• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecia rocznica położenia stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak miał wyglądać prom dla PŻB. Tak miał wyglądać prom dla PŻB.

Dziś mamy trzecią rocznicę położenia stępki pod prom dla PŻB i trzecią podpisania umowy na jego budowę. Z tej okazji posłowie PO zapowiedzieli złożenie wniosku o zbadanie procesu budowy do Najwyższej Izby Kontroli. Choć o budowie trudno tu mówić, bo stępka dawno zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Rok temu zapytaliśmy czytelników, czy ich zdaniem prom dla PŻB powstanie do 2021 roku? Tylko 5 proc. odpowiedziało, że "tak", kolejnych 5 proc. stwierdziło, że trudno powiedzieć. Aż 90 proc. odpowiedziało, że "nie", bo znów będzie opóźnienie. Cóż, tym razem można stanowczo powiedzieć, że większość się nie myli.

Przypomnijmy: 23 czerwca 2017 roku było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i dalekosiężnych planów. Wówczas położono stępkę pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który miała zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Zwykle taka uroczystość oznacza rozpoczęcie budowy, ale nie w tym wypadku. Ten projekt rozpoczęto od stępki, a teraz - od trzech lat - trwa projektowanie. Wydarzenie miało więc charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane - przekonywał trzy lata temu wówczas jeszcze wicepremier Mateusz Morawiecki.

Harmonogram bez harmonogramu



Przypomnijmy: Według pierwszych deklaracji prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Potem harmonogram się... rozjechał. Dwa lata temu zapewniano więc, że cięcie blach ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. Jak widać, harmonogram dalej się "rozjeżdża".

W ubiegłym roku z okazji drugiej rocznicy położenia stępki Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, złożył kolejną deklarację i stwierdził, że... "prace przy budowie promu idą do przodu". W tym roku nawet już nie padła żadna deklaracja.

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna



Sami więc zapytaliśmy w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co dalej z promem. Na jakim etapie jest ten projekt. Czy budowa promu jest kontynuowana? Kto teraz zajmuje się tym projektem?  

- Program dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy. Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy. Ostateczny koszt nie jest znany z uwagi na to, że trwają negocjacje dot. ostatecznego kształtu projektu jednostki dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax. Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę. W całym projekcie inwestycyjnym w polskich stoczniach zostaną zbudowane cztery promy - poinformowało nas biuro prasowe resortu gospodarki morskiej.

Na kłopoty koronawirus



Stoczniowcy boją się, że utoną w "covidowym" chaosie



Cóż, koronawirus. Program tzw. odbudowy polskich stoczni był jednym z flagowych pomysłów rządu PiS. W związku z tym odkupiono Stocznię Gdańsk, kupiono Stocznię Marynarki Wojennej, dziś będącą Stocznią Wojenną, wyłożono duże środki na odrodzenie stoczni w Szczecinie. Niestety, jak promu nie było, tak nie ma. W ubiegłym roku ministerstwo co jakiś czas zapewniało, że już za chwilę będzie projekt, za chwilę będzie harmonogram. A potem nastała cisza. Tylko w środowisku mówiło się, że całe przedsięwzięcie powierzono duńskiej firmie, która niekoniecznie chciała budować promy w Polsce. Coraz głośniej mówiło się, że ostatecznie zostaną zamówione w Chinach. Ten pomysł oficjalnie forsował ówczesny prezes PŻM, były wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki. Niestety w tej dyskusji zapomniano o potencjale stoczni trójmiejskich, niekoniecznie tych państwowych. Potem z promów dla PŻB zrobiły się promy dla PŻM. Powstała spółka Promy Polskie.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Negocjujemy zakup projektu promu, który ma zostać wybudowany w Szczecinie - poinformował w połowie lutego tego roku na konferencji prasowej minister Gróbarczyk i dodał, że promy muszą być gotowe za trzy lata, bo do tego zobowiązuje umowa z portem w Ystad.
Przypomnijmy, że zgodnie z tą umową polski armator zobowiązał się do wymiany floty na jednostki większe i napędzane LNG.

Za to rocznicę położenia stępki zamierzają... zauważyć posłowie opozycji.

- Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB - zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Choć o procesie budowy trudno tu mówić.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • PŻB to żałosne

    co ta polska żegluga bałtycka z ludźmi wyprawia, zero szacunku dla pracownika, tylko komuchy tam siedzą a większość jak niewolnicy. Byłem, pracowałem i nigdy więcej, straciłem nawet ochote korzystać z usług PŻB i tego nieszczęsnego Polferries (swoją drogą-pływające wraki, wiele razy niesprawne odchodzą z portów), przy okazji: Pozdrowienia dla p.Krystyny z Kołobrzegu.

    • 0 0

  • Powołano spółkę celową Polskie Promy (1)

    Cytat: "Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy". I wszystko jasne. Kolesie biorą grubą kasę od 3 lat to po co mają zbudować cokolwiek - wtedy już nie będą potrzebni - to samo jest z innymi rządowymi wielkimi inwestycjami - bo nie chodzi o to żeby coś zrobić tylko żeby sobie siedzieć i łyżeczką wybierać z budżetu miliony a na edukację, służbę zdrowia, niepełnosprawnych - nie wystarcza

    • 8 1

    • Kolejny pisowski miś.

      Gdzieś te tysiące wiernych działaczy muszą się przecież utuczyć.

      • 2 0

  • Obowiązkiem PIC-a jest codzienna modlitwa, (2)

    kłamie rano, kłamie w obiad, kłamie wieczorem i kłamie w nocy. Taki to jest PIC a Premier pisowskiego rządu ma na koncie prawomocne wyroki sądowe za kłamstwa.

    • 19 7

    • Kłamiesz kaszubie (1)

      Za tuska zlikwidowali wam stocznie, zlikwidowali wam przychodnie zastępując je droższymi prywatnymi, nie wybudowali ani mostu na wyspę sobieszewską, anie nie tknęii budowy trasy na Słupsk. Nie zrobili przekopu przez Mierzeję, która pobudzi lokalny handel i usługi porotwe w regionie. A PiS to robi. Popieram PiS..

      • 1 3

      • Most zbudowało miasto Gdańsk, co ma PiS do tego?

        A w jaki sposób przekop pobudzi "lokalny handel i usługi portowe"?

        Przekop o głębokości toru wodnego 5 m, czyli użytkownik jakieś 4. Co tamtędy popłynie? Kontenerowce?

        Nie bądź śmieszny.

        • 2 0

  • (1)

    ale pisiego trollstwa pod artykułem nie brakuje. trollu twój rząd pracuje od 5 lat i co poza rozdawnictwem zrobił?

    • 10 6

    • sądzisz, że zaniedbania 50 lat można tak, ot, od strzału palca?

      na prawdę tak sądzisz?
      że ktokolwiek jest w stanie to zrobić?

      za to wiadomo, kto na pewno tego nie zrobi...

      • 1 2

  • Aby do rogatek portu

    Ten prom raczej daleko nie popłynie. Jego budową mają się zajmować fachowcy z PIS-zdu, którzy najpierw kładą stępkę a później poszukują projektu promu.

    • 4 3

  • Czy premier powiedział kiedyś prawdę? (1)

    Ktoś wie?

    • 28 8

    • ...tak

      Tak jak się pomyli albo zapomni...:-)

      • 2 1

  • Prom jest tam gdzie program Mieszkanie +

    W ciemnej.........

    • 12 1

  • Remontowa (2)

    Jedyną stocznią w Polsce, która może zbudować prom jest Remontowa.
    Minister Gospodarki Morskiej (i Żeglugi Śródlądowej) powinien to wiedzieć!

    • 18 9

    • Remontowy trolling

      RSB tak może zbudować RoPaxa, że żaden armator nie odważy się powierzyć jej tego zadania... Ciekawe, dlaczego prym wiodą stocznie w ChRL? Czyżby nie słyszeli o RSB? Żaaaal XD

      • 3 2

    • Ale nie może

      Wiadomka że kontrakty muszą iść na stocznie państwowe bo inaczej będzie przypał że polski rząd zostawia polski przemysł na lodzie i wspiera prywaciarzy xD

      • 4 3

  • Przecież te stocznie to przechowalnia

    ludzi z komuny i ich dzieci oraz tych co przysłużyi się do prywatyzacji. W zarządzie ręka rękę mnie. Dają sobie nagrody, premie, dywidendy po milion a firma zdycha. Kto nie pracował tam ten nie wie.

    • 9 0

  • (1)

    Ta władza potrafi tylko rozdawać pieniądze, przede wszystkim sobie a to co zostanie obywatelom. Przeżreć potrafią, zainwestować nie. A ciemny lud, poki jest nażarty, będzie na nich głosował. Nieważna Polska tylko własna chciwość i szydercze obietnice bez pokrycia.

    • 11 3

    • "A ciemny lud, poki jest nażarty,"

      oczywiscie...
      Jeśli ma do wyboru być nażartym lub z wywieszonym jęzorem stać za bramą - to cię to dziwi?

      Ktoś dopuścił do takiej sytuacji i jest zdziwiony skutkami swoich własnych działań?!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane