• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuzi zbudują patrolowiec dla Straży Granicznej. W Gdańsku ma powstać kadłub

Wioletta Kakowska-Mehring
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312). Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Straż Graniczna podpisała umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej. Ma ona trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Być może kadłub jednostki powstanie w Stoczni Gdańsk.



Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rezultatach postępowania w maju. Informacja o tym, że wybrano stocznię z Francji, choć wciąż mówi się o odbudowie potencjału polskich stoczni, zelektryzowała rynek, zwłaszcza że w przetargu startowała też PGZ Stocznia Wojenna. Sugerowano nawet, że może dojść do unieważnienia przetargu.

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi



Okazuje się, że oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji otrzymała 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy, czyli maksymalną możliwą liczę punktów łącznie ( w sumie 100 pkt.). Oferta złożona przez PGZ Stocznię Wojenną otrzymała łącznie tylko 77,92 pkt, czyli 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy.

Okazuje się jednak, że jest szansa na polski akcent.

- Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem - poinformował kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
A skoro mowa o Baltic Operator, to wszystko wskazuje na to, że chodzi o Stocznię Gdańsk, którą zarządza wspomniana spółka.

Nie będzie więc patrolowca z PGZ Stoczni Wojennej, ale będzie statek z Francji z kadłubem ze Stoczni Gdańsk. Zakładany budżet całości wynosi 111 mln 336 tys. zł brutto.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Miejsca

Opinie (135) 6 zablokowanych

  • dlaczego u nas nie mozna wybudowac ?

    np- stocznia wisla ! nie wiem czy w ogole jeszcze zipie ?

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    złoty a euro (4)

    Jak to jest, że firma operująca i płacąca swoim pracownikom w euro jest w stanie zaoferować niższą cenę niż firma płacąca w złotówkach? Czyżby u nas w stoczni aż tak dobrze zarabiano...?

    • 77 2

    • dlaczego nie Polskie stocznie? (1)

      Proszę sobie odpowiedzieć na pytanie.
      Jeśli stocznia buduje statek przez 18 lat a od dwóch lat nie zbudowała żadnego, to jakie musi pokryć koszty jej nowa najbliższa budowa?
      Czy chciałbyś kupić sobie cokolwiek w zakładzie który realizuje taki bogaty program produkcji?

      • 21 0

      • Inaczej nie byłoby 90% finansowania z ue. Wiadomo, kto musi zarobić

        • 2 1

    • Bo te stocznie PL

      Maja olbrzymie koszty utrzymania przez średniowieczne technologie i zarządzanie projektami.

      • 15 0

    • U nas problem jest taki, że projekty potrafią się nie skończyć ... :) mimo że są tańsze ;)

      • 16 0

  • Nasz genialny rząd :)

    Dali specjalne warunki do przetargu aby wygrała Stocznia Wojenna, a w żadnym wypadku jakaś z Gdańska.
    No i chyba im nie wyszło.

    • 1 0

  • My u nich statki budujemy (8)

    A oni nam ciągle dowalają w Brukseli, że niby uchodźców nie przyjmujemy, że niby u nas nie ma "praworządności", której definicji nikt w Brukseli nie zna, o co tu k... chodzi? Jedyne racjonalne wytłumaczenie to sabotaż platformy.

    • 39 68

    • sabotaż Platformy hehe. (4)

      PiS tam wysłał puste łby które tylko po angielsku mówią OK. Kempa i Szydło chodzą i ani be ani me. To samo w poprzedniej kadencji Ziobro. 4 lata w Brukseli a nie potrafi ani jednego zdania po angielsku wypowiedzieć.

      • 31 6

      • niewątpliwie brak znajomości języka obcego jest wadą (1)

        ale jeśli już porównywać, to ważniejszym jest aby w tym obcym języku mieć coś do powiedzenia.
        A ta wada jest cechą większości naszych przedstawicieli w UE, znacznie większą niż niemozność samodzielnego posługiwania się językiem obcym.

        Bo jeśli masz coś do powiedzenia, to tłumacz jest sprawnym narzędziem.

        • 8 7

        • jeżyk obcy aktualnie jest podstawowy jak chodzenie ... tylko jeleń jedzie za granice nie znając języka .. znałem takich Poliaczków co do pracy przyjechali a i mówili że zupa była cziken i widział dziś big mena ... wstyd ... a co dopiero w europarlamencie, sorki ale standardy troszkę urosły , co z tego że wiesz co powiedzieć skoro nie wiesz jak, jak znasz całą teorię na temat surfingu a nie masz deski to i tak sobie nie popływasz

          • 2 0

      • A Patryk Jaki ? (1)

        Ostatnio zaoral tych wszystkich w brukseli po angielsku

        • 0 8

        • Jak Jaki mówił po polsku to była pusta sala.

          • 6 0

    • Budowa finansowana jest w 80% z kasy unijnej, a po wybudowaniu jednostka będzie realizować zadania dla frontexu także za Euro

      • 3 0

    • racjonalne? ...mówisz... jedyne?

      • 1 0

    • Melduj w toruniu

      U ministra tadeusza

      • 5 5

  • Wydaje mi się, że jako kraj mamy inne i ważniejsze potrzeby.

    Ale co ja tam wiem..

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Niedawno u Sasina odbyło się spotkanie szefów największych spółek państwowych, gdzie mówiono, że aby szybciej wyjść z kryzysu państwowe przedsiębiorstwa mają ze sobą ściśle współpracować, aby najwiecej pieniędzy zostawało w Polsce... i to rozumiem jest owoc tych rozmów.

    • 68 4

    • wyróżnienie tego typu opinii (1)

      podważa obiektywność trojmiasto.pl

      • 6 3

      • Zgadzam się z zarzutem stronniczości trójmiasto.pl jak również z zarzutami w wyróżnionych opiniach.

        • 4 1

    • Sasin zostanie zaspawany w stępce tej balii jako balast stały

      Wraz z milionami wydrukowanych kart wyborczych.

      • 5 2

    • Sasin wie jak lody kręcić. 70 melonów na kopertowe wybory poszło z dymem

      • 6 1

  • Czegoś tu nie rozumiem. Skoro obowiązkiem rządu jest dbanie o obronność kraju, jego gospodarkę, szczególnie (1)

    w dobie kryzysu, to jak to jest możliwe, że budowę zleca się francuskiej stoczni, a nie polskiej? Ustawa o zamówieniach publicznych, tych o charakterze strategicznym, powinna zawierać odpowiednią prerogatywę dla zamawiającego Skarbu Państwa, aby móc zlecać takie zadania polskim firmom.

    • 11 4

    • Takie tam

      Mamy równe prawo startować do przetargów ,dotyczy to także Francji .Trzeba jednak umieć kalkulować oraz chcieć .Przykład cudownego projektu ,budowanego 18 lat.Tak kalkulowali procedurę ,rozpisywali czytaj układali przetargi,że teraz za przegląd jedynej armaty ,dwie banieczki PLN.Ale jak czytam ,to tylko czterysta tys euro.Kolesiostwo ,rodzina układy i ukladziki .Panstwo dla dojenia .

      • 1 0

  • Przecież mamy ORP Ślązak po co nam kolejne patrolowce?

    • 0 2

  • ..

    ..psiego patrolu, Ryder już zaciera łapki!

    • 0 0

  • jacy francuzi skośne oczki

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane