• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty "szukają" zdolności przeładunkowych dla ukraińskiego zboża

Wioletta Kakowska-Mehring
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (171)

W portach trwa "szukanie" zdolności przeładunkowych, aby przyjąć ukraińskie zboże. Do tej pory trójmiejskie porty - zwłaszcza Port Gdynia - dobrze sobie radziły z tą grupą produktów, ale dotyczyło to polskich produktów agro w eksporcie. Ich przeładunek angażował prawie całe możliwości przeładunkowe.



- Zdolności polskich portów są wystarczające, by rozładować ukraińskie zboże - powiedział kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, kiedyś szef resortu gospodarki.
Niestety minister nie powiedział, czy w tej sytuacji wystarczy portom "mocy" na przeładowanie polskiego zboża. A przypomnijmy, że w ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Było to przede wszystkim zboże polskie w eksporcie. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton. A szacuje się, że ukraińskiego zboża jest przynajmniej 4 mln ton, choć - według organizacji zrzeszających rolników - może być nawet dwa razy więcej.

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

Entuzjazmu ministra nie podzielają zarządy portów, które nie chcą komentować słów Gróbarczyka, ale zabrały się za... szukanie sposobów na zwiększenie zdolności przeładunkowych bez nowej infrastruktury. Trwają spotkania z firmami przeładunkowymi operującymi w portach, które w większości są firmami prywatnymi.



W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia. Są to podmioty prywatne.

Zarząd Portu postanowił udostępnił na potrzeby przeładunków produktów agro część oddanego niedawno do eksploatacji placu manewrowo-składowego przy ul. LogistycznejMapka, choć był on budowany z myślą o ładunkach skonteneryzowanych.

- Podkreślić należy, że olbrzymie znaczenie w kontekście możliwości przeładunkowych ma sposób dostarczenia zboża do Portu, gdyż najbardziej wydajny jest transport kolejowy z wykorzystaniem przystosowanych do przewozu zboża wagonów tymczasem na dziś zdecydowana większość dostaw realizowana jest za pomocą samochodów ciężarowych. Wspólnie z terminalami zajmującymi się przeładunkiem zboża oraz laboratoriami wykonującymi badania jakości podjęliśmy działania w celu dodatkowego usprawnienia przeładunków i przekażemy do użytku plac ułatwiający proces pobierania próbek co jednocześnie poprawi płynność ruchu samochodów ciężarowych - powiedział nam Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia.


Zgodnie z przepisami, każda dostawa produktów agro musi zostać przebadana. Próbki pobierane są za pomocą specjalnych rakorafów, czyli próbników samochodowych. Dopiero po uzyskaniu wyników badań i ustaleniu klasy zboża ładunek jest rozdysponowywany na statki i do magazynów. W ostatnim czasie ciężarówki nie mieszczą się na terminalowych parkingach i bardziej niż zwykle zastawiają m.in. prowadzące do portu ulice Polską i Janka Wiśniewskiego. Nowy plac pomoże usprawnić przepływ towaru.

- Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś mogę potwierdzić, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku - dodał Aleksander Wicka.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

Zdolności przeładunkowe produktów agro w Porcie Gdańsk szacuje się tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Przeładunkiem produktów zbożowych zajmuje się głównie Port Gdański Eksploatacja, spółka należąca do Portu Gdańsk. W ubiegłym roku przeładowano 1,6 mln ton, czyli i tak już ponad standardowe możliwości. W tym 312 tys. ton ukraińskiego zboża. W tym roku od stycznia do marca było już 130 tys. ton ukraińskiego, przy 560 tys. ton w ogóle. To wzrost o 81 proc., a mamy dopiero początek roku.

Jak się dowiedzieliśmy, Port Gdańsk ma ambicje, by zwiększyć moce do 3 mln ton. Jednak nie podano w jaki sposób i w jakim czasie.



Przypomnijmy, że w Porcie Gdańsk miał powstać terminal agro. Niestety, inwestycja wciąż jest w fazie projektu.

- Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (171) 7 zablokowanych

  • (1)

    Antypolskie media

    • 11 2

    • Antypolski rząd to i ich media są antypolskie

      • 4 1

  • Rozkraść to pisowskie firmy umiały , ale już wywieźć to najlepiej zrzucić na samorządy .

    • 6 3

  • Gdyby nie dziennikarze (2)

    Nie wiemy ile lat byśmy jeśli chleb z zanieczyszczonego zboża bo może jemy a o tym nie wiemy

    • 13 2

    • nie jem chleba

      Od wielu lat.

      • 0 0

    • To zdecyduj, wiemy czy nie wiemy co jemy?

      Gdyby dziennikarze odpowiadali za to co wypisują, bylibyśmy zdrowsi!

      • 1 0

  • a tranzyt zaplombowany jadzie!.

    • 6 0

  • a tymczasem w Gdansku wyburzono pozostalosci po elewatorach

    Gdynia od co najmnniej 20 lat bez inwestycji i strategii rozwoju. Portami w najlepszym razie sie administruje a nie zarzadza i nie rozwija biznesu.
    Oddaje sie tereny miastom albo miasta same je sobie biora...
    Czy ktos mysli, ze koniunktura bedzie czekac na dopasowanie i dostarczenie mozliwosci?

    • 6 2

  • Dlaczego jakiś Aleksander się wypowiada? (1)

    Dlaczego o zbożu wypowiada się jakiś kierownik działu marketingu a nie rolnik??

    To nie ma naprawdę rolników w Porcie do wypowiadania?

    • 12 0

    • Rolnik

      Obawiam się że tam może rolników nie być, gdyż dość ciężko uprawia się zborze na portowych nabrzeżach..

      • 4 0

  • Rodacy, czy nie jesteście solidarni z Ukrainą? (3)

    Czytam wasze komentarze i nie mogę zrozumieć tego co czytam. Gdzie jest solidarność z Ukrainą? Z naszymi najlepszymi sąsiadami?

    • 3 7

    • My nie media (1)

      My Polacy.

      • 5 0

      • bingo

        • 4 1

    • Od

      Właśnie - wszędzie są ich flagi.

      • 2 0

  • Gdansk

    ma 5 elewatorow, 1, 2, 3/4 i 5. 2 ma pojemnosc ok. 15.000t! Jak nie ma czym eksportowac? Te eleeatory eksportowaly zboze jeszcze przed wojna!

    • 4 0

  • Alejagto? (1)

    Nie chcecie pomóc naszym przyjaciołom?! U nich jest wojna, na której giną za NAS! Powinniśmy przyjąc ich do UE, żeby zbankrutowali nam rolnictwo, bo tak robią przyjaciele. A no i przestać przewracać pomniki lenina, i ustanowić parę ulic Chmielnickiego i Szuchewycza.

    • 6 1

    • Prawda jest taka ze Polska nie powinna nigdy być przyjęta.

      • 1 1

  • Przecież prasa donosiła że to nie zboże tylko odpad nadający się do spalenia

    Spleśniały i skażony, produkowany przez wielkie molochy zarządzane przez oligarchów i korporacje. Wymyślali w prasie na to nazwy, jak "czyściwo młynarskie" czy jakoś tak. Przy okazji - jak tam afera z ziemią skażoną heksachlorobenzenem z Ukrainy, którą mieli spalać w Gdańsku - był o tym reportaż w telewizji parę lat temu?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane