• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy oferty na gdyński terminal drobnicowy

Wioletta Kakowska-Mehring
4 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wyłonionego ostatecznie inwestora czekają jeszcze rozmowy z załogą, na temat pakietu socjalnego. A w tej kwestii załoga ma oczekiwania. Wyłonionego ostatecznie inwestora czekają jeszcze rozmowy z załogą, na temat pakietu socjalnego. A w tej kwestii załoga ma oczekiwania.

Trzy firmy zostały dopuszczone do kolejnego etapu prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Teraz inwestorzy będą badać sytuację spółki. Jednym z oferentów jest szczecińska firma OT Logistics, która niedawno wygrała przetarg na dzierżawę działki w gdański porcie, na której powstanie terminal paszowo-zbożowy.


Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?


Po opublikowaniu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia zaproszenia do negocjacji deklaracje udziału w prywatyzacji złożyło pięciu inwestorów, z których jeden wycofał się przed terminem wyznaczonym na złożenie oferty wstępnej. Uwzględniając kryteria dopuszczenia oferentów do due diligence, na krótkiej liście znalazły się jednak tylko trzy podmioty. Przed inwestorami etap badania prywatyzowanej spółki oraz równolegle negocjacje warunków umowy prywatyzacyjnej. Termin składania ofert wiążących wyznaczony jest na 16 lipca 2013 roku.

ZMPG nie ujawnił nazw firm, które ostatecznie pozostały w przetargu na terminal. Wśród trzech oferentów jest jednak spółka OT Logistics, która potwierdziła swój udział. Spółka już jest obecna w gdańskim porcie. W połowie maja tego roku wygrała przetarg na dzierżawę terenu pod terminal paszowo-zbożowy. Na powierzchni 23,5 hektara w gdańskim porcie zobacz na mapie Gdańska, między terminalem kontenerowym DCT a Terminalem Suchych Ładunków Masowych "Portu Północnego" (należącym do Grupy Sea-Invest) spółka OT Logistics zadeklarowała wybudowanie magazynu i silosów oraz zagospodarowanie działek sąsiadujących z terminalem. Szacuje się, że nakłady inwestycyjne związane z 30-letnią dzierżawą terenów portowych sięgną 300 mln złotych. W ubiegłym roku firma kupiła 96 proc. akcji Portu Handlowego Świnoujście. Czy w tej sytuacji szczecińska spółka zdecyduje się na złożenie ostatecznej oferty na zakup gdyńskiego terminalu?

Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni.

Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znaczącą drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób. - Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówił na początku tego procesu Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wyłonionego ostatecznie inwestora czekają jeszcze rozmowy z załogą, na temat pakietu socjalnego. A w tej kwestii załoga ma oczekiwania. Związki zawodowe ostatnio już walczyły o podniesienie o 15 proc. stawki zasadniczej wynagrodzenia w stosunku do średniej płacy pracownika spółki za rok 2012. Doszło nawet do sporu zbiorowego i mediacji, o którą zwrócono się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Miejsca

Opinie (27)

  • JAKI PAKIET? (5)

    Inwestor nie będzie rozmawiał z ludżmi na temat pakietu, pan Jarosiński podpisze za nich pakiet i to na warunkach inwestora!!! Dyrekcja wysiudała przedstawicieli związków zawodowych z komisji prywatyzacyjnej pod zarzutem zdradzenia tajemnicy handlowej.Dokładnie mieli zdradzić nazwy firm które zostały dopuszczone do kolejnego etapu prywatyzacji.A my tu się dowiadujemy o jednej z firm z artykułu, więc kto tu farbę puścił? Chcieli się pozbyć niewygodnych świadków i ukryć swoje machloje przy sprzedaży przed pracownikami, to się pozbyli.Z drugiej strony co się dziwić, cała Polska sprzedana, to co to dla nich taki tam BTDG

    • 2 4

    • Dot. prywatyzacji i pakietu socjalnego: (4)

      Komisja prywatyzacyjna nie jest forum związkowym ani publicznym. Obowiązuje ją, ustalony przez zarząd portu, regulamin, który dotyczy także zachowania tajemnicy informacji dotyczących składanych ofert tak, aby ich przetarg odbył się na równych dla wszystkich zasadach, również bez ingerencji zewnętrznej. Zadaniem tej komisji jest, między innymi, sprawdzenie ofert i zaproponowanie zarządowi portu najkorzystniejszej oferty, spełniającej wymogi postawione w warunkach prywatyzacji (głównie dotyczące wysokości zapłaty za wycenioną wcześniej spółkę). Komisja przedstawia wyniki swojej pracy zarządowi ZMPG S.A. Zarząd ZMPG S.A. z kolei przedstawia radzie nadzorczej spółki (ZMPG S.A) swój wybór oferenta, a ta, po sprawdzeniu prawidłowości całego dotychczasowego procesu prywatyzacji, akceptuje to lub nie. Do sprywatyzowania spółki potrzebne są jeszcze odpowiednie decyzje rządowe, który zgadza się (lub nie) na zaproponowane warunki dzierżawy infrastruktury portowej prywatyzowanej spółce.
      Rolą związków zawodowych jest wynegocjowanie dla pracowników spółki tzw. pakietu socjalnego, czyli dodatkowych, poza obowiązującymi dotychczas w firmie, warunków pracy i zatrudnienia po prywatyzacji.
      Związki zawodowe przystępują do negocjacji z, wybranym przez organy obecnego właściciela firmy, kupującym akcje/udziały spółki. Jeżeli związki zawodowe nie zdołają uzgodnić pakietu socjalnego z kupującym, to wtedy taki pakiet negocjuje zarząd portu i, jak doświadczenie portowe wskazuje, czasem z lepszym efektem, niż zrobiłyby to kłótliwe związki zawodowe.
      Tak zwaną "farbę", jak wynika z artykułu, nie puścił zarząd portu. To jeden z oferentów przyznał się do udziału w konkursie prywatyzacyjnym.
      Wymóg prywatyzacji eksploatacyjnych firm portowych wynika z ustawodawstwa i taka, czy inna wola portu nie ma tu nic do rzeczy.
      Jeżeli masz uzasadnione podejrzenia do możliwości popełnienia przestępstwa przy okazji tej prywatyzacji, to masz, wynikający z prawa karnego, obowiązek zgłosić to organom ścigania.

      • 2 1

      • (3)

        bardzo ciekawe, wyczytałem iż wszystkich obowiązuje tajemnica informacji, to proszę mi napisać czy oferent który puścił już tą przysłowiową farbę będzie wykluczony z przetargu?Natomiast pan a może pani A.K piszę iż za wyciek informacji posądzono związki i dlatego ich wykluczono z komisji. To teraz jeżeli znalazł się winowajca całego zamieszania, czy związkom nadal przysługuje miejsce w komisji?Jeszcze jedno, jeżeli chodzi o pakiety wynegocjowane przez zarząd portu to wydaje mi się iż lepszy efekt tych negocjacji odczuwa inwestor a nie pracownicy.(wiem z doświadczenia)

        • 0 0

        • (2)

          Oferent nie jest członkiem komisji prywatyzacyjnej i nie obowiązuje go tajemnica, co do własnej oferty, tylko co do ewentualnych niektórych uzyskanych w trakcie procesu prywatyzacji informacji dotyczących prywatyzowanej spółki. Ale, raczej nie leży w interesie oferenta, na przykład, wcześniejsze ujawnianie przed ewentualną konkurencją szczegółów swojej oferty.
          Nie znam prawa gwarantującego miejsce w takiej komisji prywatyzacyjnej związkom zawodowym. Ewentualny udział w komisji przedstawiciela związków zawodowych zależy od zarządu spółki-właściciela prywatyzowanej firmy (czyli ZMPG S.A.), który również ustala jej regulamin. Ponadto, cele postawione przed komisją prywatyzacyjną nie mają nic wspólnego z zakresem działań związków zawodowych, które przystępują do rozmów z inwestorem dopiero po wybraniu go przez władze ZMPG. S.A. w procesie prywatyzacji.
          Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to związki zawodowe wynegocjowały pakiet socjalny, zwłaszcza jeżeli uważasz, że efekt ich negocjacji będzie lepiej odczuwalny przez pracowników. Zarząd ZMPG S.A. przejmuje te negocjacje dopiero wtedy, gdy, bodajże po miesiącu, związki zawodowe nie potrafią doprowadzić do porozumienia z przyszłym właścicielem prywatyzowanej spółki.

          • 1 0

          • (1)

            Dodam jeszcze, że w warunkach postawionych oferentom jest również konieczność wynegocjowania pakietu socjalnego, bez czego prywatyzacja nie może być sfinalizowana..Jednakże, rola komisji prywatyzacyjnej w tym zakresie sprowadza się tylko do sprawdzenia, czy oferent akceptuje ten warunek w swojej ofercie kupna prywatyzowanej spółki. Ewentualny brak takiej akceptacji z jego strony wyklucza go z dalszego etapu prywatyzacji.

            • 1 0

            • pięknie dziękuje za wyjaśnienia,miłego dnia:)

              • 1 0

  • najgorzej ze zwiazkami zawodowymi (3)

    Związki zawodowe to jest banda nastawiona wyłącznie na swoje i to krótkotrwałe korzyści. Oni potrafią położyć niejedną firmę, swoimi wygórowanymi żądaniami.

    • 27 11

    • (2)

      co tu dużo pisać stolec wiesz, stolec jesz i stolec piszesz !!!

      • 0 2

      • (1)

        Odezwał się stoczniowiec związko-zawodowiec, reprezentujący kulturę swojego środowiska, katolicyzm, jezusa, maryję i prawdę o smoleńsku, tą jedyną słuszną :)

        • 1 0

        • jednak prawdę piszą o Tobie że nic nie wiesz a piszesz bzdury , artykuł nie jest o stoczniowcach a o portowcach

          • 0 1

  • Pani Wioletto

    Pisze Pani iż załogę ma wymagania w sprawie pakietu, proszę mi wytłumaczyć skąd te wiadomości bo na razie nikomu nic nie wiadomo co będzie w pakiecie.

    • 0 0

  • Porty nie są prywatyzowane! (1)

    Pisałem już uwagi o pojawiającej się w ankietach przy artykułach dotyczących portów odpowiedzi stwierdzającej, że "porty nie powinny być prywatyzowane, ponieważ są zbyt ważne dla gospodarki Polski".
    Ale powtórzę to jeszcze raz:
    Polskie porty nie są prywatyzowane i nie ma planów ich prywatyzacji!!!
    Nie jest też sprzedawana infrastruktura portowa. Prywatyzowane są tylko firmy eksploatacyjne działające na terenach portów. Firmy te, potrzebną im do swojej działalności, infrastrukturę portową dzierżawią od portu.
    Patrząc z perspektywy efektów dokonanych już prywatyzacji, prawdziwe jest stwierdzenie pierwsze w powyższej ankiecie.

    • 4 2

    • Dodam jeszcze, że obowiązek prywatyzacji portowych spółek eksploatacyjnych wynika z ustawy o portach i przystaniach morskich i nie zależy od woli władz zarządzających portami.

      • 4 1

  • a z kononowicza się śmieją,

    że "nie będzie niczego".

    • 0 2

  • Pytanie (4)

    ilu pracowników zostanie zwolnionych po prywatyzacji BTD w ramach tzw cięcia kosztów czyli podnoszenia dochodów sprywatyzowanej spółki ?

    • 18 3

    • (3)

      ok.200

      • 6 0

      • no niech kolega nie przesadza....bedzie do zwolnienia chyba ze 400 (2)

        • 0 0

        • Racja, bo najpierw się ich zwolni z etatu, a potem zatrudni na umowach smieciowych

          • 2 0

        • to zostanie tylko 10 osób, no może wystarczy

          • 0 0

  • OTL = OLT

    Przetarg powinna wygrac Polska firma, a nie bandyci z OLT

    • 4 4

  • ZUS

    Powinni najpierw ZUS sprywatyzować jak im tak pilno.

    • 5 0

  • około 100 000 000 000 zł rocznie zysku wywożą zagraniczne firmy z Polski

    z firm, które zostały sprywatyzowane.

    • 5 1

  • OT LOGISTICS ... (1)

    OT LOGISTICS pcha się również do Portu Gdańskiego Eksploatacja. A PO-gonić to towarzystwo wzajemnej adoracji na cztery wiatry. Porty niech zostaną dla Polaków a nie dla obcych pseudo-bizmesmenów !

    • 23 9

    • zapomniałeś dodać że dla PRAWDZIWYCH polaków

      jak Guzikiewicz czy Pawłowicz....oni to by porządki zaprowadzili!

      • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane