• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie porty zmieniają swoje oblicze

Kuba Łoginow
29 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej. Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej.

Trójmiejskie porty tracą swe dawne przemysłowe oblicze, stają się bardziej zautomatyzowane i estetyczne. Ubocznym skutkiem przemian gospodarczych i technologicznych jest zmiana krajobrazu portowego. Zmiany dotyczą zarówno Gdańska, jak i Gdyni i są przejawem tendencji, którą można obserwować na całym Bałtyku.



Z portowego krajobrazu Gdańska znikną wkrótce charakterystyczne elementy, związane od lat z Siarkopolem Gdańsk -  ogłoszono właśnie przetarg na prace rozbiórkowe wieży do granulacji siarki, magazynów do jej składowania i budynku do rafinacji minerału.

Rozbiórka obiektów przemysłowych jest skutkiem zmian technologicznych, które mają miejsce w przetwórstwie i transporcie produktów siarkowych.

- Od kwietnia 2004 roku nie przetwarzamy już siarki na swoim terenie. Wszystkie budynki, w których niegdyś odbywała się granulacja siarki i gdzie ją przechowywano, są od tego czasu nieużywane. Podjęliśmy decyzję o ich rozbiórce, ponieważ są dla nas bezużyteczne, z drugiej strony blokują tereny pod potencjalne inwestycje w infrastrukturę, które moglibyśmy poczynić z naszymi obecnymi i nowymi partnerami - mówi Krzysztof Urbaś, prezes Siarkopolu Gdańsk.

Teren Siarkopolu (52 hektary) jest wyjątkowo atrakcyjny jako baza logistyczna i przeładunkowa. Przylega do niego bezpośrednio portowe nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, obsługiwane przez firmę Siark-Port. Basen Górniczy do przeładunków masowych znajduje się w odległości 600 metrów od zbiorników Siarkopolu. Na obu nabrzeżach można prowadzić przeładunki paliw. Przy Siarkopolu przebiega główna magistrala paliwowa, łącząca Naftoport z Bazą Paliw Płynnych PERN i instalacjami LOTOS.

Podobne w swym charakterze zmiany zachodzą również w Porcie Gdynia. Dobitnym tego przejawem jest Sea Towers, które powstały na dawnych terenach Dalmoru. To nic innego jak "recykling przestrzeni", który w przypadku portów polega na wycofywaniu funkcji portowych z centrów miast i przenoszeniu ich w nowe miejsca, w tym na sztuczne pirsy i wyspy na otwartym morzu. Tereny zlokalizowane na styku portu i miasta stają się natomiast "strefą prestiżu", w której decydującą rolę pełni estetyka.

Przykładem tej tendencji była zakończony pod koniec maja pierwszy etap modernizacji Nabrzeża Pomorskiego (w pobliżu Skweru Kościuszki). Równolegle z tą inwestycją była realizowana modernizacja Pirsu Południowego na Nabrzeżu Duńskim, która również podniosła walory estetyczne tego miejsca (chociaż nie był to jej główny cel).

Opisana tendencja nie jest wyłącznie domeną Trójmiasta. Niedawno władze Rygi podjęły decyzję o przeniesieniu portu handlowego z centrum miasta na położoną bliżej ujścia Dźwiny wyspę Krievu. Niewykluczone, że pomiędzy Tallinem a Helsinkami powstanie sztuczna wyspa, zlokalizowana nad planowanym tunelem łączącym obie stolice.

Jednak największe przeobrażenia zachodzą w rosyjskich portach bałtyckich, szczególnie nad Zatoką Fińską. Z centrum Petersburga wypierane są klasyczne funkcje portowo-przemysłowe, a na niezabudowanych terenach z dala od wielkiej petersburskiej metropolii powstały nowe porty Ust-Ługa i Primorsk.

Tę samą przyszłość czekają porty Trójmiasta. Inwestycje gdańskiego Siarkopolu są przejawem tendencji wycofywania przemysłu portowego z atrakcyjnych terenów portowych i koncentrowaniu się na bardziej intensywnej działalności. Punkt ciężkości gdańskiego portu przenosi się na otwarte morze, w pobliże terminalu DCT na Stogach.

Analogicznie, dla otoczonego ze wszystkich stron tkanką miejską Portu Gdynia jedynym logicznym kierunkiem ekspansji jest Zatoka Pucka, na wysokości Oksywia - Babich Dołów (albo alians kapitałowy z którymś z małych portów).

Wydaje się, że pora rozpocząć społeczną dyskusję na ten temat, z udziałem władz portowych i miejskich, urbanistów, ekonomistów i ekologów. W przeciwnym wypadku za dziesięć lat może się okazać, że gdyński port po prostu zatrzyma się w swoim rozwoju, oddając co cenniejsze tereny miastu.

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • (4)

    To wszystko ma na celu ograniczenie roli portów, których znaczenie i tak już
    spadło. Powoli, a p. Tusk i kolesie doprowadzą do tego( z pomocą portalu "Trójmiasto.Pl", że Trójmiasto będzie miastem portowym tylko z nazwy. Deweloperzy już ostrzą sobie zęby na te tereny, wymyślają preteksty, że będzie estetyczniej, że wstyd bo bałagan itd. Jeżeli jest bałagan, to wystarczy posłać kilku strażników z bloczkami mandatowymi i będzie OK. Na całym świecie porty wyglądają podobnie, tak samo stocznie, a jeżeli u nas jest gorzej, to tylko dlatego, że władza tak chce i robi wszystko, aby było jak najgorzej . Właśnie dlatego władza nazywa się władzą, aby pilnowała naszych, polskich interesów. To wstyd, że pod różnymi pretekstami pretekstami
    pozbawiani jesteśmy przemysłu. Cieszą się natomiast głownie Niemcy, chociaż nie tylko oni, bo pozbędą się konkurencji. Gdynia zawsze była dla nich solą
    w oku. Poza tym popatrzmy, wszystkie kraje dawnego "demoludu" zachowują
    swój przemysł, tylko my go sprzedaliśmy za przysłowiowe srebrniki, a właściwie
    nie my, tylko gwiazda PO - Janusz Lewandowski (Aaron Langman), Danuta
    Huebner, Leszek Balcerowicz (Aaron Bucholtz), Jerzy Buzek i wielu wielu innych. Naszym niestety błędem jest to, że chociaż jesteśmy narodem mądrym, wykształconym i pracowitym, to jesteśmy także łatwowierni i wierzymy w to, co nam madia wciskają. Czy te media opublikowały np. treść
    Traktatu Lizbońskiego,lub chociażby jego streszczenie? Nigdy, ale krzyczą, że
    należy go podpisać. Czy media wyjaśniły w końcu sprawę zakupu stoczni, i to
    za haniebnie niską cenę? Także nie, ale juz spekulują na temat przeznaczenia
    terenów stoczniowych lub portowych.
    Ludzie, ocknijcie się, nie dajamy sobie wyrwać tego, co nas żywiło przez lata.
    Przecież nawet chłopcy z podstawówki wiedzą, że lepiej jest mieć, niż nie mieć. Jeżeli w portach jest bałagan - ukarać dyrekcję portów, jeżeli są jakoby
    niedochodowe - stratami obciążyć dyrekcję, zarząd, ministra i premiera., bo
    to właśnie oni są odpowiedzialni za stan naszej gospodarki.

    • 15 6

    • Rysiu (3)

      wyluzuj. chcesz wine za ten obraz nedzy i rozpaczy przypisac tylko jednej opcji. a przez te 20 lat rządzili wszyscy * w tym twój PiS) dlatego idz lepiej na piwo.

      • 3 5

      • zaraz tam przypisać:-) POzbawić lewandowskiego immunitetu i dać ekipe prokuratorów, ot co (2)

        salony na których bywałeś pachną mi cebulą
        to bardzo sprytnie rozmyć odPOwiedzialność, nawet bardzo sprytnie, takie bardziej aj waj giewałt, rejwach, cymes geszeft na gojach:-)

        • 5 2

        • można jakoś zbanować tego błazna ?? (1)

          j.w.
          Zgadzam się, że ze słabości portów polskich korzystają Niemcy i (Holendrzy), ale stwierdzenie, że "Gdynia zawsze była dla nich solą w oku" to lekka przesada.
          Skoro taniej jest sprowadzić kontener np. z Chin przez Hamburg i ciężarówką przewieźć go do Gdyni (do magazynu do Dalmoru) to po co się męczyć z najmądrzejszymi celnikami w Gdyni? Mentalność większości służb mundurowych w Polsce pozostała jak za komuny. Trójmiejskie porty bramą Europy wschodniej nigdy nie będą...

          • 3 4

          • poczekaj poczekaj taniej jest wyłądować kontenerowiec w Hamburgu i przewieźć Tirami

            np 3000 kontenerów? możesz tu walnąć jakąś analize ekonomiczno - społeczną?

            • 4 1

  • Czy to siarkopol dostarczał SO2 do win owocowych? (2)

    • 24 1

    • tak

      siarkopol dostarcza siarki do wszystkich win francuskich i hiszpanskich, powoli te wchodzi na rynek ''ziemi ognistej'' i ma dostarczac siarke do kotlow aby takie przyglupy jak ty mogly sie smazyc po sadny dzien....

      • 2 0

    • a widziałeś wina warzywne?

      a widziałeś wina warzywne?
      Poza tym na całym świecie do nawet bardzo drogich win dodaje się siarczyny.
      Ale skąd możesz o tym wiedzieć skoro delektujesz się li tylko tanim piwem bez solidnej fermentacji i dolanym alkoholem.

      • 1 5

  • Jak zamknęli stocznie to przecież tam mają dużo miejsca żeby port poszerzać (1)

    • 6 1

    • Panie Kuba

      weź Pan się za jaki konkret ot chocby Pirs Rudowy. Ta Sprawa to samograj a Pan możesz zebrac profity za pierwszeństwo

      • 0 1

  • Jestem szarmancki

    • 1 0

  • potrzeba ""nowoczesnosci "" !!!

    Przyca w Gdyni byl juz jeden wizjoner tow. J. Wielinski co to chcial zasypac kanaly portowe . Gdzie sie ta chlopina o przyszlosciowo -nowoczesnej metodzie myslenia { mimo starej komuszej szkoly } podziala?...Glupota jest posiadanie portu!, wogole- po co stocznie , kopalnie i jaki kolwiek inny przemysl? wazne sa kauflandy ,lidl-e i "praca" dla polakow na zachodzie...

    • 6 0

  • A co na to konserwator zabytkow ??? Siarkopol to zabytek i ten Pan jeszcze sie za to nie zabral ?? (1)

    • 15 20

    • konserwator zabytków ma przynajmniej realny wpływ na kształt miasta, ty mozesz sobie tylko postękać w internecie

      • 1 2

  • robote jakąs dajcie anie piszecie ze sie zmienia !!

    jest jakas praca w porcie dla młodych??rozładunek ?

    • 1 1

  • a czego się spodziewać po naszych portach (1)

    skoro kazdy zarząd nadawany jest z klucza politycznego po wyborach, trafiaja tam zasłużeni działacze partyjni którym nie zależy na jakiejkolwiek aktyności a jedynie na pensyjce i profitach, taktują port jak upadający folwark z którego można zdoić jeszcze kilka groszy
    poproście o KRS-y portów i sprawdzie daty obsad nowych zarządów - zawsze po wyborach

    • 8 0

    • Budyn jest przewodniczacym Rady Nadzorczej w Gdansku ale jako burmistrz wyznacza pelnomocnika na Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy by ten pełnomocnik (jego!!!) głosował na Walnym o odpowiedzialności Budynia jako członka Rady Nadzorczej. Czy w tym kraju obowiązuje konstytucja a jeżeli obowiązuje to czy wszystkich

      • 3 0

  • Jaki cel

    ma ten artykuł bo tak naprawde to nic z tego tekstu nie wynika.

    • 11 1

  • w uzupełnieniu
    miasto ma odzyskać tereny po dalmorze, warte podobno 500 mln
    tereny na których wybuduje się kolejne wysokościowce
    bo gdynia potrafi:-) tylko tym ciamciaramciom wszystko obraca sie w łajno
    to chyba jakiś POmorek jak mówił pawlak wróg kargula, jak nie susza, to powódź, jak nie kryzys, to anomalie pogodowe, nic nie może być normalnie, nawet lato spaprali

    • 4 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane