze zboża i z produkcji zwierzęcej (z tą też coraz trudniej, tu normy tam tan import z ua) czasem tylko ze zboża, ewentualnie wycieczki do reichu. Mamy w Polsce potężne latyfundia, ale większość to drobnica.

            • 3 0

      • hahaha (3)

        Lubella, na pewno ,bo wiem.ale nie staniala, mendy nic nie obnizyly. w makretach mozna zauwazyc jakies nowo powstale firmy z makaronami , poł kilo makaronu za 2zl+ > Tragedia. W biedronkaCH widzialm gotowe dania z firmy ukrianskiej cedrob, gdzie mają udzialy kolesie morawieckiego.. Pierś z kurczaka z dodatkami do odgrzania w mikrofali za 3 zlote z hakiem. Prosto z czarnobyla.Smacznego

        • 10 1

        • smaczneogo (2)

          w cenie makaronu akurat cena zboża to jakiś procent, po drodze masz multum innych składowych gdzie największą jest cena energii i amortyzacji produkcji. Jak szukasz powiązań politycznych po poczytaj o kolesiach z ZSL, którzy przez lata udają przyjaciół polskiej wsi xd, chyba gdy prywatyzowali PGR w 90 roku na mazurach. Majątki na żony i dzieci poprzepisywane po kilkaset hektarów. Zobacz kto ma w PL największe gospodarstwa i kiedy je nabył.

          • 0 1

          • fddfdf

            To napisz ,nazwiska

            • 2 0

          • najwieksze ma kosciol ale nigdy ich nie nabyl, dostal od politykow, albo wymogl na politykach

            • 0 0

    • Silosy (1)

      A do kogóż to należą "polskie silosy"?
      Poszukaj odpowiedzi na to pytanie i przemyśl swój tekst.

      • 4 0

      • jaśnie panie, rozwiń temat, ciekawie się zapowiada

        własność, własnością, czym są załadowane

        • 1 1

  • Jak to jest że eksportujemy i importujemy na raz? (9)

    Bo oczywiście nie ma co wierzyć szurom którzy propagują swoją wrogą, onucową propagandę że zboże z Ukrainy jest zanieczyszczone, toksyczne może nawet radioaktywne. Bo przecież to nie może być prawda.

    A tu nagle nasze zboże z naszych pól, eksportujemy za granicę, a do nas przyjeżdża masa zboża z Ukrainy?

    Pytanie retoryczne - dlaczego nie eksportować dalej tego zboża z Ukrainy, a my zjedlibyśmy naszej produkcji?
    I to pytanie zostawiam bez odpowiedzi.

    Minister ma na pewno na to jakieś dobre wyjaśnienie.

    • 24 4

    • zboże zbożu nie równe (6)

      Importujemy ziarno paszowe, np. kukurydzę, a wysyłamy spożywcze

      • 3 2

      • importujemy techniczne

        zjadamy techniczne

        • 7 1

      • to co sprowadzamy z UA (4)

        trudno nazwać zbożem paszowym. W ogóle trudno nazwać zbożem. Liczyć tylko na wielkie szczęście w życiu, że nie trafi się na kurczaka karmionego tym czymś

        • 8 0

        • jak byś wiedział czym one są karmione i faszerowane u naszych wiejskich byznessmenooow to byś wcale tego nie jadł (2)

          niestety widziałem jak działa ta branża, obecnie większość ma w d*** zdrowie itp, ma spełniać minima normy przy badaniu (a nie badają każdej próbki) reszta nie ważna, liczy się tylko zysk.

          • 2 3

          • jestem ze wsi

            nie potwierdzam. Duże fermy jadą na normach (wysokich), nie mówiąc o małych gospodarstwach- tam zwierzęta są po prostu zadbane. To coś sprowadzanego z Ukrainy nie stało nawet koło kurczaka, to widać i czuć.

            • 6 0

          • Oczywiście karmiona pasza GW polska szczyno polscy rolnicy to złodzieje prawda wszystko co polskie jest złe najgorsze itd ukraińskie lepsze idź się zbadaj czubie na nogi

            • 0 0

        • Nie tylko kurczaka , ale również krowy , świnie , konie , indyki ,kaczki , perliczki ! Wszystko to później trafia do naszego garnka .

          • 4 0

    • fddfdf (1)

      bo Polacy mają zdychac!!!! rozumiesz, to samo bylo z węglem..spimy na pie** węglu a kupujemy z kolumbi!!!TO jest sabotaz i celowe dzialanie anty polskich wladz!!!! A mamy zreć kukurydze z czarnobyla i jesc chleb ze zboza technicznego

      • 13 0

      • z kolumbii ale czyje to kopalnie, odpowiedz rozwiazuje wiele niewiadomych

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane