• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie porty zmieniają swoje oblicze

Kuba Łoginow
29 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej. Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej.

Trójmiejskie porty tracą swe dawne przemysłowe oblicze, stają się bardziej zautomatyzowane i estetyczne. Ubocznym skutkiem przemian gospodarczych i technologicznych jest zmiana krajobrazu portowego. Zmiany dotyczą zarówno Gdańska, jak i Gdyni i są przejawem tendencji, którą można obserwować na całym Bałtyku.



Z portowego krajobrazu Gdańska znikną wkrótce charakterystyczne elementy, związane od lat z Siarkopolem Gdańsk -  ogłoszono właśnie przetarg na prace rozbiórkowe wieży do granulacji siarki, magazynów do jej składowania i budynku do rafinacji minerału.

Rozbiórka obiektów przemysłowych jest skutkiem zmian technologicznych, które mają miejsce w przetwórstwie i transporcie produktów siarkowych.

- Od kwietnia 2004 roku nie przetwarzamy już siarki na swoim terenie. Wszystkie budynki, w których niegdyś odbywała się granulacja siarki i gdzie ją przechowywano, są od tego czasu nieużywane. Podjęliśmy decyzję o ich rozbiórce, ponieważ są dla nas bezużyteczne, z drugiej strony blokują tereny pod potencjalne inwestycje w infrastrukturę, które moglibyśmy poczynić z naszymi obecnymi i nowymi partnerami - mówi Krzysztof Urbaś, prezes Siarkopolu Gdańsk.

Teren Siarkopolu (52 hektary) jest wyjątkowo atrakcyjny jako baza logistyczna i przeładunkowa. Przylega do niego bezpośrednio portowe nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, obsługiwane przez firmę Siark-Port. Basen Górniczy do przeładunków masowych znajduje się w odległości 600 metrów od zbiorników Siarkopolu. Na obu nabrzeżach można prowadzić przeładunki paliw. Przy Siarkopolu przebiega główna magistrala paliwowa, łącząca Naftoport z Bazą Paliw Płynnych PERN i instalacjami LOTOS.

Podobne w swym charakterze zmiany zachodzą również w Porcie Gdynia. Dobitnym tego przejawem jest Sea Towers, które powstały na dawnych terenach Dalmoru. To nic innego jak "recykling przestrzeni", który w przypadku portów polega na wycofywaniu funkcji portowych z centrów miast i przenoszeniu ich w nowe miejsca, w tym na sztuczne pirsy i wyspy na otwartym morzu. Tereny zlokalizowane na styku portu i miasta stają się natomiast "strefą prestiżu", w której decydującą rolę pełni estetyka.

Przykładem tej tendencji była zakończony pod koniec maja pierwszy etap modernizacji Nabrzeża Pomorskiego (w pobliżu Skweru Kościuszki). Równolegle z tą inwestycją była realizowana modernizacja Pirsu Południowego na Nabrzeżu Duńskim, która również podniosła walory estetyczne tego miejsca (chociaż nie był to jej główny cel).

Opisana tendencja nie jest wyłącznie domeną Trójmiasta. Niedawno władze Rygi podjęły decyzję o przeniesieniu portu handlowego z centrum miasta na położoną bliżej ujścia Dźwiny wyspę Krievu. Niewykluczone, że pomiędzy Tallinem a Helsinkami powstanie sztuczna wyspa, zlokalizowana nad planowanym tunelem łączącym obie stolice.

Jednak największe przeobrażenia zachodzą w rosyjskich portach bałtyckich, szczególnie nad Zatoką Fińską. Z centrum Petersburga wypierane są klasyczne funkcje portowo-przemysłowe, a na niezabudowanych terenach z dala od wielkiej petersburskiej metropolii powstały nowe porty Ust-Ługa i Primorsk.

Tę samą przyszłość czekają porty Trójmiasta. Inwestycje gdańskiego Siarkopolu są przejawem tendencji wycofywania przemysłu portowego z atrakcyjnych terenów portowych i koncentrowaniu się na bardziej intensywnej działalności. Punkt ciężkości gdańskiego portu przenosi się na otwarte morze, w pobliże terminalu DCT na Stogach.

Analogicznie, dla otoczonego ze wszystkich stron tkanką miejską Portu Gdynia jedynym logicznym kierunkiem ekspansji jest Zatoka Pucka, na wysokości Oksywia - Babich Dołów (albo alians kapitałowy z którymś z małych portów).

Wydaje się, że pora rozpocząć społeczną dyskusję na ten temat, z udziałem władz portowych i miejskich, urbanistów, ekonomistów i ekologów. W przeciwnym wypadku za dziesięć lat może się okazać, że gdyński port po prostu zatrzyma się w swoim rozwoju, oddając co cenniejsze tereny miastu.

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • w uzupełnieniu
    miasto ma odzyskać tereny po dalmorze, warte podobno 500 mln
    tereny na których wybuduje się kolejne wysokościowce
    bo gdynia potrafi:-) tylko tym ciamciaramciom wszystko obraca sie w łajno
    to chyba jakiś POmorek jak mówił pawlak wróg kargula, jak nie susza, to powódź, jak nie kryzys, to anomalie pogodowe, nic nie może być normalnie, nawet lato spaprali

    • 4 11

  • To co dzieje sie w Gdyni przypomina niemal blizniacza drogę Sydney - port powoli zamienia sie w atrakcyjne tereny (9)

    mieszkalne/biznesowe. Dlaczego?? Pan Szczurek i wszystko jasne - cichy, pracowity jak mrówka gospodarz. A teraz spojrzmy na moj kochany Gdańsk: to co ma byc Nowym Miastem - szkoda gadać, Wyspa Spichrzow - tez kiedys teren portowy - wystarczy zobaczyc pogardliwe usmieszki turystow niemieckich na tzw polnische wirtschaft. Dlaczego tak jest ?? Bo od lat mamy Prezydenta showmana telewizyjnego, ulubienca Panoramy Gdanskiej, zadowolonego z siebie amatora, ktory robi wielka polityke ogolnokrajową.

    • 14 5

    • Coś Ci się pomyliło... (1)

      Prezydenta showmana to mamy w Gdyni. Mistrza świata w "nic nierobieniu".

      • 3 9

      • wy mata i my mata. u kazdego taki sam tata. ps.sory za nasladownictwo krakusa Wyspianskiego

        • 4 0

    • budyń ma błogostan, to pewne:-)

      • 6 0

    • ten irek to niezły matołek z wypranym mózgiem przez (4)

      wydział propagandy um gdynia he he.
      Tereny dalmoru "podobno" warte 500 mln dawno takich głupot nie czytałem.
      Tak naprawde w gdyni nikt nie inwestuje

      • 2 7

      • Do: wiej z gdyni kto może (3)

        Dzieki za mile slowo. O 500 mln za Dalmor nic nie wiem i niepisalem na ten temat.
        Z UM Gdyni nie mam nic wspolnego.
        Zazdroszcze Gdyni profesjonalstow w UM i zaluje ze w Gdansku nie mamy takich. Pan Adamowicz traktuje Gdansk jako odskocznie do wielkiej polityki, stad nasze problemy.

        • 2 1

        • co Ty wiesz o Gdyni? (2)

          Skoro mieszkasz w Gdańsku...Ja bym chętnie odstąpił Gdańskowi naszych "profesjonalistów".

          • 1 2

          • wchodze w to:-) (1)

            • 1 0

            • sprzedane za 0,01 pln

              • 0 0

    • Adamowicz pali głupa z łańcuchem srebro/bursztyn na szyji

      ale gospodarz z niego żaden.

      • 2 0

  • Jak zamknęli stocznie to przecież tam mają dużo miejsca żeby port poszerzać (1)

    • 6 1

    • Panie Kuba

      weź Pan się za jaki konkret ot chocby Pirs Rudowy. Ta Sprawa to samograj a Pan możesz zebrac profity za pierwszeństwo

      • 0 1

  • Jaki cel

    ma ten artykuł bo tak naprawde to nic z tego tekstu nie wynika.

    • 11 1

  • a czego się spodziewać po naszych portach (1)

    skoro kazdy zarząd nadawany jest z klucza politycznego po wyborach, trafiaja tam zasłużeni działacze partyjni którym nie zależy na jakiejkolwiek aktyności a jedynie na pensyjce i profitach, taktują port jak upadający folwark z którego można zdoić jeszcze kilka groszy
    poproście o KRS-y portów i sprawdzie daty obsad nowych zarządów - zawsze po wyborach

    • 8 0

    • Budyn jest przewodniczacym Rady Nadzorczej w Gdansku ale jako burmistrz wyznacza pelnomocnika na Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy by ten pełnomocnik (jego!!!) głosował na Walnym o odpowiedzialności Budynia jako członka Rady Nadzorczej. Czy w tym kraju obowiązuje konstytucja a jeżeli obowiązuje to czy wszystkich

      • 3 0

  • najszybsze zmiany, walące sie nabrzeża i zarastanie kanałów jest w gdansku (2)

    .. to dzieło 20-lat pracy zadymiarzy

    • 7 2

    • (1)

      napiszcie co zrobiono z Pirsem Rudowym przez ostatnie 20lat. gdzie w tym kraju są prokuratorzy i różne agencje skoro tego nie zauważają

      • 2 0

      • sprzedano belgom - to fakt!!!!!!

        xxx

        • 0 1

  • (4)

    To wszystko ma na celu ograniczenie roli portów, których znaczenie i tak już
    spadło. Powoli, a p. Tusk i kolesie doprowadzą do tego( z pomocą portalu "Trójmiasto.Pl", że Trójmiasto będzie miastem portowym tylko z nazwy. Deweloperzy już ostrzą sobie zęby na te tereny, wymyślają preteksty, że będzie estetyczniej, że wstyd bo bałagan itd. Jeżeli jest bałagan, to wystarczy posłać kilku strażników z bloczkami mandatowymi i będzie OK. Na całym świecie porty wyglądają podobnie, tak samo stocznie, a jeżeli u nas jest gorzej, to tylko dlatego, że władza tak chce i robi wszystko, aby było jak najgorzej . Właśnie dlatego władza nazywa się władzą, aby pilnowała naszych, polskich interesów. To wstyd, że pod różnymi pretekstami pretekstami
    pozbawiani jesteśmy przemysłu. Cieszą się natomiast głownie Niemcy, chociaż nie tylko oni, bo pozbędą się konkurencji. Gdynia zawsze była dla nich solą
    w oku. Poza tym popatrzmy, wszystkie kraje dawnego "demoludu" zachowują
    swój przemysł, tylko my go sprzedaliśmy za przysłowiowe srebrniki, a właściwie
    nie my, tylko gwiazda PO - Janusz Lewandowski (Aaron Langman), Danuta
    Huebner, Leszek Balcerowicz (Aaron Bucholtz), Jerzy Buzek i wielu wielu innych. Naszym niestety błędem jest to, że chociaż jesteśmy narodem mądrym, wykształconym i pracowitym, to jesteśmy także łatwowierni i wierzymy w to, co nam madia wciskają. Czy te media opublikowały np. treść
    Traktatu Lizbońskiego,lub chociażby jego streszczenie? Nigdy, ale krzyczą, że
    należy go podpisać. Czy media wyjaśniły w końcu sprawę zakupu stoczni, i to
    za haniebnie niską cenę? Także nie, ale juz spekulują na temat przeznaczenia
    terenów stoczniowych lub portowych.
    Ludzie, ocknijcie się, nie dajamy sobie wyrwać tego, co nas żywiło przez lata.
    Przecież nawet chłopcy z podstawówki wiedzą, że lepiej jest mieć, niż nie mieć. Jeżeli w portach jest bałagan - ukarać dyrekcję portów, jeżeli są jakoby
    niedochodowe - stratami obciążyć dyrekcję, zarząd, ministra i premiera., bo
    to właśnie oni są odpowiedzialni za stan naszej gospodarki.

    • 15 6

    • Rysiu (3)

      wyluzuj. chcesz wine za ten obraz nedzy i rozpaczy przypisac tylko jednej opcji. a przez te 20 lat rządzili wszyscy * w tym twój PiS) dlatego idz lepiej na piwo.

      • 3 5

      • zaraz tam przypisać:-) POzbawić lewandowskiego immunitetu i dać ekipe prokuratorów, ot co (2)

        salony na których bywałeś pachną mi cebulą
        to bardzo sprytnie rozmyć odPOwiedzialność, nawet bardzo sprytnie, takie bardziej aj waj giewałt, rejwach, cymes geszeft na gojach:-)

        • 5 2

        • można jakoś zbanować tego błazna ?? (1)

          j.w.
          Zgadzam się, że ze słabości portów polskich korzystają Niemcy i (Holendrzy), ale stwierdzenie, że "Gdynia zawsze była dla nich solą w oku" to lekka przesada.
          Skoro taniej jest sprowadzić kontener np. z Chin przez Hamburg i ciężarówką przewieźć go do Gdyni (do magazynu do Dalmoru) to po co się męczyć z najmądrzejszymi celnikami w Gdyni? Mentalność większości służb mundurowych w Polsce pozostała jak za komuny. Trójmiejskie porty bramą Europy wschodniej nigdy nie będą...

          • 3 4

          • poczekaj poczekaj taniej jest wyłądować kontenerowiec w Hamburgu i przewieźć Tirami

            np 3000 kontenerów? możesz tu walnąć jakąś analize ekonomiczno - społeczną?

            • 4 1

  • (4)

    Kolego "bywalcu" ja jestem za pociągnięciem do odpowiedzialności wszystkich,
    bez względu na wyznanie, poglądy, narodowość czy orientację seksualną.
    Wszyscy, którzy przyczynili się do upadku Polski powinni być pociągnięci do odpowiedzialności. Bez wyjątku, także ci, którzy np. w prasie publikują "artykuły"o przewracających się radiowozach, a pomijają tak żywotne dla Gdańska jego wszystkich mieszkańców, jak likwidacja sprzedaż stoczni, likwidacja portów, zburzenie Siarkopolu i zamknięcie wielu innych firm. To własnie dlatego miliony ludzi wyjechały z Polski, ktora w niedługim czasie
    stanie się krajem ludzi starych, pozbawionych ponadto emerytur, bo przecież
    na emerytury ktoś musi zapracować, a polskiego przemysłu nie ma, robotników
    także nie ma, to i składek także nie będzie.
    A teraz "bywalcu" osobista rada: spróbuj nie myśleć o alkoholu, chociaż
    przez jakiś czas.

    • 7 5

    • (1)

      ech Rysiu;) cóż warte by było nasze zycie gdybysmy nie sięgneli od czasu do czasu po zakazany owoc. Pozdrawiam

      • 3 1

      • no co ty? kto sprzedaje nieletniemu alkohol? to skandal jest i rabunek na biały dzień!

        no chyba, że małoletnim gojom:-)

        • 1 1

    • Upadek Polski? (1)

      Upadku Polski? Co nazywasz upadkiem Polski ?
      Kiedy była w lepszej kondycji?
      Mówisz o średniowieczu, XVII wieku - wtedy była silna?
      zburzenie Siarkopolu (to raczej pozytywny aspekt) to tragedia na skale światową.. A przeładunki w trójmiejskich portach biły jak dotąd rekordy..(wiec gdzie ich upadek)
      Jestem oburzony likwidacja stoczni.. Jak można było zapłacić tak gigantyczne odprawy stoczniowcom i to z naszych pieniędzy.
      Nie wiem jak stary ty jesteś, ale jak możesz to wyjedź i nie pisz o upadkach już żadnych, o spiskach władz. Wyjedź i nie pobieraj zasiłków, rent i emerytur...

      • 1 1

      • ja ci powiem pogasie chrustasie kiedy Polska była w lepszej kondycji - w dwudziestoleciu miedzywojennym

        na dodatek po roku istnienia odparła bolszewicko-azjatyckie hordy hunów ze wschodu
        ucz się historii własnego kraju, nie polegaj li tylko na szkle kontaktowym, bo tam wiadomo co jest - wczesny gierek
        usia siusia cepeliada
        na kombajnie chłop się szkoli
        na dodatek wygrać może
        końcówke od banderoli

        • 3 2

  • robote jakąs dajcie anie piszecie ze sie zmienia !!

    jest jakas praca w porcie dla młodych??rozładunek ?

    • 1 1

  • Bardzo się dziwię (1)

    Bo jeżeli patrzymy z punktu widzenia inwestycji koniecznych do zabezpieczenia gazowego i zbudowania rurociągów w naszym rejonie można powiedzieć, że za niewielką kwotę ok.110 milionów euro można by na Zatoce Puckiej a konkretnie na wysokości Babich Dołów wybudować GAZOPORT. Zwłaszcza, że w niedalekiej odległości będą mieściły się kosakowskie magazyny gazu.

    Jeśli zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w W-wie nie widzi tej możliwości i jest ociążały w myśleniu, to na pewno wykorzystają to Qatarczycy.

    Zastanawiam się dlaczego rząd tak długo zwleka z ujawnieniem kontraktu na zakup stoczni.
    A jeśli już jestem przy stoczniach to apeluje do Stoczni NAUTA o rozważenie możliwości zakupu wystawionej na przetarg nieruchomości SMW.

    Wracaj ąc do poru ww. działania na pewno poprawiłyby logistykę i symetrię rozpływu gazu w sieci, i będzie to korzystne z punktu widzenia równomiernego rozwoju regionów kraju. Zwłaszcza, że przy elektrociepłowni w Gdyni planowana jest także elektrownia gazowa.

    Dziwi mnie strasznie brak stosownych badań i grantów dl;a Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, aby opisać stan techniczny dna morza po blisko 65 latach nie eksploatacji korytarzy wodnych przystosowanych kiedyś, co prawda dla celów militarnych. Warto również pamiętać, że wzrost zużycia paliwa proekologicznego na wybrzeżu, to także wymierne korzyści dla naszego środowiska naturalnego.

    Gdynia ma wizje m.in. poprzez planowaną budowę portu zewnętrznego i dokładnego określenia wewnętrznego oraz portu i dzielnicy prestiżu. Cieszy mnie fakt piątkowego podpisania porozumienia z Ministrem Skarbu odnośnie b.terenów DAlmoru. Obecnie tylko z utęsknieniem czekam na następny taki krok w sprawie cywilnego Poru Lotniczego Gdynia-Kosakowo.

    • 6 6

    • "jako miejsce pod gazoport wymienia się już tylko szczecin i POmyśleć, że taki jeden nitras ma wieksze przebicie jak te

      wszystkie valensy, adamowicze, kozłowskie, lewandowskie, tuskie, ruskie i niemieckie razem wziete coś nie dba o was wasz papa smer Jak Ci odpisał gallux.

      Płowcy olewają nawet matecznik, to Gdynię mogą jedynie, jeśli już, to POGRĄŻYĆ - co sukcesywni czynią:))

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane