• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tysiąc dni w gospodarce morskiej

Kuba Łoginow
23 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ostatnie tysiąc dni w gospodarce morskiej to inwestycje w naszych portach, realizowane głównie dzięki ich zarządom oraz brak zainteresowania polityków problemami branży. Ostatnie tysiąc dni w gospodarce morskiej to inwestycje w naszych portach, realizowane głównie dzięki ich zarządom oraz brak zainteresowania polityków problemami branży.

Obchodzone nie tak dawno tysiąc dni prac rządu Donalda Tuska jest dobrą okazją do podsumowania dokonań rady ministrów w gospodarce morskiej.



Pozytywy mimo kryzysu

Najważniejszym czynnikiem, który wpłynął na kondycję branży morskiej w ciągu ostatnich dwóch i pół roku, był niewątpliwie globalny kryzys gospodarczy. Ponieważ porty i żegluga morska są najbardziej zglobalizowanymi działami gospodarki, kryzys musiał przełożyć się na spadek przeładunków. Jednak jak na niesprzyjające okoliczności, polskie porty morskie radziły sobie całkiem nieźle: udało się nie tylko odwrócić trend spadku przeładunków, ale też realizować podczas kryzysu poważne inwestycje. To właśnie w ostatnich miesiącach Port Gdańsk stał się oceanicznym hubem, pojawiły się też nowe połączenia pasażerskie (np. Gdynia - Helsinki), na terenie obu trójmiejskich portów rozwijają się inwestycje w centra logistyczne.

Tych pozytywnych aspektów można wymienić znacznie więcej, jednak w przeważającej mierze jest to zasługa samego biznesu morskiego, a nie rządu. Jeśli chodzi o namacalne sukcesy samego Ministerstwa Infrastruktury, to są to raczej sprawy drugorzędne, choć istotne. Wśród nich: przywrócenie żeglugi na Zalewie Wiślanym oraz wyraźny postęp w reaktywacji żeglugi śródlądowej. Infrastruktura polskich rzek jest tak zaniedbana, że rzeczywista poprawa będzie odczuwalna najwcześniej za jakieś dziesięć lat, ale to właśnie pod kierownictwem minister Anny Wypych-Namiotko coś się w tej sprawie ruszyło. Głównie dotyczy to ożywienia szlaku E-70 Odra - Warta - Wisła z odgałęzieniem do Gdańska, a także planowanego połączenia Odry z Dunajem, co miałoby bardzo pozytywne skutki dla naszych portów morskich (głównie Szczecina, ale Gdańska również).

Morskie zaniedbania

Niestety, znacznie częściej niż o pochwałach, środowisko morskie mówi o tysiącu dni straconych szans. Największym rozczarowaniem jest sam premier, który, mimo swego trójmiejskiego pochodzenia, niezbyt interesuje się problemami morza. Z kolei wiceminister do spraw morskich Anna Wypych-Namiotko sama przyznaje, że z pozycji podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury trudno jej się przebić ze swoimi problemami do polityków. W odróżnieniu od swojego poprzednika, ministra Rafała Wiecheckiego, pani Namiotko jest urzędnikiem bez zaplecza partyjnego, co skazuje ją na polityczną marginalizację. W traktowaniu spraw morskich po macoszemu "pomogły" również przygotowania do Euro 2012. Z ust polityków często można usłyszeć, że skoro nie możemy zdążyć do mistrzostw z budową autostrad i magistrali kolejowych oraz udrożnieniem granicy wschodniej, to tym bardziej nikt nie będzie się przejmował portami i szlakami rzecznymi.

Największym problemem jednak nie jest to, że nie ma pieniędzy np. na nowe połączenia kolejowe portów z zapleczem, ale że rząd nie ma głowy do zmian nieżyciowych przepisów. Od kilkunastu lat mówi się o konieczności napisania na nowo Ustawy o portach i przystaniach morskich, gdyż obecna była wielokrotnie nowelizowana i jest niespójna. Ponadto rozwojowi portów nie sprzyja fakt, iż są one de-facto zarządzane centralnie z Warszawy - stąd też dążenia Związku Miast i Gmin Morskich do przekazania portów samorządom.

Całkowicie "leżą" przygotowane jeszcze za czasów Ministerstwa Gospodarki Morskiej ustawy, które miały sprzyjać rejestrowaniu statków pod polską banderą. Jeszcze większym problemem są niekorzystne dla polskich portów przepisy, dotyczące podatku VAT. W Polsce stawka podatku wynosi 22 proc., a w portach niemieckich i holenderskich - 0 proc. Do tego dochodzą drobiazgowe i często złośliwe kontrole ze strony wszelkich możliwych służb: celnych, sanitarnych i in. Wszystko to powoduje, że nasze porty przegrywają konkurencję już nie tylko z portami Niemiec i Holandii, ale też z Litwą i Rumunią.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej. Aktualizowana online.

Opinie (14) 4 zablokowane

  • Błyskotliwe rządy Premiera Donalda, doprowadziły do tego, że Polska ma mniejszą flotę handlową niz Czechy (4)

    • 16 3

    • Zapewne polska flota znikła w ciągu ostatnich rządów. (3)

      Puknij się w łeb a echo cię zabije.

      • 2 6

      • Donald rządzi 3 lata. Miało się żyć lepiej. Wszystkim (2)

        • 7 4

        • Jak wszystkim? (1)

          Komuna się skończyła.
          Mi żyje się lepiej.
          Może zabierz się do pracy.

          • 3 4

          • komuna to się dopiero zacznie

            socjalizm pełną parą!

            • 6 1

  • Brawo młody "kapitalisto" za 1500 brutto (1)

    • 6 0

    • Może to twój problem,

      ale napewno nie mój.
      heh.....

      • 0 1

  • A co to jest Gospodarka Morska ?

    • 3 1

  • POLSKA !!

    ewenement na skale swiatowa , kraj lezacy nad morzem odwraca sie od niego !!!!

    • 7 1

  • Rzad

    Tuskowatego nie robi totalnie nic aby uzdrowic polska gospodarke morska ktora lezy na samym dnie !!

    • 8 1

  • jedyne co jest prawda w tym artykole

    "Największym rozczarowaniem jest sam premier," od siebie dodam i jego kolesie

    • 8 2

  • spijcie ludzie miłych snów

    Koncesjonowanie połowów to faktyczne odcięcie Polski od morza. Islandia w ten sposób została wydojona na cacy. Na morze to można sobie może jedynie popatrzeć.

    • 4 1

  • Zaniedbania

    Zaniedbania w gospodarce morskiej niestey nie sa zasluga tylko tego rzadu. To trwa juz od poczatku tzw. transformacji ustrojowej.
    Po drugie oplaty portowe, kolejowe i lotniskowe sa najdrozsze w Europie, a teraz jeszcze dojda najdrozsze autostrady. I bardzo dobrze. Niech ladunki z polskich portow przejma Niemcy.

    • 1 1

  • panie Kuba

    dlaczego pan nie dopuszcza do dyskusji na tym polu . tłumi pan krytyke

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane