• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuzi zbudują patrolowiec dla Straży Granicznej. W Gdańsku ma powstać kadłub

Wioletta Kakowska-Mehring
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312). Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Straż Graniczna podpisała umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej. Ma ona trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Być może kadłub jednostki powstanie w Stoczni Gdańsk.



Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rezultatach postępowania w maju. Informacja o tym, że wybrano stocznię z Francji, choć wciąż mówi się o odbudowie potencjału polskich stoczni, zelektryzowała rynek, zwłaszcza że w przetargu startowała też PGZ Stocznia Wojenna. Sugerowano nawet, że może dojść do unieważnienia przetargu.

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi



Okazuje się, że oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji otrzymała 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy, czyli maksymalną możliwą liczę punktów łącznie ( w sumie 100 pkt.). Oferta złożona przez PGZ Stocznię Wojenną otrzymała łącznie tylko 77,92 pkt, czyli 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy.

Okazuje się jednak, że jest szansa na polski akcent.

- Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem - poinformował kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
A skoro mowa o Baltic Operator, to wszystko wskazuje na to, że chodzi o Stocznię Gdańsk, którą zarządza wspomniana spółka.

Nie będzie więc patrolowca z PGZ Stoczni Wojennej, ale będzie statek z Francji z kadłubem ze Stoczni Gdańsk. Zakładany budżet całości wynosi 111 mln 336 tys. zł brutto.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Miejsca

Opinie (135) 6 zablokowanych

  • Picbeckie wstawanie z kolan . Czy już jesteśmy w dudzie

    Czy w pisuarze.

    • 5 0

  • Tyle stoczni w Polce a statek dla Polski budują francuzi.. (13)

    Pis jedno gada a drugie robi

    • 221 16

    • Pewnie w tej francuskiej stoczni większość to Polacy bo u nas roboty ni ma i większość wyemigrowała.

      • 5 0

    • Chyba umiesz czytać: (3)

      Francuzi mają to zrobić taniej, szybciej i lepiej...

      • 36 3

      • chyba nie wiesz (2)

        O co chodzi w wydawaniem pieniędzy publicznych przez PIS. Szybciej i taniej to miały być śmigłowce.

        • 21 2

        • (1)

          ORP Ślązak budowali w polskiej stoczni 18 lat i po roku od przekazania MW okręt wrócił do naprawy...

          • 12 0

          • za tą cenę ... mielibyśmy już dwie korwety klasy Visby!

            a tak mamy wielką motorówkę i duży kuter - bo tyle warte ich uzbrojenie

            • 10 0

    • chciałbyś, żeby znowu 20 lat robili okręt? A na koniec wyszłaby dziurawa łódka, którą można kupić (3)

      w sklepie za 2000zł.

      • 22 3

      • budowali 20 lat (1)

        nie z winy stoczni ale zamawiającego czyli polityków . Kilkakrotnie zmieniali wymogi bo się im wydawało że to tak jak w salonie samochodowym. Chcesz szyber dach to proszę, dealer bez problemu da. Ale stocznia to nie salon, a okręt to nie dacia.

        • 2 8

        • Nie dla tego zmieniali wymogi, tylko dlatego, że ideą było podtrzymywanie Stoczni Marynarki Wojennej przy życiu przez te 20 lat. I to im sie udało.

          • 9 0

      • po 20latach budowy - wyszedł im pancernik uzbrojony w 12 pistoletów TT

        12splów - pełna salwa burtowa

        • 8 1

    • (1)

      Przed wojną też budowali dla nasz francuzi i widac mało się zmieniło po 100 latach.

      • 14 0

      • przed wojną nie mieliśmy ani jednej prawdziwej stoczni

        zresztą np. statki budowane dla Norwega wymagały tak gigantycznych dotacji - że stocznia w szczecinie nie musiała budować nic ... bo im państwo poPiSowo na pensje dawało!
        a teraz położyli se stępkę pod Prom PLO... i zapomnieli resztę dobudować

        • 5 0

    • Wszystkie nasze okręty powinny być budowane zagranicą. (1)

      • 7 6

      • koszt budowy w stoczni MW - najdroższej Motorówki świata!

        przekroczył koszt zakupu w pełni uzbrojonej szwedzkiej korwety klasy Visby!

        • 10 0

  • Byle zmieścił się w przekopie Mierzei

    i skutecznie odstraszał Ruskich

    • 2 0

  • My już mamy patrolowiec !!

    I ten patrolowiec sprosta żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest patrolowiec na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym okrętem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie mówimy to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo

    • 6 0

  • Pytanie tylko

    Po co? Strata pieniędzy podatników.

    • 2 0

  • Stępka leży w Szczecinie

    Zamiast promu można dobudować do niej patrolowiec. Ciemny naród to kupi.

    • 6 0

  • PIS

    sprzedaje i rozkrada polskę , a ,, ciemny lud '' kupuje patriotyczne bajki

    • 6 1

  • Stępka (2)

    A ile było radochy, uśmiechniętych mordek, przy stawianiu stępki pod Polski prom

    • 76 3

    • Bo wraz ze stepka byly premie za stepke (1)

      • 13 0

      • stępki nie ma tak jak respiratorów i lipnych maseczek ... trzy "misie" poszłyyyy ... 30% jako konsultanci i wiadomo po co były te szopki dla tępego ludu

        • 6 0

  • Ha, ha, ha! Kartonowe, wyznaniowe państwo :-) Jak chcieliście, tak macie. Nie żal mi was, watykańska przybudówko :-)

    • 8 1

  • Pis stocznię sprzedał Ukraincom

    potem odkupił nie wiadomo za ile ale z hasłem: Polska wstaje z kolan.
    Ładuje w to to miliony, zmienia prezesów pręży przez kilka lat muskuły po czym ... zamawia patrolowiec u francuzów :)))
    Z drugiej strony przecież demo było w Janowie Podlaskim więc...

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane