- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (14 opinii)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
Tunel Dania-Niemcy. Stocznia Crist buduje ponton
29 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
Najnowszy artykuł na ten temat
Statek do obsługi farm wiatrowych powstaje w stoczni Crist
W stoczni Crist rozpoczęto cięcie blach pod kolejny projekt, który posłuży do budowy tunelu między Niemcami a Danią. Trwa budowa jednostki do układania żwiru na dnie morskim, a teraz rozpoczęto budowę pontonu, który ma służyć do transportu elementów tunelu na miejsce.
Obie konstrukcje gdyńska stocznia Crist realizuje dla konsorcjum Femern Link Contractors, które odpowiada za budowę i montaż tunelu miedzy Niemcami a Danią. Zatapialny tunel Ferhman belt o długości około 17,6 km składa się z kilkudziesięciu prefabrykowanych elementów.
Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą pontonów zanurzeniowych połączonych tzw. kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych, jak i mniejszych elementów tunelu. Zaprojektowano je do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.
Warto przypomnieć, iż w zeszłym roku rozpoczęto w Crist pierwszy projekt dla FLC, czyli budowę wielofunkcyjnego pontonu wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym, który posłuży do układania fundamentu pod wspomniany wyżej tunel. Jednostka w budowie będzie miała kadłub o długości 130,2 m i długość całkowitą do 149 m wraz z przenośnikami taśmowymi, natomiast całkowita szerokość wyniesie 48 m. Ponton pomieści 19 osób pracujących na dwie zmiany.
Połączenie między Danią a Niemcami w cieśninie Fehmarnbelt będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin. Obecnie zajmuje pięć i pół godziny.
VIK