• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecia rocznica położenia stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak miał wyglądać prom dla PŻB. Tak miał wyglądać prom dla PŻB.

Dziś mamy trzecią rocznicę położenia stępki pod prom dla PŻB i trzecią podpisania umowy na jego budowę. Z tej okazji posłowie PO zapowiedzieli złożenie wniosku o zbadanie procesu budowy do Najwyższej Izby Kontroli. Choć o budowie trudno tu mówić, bo stępka dawno zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Rok temu zapytaliśmy czytelników, czy ich zdaniem prom dla PŻB powstanie do 2021 roku? Tylko 5 proc. odpowiedziało, że "tak", kolejnych 5 proc. stwierdziło, że trudno powiedzieć. Aż 90 proc. odpowiedziało, że "nie", bo znów będzie opóźnienie. Cóż, tym razem można stanowczo powiedzieć, że większość się nie myli.

Przypomnijmy: 23 czerwca 2017 roku było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i dalekosiężnych planów. Wówczas położono stępkę pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który miała zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Zwykle taka uroczystość oznacza rozpoczęcie budowy, ale nie w tym wypadku. Ten projekt rozpoczęto od stępki, a teraz - od trzech lat - trwa projektowanie. Wydarzenie miało więc charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane - przekonywał trzy lata temu wówczas jeszcze wicepremier Mateusz Morawiecki.

Harmonogram bez harmonogramu



Przypomnijmy: Według pierwszych deklaracji prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Potem harmonogram się... rozjechał. Dwa lata temu zapewniano więc, że cięcie blach ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. Jak widać, harmonogram dalej się "rozjeżdża".

W ubiegłym roku z okazji drugiej rocznicy położenia stępki Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, złożył kolejną deklarację i stwierdził, że... "prace przy budowie promu idą do przodu". W tym roku nawet już nie padła żadna deklaracja.

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna



Sami więc zapytaliśmy w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co dalej z promem. Na jakim etapie jest ten projekt. Czy budowa promu jest kontynuowana? Kto teraz zajmuje się tym projektem?  

- Program dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy. Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy. Ostateczny koszt nie jest znany z uwagi na to, że trwają negocjacje dot. ostatecznego kształtu projektu jednostki dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax. Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę. W całym projekcie inwestycyjnym w polskich stoczniach zostaną zbudowane cztery promy - poinformowało nas biuro prasowe resortu gospodarki morskiej.

Na kłopoty koronawirus



Stoczniowcy boją się, że utoną w "covidowym" chaosie



Cóż, koronawirus. Program tzw. odbudowy polskich stoczni był jednym z flagowych pomysłów rządu PiS. W związku z tym odkupiono Stocznię Gdańsk, kupiono Stocznię Marynarki Wojennej, dziś będącą Stocznią Wojenną, wyłożono duże środki na odrodzenie stoczni w Szczecinie. Niestety, jak promu nie było, tak nie ma. W ubiegłym roku ministerstwo co jakiś czas zapewniało, że już za chwilę będzie projekt, za chwilę będzie harmonogram. A potem nastała cisza. Tylko w środowisku mówiło się, że całe przedsięwzięcie powierzono duńskiej firmie, która niekoniecznie chciała budować promy w Polsce. Coraz głośniej mówiło się, że ostatecznie zostaną zamówione w Chinach. Ten pomysł oficjalnie forsował ówczesny prezes PŻM, były wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki. Niestety w tej dyskusji zapomniano o potencjale stoczni trójmiejskich, niekoniecznie tych państwowych. Potem z promów dla PŻB zrobiły się promy dla PŻM. Powstała spółka Promy Polskie.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Negocjujemy zakup projektu promu, który ma zostać wybudowany w Szczecinie - poinformował w połowie lutego tego roku na konferencji prasowej minister Gróbarczyk i dodał, że promy muszą być gotowe za trzy lata, bo do tego zobowiązuje umowa z portem w Ystad.
Przypomnijmy, że zgodnie z tą umową polski armator zobowiązał się do wymiany floty na jednostki większe i napędzane LNG.

Za to rocznicę położenia stępki zamierzają... zauważyć posłowie opozycji.

- Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB - zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Choć o procesie budowy trudno tu mówić.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież te promy już są i transportują miliony naszych polskich samochodów elektrycznych.

    Do wszystkich krajów świata które mają dostęp do morza.
    A do pozostałych panstw transport idzie z największego na świecie lotniska pod Radomiem.

    • 6 2

  • A był Motousz? (1)

    Robił zdjęcia z partyjnymi kanaliami i obiecywał 300 nowych promów i podbój kosmosu?

    • 25 5

    • Odbyła się konsekracja. Bycie świętym to nie taka prosta sprawa.

      • 4 0

  • To cześć

    Pisbolszewickiego programu podboju kosmosu. Dalej miliony aut elektr miliony mieszkań Miliony mostów przekop mierzei centr port kim stocznie w Radomiu i kolonia na San escobar. A z rzeczywistości to póki co setki milionow dla szumoskiego i miliony dla kolegów jego z nart i nie tylko

    • 7 5

  • materiał do przemyslenia (3)

    Jedna z wielu niespełnionych obietnic.
    A Dumny Polski Naród łyka te bajki jak pelikan

    • 59 10

    • najważniejsze, że 500+ przygarnęli... (2)

      reszta jest już mało istotna.

      taki naród...

      • 19 2

      • mogłeś kupić

        tanio...

        • 0 0

      • dziwisz się?

        Co w zamian?

        • 1 2

  • Z motyka na słońce (1)

    Zdumiewające jest z jaką beztroską na początku pierwszej kadencji tego rządu obiecywano ludziom bez żenady gruszki na wierzbie, a co ciekawe ludzie głosowali na nich ponownie.

    Morska Stocznia Remontowa Gryfia
    Tak na logikę jeśli w nazwie stoczni jest słowo remontowa to znaczy że tam się nie buduje statków tylko je remontuje.
    Do budowy tak dużej jednostki potrzebna jest pochylnia i urządzenia to cięcia i formowania blach ale co najważniejsze ludzie którzy wiedzą jak to się robi, a stoczniowi fachowcy się rozeszli, wielu jest na emeryturach a następców nie wyszkolili.

    • 8 0

    • Skoro pic na wodę się sprawdził, to czemu nie rozwijać tego tak pożytecznego dla władzy kierunku?

      • 1 1

  • Może chodzi o prom kosmiczny wg standardów PiS?

    W tej sytuacji termin 1000 lat będzie ok, bo mniej więcej tyle błogosławiony PiS będzie przy władzy. III Rzesza też miała mieć 1000 lat ale coś tam nie wyszło. Ja ufam towarzyszom z PiS i pokładam nadzieje na sukces!

    • 3 1

  • Centralny Port Komunikacyjny

    Czeka taka sama świetlana przyszłość

    • 8 2

  • Premier był w sobotę w Gdańsku i szukał tego promu w stoczni.

    Ale nie znalazł i pojechał szukać miliona samochodów elektrycznych.

    • 11 5

  • już ponad 1000 dni?

    Trzecia rocznica położenia stępki pod prom dla PŻB

    Minister Marek Grób/arczyk - kiler zardzewiałych kilów

    • 8 2

  • Krzych

    Nie ma promu nie ma stoczni Amen

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane