• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty "szukają" zdolności przeładunkowych dla ukraińskiego zboża

Wioletta Kakowska-Mehring
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (171)

W portach trwa "szukanie" zdolności przeładunkowych, aby przyjąć ukraińskie zboże. Do tej pory trójmiejskie porty - zwłaszcza Port Gdynia - dobrze sobie radziły z tą grupą produktów, ale dotyczyło to polskich produktów agro w eksporcie. Ich przeładunek angażował prawie całe możliwości przeładunkowe.



- Zdolności polskich portów są wystarczające, by rozładować ukraińskie zboże - powiedział kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, kiedyś szef resortu gospodarki.
Niestety minister nie powiedział, czy w tej sytuacji wystarczy portom "mocy" na przeładowanie polskiego zboża. A przypomnijmy, że w ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Było to przede wszystkim zboże polskie w eksporcie. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton. A szacuje się, że ukraińskiego zboża jest przynajmniej 4 mln ton, choć - według organizacji zrzeszających rolników - może być nawet dwa razy więcej.

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

Entuzjazmu ministra nie podzielają zarządy portów, które nie chcą komentować słów Gróbarczyka, ale zabrały się za... szukanie sposobów na zwiększenie zdolności przeładunkowych bez nowej infrastruktury. Trwają spotkania z firmami przeładunkowymi operującymi w portach, które w większości są firmami prywatnymi.



W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia. Są to podmioty prywatne.

Zarząd Portu postanowił udostępnił na potrzeby przeładunków produktów agro część oddanego niedawno do eksploatacji placu manewrowo-składowego przy ul. LogistycznejMapka, choć był on budowany z myślą o ładunkach skonteneryzowanych.

- Podkreślić należy, że olbrzymie znaczenie w kontekście możliwości przeładunkowych ma sposób dostarczenia zboża do Portu, gdyż najbardziej wydajny jest transport kolejowy z wykorzystaniem przystosowanych do przewozu zboża wagonów tymczasem na dziś zdecydowana większość dostaw realizowana jest za pomocą samochodów ciężarowych. Wspólnie z terminalami zajmującymi się przeładunkiem zboża oraz laboratoriami wykonującymi badania jakości podjęliśmy działania w celu dodatkowego usprawnienia przeładunków i przekażemy do użytku plac ułatwiający proces pobierania próbek co jednocześnie poprawi płynność ruchu samochodów ciężarowych - powiedział nam Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia.


Zgodnie z przepisami, każda dostawa produktów agro musi zostać przebadana. Próbki pobierane są za pomocą specjalnych rakorafów, czyli próbników samochodowych. Dopiero po uzyskaniu wyników badań i ustaleniu klasy zboża ładunek jest rozdysponowywany na statki i do magazynów. W ostatnim czasie ciężarówki nie mieszczą się na terminalowych parkingach i bardziej niż zwykle zastawiają m.in. prowadzące do portu ulice Polską i Janka Wiśniewskiego. Nowy plac pomoże usprawnić przepływ towaru.

- Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś mogę potwierdzić, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku - dodał Aleksander Wicka.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

Zdolności przeładunkowe produktów agro w Porcie Gdańsk szacuje się tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Przeładunkiem produktów zbożowych zajmuje się głównie Port Gdański Eksploatacja, spółka należąca do Portu Gdańsk. W ubiegłym roku przeładowano 1,6 mln ton, czyli i tak już ponad standardowe możliwości. W tym 312 tys. ton ukraińskiego zboża. W tym roku od stycznia do marca było już 130 tys. ton ukraińskiego, przy 560 tys. ton w ogóle. To wzrost o 81 proc., a mamy dopiero początek roku.

Jak się dowiedzieliśmy, Port Gdańsk ma ambicje, by zwiększyć moce do 3 mln ton. Jednak nie podano w jaki sposób i w jakim czasie.



Przypomnijmy, że w Porcie Gdańsk miał powstać terminal agro. Niestety, inwestycja wciąż jest w fazie projektu.

- Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (171) 7 zablokowanych

  • (1)

    Ja czegoś nie rozumiem , skoro importer zadeklarował ze odbierze zboże z Ukrainy i wywiezie je do miejsca docelowego wystarczy tylko to sprawdzić i rozliczyć czy się z tego wywiązał . Nie wywiózł to od każdej niewywiezionej tony powinien zapłacić różnicę w cenie między tym co zapłacił a ceną zboża w Polsce + kara na pokrycie kosztów kontroli. No chyba że są tacy którzy mieli zarobić ale nie wolno ich ruszyć bo póki co to tak wygląda i teraz oni się cieszą a my dopłacimy rolnikom z naszych podatków . Tak działa mafia !

    • 15 0

    • nagle by musieli polowe zamknąć

      • 2 0

  • Jak zwykle wy....li nas inni ale i tak się cieszymy.

    • 17 0

  • Co Pani Pisze??? (4)

    Cytat 1 "Entuzjazmu ministra nie podzielają zarządy portów, które nie chcą komentować słów Gróbarczyka"

    a chwilę później pisze Pani
    Cytat 2 " Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś mogę potwierdzić, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku"
    czyli dostała pani odpowiedż!!!

    • 9 2

    • 158 procent (1)

      Czyli było rok temu 10 tys.t, a w tym roku 15.8 tys.ton. Co za piękny wzrost. Cały ten cytat 2 to zręczne pustosłowie.

      • 1 4

      • "Wzrost o 158%"!!!

        Wzrost a nie "osiągnięto poziom 158%".

        A teraz policz jeszcze raz ile to będzie? Dasz radę? Możesz posiłkować się kalkulatorem.

        • 4 0

    • metoda stalinowska, z gory idzie polecenie a ci nizej martwia sie jak to polecenie wykonac chociaz czesto jest absurdalne, jak nie wykonasz to po tobie

      • 2 4

    • Napisane na kolanie...

      O terminalach zbożowych z Gdańska też...

      • 4 0

  • zboze (5)

    a przekop mierzei i port w Elblągu czeka z wolnymi mocami kierowac statki isamochody własnie tam

    • 15 0

    • Niestety to co się dzieje w Elblągu to odzwierciedlenie platformy... (3)

      Port przynosi straty ale ważne, że stołki utrzymane. Skarb państwa już nawet idzie na ugodę i chce tylko część udziałów w porcie i oferuje wsparcie finansowe ale chciwość totalnej opozycji nie zna granic...ważne że Polska się nie rozwija a port stoi w miejscu. Taka właśnie była Polską przed 2015 rokiem, nic nie robili tylko zasiadali stanowiska.

      • 4 1

      • Teksty typu, że "Polska chce zabrać port miastu" jest podsumowaniem... (1)

        To jest jakaś obca agentura chyba...

        • 4 0

        • To jest jakaś obca agentura chyba...

          No ruska jest... zainstalowana w 2015. kazda decyzja PiS to szampan w Moskwie

          • 3 3

      • Realista

        o czym Ty piszesz człowieku? Znasz chociaż trochę możliwości jakie daje ten przekop za miliony naszych monet ? Nie wpłynie tam żaden statek, który jest używany do transportu takiej ilości towarów w obrocie międzynarodowym. Nie jest to niestety żadna alternatywa dla Gdańska i Gdyni. Co ma do tego opozycja??? Czy to czasem nie jest inwestycja rządowa?

        • 0 0

    • Masz rację.

      Kto, jak kto, ale prezydent Elbląga pochodzący z PSL i zarządzający portem nie powinien mieć problemów z dystrybucją zboża. Chłop z PSL na pewno potrafi...

      • 2 0

  • Zboże (4)

    Przecież mieli wstrzymać dostawę zboża technicznego z Ukrainy ! Propagandy i Nieudacznictwa PiS ciąg dalszy ! A przed wyborami okłamywanie rolników o wstrzymaniu transportów i obiecywanie dopłat ! Złote gruszki na wierzbie ,rosną za panowania PIS !

    • 14 2

    • Najpierw się dowiedz jak jest o potem pisz.... (3)

      Obecnie zboże jest wpuszczane do Polski po odpowiednim zabezpieczeniu i zaplombowaniu. Kierowane jest pod nadzorem do portów skąd ma opuścić kraj. Dopłaty też są już faktem...tym się różni PiS od poprzedników. Oni olewali protesty na ulicach i strzelali do strajkujących, PiS rozmawia i rozwiązuje problemy.

      • 2 5

      • (1)

        Ha ha ha propaganda pisowska działa ! Zaplombować to możesz sobie zęba ! Nikt tego nie przestrzega .Miały być zakładane GPS -esy , i nikt tego nie robi ! Zboże techniczne ,bez certyfikatów i badać wjeżdża ,codziennie tysiącami ton do Polski ! Ot cała prawda ,to co robią nieudacznicy z rzadu !!

        • 2 3

        • A zdradzieckie gnidy z policji chronią ten bandycki proceder przed blokadami torów kolejowych

          • 0 0

      • plomb miały być już rok temu i co i g...

        dopłaty nie sobie w d... włożą, normalna sprzedaż produktów rolnych powinna być, a nie rynek zaburzony bo nasprowadzali tego badziewia

        • 1 0

  • Prezydent Elbląga przed wyborami: (2)

    "Port w Elblągu musi być rozwijany i my to zrobimy"

    Prezydent Elbląga po wyborach:

    "Rozbudowa portu w Elblągu powinna być finansowana ze skarbu państwa"

    Prezydent Elbląga po tym gdy PiS zaoferował dofinansowanie inwestycji sporcie;

    "PiS chce zabrać port miastu"

    ...
    Jak widać to pilny uczeń Donalda Tuska....

    • 11 6

    • Bzdury opowiadasz !

      • 2 2

    • raczej jaroslawa kaczynskiego

      • 1 1

  • Lubimy przeginać

    Jednego dnia bezkrytyczne poparcie dla wszystkiego co ukraińskie, drugiego potępienie tego samego.
    Biada mi, bo mam dobrą pamięć i pamiętam, co niedawno się mówiło, a nawet krzyczało

    • 9 0

  • Dlaczego my mamy zajmować się zbożem (1)

    Ukraińskich i z państw innych oligarchów którzy nie lożą na obronę ani Ukrainy ani ich zboża?

    • 21 0

    • a dlaczego budujemy droge przez cala polske dla klajpedy?

      • 2 0

  • Pani Redaktor - bez nowej infrastruktury????

    Już w styczniu 2023 podawaliście na portalu informacje o nowych, strategicznych inwestycjach:
    "shiploader w OT Port Gdynia"/ 25 stycznia 2023.
    Apeluję o rzetelność!

    • 3 0

  • (1)

    Ja podziekuje za to zatrute zboże

    • 15 0

    • Ciekawy

      A czym jest zatrute. Jaki rodzaj jest tej trucizny ?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane