• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie porty zmieniają swoje oblicze

Kuba Łoginow
29 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej. Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej.

Trójmiejskie porty tracą swe dawne przemysłowe oblicze, stają się bardziej zautomatyzowane i estetyczne. Ubocznym skutkiem przemian gospodarczych i technologicznych jest zmiana krajobrazu portowego. Zmiany dotyczą zarówno Gdańska, jak i Gdyni i są przejawem tendencji, którą można obserwować na całym Bałtyku.



Z portowego krajobrazu Gdańska znikną wkrótce charakterystyczne elementy, związane od lat z Siarkopolem Gdańsk -  ogłoszono właśnie przetarg na prace rozbiórkowe wieży do granulacji siarki, magazynów do jej składowania i budynku do rafinacji minerału.

Rozbiórka obiektów przemysłowych jest skutkiem zmian technologicznych, które mają miejsce w przetwórstwie i transporcie produktów siarkowych.

- Od kwietnia 2004 roku nie przetwarzamy już siarki na swoim terenie. Wszystkie budynki, w których niegdyś odbywała się granulacja siarki i gdzie ją przechowywano, są od tego czasu nieużywane. Podjęliśmy decyzję o ich rozbiórce, ponieważ są dla nas bezużyteczne, z drugiej strony blokują tereny pod potencjalne inwestycje w infrastrukturę, które moglibyśmy poczynić z naszymi obecnymi i nowymi partnerami - mówi Krzysztof Urbaś, prezes Siarkopolu Gdańsk.

Teren Siarkopolu (52 hektary) jest wyjątkowo atrakcyjny jako baza logistyczna i przeładunkowa. Przylega do niego bezpośrednio portowe nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, obsługiwane przez firmę Siark-Port. Basen Górniczy do przeładunków masowych znajduje się w odległości 600 metrów od zbiorników Siarkopolu. Na obu nabrzeżach można prowadzić przeładunki paliw. Przy Siarkopolu przebiega główna magistrala paliwowa, łącząca Naftoport z Bazą Paliw Płynnych PERN i instalacjami LOTOS.

Podobne w swym charakterze zmiany zachodzą również w Porcie Gdynia. Dobitnym tego przejawem jest Sea Towers, które powstały na dawnych terenach Dalmoru. To nic innego jak "recykling przestrzeni", który w przypadku portów polega na wycofywaniu funkcji portowych z centrów miast i przenoszeniu ich w nowe miejsca, w tym na sztuczne pirsy i wyspy na otwartym morzu. Tereny zlokalizowane na styku portu i miasta stają się natomiast "strefą prestiżu", w której decydującą rolę pełni estetyka.

Przykładem tej tendencji była zakończony pod koniec maja pierwszy etap modernizacji Nabrzeża Pomorskiego (w pobliżu Skweru Kościuszki). Równolegle z tą inwestycją była realizowana modernizacja Pirsu Południowego na Nabrzeżu Duńskim, która również podniosła walory estetyczne tego miejsca (chociaż nie był to jej główny cel).

Opisana tendencja nie jest wyłącznie domeną Trójmiasta. Niedawno władze Rygi podjęły decyzję o przeniesieniu portu handlowego z centrum miasta na położoną bliżej ujścia Dźwiny wyspę Krievu. Niewykluczone, że pomiędzy Tallinem a Helsinkami powstanie sztuczna wyspa, zlokalizowana nad planowanym tunelem łączącym obie stolice.

Jednak największe przeobrażenia zachodzą w rosyjskich portach bałtyckich, szczególnie nad Zatoką Fińską. Z centrum Petersburga wypierane są klasyczne funkcje portowo-przemysłowe, a na niezabudowanych terenach z dala od wielkiej petersburskiej metropolii powstały nowe porty Ust-Ługa i Primorsk.

Tę samą przyszłość czekają porty Trójmiasta. Inwestycje gdańskiego Siarkopolu są przejawem tendencji wycofywania przemysłu portowego z atrakcyjnych terenów portowych i koncentrowaniu się na bardziej intensywnej działalności. Punkt ciężkości gdańskiego portu przenosi się na otwarte morze, w pobliże terminalu DCT na Stogach.

Analogicznie, dla otoczonego ze wszystkich stron tkanką miejską Portu Gdynia jedynym logicznym kierunkiem ekspansji jest Zatoka Pucka, na wysokości Oksywia - Babich Dołów (albo alians kapitałowy z którymś z małych portów).

Wydaje się, że pora rozpocząć społeczną dyskusję na ten temat, z udziałem władz portowych i miejskich, urbanistów, ekonomistów i ekologów. W przeciwnym wypadku za dziesięć lat może się okazać, że gdyński port po prostu zatrzyma się w swoim rozwoju, oddając co cenniejsze tereny miastu.

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • Kto kupil Stocznie Gdynia ??? Wiem, ale poczekajmy do dzisiejszej konferencji prasowej. Z gory moge tyllko powiedzien ze "stary (2)

    znajomy".

    • 7 0

    • rozencwajg??

      • 1 0

    • był o tym długi artykuł w Pulsie Biznesu

      doszli dwuwątkowo do Mosadu / o ile pamiętam - poprzez Kajmany/ i na tym stanęli - nie był to jednak koniec dochodzenia - koniec ginął w mroku...

      • 1 1

  • potrzeba ""nowoczesnosci "" !!!

    Przyca w Gdyni byl juz jeden wizjoner tow. J. Wielinski co to chcial zasypac kanaly portowe . Gdzie sie ta chlopina o przyszlosciowo -nowoczesnej metodzie myslenia { mimo starej komuszej szkoly } podziala?...Glupota jest posiadanie portu!, wogole- po co stocznie , kopalnie i jaki kolwiek inny przemysl? wazne sa kauflandy ,lidl-e i "praca" dla polakow na zachodzie...

    • 6 0

  • Jestem szarmancki

    • 1 0

  • PO przekopaniu kanału Wiślanego Elbląg będzie przyszłością portową nad Zatoką! (1)

    Tylko po co reanimować ten port za wielkie pieniądze skoro nawet nie ma pieniędzy na dokończenie Trasy Sucharskiego i Obwodnicę Południową?

    • 5 0

    • Gdzie ty masz port w elblągu ?

      • 0 0

  • (2)

    podobno dziś ma być podpisany kontrakt na gaz z kataru
    swoją drogą ciekawe - gaz z kataru:-)
    jako miejsce pod gazoport wymienia się już tylko szczecin
    i POmyśleć, że taki jeden nitras ma wieksze przebicie jak te wszystkie valensy, adamowicze, kozłowskie, lewandowskie, tuskie, ruskie i niemieckie razem wziete
    coś nie dba o was wasz papa smerf:-) to raczej gargamel jest:-)

    • 5 4

    • (1)

      co to za bełkot ?
      buda pajacu

      • 0 3

      • żaden pajac w budzie nie przesłoni faktu, że PełO ma POmorskie w tyle:-P

        POtrzebni jesteście raz na cztery lata, a POtem mordy w kubeł, a może coś skapnie z liberalnego stolYka

        • 2 3

  • A Fosfory przy nabrzeżu Chemików?

    Produkcje fosforów też powinni gdzieś przenieść lub zlikwidować żeby nie trułu ludzi

    • 3 2

  • Niech żyje Portowa Straż Pożarna Florian !!!

    • 3 0

  • wazne som wizje !!!.

    Zlykwydowac port szczecin-swinujscie , gdynia gdansk a wybudowac nowoczesny na skale swiatowa port w tarnowskich gorach !!! i oby zdazyc przed euro 2012 !!!... A co ?...

    • 1 0

  • autobanuf i hajlejuf nam trzeba... (1)

    Kto wie kiedy ma ruszyc budowa A13 na fylarach z Orlowa na Hel bez zatoka ?

    • 0 0

    • a co nie widziales prezentacji ?

      U.M.Gdanska osobiscie Prezydent Adamowicz przygotowywal....

      • 0 0

  • Redaktorze:litości dla wiedzy! szacunku dla czytelników i dla faktów!

    kris i sbg oraz niektórzy inni celnie się odnieśli do tego miszmaszu. sezon na groch z kapustą się widocznie zaczął. całkowite poplątanie faktów, pojęć, tematów. Faktycznie, Finowie przenieśli port kontenerowy daleko za miasto. BO CHCĄ PODNIEŚĆ JAKOŚĆ I KOMPLETNOŚĆ HELSINEK, które z portem w środku miasta są kulawe. w dzisiejszych czasach port handliwy nie potrzebuje miasta - i na odwrót. potrzebują miasta mariny, przystanie statków pasażerskich, ewentualnie promów, głównie pasażerskich, ewentualnie pasażersko-samochodowych. Miasta w portami w środku duszą się, a przemysłowe instalacje nie nadają się do wykjorzystania miejskiego. Co do Trójmiasta, Gdynia ma port w środku miasta, co się zgadza. I nie ma już więcej wody w tym porcie. chyba, że ktoś zdecyduje o kopaniu portu dookoła Kosakowa. ale nie ma dzisiaj takich spryciarzy. Gdynia nie ma centrum miasta na porządną miarę. jedyniue kilka ulic na krzyż. Najbardziej rozpoznawalna ulica, którą miasto się strasznie chwali (teraz podupada) - czyli Świętojańska - biegnie nie do morza, ale równolegle do niego. Kiedyć Gdynię planowano do morza, teraz jest chaos. a rezerwa terenu na centrum w postaci torów kolejowych między portem a Jana z Kolna zostanie zmarnowana, jeśli metoda zabudowy na Sea Towers będzie kontynuowana. Port może się rozbudowywać albo w morze (to wielka kasa) albo zjadając inne funkcje na terenie przemysłowo-portowym (na przykład połykając cześć upadłej stroczni Gdynia). więc trzeba mieć wielki łeb, żeby mądrze się przekształcać i rozbudowywać. dotychczasowe akcje nie potwierdzają istnienia takich światłych umysłów. Gdańsk ma port [poza miastem, dużo więcej wolnego terenu. ale gorszy dojazd. na razie. Wisla będzie w przyszłości obudowana miastem, oraz innymi niż dzić firmami portowymi. węgiel, , siarka i inne masowe towary znikną nieodwołalnie. za jakieś 20-30 lat może sie pojawić nacisk miasta na tereny w rejonie stoczni pólnocnej j Swojskiej, na lprzeniesienie przemysłu (o ile w ogóle taki przetrwa) i o ile sam Gdańs będzie się rozbudowywał, a nie siedział w kałuży. Zabawne jest wrzucenie grochu do tej kapusty z Rygi i Tallina. tunel Helsinki-Tallin to czysta fantastyka nienaukowa. musiałby miec ok 90 km albo mieć kombinowany układ tunek-most. czyli tunel byłby ok 2,5 - 3 razy dłuższy niż Eurotunel. zbudować można, tylko po co? Ryga też zabawna. jak ocaleje przed totalnym bankructwem, to minie jeszcze duużo lat, zanim te mocarstwowe pomysły będą miały szanse. to samo dotyczy Estonii. Prawdą jest tylko to ,co na początku powiedziałem: stare porty i przemysł w przestarzałych miastach nie mają szans, jeśli te miasta mają przeżyć i porty też . a poza tym jest dobrze, ale niebeznadziejnie.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane